Geld & Recht alle pijlers

Mijn man wil zzp'er worden

24-10-2021 10:30 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bevriend met een koppel waarvan de man werkzaam is al zzp'er. Nu is deze vriend al langer bezig om mijn man te overtuigen om ook als zzp'er aan de slag te gaan. Op dit moment werk mijn man in loondienst, normale werktijden, goed salaris en kans op ontslag is erg klein,

Ik merk dat vooral het uurtarief dat die vriend in rekening brengt bij zijn klanten bij mijn man dollartekens oplevert. In 1,5 week kan ik declareren wat nu mijn bruto maandsalaris is. Daarnaast kunnen de werktijden zelf worden ingevuld. Als een opdrachtgever je niet bevalt neem je snel weer afscheid. Oftewel mijn man ziet alleen maar voordelen.

Nu hoor ik van zijn vrouw ook de nadelen:

- soms langere werkweken omdat een klant een deadline heeft
- vakanties plannen is lastiger
- als haar man "in between" opdrachten zit heeft ze een bankzitter in huis. Zij iedere dag de deur uit om te werken, man viert "vakantie"
- het vinden van een nieuwe opdracht vereist commerciële vaardigheden, iets waar mijn man minder op scoort.

Op financieel gebied is mijn man vooral het type van het leven in het hier en nu. Hij riep al dat verzekeringen voor zzp'ers duur zijn en dat je beter zelf iets kunt regelen.

Eigenlijk voel ik niets voor deze carrière switch en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft inderdaad voordelen en nadelen, zoals alles. Maar je moet er een type voor zijn en enorm van je werk houden, dat zijn mijns inziens de belangrijkste voorwaarden. Ik ben al jaren zzp'er en had daarvoor banen met een heel grote mate van zelfstandigheid (ik was bijvoorbeeld jaren de enige werknemer van een kleine belangenvereniging), dat is voor mij essentieel en onbetaalbaar. Als ik hetzelfde werk zou moeten doen in loondienst en op uur en tijd van de baas op kantoor zou moeten zijn, maar bijvoorbeeld twee keer zo veel betaald zou krijgen, zou ik het niet doen.
Ik heb nu besloten dat ik heel januari geen opdrachten aanneem, omdat ik me dan wil focussen op een opleiding die ik volg. Zo fijn dat ik dat gewoon kan doen. Maar... de andere kant is dat ik ook regelmatig een nacht zit door te werken om een deadline te halen en soms te veel werk heb, omdat ik mijn werkplanning niet kon nakomen. En er zijn ook magere jaren geweest, tijdens de crisisjaren sprong ik een gat in de lucht bij een opdracht, nu moet ik bijna iedere dag wel iets afwijzen omdat ik al vol zit. Die omschakeling van een krappe naar een overvloedige markt in mijn branche ging destijds vrij abrupt en ik kon er moeilijk aan wennen, nam daardoor lang veel te veel aan en nog steeds vind ik nee zeggen lastig.
Daar moet je man zich ook niet in vergissen, hij moet er echt een type voor zijn. Het zal ook afhangen van jullie verdere situatie, als jij een stabiele baan/inkomen hebt, kan je man misschien wat meer risico nemen en inderdaad zzp'er worden. Als hij commercieel wat minder sterk is en jij bijvoorbeeld wel, kun je hem daar misschien in aanvullen? Of wil jij er helemaal buiten blijven? Sowieso goede afspraken maken over reservering van zijn verdiensten en als administratie lastig is, uitbesteden aan een boekhouder.
Realiseer je verder dat het lastig kan zijn om eventueel terug te gaan naar loondienst. Ik zou het niet kunnen, al die jaren zelf de touwtjes in handen en die dan min of meer weer af te moeten geven... Brrrr.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval verwachten dat mijn partner met een goed plan komt. Dat vind ik wel een minste vereiste. Waarin dus de voordelen, nadelen plus een actieplan opgenomen is.
Ik zou zeker willen weten dat de zaken goed geregeld en goed doordacht zijn. Hij lijkt nu alleen maar een hoog uurtarief te zien en dat vind ik hopeloos naïef.
Ik vind het argument van het bankzitten erg raar, maar goed.

Laat hem gewoon eens een businessplan schrijven. Kan hij de acquisitie uitbesteden? Wat zijn de gevolgen voor het gezin als het misgaat? Kan hij weer snel terug in loondienst indien nodig?

Ondernemen is naast bevlogenheid ook rationaliteit.

Dat gezegd hebbende: als hij een goed plan heeft, dan moet hij het ook lekker zelf weten. Niets is zo vervelend als werken op een manier die je niet wil. Dat kost energie in plaats van dat het energie oplevert.
Ik ken een zzp-er die in-between jobs op de bank zit, en in huis wat aanpakt. Dat kan kennelijk want ze lijken niks tekort te komen.

Ik ken ook een zzp-er die op zulke momenten voor DHL (of welke pakketbezorger dan ook) rijdt om toch brood op de plank te hebben.

Zou je man dat doen, om het financieel mogelijk te maken?
Alle reacties Link kopieren
Opdrachtgevers betalen soms laat. Je moet dus altijd een buffer hebben om dat op te vangen. Vakantie wanneer het jou uitkomt kan niet als er deadlines zijn, verplichte sluiting van opdrachtgever etc. Laat je man een financieel plan maken en laat hem daar alles in meenemen, dus ook reiskosten, verzekeringen, pensioen en onbetaalde vakantie dagen. Is het geen mogelijkheid dat hij een dag minder in de week gaat werken om het uit te proberen? Mits werkgever akkoord gaat want soms mag dit niet.
Ik lees veel nadelen, maar sinds mijn man ZZP'r is is ons leven er financieel enorm op vooruit gegaan.

Hij bouwt geen pensioen op, maar we betalen ons huis af. In een paar jaar hebben we al de helft afbetaald.
We maken mooie reisjes (pre-corona) kunnen vaker uit eten, verbouwen het huis voor fijner woongenot, hoeven niet meer op een cent te kijken.

Vakanties hebben we tot nu toe makkelijk kunnen doen. Voor mij in loondienst is het veel moeilijker om vrij te vragen. Man is eigen baas en meld dus gewoon dat hij op vakantie gaat. Natuurlijk netjes in overleg, maar het is niet zo dat sinds hij hij voor zichzelf werkt er ook maar een opdrachtgever heeft gezegd dat het niet mag.

Als hij ziek is, of even een paar weken niet wil werken verdient hij niets, maar dat soort dingen moet je als ZZP'er incalculeren.

We hebben een goede accountant en dat scheelt.

Het scheelt ook enorm in welke branche je zit natuurlijk, mijn man zit in de IT.
Ik moet wel zeggen dat de eerste paar maanden vervelend waren.

Werkgevers hanteren bij ZZP'ers vaak 60 dagen. Dat moet je dus even goed berekenen.

Maar na die tijd is het alleen maar fijn voor ons geweest.

Ook de vrijheid om te kiezen welke werkgever je wil, dat je kan stoppen als het niet leuk is en dat je kan kiezen waar je iets nieuws kan leren.

Bij een vaste baan zit je toch vaak 'vast'
En dat bankzitten, wat een onzin argument. :-D
Alle reacties Link kopieren
Dat bankzitten vind ik ook een onzinargument, klinkt echt heel afgunstig, maar voor de rest kan ik me wel voorstellen dat je er niet per se blij van wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou je een jaarsalaris als buffer moeten hebben. En zeker niet bezuinigen op een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hij kan ook kanker krijgen (wat ik niet hoop hoor). Pensioenopbouw zelf doen.
Vriend van ons werkt ook als zzp er, als accountant. Gaat goed hoor, maar het is wel schrapen om werk binnen te slepen. Nu zit hij ook alweer 2 maanden thuis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
24-10-2021 11:35
Ik lees veel nadelen, maar sinds mijn man ZZP'r is is ons leven er financieel enorm op vooruit gegaan.

Hij bouwt geen pensioen op, maar we betalen ons huis af. In een paar jaar hebben we al de helft afbetaald.
We maken mooie reisjes (pre-corona) kunnen vaker uit eten, verbouwen het huis voor fijner woongenot, hoeven niet meer op een cent te kijken.

Vakanties hebben we tot nu toe makkelijk kunnen doen. Voor mij in loondienst is het veel moeilijker om vrij te vragen. Man is eigen baas en meld dus gewoon dat hij op vakantie gaat. Natuurlijk netjes in overleg, maar het is niet zo dat sinds hij hij voor zichzelf werkt er ook maar een opdrachtgever heeft gezegd dat het niet mag.

Als hij ziek is, of even een paar weken niet wil werken verdient hij niets, maar dat soort dingen moet je als ZZP'er incalculeren.

We hebben een goede accountant en dat scheelt.

Het scheelt ook enorm in welke branche je zit natuurlijk, mijn man zit in de IT.
Oh, bij ons ook hoor. Maar dat maakt niet dat zelfstandige zijn per definitie zo veel rooskleuriger zal zijn.
Man’s vakanties zijn in zijn functie geen kwestie van even melden dat hij op vakantie gaat bijvoorbeeld, dat kan echt niet. En al helemaal niet een paar weken achter elkaar.
Je moet de persoonlijkheid hebben om het te kunnen, je moet in een branche zitten waar veel vraag naar mensen is en je uurloon moet wel dermate hoog zijn om een flinke buffer op te kunnen bouwen. Ja, je moet incalculeren, maar ook dan kunnen er nog steeds onverwachte zaken gebeuren waarbij ook je opgebouwde buffer verdampt en even niet willen werken of ziek zijn wél een groot probleem wordt.
En vergeet vooral opdrachtgevers die (veel) te laat, te weinig of helemaal niet betalen niet. Kost je enorm veel energie, levert een hoop stress op. Daar moet je je ook voor verzekeren, maar voordat je dat geld uiteindelijk dan hebt, ben je ook weer maanden verder.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 24-10-2021 11:58
7.22% gewijzigd
Houd er ook rekening mee dat het lastiger is om een huis te kopen of huren. Vaak moet je bewijzen dat je al jaren een stabiel inkomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als hij het echt wil maar het uiteindelijk niet doet omdat jij het niet ziet zitten moet je daar heel goed over praten. Mijn vader had z'n hele leven eigenlijk de droom om ondernemer te worden maar mocht dat niet van mijn moeder ("je hebt toch een goede vaste baan", dat soort argumenten). Maar de laatste 20 jaar van zijn werkzame leven ging hij met steeds meer tegenzin naar zijn werk omdat het niet was wat hij wilde met z'n leven. Het heeft ook hun relatie geen goed gedaan op een gegeven moment.
Het lijkt me trouwens ook een vakgebied met erg veel concurrentie. Er zijn zó veel accountants en boekhouders...
Madeliefjees schreef:
24-10-2021 11:39
Eigenlijk zou je een jaarsalaris als buffer moeten hebben. En zeker niet bezuinigen op een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hij kan ook kanker krijgen (wat ik niet hoop hoor). Pensioenopbouw zelf doen.
Vriend van ons werkt ook als zzp er, als accountant. Gaat goed hoor, maar het is wel schrapen om werk binnen te slepen. Nu zit hij ook alweer 2 maanden thuis.
Waar is de buffer van 12 maanden op gebaseerd?
ca726647543 schreef:
24-10-2021 11:56
Als hij het echt wil maar het uiteindelijk niet doet omdat jij het niet ziet zitten moet je daar heel goed over praten. Mijn vader had z'n hele leven eigenlijk de droom om ondernemer te worden maar mocht dat niet van mijn moeder ("je hebt toch een goede vaste baan", dat soort argumenten). Maar de laatste 20 jaar van zijn werkzame leven ging hij met steeds meer tegenzin naar zijn werk omdat het niet was wat hij wilde met z'n leven. Het heeft ook hun relatie geen goed gedaan op een gegeven moment.
Heel belangrijk dit!

Financiële zekerheid is leuk, maar als het ten koste gaat van je welzijn, is het natuurlijk gekkigheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees er niet in dat haar man nu ongelukkig is, meer dat hij enthousiast wordt gemaakt door die vriend die wil dat hij ook ZZP'er wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
RikM schreef:
24-10-2021 11:57
Het lijkt me trouwens ook een vakgebied met erg veel concurrentie. Er zijn zó veel accountants en boekhouders...
Dat is allemaal voor het businessplan. Een echte accountant is niet vergelijkbaar met een boekhouder. Dat laatste kan iedereen worden door naar de kvk te stappen. ;)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
24-10-2021 11:57
Het lijkt me trouwens ook een vakgebied met erg veel concurrentie. Er zijn zó veel accountants en boekhouders...
Idd. Mijn man zit in een vakgebied met maar weinig concurrentie. Als je eenmaal in het netwerk zit en je hebt jezelf bewezen, wordt je gevraagd voor opdrachten en hoef je je om acquisitie niet druk te maken, hij krijgt regelmatig opdrachten aangeboden die hij af moet slaan wegens tijdgebrek. Door zijn netwerk kent hij echter dan wel vaak iemand die hij voor die opdracht voor kan stellen, wat weer zorgt voor uitbreiding van dat netwerk, of goodwill.
Susan schreef:
24-10-2021 12:01
Ik lees er niet in dat haar man nu ongelukkig is, meer dat hij enthousiast wordt gemaakt door die vriend die wil dat hij ook ZZP'er wordt.
Maar dat kan ook maken dat hij gaat denken: is dit het nou wel.

Alleen al door met hem mee te denken in hoe wel blijf je met elkaar in verbinding. En dan kun je ook zoiets bespreken op basis van feiten.

Als het niet doorgaat omdat je vrouw dwars ligt, of het gaat niet door omdat er gewoon geen goed plan gemaakt kon worden, dan lijkt mij dat al heel anders voelen. Ga je vanzelf ook weer de positieve kanten.zien van loondienst (voor zover die er zijn, want loondienst is net als ondernemen niet voor iedereen de beste keuze).
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar goed, ik snap de bezwaren wel heel goed, want de kans is groot dat het voor haar ook consequenties heeft. Ik zie dat niet echt als dwarsliggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
margreetder schreef:
24-10-2021 11:13
Voor de achtergrond. Mijn man werkt als accountant in loondienst. Vaktechnisch altijd goede beoordeling maar commerciële vaardigheden (zoals het aantrekken van nieuwe klanten) is al jaren een verbeterpunt.
Laten die vaardigheden nou net van doorslaggevend belang zijn als zelfstandige.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
24-10-2021 12:01
Ik lees er niet in dat haar man nu ongelukkig is, meer dat hij enthousiast wordt gemaakt door die vriend die wil dat hij ook ZZP'er wordt.
Mijn man wordt nu ongelukkig van bepaalde klanten die het bedrijf heeft binnengehaald. Zijn redenering: als zzp'er zijn vervelende klanten tijdelijk en kan ik eventueel direct afscheid nemen. Ik gun mijn man alle geluk van de wereld, ook in zijn baan. Echter elke keer dat ik hoor "vriend heeft weer een nieuwe opdracht a € 100 per uur" ziet mijn man zijn nieuwe megasalaris al bijgeschreven worden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je als ZZP'er ook wel met die vervelende klanten te maken, want je zal zeker in het begin niet de luxe hebben om al te selectief te zijn, het verschil is alleen dat je dan ook nog zelf alle moeite moet doen om ze binnen te halen, waar nu waarschijnlijk anderen dat doen.

Ik vind het ook wel wat naïef om te denken dat je die verzekeringen niet nodig hebt en zelf wel wat kan regelen terwijl je helemaal geen ervaring hebt als zelfstandige.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Accountant moet verplicht bijscholen, toch? Dat doe hij dan op eigen kosten in eigen tijd.

En accountant moet zichzelf héél goed kunnen verkopen: moet de meerwaarde ten opzichte van een boekhouder uit kunnen leggen, en een steeds groter gedeelte wordt geautomatiseerd. Aan wat voor klanten denkt hij? Want als eenpitter haal je een ander type klant binnen dan als groot kantoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven