Minder werken? Hoe?
maandag 31 oktober 2016 om 13:48
Op dit moment ben ik 13 weken zwanger van mijn 1e kind en van alles aan het regelen. Het minder gaan (en willen) werken is ook zo'n dingetje. Zeg maar gerust ding. Er komt zoveel op me af en ik weet het even niet meer. Ik ben normaal heel erg van het zelfstandig uitzoeken, maar ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen. Ik wil heel graag weten wat het gunstige zou zijn qua financien. Ik en mijn vriend werken op dit moment fulltime, 40u pw. Het plan is om voorlopig gebruik te maken van het ouderschapsverlof. Ik 1 dag minder werken en vriend 1 dag minder werken. Ik zit nu alleen te twijfelen om nog een dag minder te gaan werken, dus 2 dagen. Ben alleen bang dat het financieel niet meer haalbaar is om onze vaste lasten te kunnen betalen, maar misschien valt het wel mee doordat je minder belasting betaalt, meer terug krijgt en minder betaald voor de opvang? Ik heb al een poging gedaan om een voorlopige aanslag in te vullen, maar hier kom ik niet uit. Ik heb wel al 2 proforma's gekregen van mijn salaris bij 1 en bij 2 dagen minder werken. Met 1 dag minder ga ik er 300 euro op achteruit en met 2 dagen 600 euro. Vriend moet zijn proforma nog krijgen.
Hoe hebben jullie dit gedaan en aangepakt? Zou een belastingadviseur zoeken een oplossing zijn?
Hoe hebben jullie dit gedaan en aangepakt? Zou een belastingadviseur zoeken een oplossing zijn?
maandag 31 oktober 2016 om 13:59
Ik neem aan dat je bedoelt dat je na de bevalling 2 dagen per week minder wilt gaan werken?! Je hebt dan in principe nog 22 tot 24 weken de tijd om erachter te komen of dat financieel haalbaar is. Dus als je 300 of 600 euro van jouw salaris en 20% van je partners salaris opzij zet kun je in elk geval alvast een beetje wennen aan dat lagere bedrag en heb je straks wat buffer achter de hand als de baby er is.
Een 100% waterdichte begroting krijg je toch niet. Althans, dat is mijn ervaring.
Een 100% waterdichte begroting krijg je toch niet. Althans, dat is mijn ervaring.
maandag 31 oktober 2016 om 14:00
Kun je niet op je werk laten berekenen wat je zou verdienen als je 32 uur en als je 24 uur gaat werken?
En dan weer een voorlopige aanslag invullen, want je hebt recht op combinatiekorting bijvoorbeeld.
Een blastingadviseur zal niet veel toevoegen hoor. Je kunt het best zelf, gewoon logisch blijven nadenken.
De va invullen en de toeslagen berekenen op www.toeslagen.nl
Denk er ook aan dat je kinderbijslag ontvangt.
Daarna zou ik berekenen wat per maand je in- en uitkomsten zijn als jullie kindje er is.
En dan weer een voorlopige aanslag invullen, want je hebt recht op combinatiekorting bijvoorbeeld.
Een blastingadviseur zal niet veel toevoegen hoor. Je kunt het best zelf, gewoon logisch blijven nadenken.
De va invullen en de toeslagen berekenen op www.toeslagen.nl
Denk er ook aan dat je kinderbijslag ontvangt.
Daarna zou ik berekenen wat per maand je in- en uitkomsten zijn als jullie kindje er is.
maandag 31 oktober 2016 om 14:01
maandag 31 oktober 2016 om 14:01
quote:GenevieveUitBrabant schreef op 31 oktober 2016 @ 13:56:
Was het niet verstandiger geweest om zulke dingen te bedenken voordat je zwanger werd. Ongelofelijk dit Ik werk 10 uur per week en ik wist van te voren dat we dat financieel konden redden.Tsja, zwangerschapshormonen kunnen gekke dingen met je doen. Hoe ik het lees had ze het wel al uitgerekend voor 1 dag, maar wil ze nu eigenlijk heel graag 2 dagen verlof opnemen en weet even niet waar ze dan allemaal rekening mee moet houden.
Was het niet verstandiger geweest om zulke dingen te bedenken voordat je zwanger werd. Ongelofelijk dit Ik werk 10 uur per week en ik wist van te voren dat we dat financieel konden redden.Tsja, zwangerschapshormonen kunnen gekke dingen met je doen. Hoe ik het lees had ze het wel al uitgerekend voor 1 dag, maar wil ze nu eigenlijk heel graag 2 dagen verlof opnemen en weet even niet waar ze dan allemaal rekening mee moet houden.
maandag 31 oktober 2016 om 14:05
quote:Bumba1985 schreef op 31 oktober 2016 @ 14:01:
[...]
Tsja, zwangerschapshormonen kunnen gekke dingen met je doen. Hoe ik het lees had ze het wel al uitgerekend voor 1 dag, maar wil ze nu eigenlijk heel graag 2 dagen verlof opnemen en weet even niet waar ze dan allemaal rekening mee moet houden.
Die heeft ze zelfs al, van beide situaties. Alleen van vriend nog. Leg dat alles bij elkaar en dan heb je overzicht op je inkomen.
dan uitzoeken mbv toeslagen.nl wat de opvangtoeslag in die situatie wordt.
[...]
Tsja, zwangerschapshormonen kunnen gekke dingen met je doen. Hoe ik het lees had ze het wel al uitgerekend voor 1 dag, maar wil ze nu eigenlijk heel graag 2 dagen verlof opnemen en weet even niet waar ze dan allemaal rekening mee moet houden.
Die heeft ze zelfs al, van beide situaties. Alleen van vriend nog. Leg dat alles bij elkaar en dan heb je overzicht op je inkomen.
dan uitzoeken mbv toeslagen.nl wat de opvangtoeslag in die situatie wordt.
maandag 31 oktober 2016 om 14:11
maandag 31 oktober 2016 om 14:11
Dank voor de reacties! Ik snap dat ik een beetje 'paniekerig' over kom Ik heb er inderdaad rekening mee gehouden dat ik zoiezo 1 dag minder zou gaan werken (na de bevalling!) en vriend ook. Dit gaat ook gewoon lukken. Ik ben heel erg van het uitpluizen en wil overal zo veel mogelijk rekening mee houden. Ik ben niet echt van het; we zien wel. Ik begin dus niet zomaar aan een kind.
Het is misschien alleen een beetje 'eng' omdat je toch moet wennen aan veel minder inkomsten. Ik heb inderdaad door mijn werkgever al laten uitrekenen wat ik ga verdienen met 24 uur en 32 uur. Hij laat de keuze aan mij over. Qua carriere ga ik niet meer omhoog en dat hoeft van mij ook niet.
Het liefste maak ik zo min mogelijk gebruik van de opvang (ik wil ook gewoon graag zelf zo veel mogelijk tijd doorbrengen met mijn kind), dus vandaar dat ik nu twijfel om nog een dag minder te gaan werken. Ik heb altijd een idee dat je anders werkt om de opvang te betalen...Als ik bwv voor 30 euro gewerkt heb op een dag, vind ik het dat niet waard. Hoe zit dat trouwens met die combinatiekorting? Scheelt dat echt zo?
Het is misschien alleen een beetje 'eng' omdat je toch moet wennen aan veel minder inkomsten. Ik heb inderdaad door mijn werkgever al laten uitrekenen wat ik ga verdienen met 24 uur en 32 uur. Hij laat de keuze aan mij over. Qua carriere ga ik niet meer omhoog en dat hoeft van mij ook niet.
Het liefste maak ik zo min mogelijk gebruik van de opvang (ik wil ook gewoon graag zelf zo veel mogelijk tijd doorbrengen met mijn kind), dus vandaar dat ik nu twijfel om nog een dag minder te gaan werken. Ik heb altijd een idee dat je anders werkt om de opvang te betalen...Als ik bwv voor 30 euro gewerkt heb op een dag, vind ik het dat niet waard. Hoe zit dat trouwens met die combinatiekorting? Scheelt dat echt zo?
maandag 31 oktober 2016 om 14:19
Ik zou lekker 4 dagen in de week blijven werken, dat is goed te doen en dan hoef je niet krom te gaan liggen. En werken voor de opvang? Dat valt wel mee hoor. Gelukkig is het wat dat betreft allemaal weer wat gunstiger geworden de afgelopen jaren. En waarom zou je maar 30 euro verdienen op een dag? Zelfs met het minimumloon verdien je veel meer, wanneer je 8 uur op een dag maakt.
maandag 31 oktober 2016 om 14:21
Is het niet zo dat je vaste lasten niet erg hoog zijn als je nu beiden fulltime werkte en dat je met gezamenlijk twee of drie dagen minder werken bang bent dat je het niet red? Zou het mogelijk zijn om kritisch te kijken waarop je kan besparen (een auto de deur uit, andere woning, minder uitgaan, boodschappen) of toch meer te verdienen per uur door een nieuwe baan. Misschien kan jij of je man 4 dagen 9 uur werken, dat zorgt ook voor een stuk minder inkomstenderving
maandag 31 oktober 2016 om 14:24
quote:Oreo_ schreef op 31 oktober 2016 @ 14:11:
- Je hebt nu nog geen idee of het wel leuk is om veel tijd met alleen je baby om je heen door te brengen. Het lijkt natuurlijk fijn, maar ik heb al heel vaak teruggelezen hier op het forum dat je vermoeider bent van een dag thuis met kind(eren) dan een dag werken en je wereldje wordt heel erg klein met een baby thuis en een partner die werkt (net als je ouders, vriendinnen, buren, etc).
- Je werkt nooit alleen maar voor de opvang, opvang kost altijd minder per uur dan jouw uurloon is (zo niet, dan kun je beter zelf gastouder gaan worden)
- Je werkt niet alleen voor wat het op dit moment opbrengt, als je meer werkt heb je ook meer pensioen later, meer recht op ww mocht er iets gebeuren, en op je werk ook meer verantwoordelijkheden/eigen projecten/groeimogelijkheden. Het verschil tussen 3 of 4 dagen werken is enorm bij heel veel bedrijven. Vier is ongeveer fulltime dus meer taken, meer verantwoordelijkheden, meer vrijheden, 3 is parttime, dus veel meer zaken delen met anderen, tijd kwijt met overdracht, minder verantwoordelijkheden en dus minder uitdaging en minder ontwikkeling.
- Je hebt nu nog geen idee of het wel leuk is om veel tijd met alleen je baby om je heen door te brengen. Het lijkt natuurlijk fijn, maar ik heb al heel vaak teruggelezen hier op het forum dat je vermoeider bent van een dag thuis met kind(eren) dan een dag werken en je wereldje wordt heel erg klein met een baby thuis en een partner die werkt (net als je ouders, vriendinnen, buren, etc).
- Je werkt nooit alleen maar voor de opvang, opvang kost altijd minder per uur dan jouw uurloon is (zo niet, dan kun je beter zelf gastouder gaan worden)
- Je werkt niet alleen voor wat het op dit moment opbrengt, als je meer werkt heb je ook meer pensioen later, meer recht op ww mocht er iets gebeuren, en op je werk ook meer verantwoordelijkheden/eigen projecten/groeimogelijkheden. Het verschil tussen 3 of 4 dagen werken is enorm bij heel veel bedrijven. Vier is ongeveer fulltime dus meer taken, meer verantwoordelijkheden, meer vrijheden, 3 is parttime, dus veel meer zaken delen met anderen, tijd kwijt met overdracht, minder verantwoordelijkheden en dus minder uitdaging en minder ontwikkeling.
maandag 31 oktober 2016 om 14:27
Dat de opvang nooit meer kan kosten dan wat je per uur verdient klopt opzich op uurbasis, maar verkijk je er ook niet op dat veel kinderopvang een minimum aantal uren heeft dat je verplicht moet afnemen. Bij onze bijvoorbeeld verplicht 5,5 of 11 uur. Dus als mijn man ons zoontje brengt waardoor ik heel vroeg kan beginnen en hem al om 4 uur kan ophalen (bijvoorbeeld), dan betaal ik toch alsnog ook die uren tot half 7.
Al is dat wel weer op te lossen door voor een gastouder te kiezen, overigens.
Al is dat wel weer op te lossen door voor een gastouder te kiezen, overigens.
maandag 31 oktober 2016 om 14:27
quote:Oreo_ schreef op 31 oktober 2016 @ 14:11:
Qua carriere ga ik niet meer omhoog en dat hoeft van mij ook niet.
Het gaat niet alleen om je carrière, maar ook om je financiële onafhankelijkheid.
Als jij al zo moet rekenen of je met 24 uur alles wel kan betalen, vraag ik me af of je dat überhaupt moet doen. Er zullen altijd onverwachte kosten zijn of regelingen die worden veranderd (minder toeslag e.d.).
Met ouderschapsverlof kun je heel makkelijk weer terug naar je oude uren, dus je kunt het altijd proberen.
Qua carriere ga ik niet meer omhoog en dat hoeft van mij ook niet.
Het gaat niet alleen om je carrière, maar ook om je financiële onafhankelijkheid.
Als jij al zo moet rekenen of je met 24 uur alles wel kan betalen, vraag ik me af of je dat überhaupt moet doen. Er zullen altijd onverwachte kosten zijn of regelingen die worden veranderd (minder toeslag e.d.).
Met ouderschapsverlof kun je heel makkelijk weer terug naar je oude uren, dus je kunt het altijd proberen.
maandag 31 oktober 2016 om 14:28
maandag 31 oktober 2016 om 14:32
Als je kijkt naar of je je het financieel kunt veroorloven, kijk je dan ook naar de kosten die je straks wel hebt en nu niet? Dus niet alleen de kinderopvang, ook de extra boodschappen, kleding, uitjes, meer kosten voor vakanties, scholen/studies, etc etc? Als je kind wat groter wordt tikt dat enorm aan.
maandag 31 oktober 2016 om 14:33
Wat een onzinreacties om het voor de zwangerschap uit te moeten rekenen. Het kan zo nog een paar jaar duren voordat kind er eenmaal is. En ik neem aan dat je zelf ook wel weet of het in jouw werkveld per se zo belangrijk is om er 4 dagen te zijn. Ik vind die gedachtegang erg ouderwets. En met ouderschapsverlof geef je verder niets op.
Als je er echt niet uitkomt, wie doet normaal jullie aangifte?
Als je er echt niet uitkomt, wie doet normaal jullie aangifte?
maandag 31 oktober 2016 om 14:36
Tijd doorbrengen met je kind is belangrijk, maar het is niet zo dat meer tijd altijd beter is. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld geen leuke moeder zijn als ik 24/7 thuis zou zitten met mijn kind. We zouden zeeen van tijd hebben, maar ik zou me diepongelukkig voelen en ik denk dat dit ook een negatieve invloed zou hebben op mijn kind.
Wanneer je 4 dagen werkt, dan heb je nog 3 volle dagen over per week, om van je kind te genieten + alle momenten 's ochtends en 's middags, het samen eten, in bad gaan, naar bed brengen, 's nachts troosten, etc. Dit is echt tijd genoeg om een goede band met je kind op te bouwen en op je sterfbed geen spijt te hebben.
Financiele onafhankelijkheid is ook heel wat waard. Zeker in deze tijd, waarin 50% van de stellen gaat scheiden. Het gaat denk ik allemaal om het vinden van de juiste balans. Zo min mogelijk gaan werken (als vrouw), is niet de oplossing.
Wanneer je 4 dagen werkt, dan heb je nog 3 volle dagen over per week, om van je kind te genieten + alle momenten 's ochtends en 's middags, het samen eten, in bad gaan, naar bed brengen, 's nachts troosten, etc. Dit is echt tijd genoeg om een goede band met je kind op te bouwen en op je sterfbed geen spijt te hebben.
Financiele onafhankelijkheid is ook heel wat waard. Zeker in deze tijd, waarin 50% van de stellen gaat scheiden. Het gaat denk ik allemaal om het vinden van de juiste balans. Zo min mogelijk gaan werken (als vrouw), is niet de oplossing.
maandag 31 oktober 2016 om 14:38
Kijk, hier heb ik wat aan. Ik verloor een beetje het realisme
Dat ik zoiezo wil blijven werken, daar twijfel ik niet aan, daar vind ik de sociale contacten en het werk te leuk voor. Mede door het behoud van je pensioen en doordat mijn 40 uur op mijn contract niet wijzigt, wil ik eerst gebruik maken van het ouderschapsverlof. Met 1 dag per week minder werken, zou ik hier ruim 2 jaar gebruik van kunnen maken. Daarna eventueel omzetten. Ik zou 2 dagen gebruik maken van opvang (6,65 per uur). Ook denk ik zeker dat mijn vaste lasten hoog zijn, maar eerlijk is eerlijk, daar zit ook bij dat ik niet op hoef te letten wat ik koop en regelmatig uit eten kan, dagjes weg enz. Ik heb het nu ook zo berekend wat ik over zou houden zonder toeslagen en teruggaaf.
Dat ik zoiezo wil blijven werken, daar twijfel ik niet aan, daar vind ik de sociale contacten en het werk te leuk voor. Mede door het behoud van je pensioen en doordat mijn 40 uur op mijn contract niet wijzigt, wil ik eerst gebruik maken van het ouderschapsverlof. Met 1 dag per week minder werken, zou ik hier ruim 2 jaar gebruik van kunnen maken. Daarna eventueel omzetten. Ik zou 2 dagen gebruik maken van opvang (6,65 per uur). Ook denk ik zeker dat mijn vaste lasten hoog zijn, maar eerlijk is eerlijk, daar zit ook bij dat ik niet op hoef te letten wat ik koop en regelmatig uit eten kan, dagjes weg enz. Ik heb het nu ook zo berekend wat ik over zou houden zonder toeslagen en teruggaaf.
maandag 31 oktober 2016 om 14:41
quote:GenevieveUitBrabant schreef op 31 oktober 2016 @ 14:28:
Als je je het financieel kunt veroorloven dan zou ik zeker te weten minder gaan werken. De tijd die je doorbrengt met je kind is onbetaalbaar. Daar kan geen betaalde baan tegenop. Vrije tijd hebben is ook belangrijk. Er is niemand die aan het einde van zijn leven zei van had ik maar meer gewerkt.Ik denk dat heel veel gescheiden moeders die op stel en sprong op zoek moeten naar (meer) werk hier heel anders over denken.
Als je je het financieel kunt veroorloven dan zou ik zeker te weten minder gaan werken. De tijd die je doorbrengt met je kind is onbetaalbaar. Daar kan geen betaalde baan tegenop. Vrije tijd hebben is ook belangrijk. Er is niemand die aan het einde van zijn leven zei van had ik maar meer gewerkt.Ik denk dat heel veel gescheiden moeders die op stel en sprong op zoek moeten naar (meer) werk hier heel anders over denken.