Geld & Recht alle pijlers

Mijn man wil zzp'er worden

24-10-2021 10:30 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bevriend met een koppel waarvan de man werkzaam is al zzp'er. Nu is deze vriend al langer bezig om mijn man te overtuigen om ook als zzp'er aan de slag te gaan. Op dit moment werk mijn man in loondienst, normale werktijden, goed salaris en kans op ontslag is erg klein,

Ik merk dat vooral het uurtarief dat die vriend in rekening brengt bij zijn klanten bij mijn man dollartekens oplevert. In 1,5 week kan ik declareren wat nu mijn bruto maandsalaris is. Daarnaast kunnen de werktijden zelf worden ingevuld. Als een opdrachtgever je niet bevalt neem je snel weer afscheid. Oftewel mijn man ziet alleen maar voordelen.

Nu hoor ik van zijn vrouw ook de nadelen:

- soms langere werkweken omdat een klant een deadline heeft
- vakanties plannen is lastiger
- als haar man "in between" opdrachten zit heeft ze een bankzitter in huis. Zij iedere dag de deur uit om te werken, man viert "vakantie"
- het vinden van een nieuwe opdracht vereist commerciële vaardigheden, iets waar mijn man minder op scoort.

Op financieel gebied is mijn man vooral het type van het leven in het hier en nu. Hij riep al dat verzekeringen voor zzp'ers duur zijn en dat je beter zelf iets kunt regelen.

Eigenlijk voel ik niets voor deze carrière switch en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Susan schreef:
24-10-2021 12:10
Ja, maar goed, ik snap de bezwaren wel heel goed, want de kans is groot dat het voor haar ook consequenties heeft. Ik zie dat niet echt als dwarsliggen.
Nou ja, als je begint met een negatieve insteek, dan vind ik dat dwarsliggen.

Dat doe ik zelfs niet bij ideeën van mijn kinderen.
DeSlager schreef:
24-10-2021 12:25
Laten die vaardigheden nou net van doorslaggevend belang zijn als zelfstandige.
Bij zzp-ers niet noodzakelijk. Veel zzp-ers zijn geen echte ondernemers.
margreetder schreef:
24-10-2021 12:27
Mijn man wordt nu ongelukkig van bepaalde klanten die het bedrijf heeft binnengehaald. Zijn redenering: als zzp'er zijn vervelende klanten tijdelijk en kan ik eventueel direct afscheid nemen. Ik gun mijn man alle geluk van de wereld, ook in zijn baan. Echter elke keer dat ik hoor "vriend heeft weer een nieuwe opdracht a € 100 per uur" ziet mijn man zijn nieuwe megasalaris al bijgeschreven worden.
Ik mag toch hopen dat hij meer kan vragen dan € 100 per uur. Want dat levert echt niet veel op.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:36
Nou ja, als je begint met een negatieve insteek, dan vind ik dat dwarsliggen.

Dat doe ik zelfs niet bij ideeën van mijn kinderen.
Nee, ik ook niet, maar dat zijn meestal of onschuldige plannetjes met weinig gevolgen, of plannen voor de lange termijn waarvan we nog rustig kunnen zien hoe dat uitpakt. Dat is hier denk ik wel anders. En hij klinkt echt vrij naïef.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-10-2021 11:39
Eigenlijk zou je een jaarsalaris als buffer moeten hebben. En zeker niet bezuinigen op een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hij kan ook kanker krijgen (wat ik niet hoop hoor). Pensioenopbouw zelf doen.
Vriend van ons werkt ook als zzp er, als accountant. Gaat goed hoor, maar het is wel schrapen om werk binnen te slepen. Nu zit hij ook alweer 2 maanden thuis.
Yep, vooral dat eerste, een jaarsalaris als buffer, hoor ik vaak als tip van succesvolle ZZP-ers. Zeker als je ineens stopt bij je oude baan.

Nog een paar tips:

- laat je man nagaan wie zijn ideale klant is. Met wat voor soort bedrijven werkt hij het beste samen? In welke sector?
- Kijk hoe je feedback van klanten wil verwerken en op welke tijdstippen je daarvoor aanspreek bent. Ik ben zelf eens om 1 uur 's nachts paar gebeld door een boze klant die een probleem had waar ik niets mee te maken had. Lag toen ook te tukken. Maar mijn samenwerking met die kerel duurde daarna niet lang.
- Ga na welke spullen er nodig zijn, website, businesscard, tot zelfs simpele pennen en papier etc
- Reken bij elke nieuwe klant op vertraging van het betalen van de eerste facturen, is meestal niet express, maar het blijft vervelend (daar is die buffer ook voor)
- hoe kom je aan nieuwe klanten? LinkedIn, relaties, misschien ZZp netwerken?
RikM schreef:
24-10-2021 11:57
Het lijkt me trouwens ook een vakgebied met erg veel concurrentie. Er zijn zó veel accountants en boekhouders...
Dit is heel belangrijk! Zeker als je man geen sales skills heeft.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:36
Nou ja, als je begint met een negatieve insteek, dan vind ik dat dwarsliggen.

Dat doe ik zelfs niet bij ideeën van mijn kinderen.
Ook niet als ze 4 zijn en op het dak van de garage willen klimmen om hun nieuwe supermancape uit te proberen?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:36
Nou ja, als je begint met een negatieve insteek, dan vind ik dat dwarsliggen.

Dat doe ik zelfs niet bij ideeën van mijn kinderen.
als mijn kinderen met een plan komen, dan denk ik graag mee
als het een raar plan is, dan sla ik meedenken over, en ben ik ook eerlijk
als ze straks op de gracht willen gaan schaatsen, haal ik niet de schaatsen van zolder, maar vertel ik ze, dat er geen ijs ligt

als TO's man, alleen maar 100 euro per uur ziet, en geen plan heeft, dan is het een schaatsenplan

als ik het idee heb, dat man of kinderen iets bijzonders willen, maar nog niet precies weten wat, dan gaan we samen zitten.
Als het impact heeft op ons en ons gezin, dan verwacht ik een gedegen plan. Niet alleen dollartekens
en dan... gaan we eventueel opzoek naar een overdekte ijsbaan, of bedenken we dat een herfstwandeling een beter idee is
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:37
Bij zzp-ers niet noodzakelijk. Veel zzp-ers zijn geen echte ondernemers.
Huh? Hoezo? De man is boekhouder, verwacht hij soms dat de klanten vanzelf komen na een advertentie in de plaatselijke courant? Juist als ZZP’er is netwerken de allerbelangrijkste vaardigheid.
Iedere dag is gehaktdag
Susan schreef:
24-10-2021 12:39
Nee, ik ook niet, maar dat zijn meestal of onschuldige plannetjes met weinig gevolgen, of plannen voor de lange termijn waarvan we nog rustig kunnen zien hoe dat uitpakt. Dat is hier denk ik wel anders. En hij klinkt echt vrij naïef.
Je kan ook een positieve insteek hebben in de zin van: leuk idee, ik zou eens kijken met een businessplan wat de kansen en bedreigingen zijn en laten we het er dan eens samen over hebben.
Alle reacties Link kopieren
margreetder schreef:
24-10-2021 12:27
Mijn man wordt nu ongelukkig van bepaalde klanten die het bedrijf heeft binnengehaald. Zijn redenering: als zzp'er zijn vervelende klanten tijdelijk en kan ik eventueel direct afscheid nemen. Ik gun mijn man alle geluk van de wereld, ook in zijn baan. Echter elke keer dat ik hoor "vriend heeft weer een nieuwe opdracht a € 100 per uur" ziet mijn man zijn nieuwe megasalaris al bijgeschreven worden.
Als zelfstandige heb je ook te maken met lastige klanten en moet je juist aardig tegen ze zijn omdat (zeker als beginnende) zelfstandige je het je niet kan permitteren om klanten te weigeren. Niet alleen ten nadele van de omzet, maar meer nog ten nadele van je reputatie.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:43
Je kan ook een positieve insteek hebben in de zin van: leuk idee, ik zou eens kijken met een businessplan wat de kansen en bedreigingen zijn en laten we het er dan eens samen over hebben.
het is niet heel raar, om van de ander te verwachten dat hij uit zichzelf al met een plan komt
Alle reacties Link kopieren
En meer vakantie? Vergeet het maar!
Iedere dag is gehaktdag
xynix schreef:
24-10-2021 12:40
Ook niet als ze 4 zijn en op het dak van de garage willen klimmen om hun nieuwe supermancape uit te proberen?
Ja hoor. Ga ik erbij staan en laat ik ze zelf ontdekken dat dat niet gaat lukken. Ik hanteer de: zo lang het geen gevaar oplevert voor hun gezondheid, lekker laten gaan. En als er wel gevaar is, dan grijp ik in.

Werkt uitstekend.

Mijn kinderen hebben dan ook al hun eigen winkeltjes gehad. Ik ben echt totaal niet van het afremmen, wel van een vangnet. ;)

(Ik heb zelf ook het meest geleerd van mijn fouten en als ondernemer dus ook heel veel geleerd… ;))
lilalinda schreef:
24-10-2021 12:41
als mijn kinderen met een plan komen, dan denk ik graag mee
als het een raar plan is, dan sla ik meedenken over, en ben ik ook eerlijk
als ze straks op de gracht willen gaan schaatsen, haal ik niet de schaatsen van zolder, maar vertel ik ze, dat er geen ijs ligt

als TO's man, alleen maar 100 euro per uur ziet, en geen plan heeft, dan is het een schaatsenplan

als ik het idee heb, dat man of kinderen iets bijzonders willen, maar nog niet precies weten wat, dan gaan we samen zitten.
Als het impact heeft op ons en ons gezin, dan verwacht ik een gedegen plan. Niet alleen dollartekens
en dan... gaan we eventueel opzoek naar een overdekte ijsbaan, of bedenken we dat een herfstwandeling een beter idee is
Ik laat ze dus zelf hun schaatsen van zolder halen en dan mogen ze op onderzoek uit. ;)

En ik schreef dat er een plan moet komen. Het verschil zit erin dat ik niet vooraf al ga zeggen dat het onzin is.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:48
Ja hoor. Ga ik erbij staan en laat ik ze zelf ontdekken dat dat niet gaat lukken. Ik hanteer de: zo lang het geen gevaar oplevert voor hun gezondheid, lekker laten gaan. En als er wel gevaar is, dan grijp ik in.

Werkt uitstekend.
Mooi uitgangspunt.

Maar in een huwelijk met gedeelde financiën, zou ik toch wel om een iets doortimmerde plan vragen.

(Hoewel mijn eigen man ook nooit een plan heeft, bedenk ik nu. En toch altijd voldoende inkomen en vakantie, als zzp’er. 😂)
DeSlager schreef:
24-10-2021 12:43
Huh? Hoezo? De man is boekhouder, verwacht hij soms dat de klanten vanzelf komen na een advertentie in de plaatselijke courant? Juist als ZZP’er is netwerken de allerbelangrijkste vaardigheid.
Acquisitie kun je uitbesteden. Er zijn heel veel zzp-ers die dat doen.

Een echte ondernemer (in mijn ogen, maar ik schijn er wat van te weten) blijft geen zzp-er, die gaat opschalen en personeel inhuren. En dan moet je inderdaad kunnen netwerken of een partner hebben die dat kan.

Wat denk je bv van rondbellen bij andere zzp-ers die meer werk aangeboden krijgen dan ze kunnen doen en niet opschalen? Misschien zit daar wel een mogelijkheid.

Iets om te onderzoeken en in het businessplan te verwerken wellicht?
lilalinda schreef:
24-10-2021 12:45
het is niet heel raar, om van de ander te verwachten dat hij uit zichzelf al met een plan komt
Is het heel raar om met je partner te overleggen voordat je zo’n plan gaat maken? Ik bespreek vanalles met mijn partner. Al is het maar omdat ze dan soms iets heel raaks zegt waar ik iets mee kan.
Alle reacties Link kopieren
En jij werkt ook hoop ik?
Het idee van je man kan goed gaan of niet, en natuurlijk moeten jullie het daar samen over hebben.
Maar je praat over je man of hij geen idee heeft waar hij aan begint.

Als ik de enige of voornaamste kostwinner was zou ik het niet echt op prijs stellen als mijn partner die niet of veel minder werkt mijn professionele toekomstplannen zou afdoen als kinderachtige grillen (want zo kom je bij mij wel een beetje over).

Als jij in loondienst werkt, heb je tenminste een inkomen om op terug te vallen. Bovendien lijkt je man in een sector te zitten waar hij relatief makkelijk weer als werknemer aan de bak kan als het hele plan echt een ramp blijkt. Als je bang bent voor een inkomensdip kunnen jullie dat ook samen opvangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn man leren kennen toen hij zzp-er was. Amper brood op de plank, vaste klanten die hem midden in de nacht belden “omdat hun X het niet deed”, en dan reed hij weer het halve land door.
Ik heb ook zijn administratie gedaan, en wat ik altijd heel opvallend vond, hoe rustig hij bleef als zijn klanten weer eens te laat betaalden. Want dat deed het gros echt. Voor de zzp-er gelden er deadlines, maar voor de betaler blijkbaar niet.

En ja, het zelf indelen van de tijd klinkt heel leuk. 100€ per uur klinkt heel leuk. Maar de praktijk is echt wel anders.

Wij zijn ondertussen ruim 10 jaar verder. De boterhammen waren ondertussen goed belegd, want we hadden een goede buffer voor de wanbetalers. Maar je wil niet weten hoe erg feest wij hebben gevierd toen mijn man in loondienst ging. Bij een detacheerder, zodat hij nog steeds bij verschillende opdrachtgevers werkt. En goede arbeidsvoorwaarden (onder andere qua thuiswerken en reistijden). En iedere maand, op dezelfde dag, om 12 uur, komt het loon binnen. Zonder tussenkomst van (dreigen met) deurwaarders.

Hij is nog steeds zzp-er, voor een paar oude klanten. Gewoon, omdat het ook deels zijn hobby is. En omdat het naast zijn werk kan. Maar terug naar fulltime zzp gaat hij waarschijnlijk nooit meer.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet anders meer willen:

- vrijheid om je eigen tijd in te delen
- vrijheid om je vakanties in te plannen zonder dat het met een heel team moet worden afgehandeld;
- meer invloed op je werkzaamheden
- fors hoger inkomen

Maar het is ook niet voor iedereen geschikt dus daar moet je man goed over nadenken. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een accountant is niet zo hoog. Als hij het echt wil, zou ik het gewoon proberen. Mocht het niet lukken, dan kan hij altijd weer in loondienst.
xynix schreef:
24-10-2021 12:53
Mooi uitgangspunt.

Maar in een huwelijk met gedeelde financiën, zou ik toch wel om een iets doortimmerde plan vragen.

(Hoewel mijn eigen man ook nooit een plan heeft, bedenk ik nu. En toch altijd voldoende inkomen en vakantie, als zzp’er. 😂)
Een van de dingen die ik geleerd heb als ondernemer is dat ieder businessplan uiteindelijk alleen maar waarde heeft in de zin van dat je de grootste weeffouten kan ontdekken. Maar de praktijk is altijd weer anders en brengt altijd weer nieuwe onverwachte uitdagingen met zich mee.

Wat een plan wel laat zien is hoeveel markt er is, hoeveel reserve wenselijk is, wat je echt overhoudt van die schamele 100 euro per uur die heel veel lijkt totdat je ook naar de kosten kijkt, enz.

Maar het ondernemen zelf, dat doe je al gaandeweg.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 11:25
Ik vind het argument van het bankzitten erg raar, maar goed.
Wat ik begreep moest vriendin verplicht thuiswerken (corona) en had haar man leuke klus ideeën voor in huis want hij had niets te doen. Ze zaten elkaar nogal in de weg in hun huis. Enigszins voor mij herkenbaar, op vaste thuiswerkdagen werken wij of allebei thuis of nemen allebei verlof op.
Ik geloof dat de beste tips hier wel zijn gegeven. Mijn ervaring is dat vakanties juist beter te plannen zijn. Laat hem wel de app downloaden wanneer hij zijn belasting moet invullen, dat vergat ik de eerste keer maar dan wordt je keurig gebeld

En als mijn kerel gaat zeuren dat hij weg moet en ik ‘thuis zit” oftewel vakantie aan het vieren, denk ik dat hij niet goed geworden is:) Is dat dan jaloezie? Ze kan ook denken: goh, fijn ik hoef niet te koken. Kom op, we werken nog steeds hier thuis, en bovendien zijn er beroepen die je prima thuis kan doen. Het lijkt wel afgunst.

Of misschien moet hij dan even zijn inkomsten per maand naast die van haar leggen:) Kortom, als je verstandig met je geld omgaat heb je er alleen maar profijt van. Buffer is noodzakelijk net als geld opzij leggen voor pensioen en verzekeringen. (Lees daar wel de kleine letters), ik zet een gedeelte opzij. Ik ben er financieel veel beter van geworden.
anoniem_654ca67d70481 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 13:11
Reden: Tikfouten
0.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
margreetder schreef:
24-10-2021 13:03
Wat ik begreep moest vriendin verplicht thuiswerken (corona) en had haar man leuke klus ideeën voor in huis want hij had niets te doen. Ze zaten elkaar nogal in de weg in hun huis. Enigszins voor mij herkenbaar, op vaste thuiswerkdagen werken wij of allebei thuis of nemen allebei verlof op.
In je openingspost staat: zij iedere dag de deur uit, hij thuis vakantie vieren. Dat komt een beetje afgunstig over, alsof hij nooit vrij mag hebben als zij wel moet werken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven