Geld & Recht alle pijlers

Misselijkmakende apotheek

11-12-2011 14:12 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt: mijn zusje heeft een bijbaan bij de thuiszorg, dwz ze doet huishoudelijk werk voor mensen die hier niet toe in staat zijn door ziekte en/of ouderdom. Nu komt ze een keer per week bij een mevrouw die heel veel medicatie nodig heeft. Die mevrouw heeft een probleem: als ze naar de apotheek gaat, krijgt ze vaak andere medicijnen mee dan de dokter heeft voorgeschreven. De apotheek zegt dat het dezelfde medicijnen zijn, maar dan met een andere naam.

Ze heeft hier bij de apotheek over geklaagd, omdat ze verschillende medicijnen tegelijk slikt en het ivm bijwerkingen echt alleen de voorgeschreven medicatie moet zijn (de dokter bevestigt dit). De apotheek wil hier echter niets van weten en stuurt haar dus vaak naar huis met andere, goedkopere troep. Ze heeft al meerdere keren geklaagd bij die apotheek en briefjes van de dokter laten zien, maar ze weigeren haar elke keer de juiste, duurdere medicijnen te geven. Blijkbaar willen ze een slaatje slaan uit deze zieke mevrouw.

Mijn zusje vindt het zielig en wil iets doen. De vrouw is alleen en heeft geen familie of vrienden om op terug te vallen...

Deze mevrouw heeft toch gewoon recht op de juiste medicijnen? Weet iemand hoe dit opgelost zou kunnen worden?
Die middelen werken even goed als die met de merknaam. Mevrouw heeft dus die 'juiste medicijnen waar ze recht op heeft'

Voor de merknaam betaal je wat meer. Niet elke verzekering wil voor een naam betalen. Vrij terecht. Dus.
Van een geneesmiddel dat ik slik zijn ongeveer 5 verschillende merken, de ene keer krijg ik A, de andere keer B etc. Dat vind ik op zich prima, ik ben voor kostenbesparing, alleen is er 1 bij waar ik vreselijke maagpijn van krijg. Suggestie van de apotheek was om er dan maar een maatvrachten bij te gaan slikken. Weg kostenbesparing, en hallo onnodig medicijngebruik. Inmiddels heb ik ze zo ver dat ik die niet meer krijg, maar dat gaat regelmatig mis. Laatst werden ze zelfs boos op míj, want die medicijnen mocht ik helemaal niet, in hun computer stond dat ik daar niet tegen kon. Duh, daarom wilde ik ze ook niet meenemen, ik heb ze toch niet zelf uit het rek gepakt.... Nu moet ik dus iedere maand eerst een herhaalrecept aanvragen, dan een dag wachten zodat de apotheek het heeft, en dan nog een keer bellen om te zeggen dat ik dat ene merk niet mag. 4 van de 5 keer is dat geen probleem, want dan is dat niet het preferentie middel. De 5e keer mag ik weer het hele verhaal uitleggen, en dan nog gaat het wel eens mis, zodat ik twee keer vrij moet nemen omdat ik weer terug moet naar de apotheek. Zucht....

Ik heb trouwens al aangeboden om het gewoon zelf te betalen, dat is het mij wel waard om er niet ziek van te worden en niet zoveel gedoe over te hebben. Maar dat is blijkbaar ook niet mogelijk.
quote:Misskatie schreef op 13 december 2011 @ 21:13:

Die middelen werken even goed als die met de merknaam. Mevrouw heeft dus die 'juiste medicijnen waar ze recht op heeft'

Voor de merknaam betaal je wat meer. Niet elke verzekering wil voor een naam betalen. Vrij terecht. Dus.Als ik temazepam haal, krijg ik nooit het doosje maar gewoon in een potje van de apotheek zelf en toch betaal ik net zoveel als voor deze pillen , als de pillen met het merknaam en de daarbij behorende doosje ........
Van de pil slik ik de goedkope variant en dat gaat prima. Ik heb dus niets tegen goedkope varianten op zich.

Maar ik slik ook nog een ander middel. Ik heb hiervan twee verschillende goedkope varianten gekregen. Beide keren kreeg ik extreme jeuk en huiduitslag! Het bleek dat ik alergisch reageerde op een bepaalde hulpstof die in beide goedkope varianten zat verwerkt. Ik krijg nu het originele merk weer. De huisarts heeft dit dwingend voorgeschreven aan de apotheek.

Dat heeft me desondanks nog diverse keren problemen opgeleverd. De apotheek gaf me toch weer goedkope. Na veel discussies bij de apotheek heb ik nu wat ik hebben moet. Ook als de huisarts het originele merk dwingend voorschrijft kun je dus nog gedoe krijgen met de apotheek die je toch de goedkope medicijnen probeert mee te geven.

Het is zaak voor die oudere vrouw dat ze op haar strepen blijft staan. Ze kan het beste de huisarts hierover met de apotheker laten bellen of omgekeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven