Geld & Recht alle pijlers

Misselijkmakende apotheek

11-12-2011 14:12 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt: mijn zusje heeft een bijbaan bij de thuiszorg, dwz ze doet huishoudelijk werk voor mensen die hier niet toe in staat zijn door ziekte en/of ouderdom. Nu komt ze een keer per week bij een mevrouw die heel veel medicatie nodig heeft. Die mevrouw heeft een probleem: als ze naar de apotheek gaat, krijgt ze vaak andere medicijnen mee dan de dokter heeft voorgeschreven. De apotheek zegt dat het dezelfde medicijnen zijn, maar dan met een andere naam.

Ze heeft hier bij de apotheek over geklaagd, omdat ze verschillende medicijnen tegelijk slikt en het ivm bijwerkingen echt alleen de voorgeschreven medicatie moet zijn (de dokter bevestigt dit). De apotheek wil hier echter niets van weten en stuurt haar dus vaak naar huis met andere, goedkopere troep. Ze heeft al meerdere keren geklaagd bij die apotheek en briefjes van de dokter laten zien, maar ze weigeren haar elke keer de juiste, duurdere medicijnen te geven. Blijkbaar willen ze een slaatje slaan uit deze zieke mevrouw.

Mijn zusje vindt het zielig en wil iets doen. De vrouw is alleen en heeft geen familie of vrienden om op terug te vallen...

Deze mevrouw heeft toch gewoon recht op de juiste medicijnen? Weet iemand hoe dit opgelost zou kunnen worden?
De huisarts met de apotheek laten bellen? Of de huisarts vragen 'n brief op te stellen met daarin welke medicijnen ze moet hebben incl. merknamen. Met die brief kan die mevrouw bij het ophalen zelf controleren of ze de goede medicatie heeft en als de apotheek toch wat anders heeft klaargezet, kan ze die brief bij de medewerkers van de apotheek onder de neus duwen.
Het is tegenwoordig heel gebruikelijk dat dezelfde maar goedkopere medicijnen worden meegegeven, is niks mis mee. Wil ze echt perse de dure variant die haar huisarts voorschrijft, dan kan ze van haar verzekering ook een dure rekening verwachten. Ze zou haar polis eens na moeten kijken. Grote kans dat daar iets in staat over het het gebruik van een dure variant als er een goedkopere is.
Laat de dokter de apotheek bellen en zeggen dat het persé dat medicijn moet zijn. De dokter is toch degene bij wie ze het moet aankaarten.
Is er niet een overkoepelend orgaan waar je een klacht in kan dienen of verder advies in kan winnen?

Meestal staat er wel iets over op de website,indien aanwezig, van de betreffende apotheek
Het gaat toch om de werkzame stof en niet om de merknaam lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat een apotheek een ander medicijn geeft eigenlijk.
quote:gizz schreef op 11 december 2011 @ 14:15:

Het is tegenwoordig heel gebruikelijk dat dezelfde maar goedkopere medicijnen worden meegegeven, is niks mis mee. Wil ze echt perse de dure variant die haar huisarts voorschrijft, dan kan ze van haar verzekering ook een dure rekening verwachten. Ze zou haar polis eens na moeten kijken. Grote kans dat daar iets in staat over het het gebruik van een dure variant als er een goedkopere is.klopt helemaal.
Goedkopere troep?

Er zitten hooguit andere hulpstoffen in. De werkzame bestanddelen zijn wel gelijk aan de duurdere variant. De prijs voor de duurdere variant zit hem alleen in de jarenlange research die er aan vooraf is gegaan en dat hoef je bij de zogenaamde B-merken niet te betalen.

Indien de huisarts er op staat zal hij met de apotheek contact op moeten nemen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Yucca,

Wat lief dat je zus het voor deze mevrouw wil opnemen.

De apotheek mag medicatie meegeven die exact dezelfde werkzame stoffen heeft maar goedkoper is. Doorgaans is de werking van deze medicijnen niet anders of minder dan de "echte" middelen. Heel soms reageren mensen overgevoelig, als de behandelend arts dan een aantekening maakt op het recept krijgt men wel de originele medicatie.

Het gaat niet om "goedkope troep" zoals je zegt maar wel om goedkopere middelen, dit wordt ook opgelegd door de zorgverzekering, helaas valt daar weinig aan te doen.

(tenzij de behandelend arts dus opdracht geeft om het originele middel te verstrekken)

Misschien is het een idee om een gesprek met de apotheker aan te gaan, ze kunnen je haarfijn uitleg geven.

Groetjes,

NannieB
quote:frederike80 schreef op 11 december 2011 @ 14:15:

Het gaat toch om de werkzame stof en niet om de merknaam lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat een apotheek een ander medicijn geeft eigenlijk.Aan die werkzame stof worden vaak hulpstoffen toegevoegd, en die hulpstoffen zijn in dit soort gevallen vaak 't probleem. De werkzame stof is bij ieder merk van 't zelfde medicijn inderdaad hetzelfde, maar juist de hulpstoffen verschillen. Toch vervelend als je op de ene hulpstof wel reageert en op de andere niet.
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal Ik denk echt niet dat een apotheek zomaar andere medicijnen voorschrijft om ergens een slaatje uit te slaan!

Het is inderdaad waar dat medicijnen soms een andere naam hebben dan op het doktersbriefje staat. Dit komt omdat de arts er de officiele naam vaak op schrijft en de medicijnen in de apotheek soms een merknaam hebben.

Het is denk ik een oudere vrouw? Dan kan ik me voorstellen dat het voor haar onduidelijkheid geeft. Ik zou die vrouw aanraden om even bij haar huisarts langs te gaan met de medicijnen die ze krijgt. Dan kan die wat duidelijkheid scheppen.
quote:chartreuse schreef op 11 december 2011 @ 14:18:

[...]

Aan die werkzame stof worden vaak hulpstoffen toegevoegd, en die hulpstoffen zijn in dit soort gevallen vaak 't probleem. De werkzame stof is bij ieder merk van 't zelfde medicijn inderdaad hetzelfde, maar juist de hulpstoffen verschillen. Toch vervelend als je op de ene hulpstof wel reageert en op de andere niet.

Klopt, maar gelukkig hebben de meeste mensen er geen last van.

Als je er wel gevoelig voor bent is er iets aan te doen hoor, dan kan je het originele middel krijgen als de arts dit op het recept vermeld.
Toch kunnen qua bijwerkingen echt wel verschillen optreden tussen de A en B merken van medicijnen. Ik zou hierom dan ook de huisarts inschakelen en is anders van apotheek wisselen een optie?
Google anders een op generieke geneesmiddelen.

Zul je zien dat het verschil vooral in het kupke van de patient zit.

De keuze voor generiek

Hoe wordt een specialité een generiek geneesmiddel? Zodra een nieuw geneesmiddel wordt ontwikkeld, wordt patent aangevraagd. Gedurende de patentperiode mag alleen de patenthouder het geneesmiddel produceren en verkopen. Een patent duurt over het algemeen 20 jaar. Als het patent is afgelopen, mogen ook andere fabrikanten het geneesmiddel produceren en op de markt brengen. Vanaf dat moment wordt gesproken over een generiek geneesmiddel.

Een generiek geneesmiddel is bio-equivalent aan het originele geneesmiddel - ook wel het specialité genoemd - en daarmee uitwisselbaar. Het heeft dezelfde werkzame stof en de toedieningswijze is gelijk. Soms is een generiek geneesmiddel in meer sterktes leverbaar dan het origineel. Dat kan een belangrijk voordeel zijn. Op het gebied van introducties van generieke geneesmiddelen is Sandoz één van de koplopers.

Wat is het verschil?

Naam

Eén van de verschillen tussen specialité en generiek is de naam. Waar het originele geneesmiddel onder een merknaam wordt geleverd, komt het generieke geneesmiddel onder de internationaal vastgestelde stofnaam op de markt. Zo is fluoxetine de stofnaam van Prozac® en ranitidine van Zantac®.

Voordelig

De prijs van generieke geneesmiddelen is gemiddeld 20% tot 90% lager. Generieke geneesmiddelen kunnen voor een lagere prijs worden verkocht. Immers het introduceren van generieke geneesmiddelen vereist geen initieel onderzoek en klinisch onderzoek, waardoor investeringen lager zijn. Doordat Sandoz ook wereldwijd geoptimaliseerde distributiekanalen heeft, zorgen we ervoor dat kosten worden bespaard zonder concessies te doen aan de geleverde kwaliteit.

Doordat de prijs aanzienlijk lager is, hebben generieke geneesmiddelen ook een maatschappelijk belang. Ze besparen patiënten en zorgverzekeraars jaarlijks miljarden euro’s. Omdat generieke geneesmiddelen pas na patentafloop geïntroduceerd worden, worden ze vaak volgens de modernste inzichten gefabriceerd.

Ervaring

Naast de prijsstelling van een generiek geneesmiddel is de lange ervaring met het geneesmiddel een belangrijk voordeel. Gedurende de periode dat een geneesmiddel als specialité op de markt is, wordt het nauwlettend gevolgd en worden de werking en eventuele bijwerkingen bekend en gedocumenteerd. Op het moment dat het patent is verlopen en er veel ervaring is opgedaan met het geneesmiddel, komt het als generiek beschikbaar. Het geneesmiddel heeft zich dan al bewezen.
ik heb vroeger voor een farmaceutisch bedrijf gewerkt en kwam daardoor bij artsen over de vloer. Die klaagden hier toen al over. Patienten zeiden dat ze klachten kregen op de generieke middelen terwijl ze qua formule hetzelfde krijgen. Voor sommige middelen geldt dat de goedkopere variant geleverd moet worden. Maar als er zwaarwegende redenen zijn (en die zijn er in dit geval), kan een huisarts met een machtiging regelen dat ze toch de juiste middelen krijgt.

Wat zegt de huisarts hierover, wat is zijn advies over wat jullie het beste kunnen doen?

[...]

Aan die werkzame stof worden vaak hulpstoffen toegevoegd, en die hulpstoffen zijn in dit soort gevallen vaak 't probleem. De werkzame stof is bij ieder merk van 't zelfde medicijn inderdaad hetzelfde, maar juist de hulpstoffen verschillen. Toch vervelend als je op de ene hulpstof wel reageert en op de andere niet.Die klopt ook, maar dan zal de huisarts dat als reden op moeten voeren. En het zou wel heel toevallig zijn als het voor alle medicijnen van mevrouw geldt. Maar aan de andere kant worden HA-en stiekem nog steeds in de watten gelegd door de pharmaceutische industrie om hun medicijnen voor te schijven!
quote:NannieB schreef op 11 december 2011 @ 14:20:

[...]

Klopt, maar gelukkig hebben de meeste mensen er geen last van.

Als je er wel gevoelig voor bent is er iets aan te doen hoor, dan kan je het originele middel krijgen als de arts dit op het recept vermeld.En dat is volgens mij het probleem van de oudere dame uit de OP. Ik begrijp uit de OP tenminste dat de huisarts van mening is dat het originele middel verstrekt moet worden, maar dat de apotheek dat niet doet.

[...]

Aan die werkzame stof worden vaak hulpstoffen toegevoegd, en die hulpstoffen zijn in dit soort gevallen vaak 't probleem. De werkzame stof is bij ieder merk van 't zelfde medicijn inderdaad hetzelfde, maar juist de hulpstoffen verschillen. Toch vervelend als je op de ene hulpstof wel reageert en op de andere niet.

en dat mensen daar écht lichamelijk anders op reageren schijnt heel heel zeldzaam te zijn.

Het is bij veel mensen vooral het idee.
Oe! Haai Vivamies! Oei!
quote:boterblommetje schreef op 11 december 2011 @ 14:22:

[...]

en dat mensen daar écht lichamelijk anders op reageren schijnt heel heel zeldzaam te zijn.

Het is bij veel mensen vooral het idee.Maar heel zeldzaam is niet hetzelfde als niet voorkomend of onmogelijk
quote:chartreuse schreef op 11 december 2011 @ 14:21:

[...]

En dat is volgens mij het probleem van de oudere dame uit de OP. Ik begrijp uit de OP tenminste dat de huisarts van mening is dat het originele middel verstrekt moet worden, maar dat de apotheek dat niet doet.

Dat mag niet!

De arts moet het wel expliciet op het recept vermelden en dan is de apotheek verplicht het middel te verstrekken.

Mensen zijn ook vaak in verwarring doordat de apotheek merknaam en stofnaam gebruikt terwijl het wel om hetzelfde middel gaat.

Een gesprek met de apotheker kan veel opheldering geven.
quote:Fame schreef op 11 december 2011 @ 14:17:

Goedkopere troep?

Er zitten hooguit andere hulpstoffen in. De werkzame bestanddelen zijn wel gelijk aan de duurdere variant. De prijs voor de duurdere variant zit hem alleen in de jarenlange research die er aan vooraf is gegaan en dat hoef je bij de zogenaamde B-merken niet te betalen.

Indien de huisarts er op staat zal hij met de apotheek contact op moeten nemen.dit ook dus
quote:chartreuse schreef op 11 december 2011 @ 14:21:

[...]

En dat is volgens mij het probleem van de oudere dame uit de OP. Ik begrijp uit de OP tenminste dat de huisarts van mening is dat het originele middel verstrekt moet worden, maar dat de apotheek dat niet doet.Dan moet de huisarts dat aan de apotheek doorgeven, dan wordt daar een aantekening van gemaakt in het dossier. Zolang de huisarts dat niet doet, kan de apotheek niet de merkgeneesmiddelen mee geven.
Die middelen werken even goed als die met de merknaam. Mevrouw heeft dus die 'juiste medicijnen waar ze recht op heeft'

Voor de merknaam betaal je wat meer. Niet elke verzekering wil voor een naam betalen. Vrij terecht.
Wie betaalt bepaalt.

als je zus contant betaalt bij de apotheek dan kan ze eisen stellen. Als de verzekering betaalt, dan is het aan de verzekering.

Dus, wie betaalt de rekening?

En het is toch helemaal geen goedkope troep? Als jij een aspirientje slikt, merk jij dan het verschil tussen de originele van Bayer en het huismerk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven