Geld & Recht alle pijlers

naar de rechter & deurwaarder

23-01-2012 11:41 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie in mijn andere topic kunnen lezen heb ik wat problemen gehad . Ik ben er nu bijna uit. nog 3 maanden en dan is mijn loonbeslag afgelopen. SHV was bij mij niet mogelijk.

Dit ter informatie.

Door al het financiele gedoe ben ik helaas 2 maanden achter met mijn huur. Nu is er een deurwaarder ingeschakeld ( logisch ) en die gaat woensdag naar de rechter. Heeft het zin in dit geval om daarheen te gaan?

Feit is nl. dat als de rechter besluit om huur te beeindigen dat ik dan mijn baan kwijt raak en veel verder in de problemen kom. Als de rechter loonbeslag legt dan ben ik daar in Mei mee klaar.

Er ligt al een afbetalingsvoorstel bij de deurwaarder en op eerdere brieven en mails vanmij met de deurwaarder is nooit gereageerd. Deze brieven en mails zitten wel bij het exploot en zijn dus ook bekend bij de rechterbank ( of griffier of hoe dat dan ook maar werkt ).

Mijn vraag is dus: heeft het een toegevoegde waarde om naar die zitting te gaan en daar mijn zegje te doen ?

graag geen commentaar op hoe ik in deze situatie beland ben, want ik weet dat ik niet handig ben bezig geweest en dat dit mijn schuld is en voorkomen had kunnen worden.
Is het niet zo dat wanneer je niet gaat dat de eiser dan automatisch in het gelijk gesteld wordt?

In mijn geval was dat wel zo.

Mijn ex-werkgever kwam niet opdagen, waardoor hij bij verstek veroordeeld werd tot het betalen van mijn loon+rentes (en nog een hele hoop dwangsommen).
ja als je niet gaat krijgt de eiser gelijk. Maar in het exploot staat niets over wat er geeist wordt, ja betaling van de achterstanden maar dat kan dus op verschillende manieren ( loonbeslag, inboedelbeslag, beslag op bankrekening ). Ik maak me geen zorgen over het beslag want betalen moet ik toch en wil ik ook,maar kan het nu niet ophoesten ( gewone huur betaal ik wel elke maand op tijd ) maar ik wil voorkomen dat de rechter tot ontruiming gaat beslissen.
quote:danivo schreef op 23 januari 2012 @ 11:44:

Is het niet zo dat wanneer je niet gaat dat de eiser dan automatisch in het gelijk gesteld wordt?

Klopt, tenzij de rechter vindt dat de eis buitengewoon onredelijk is (als je van je buurman in een civiele procedure een ton eist omdat zijn kat jouw bloembollen uitgraaft en je buurman komt niet opdagen, is de kans toch vrij groot dat hij niet wordt veroordeeld).

Ik zou TO dus dringend adviseren om goed voorbereid naar de zitting te gaan. Rechters zijn ook mensen en zaken als 'redelijkheid en billijkheid' spelen in de praktijk een belangrijke rol. Als je kunt aantonen dat je voorstellen hebt gedaan voor een afbetalingsregeling en dat er nooit is gereageerd op jouw brieven, kan dit de zaak enorm goed doen.
Fijn dat je ondanks de loonbeslagen nog je lopende huur kunt betalen. Dit is superbelangrijk.

Ik weet niet op welke grens van huurachterstand ontruiming wordt toegekend door de rechter. Zie het als het afdwingen van een formeel besluit van de deurwaarder/schuldeiser om sterk te staan op het moment dat je nalatig blijft met betalen. Maar de achterstand lijkt me nog niet zo hoog dat je daadwerkelijk je huis uitgezet wordt zelfs na een beslissing terzake van de rechter. In elk geval betekent verschijnen en een betalingsvoorstel doen dat je een heel klein beetje uitstel van executie bereikt en dat je voorstel in overweging wordt genomen door de rechter/schuldeiser. Dat is net iets meer invloed dan dat bij jouw verstek de eis wordt toegewezen.

Als er geen ontruiming wordt geëist (zie dagvaarding) wordt die ook niet toegewezen.
Kan de rechter tot ontruiming beslissen als dit niet expliciet in het exploot staat vermeld?
quote:schuldenaartje schreef op 23 januari 2012 @ 11:56:

Kan de rechter tot ontruiming beslissen als dit niet expliciet in het exploot staat vermeld?Nee. De civiele rechter is lijdelijk - dat wil zeggen hij beslist alleen over de dingen die naar voren worden gebracht door de tegenpartij, hij bedenkt er zelf niets meer bij. Dus als er geen ontruiming wordt geeist, hoef je daar ook niet bang voor te zijn.
Om ontbinding en ontruiming toe te kennen zal het ook geëist moeten worden. Staat het in de dagvaarding? Iha zal pas bij 3 mnd achterstand o&o worden toegekend. Buiten dat vind ik het wel zo fatsoenlijk om toch te gaan. Niet gaan geeft niet aan dat je het graag wil oplossen.
Met 2 maanden achterstallig huur zal er geen ontbinding van de huurovereenkomst geeist worden. Dat kan bij 3 maanden huur achterstand. Als je voor de rest met je huur bij bent en het zijn die 2 maanden dan hoef je je geen zorgen te maken dat de huurovereenkomst ontbonden word. Wat je wel kan doen is een brief sturen naar de griffie, met daarin dat je een betalingsregeling wilt. Dat zal dan opgenomen worden in het uiteindelijke vonnis en je hebt geen verstek verleend. Na het vonnis kan je wel een betalingsregeling afspreken. Voor deurwaarders is een vonnis meestal een stok achter de deur. Mocht je de betalingsregeling niet nakomen hebben ze altijd het vonnis nog om over te gaan op loonbeslag ed.
Waarom je je afvragen om wel of niet te gaan?

Gewoon gaan! Baat het niet dan schaadt het niet.
Altijd gaan. Dat geeft toch vaak een betere indruk, dat je niet iemand bent die zijn problemen negeert en juist welwillend bent en wil meedenken in het oplossen van deze problemen. En inderdaad de rechter is lijdelijk en gaat niet beslissen op punten die niet door de wederpartij zijn aangedragen.
Gaan hoeft echt niet, je kan ook schriftelijk reageren. Als het goed is staat dat ook in een dagvaarding.
Gaan! Dan kun je jouw kant van het verhaal toelichten. Wellicht kun je een betalingsregeling o.i.d. voorstellen. Als je niet gaat wordt de zaak bij verstek afgedaan en heb je kans dat de rechter je brieven e.d. niet eens te zien krijgt.
Altijd gaan. Niet gaan is sowieso schuld bekennen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Altijd gaan of schriftelijk reageren (Dit dient op tijd bij de rechtbank te zijn (dag ervoor) en een kopie aan de wederpartij. Bij niet gaan wordt de (redelijk) eis van eiser ingewilligd.

Ik snap alleen niet dat je je nu pas afvraagt hoe of wat. De dagvaarding heb je toch minstend een week geleden ontvangen, week lang de tijd om juridisch advies in te winnen.
Ja, zeker gaan! Dan kan je de situatie ook toelichten.
niet gaan = ik moet gewoon werken en een aantal afspraken verzetten, buiten dat vind ik het ook gewoon eng ( want onbekend )
Tuurlijk is het eng. Maar steek in ieder geval niet je kop in het zand en ga er gewoon heen! Door er te zijn heb je meer controle over wat er gaat gebeuren dan door verstek te laten gaan. Soms moet werk even wijken voor iets wat belangrijker is.
Door er naar toe te gaan, laat je zien dat je van goede wil bent en kun je onmiddellijk nadere uitleg geven als dat gevraagd wordt. Dus eng of niet, gewoon gaan!
in het exploot staat helemaal onderaan: indien er weer een huurbetaling met 1 dag wordt gemist zal er gedagvaard worden tot ontruiming.

Dus deze dagvaarding is tot betaling, de volgende zal meteen ontruiming zijn als ik maar 1 dag te laat ben met betalen.

kan dat wel? Ik heb de woonstichting gemachtigd tot afschrijven van de huur, dus als zij een dag te laat afschrijven ben ik het haasje?
quote:schuldenaartje schreef op 23 januari 2012 @ 15:15:

niet gaan = ik moet gewoon werken en een aantal afspraken verzetten, buiten dat vind ik het ook gewoon eng ( want onbekend )

Jij snapt het echt niet he? Je had al schulden, die zijn nu bijna afgelost, wederom betalingsachterstand (Ik neem aan dat ze niet hebben kunnen afschrijven wegens te weinig saldo?) en dan nog denk je joh ik ga lekker niet. Heb jhe enig idee hoeveel kosten daar nog boven op komen?

wbt dagvaarding tot ontruiming: de woningbouw zal dan moeten aantonen dat zij tijdig hebben getracht te incasseren, maar dat er geen saldo was.
Als de woningbouw niet de 1e keer via automatische incasso kan innen door te weinig saldo, dan ben je te laat en zal de volgende dagvaarding komen.

Snap je nou echt niet dat je gewoon naar die zitting moet gaan? Wat moet er nog gebeuren om je wel de ernst van de situatie in te laten zien??
Trouwens, waarom heb jij geen betalingsregeling met de woningbouw getroffen? Hier in de stad zijn ze daar in 99% van de gevallen toe bereid en ook nog op een erg schappelijke manier. Ze maken er nu zelfs ''reclame'' voor.
Je hebt al regelingen en prompt mis je weer 2 maanden huur. Echt niet dat jij over 3 maanden uit de schulden bent....
Je KUNT het schriftelijk afhandelen, zolang je volgens de regels en op tijd je stukken indient. Maar het komt zoveel beter over, zoveel meer betrokken als je gewoon wel gaat. Wij houden dat bij dit soort zaken ook wel in de gaten, iemand die komt met een goed verhaal, en zich betrokken en bereidwillig toont voor het zoeken naar een oplossing, kan bij een eventuele volgende keer wel op meer coulance rekenen dan iemand die dat niet doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven