Geld & Recht alle pijlers

Mijn pingedrag onder controle

03-04-2013 15:55 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de tips!
Ik zou het gewoon niet meer met pin betalen, maar eens per week een bedrag pinnen en daar alles van doen. Dan ben je je meteen een stuk bewuster van wat je uitgeeft en overhoudt. En dat spaarbedrag meteen af laten schrijven voor je het uit kan geven.
Houd je een kasboek bij? Dat geeft duidelijkheid en vergroot je bewustwording nog verder. Ik vind de uitgave aan boodschappen voor een persoon en leuke dingen ruim.

Is het een oplossing om gewoon een keer per week te pinnen en vervolgens je pinpas thuis te laten?

Een extra bankrekening kost meestal ook extra.
Ik vind 150 euro aan leuke dingen per maand behoorlijk wat op jouw inkomen.

Heb je al een flinke buffer qua spaargeld? Zoniet, zou ik eerst een potje opbouwen door wat extra te sparen.
Klinkt misschien heel simpel, maar kan je niet gewoon op een bepaalde dag 500 euro trekken, 150 euro apart houden voor boodschappen, 200 apart voor benzine en 150 euro weer apart voor 'leuke dingen'? Of juist per week een bedrag waar je alles mee moet betalen (is realistischer, straks verlies je 500 euro)? En als het op is... is het op.

En als meerdere mensen dit meteen voorstellen...
anoniem_148696 wijzigde dit bericht op 03-04-2013 16:00
Reden: mosterd
% gewijzigd
Misschien heel erg kinderachtig maar wel effectief: geef jezelf een maandbedrag voor "de leuk" en een bedrag voor boodschappen/benzine.Geef daarna je pinpas aan een goede vriendin/familielid. Schrijf alles maar dan ook alle uitgaven op en hou het bij. Zo krijg je snel inzicht van waar het "mis" gaat! Succes!
Vaker fietsen?
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
En idd, niet pinnen maar contant geld in de portemonnee. Op = op.
pin rekening met vast bedrag wat je per maand mag besteden, ook beter voor evt skimmen.
Eén keer in de week pinnen (je huishoudgeld en klein beetje extra), pinpas vervolgens thuis wegleggen en dus niet meenemen als je weggaat. Kan je ook niks impulsiefs pinnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
inderdaad, wekelijks een bedrag pinnen en dat je het daarmee moet doen. Met pinnen heb je op een gegeven moment niet eens door hoeveel je uitgeeft
ik denk dat een extra rekening openen vooral geld kost en weinig gaat helpen. Ga besparen op kleine dingen zoals hierboven al geopperd, neem vaker de fiets ipv het OV of een taxi. Smeer je brood en neem dat mee ipv die (bedrijfs)kantine spekken. Koop geen tijdschriften maar leen eens een boek. Als je gaat winkelen vraag je dan af of je niet blijer word van zoeken naar dat echte koopje ipv de 5 dingen die je misschien niet eens draagt....
Lorem Ipsum
Wekelijks alle uitgaven in excel bijhouden.
Ik heb ook 2 rekeningen. 1 voor vaste lasten en 1 voor de variabele uitgaven. Als dat geld op is is het simpelweg op en kan ik niet meer eten maar is alles betaald. Dat kun je best per week doen. Neem dan een 2e rekening bij dezelfde bank want dan staat het er binnen 10 minuten (internetbankieren). Dan hoef je alleen je geldovermaakgedrag in de hand te houden. En nog een tip.. Leg een voorraadje voedsel aan. Paar potten doperwtjes en worteltjes, wat vlees in de vriezer (bijv 3 gekruide kipfilets van de lidl) een pak rijst en wat aardappels. Dat zijn geen grote uitgaven en zo kom je niet zonder eten te zitten.

Oh, en doe je boodschappen in 1 keer aan het begin van de week als je die ¤100 nog hebt staan!
Naast alle goede tips die al gegeven zijn, vind ik dit zelf ook een handigheidje: ik heb de app van mijn bank op mijn telefoon en ik kijk er dagelijks even op. Dat 'schrikeffect' wat Essent op mij heeft... Sindsdien geef ik veel minder uit als ik ineens een groot bedrag van de rekening zie gaan.
H
Pinpas thuis laten.

En je bij al die kleine uitgaven goed afvragen of je het nodig hebt of dat het een impuls-aankoop is. En dan de discipline hebben je impulsen te onderdrukken! Je hebt echt minder nodig dan je denkt en leuke dingen moet je misschien maar even aan je neus voorbij laten gaan!

Succes!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Overigens zijn er ook een hoop leuke dingen gratis. Als je die nou probeert op te zoeken, hou je 150 euro over!
.
quote:moppie86 schreef op 03 april 2013 @ 16:22:

Het contant pinnen heb ik al wel geprobeerd. Voor de boodschappen gaat dat ook prima. Maar er zijn ook veel situaties waarbij ik alleen kan pinnen of digitaal moet betalen. Tanken doe ik alleen bij een zelfbedienpomp, de andere die ik tegen kom zijn zo een euro of meer per liter duurder. Ik ga regelmatig naar theater en festivals waarbij je de kaartjes alleen online kan kopen. Voor mij zet het contact pinnen dus niet echt zoden aan de dijk.

Het is ook niet zo dat ik verder moet bezuinigen. In theorie moet het makkelijk lukken en kan ik waarschijnlijk ook meer dan die 100 euro per maand aan de kant zetten. Ik heb een goede buffer op mijn spaarrekening. Als de auto, de koelkast en wasmachine het deze maand begeven is er geen man over boord. En de bedragen zijn ook ruim genomen, het hoeft niet op.

Fietsen doe ik zo veel mogelijk, mijn gezondheid laat dat helaas niet altijd even goed toe.

Het is meer dat de pinuitgaven hoger uitvallen dan ik van tevoren heb bedacht en dan vooral door de kleine bedragen onder de 10 euro is mij opgevallen.

Maar inderdaad, misschien kan ik het beste een kasboek bijhouden met alle uitgaven.

het gaat ook niet om die grote bedragen, die sla je wel op in je achterhoofd, maar de kleinere die je de nek om doen:

even een broodje, even een nagellak of dat jaaltje voor de helft van de prijs

En's avonds weetje niet meer dat je dat broodje op hebt en die nagellak of dat sjaaltje is net niet de goede kleur en belandt in de la. En op het eind van de week weet je niet meer dat je ze gekocht hebt en vraag je je af waar die 2 tientjes gebleven zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik denk dat het in jouw geval wél slim is om een extra rekening hiervoor te openen. Dan zet je daar maandelijks die ¤500,- op voor boodschappen, benzine en overige uitgaven. Dus ook de zaken waarvoor je moet pinnen of online moet betalen. Je kan dan online goed inzien waar je alles aan uitgeeft. Als je dat nou twee keer per maand bijwerkt, dan kan je na 1 of 2 maanden eens zien waar te besparen valt.

En ik vind ¤150,- euro voor de leuk echt niet zoveel hoor, dat is nog geen ¤40,- per week. Nou, ga een avondje uit en het is al op. Dan heb je nog geen tijdschrift op het station gekocht, bij wijze van. Bovendien zegt TO dat ze niet per se hoeft te besparen, maar moet beteugelen en dus niet meer uit wil geven dat dít. Maar goed, dit is eigenlijk een andere discussie.
quote:moppie86 schreef op 03 april 2013 @ 15:55:

Ik zou graag tips krijgen hoe ik mijn variabele lasten en dan vooral mijn pingedrag onder controle kan krijgen.

Neem een rekening bij de ING
quote:moppie86 schreef op 03 april 2013 @ 16:22:

Tanken doe ik alleen bij een zelfbedienpomp, de andere die ik tegen kom zijn zo een euro of meer per liter duurder.Daar heb je dan in ieder geval al flink op bespaard!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Auto de deur uit
quote:himalaya schreef op 03 april 2013 @ 17:38:

[...]

Daar heb je dan in ieder geval al flink op bespaard! dat is wel heel stom ja. 10 tot 30 eurocent per liter, meerdere euro's op een volle tank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven