Minder werken? Hoe?
maandag 31 oktober 2016 om 13:48
Op dit moment ben ik 13 weken zwanger van mijn 1e kind en van alles aan het regelen. Het minder gaan (en willen) werken is ook zo'n dingetje. Zeg maar gerust ding. Er komt zoveel op me af en ik weet het even niet meer. Ik ben normaal heel erg van het zelfstandig uitzoeken, maar ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen. Ik wil heel graag weten wat het gunstige zou zijn qua financien. Ik en mijn vriend werken op dit moment fulltime, 40u pw. Het plan is om voorlopig gebruik te maken van het ouderschapsverlof. Ik 1 dag minder werken en vriend 1 dag minder werken. Ik zit nu alleen te twijfelen om nog een dag minder te gaan werken, dus 2 dagen. Ben alleen bang dat het financieel niet meer haalbaar is om onze vaste lasten te kunnen betalen, maar misschien valt het wel mee doordat je minder belasting betaalt, meer terug krijgt en minder betaald voor de opvang? Ik heb al een poging gedaan om een voorlopige aanslag in te vullen, maar hier kom ik niet uit. Ik heb wel al 2 proforma's gekregen van mijn salaris bij 1 en bij 2 dagen minder werken. Met 1 dag minder ga ik er 300 euro op achteruit en met 2 dagen 600 euro. Vriend moet zijn proforma nog krijgen.
Hoe hebben jullie dit gedaan en aangepakt? Zou een belastingadviseur zoeken een oplossing zijn?
Hoe hebben jullie dit gedaan en aangepakt? Zou een belastingadviseur zoeken een oplossing zijn?
maandag 31 oktober 2016 om 13:59
Ik neem aan dat je bedoelt dat je na de bevalling 2 dagen per week minder wilt gaan werken?! Je hebt dan in principe nog 22 tot 24 weken de tijd om erachter te komen of dat financieel haalbaar is. Dus als je 300 of 600 euro van jouw salaris en 20% van je partners salaris opzij zet kun je in elk geval alvast een beetje wennen aan dat lagere bedrag en heb je straks wat buffer achter de hand als de baby er is.
Een 100% waterdichte begroting krijg je toch niet. Althans, dat is mijn ervaring.