Geld & Recht alle pijlers

Nederlandse munten

22-10-2011 13:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij het opruimen kwam ik een beker tegen, met allemaal Nederlandse munten uit een grijs verleden....dubbeltjes, stuivers, guldens, kwartjes en ook duitse marken. Heeft iemand een idee of je die kunt verkopen en waar dan? Als ik Google, krijg ik zoveel sites van muntenverzamelaars!
Ik heb nog heel veel NL centen van vroeger. Zal toch niets meer waard zijn?

Ik heb een mooie map om munten te verzamelen maar die heb ik al een keer in geldnood geplunderd destijds .

Ik lees mee, ik ben benieuwd.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Staat er op marktplaats niet iemand die dubbeltjes uit een bepaald jaar zoekt?

Of kun je hier iets mee:

http://www.plusonline.nl/ ... rde-euros-voor-uw-guldens
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Koper kun je inleveren brengt nog een 5 euro de kilo op maar zo veel zal het niet zijn ;)

Misschien eens bij de bank vragen? ben bang dat het niets meer waard is..

of marktplaats natuurlijk!

succes
quote:misstoesy schreef op 22 oktober 2011 @ 13:48:

Misschien eens bij de bank vragen? ben bang dat het niets meer waard is..

Daar kun je ze niet meer inleveren.
Je kunt ze vast wel verkopen, maar ik weet niet of ze veel opbrengen, volgens mij circuleren er nog heel veel guldens. Zitten er ook bijzondere munten tussen?
Even gegoogeld: Er is een half miljard euro aan guldens nog niet ingeleverd.
quote:borderwalk schreef op 22 oktober 2011 @ 13:53:

Even gegoogeld: Er is een half miljard euro aan guldens nog niet ingeleverd. whooooot?!
er zijn van die winkels waar je munten en postzegels kunt kopen (en alles wat een verzamelaar nog meer nodig kan hebben). denk dat ze daar alleen bijzondere of 'mooie' (niet in circulatie geweest) innemen, maar je kunt het proberen.

bij de bank inleveren kan niet meer, maar wellicht nog wel via de Nederlandse Bank.

munten mag je niet omsmelten, dus als koper verkopen mag eigenlijk niet.

andere doelen voor oude munten:

* de centen werden vroegen gebruikt als inzet bij het kaarten

* ik heb zelf een glazen vaas met munten uit allerlei verschillende landen erin ter decoratie

* voor kinderen om 'winkeltje' mee te spelen
Als er willemientjes tussen zitten daar heb ik wel interesse in
Ik heb ze stuk voor stuk bekeken, maar het is alleen Beatrix en Juliana...
Het muntgeld kun je niet meer omwisselen bij De Nederlandse Bank. Ook bij je eigen bank kan dit niet.

Verkopen levert geen geld op, er is nog veel in omloop.
In de link die ik eerder noemde, stond ook deze link:

http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/default.aspx

Misschien kun je ze daar kwijt.
gewoon bewaren, munten die uit circulatie komen van beatrix en juliana zijn nagenoeg niets meer waard of je moet nog kilo's hebben dan heb je nog minimaal de metaal waarde.

oude gulden centen zijn aan metaal wel meer waard dan de muntwaarde ivm de sterk gestegen prijs van koper en mogen wel als oudmetaal worden ingeleverd en omgesmolten.

ook zilveren munten zijn aan metaalwaarde meer soms zelfs veel meer waard dan de muntwaarde een zilveren gulden is nu zo'n euro 3 waard aan zilver maar een zilveren 50 gulden stuk is omgerekend nog geen 50 gulden meer waard als sloopzilver.

guldens, rijksdaalders, kwartjes, en dubbeltjes die nog in omloop waren toen de euro kwam zijn niet van zilver maar van nikkel en aan metaal tussen de 10 en 15 euro per kilo waard.
quote:himalaya schreef op 22 oktober 2011 @ 15:57:

In de link die ik eerder noemde, stond ook deze link:

http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/default.aspx

Misschien kun je ze daar kwijt.Wat een handige link. Ik heb wat 1 cent muntjes met Wilhelmina, zie alleen dat je wel de goede moet hebben. Ik zal binnenkort eens die muntjes opzoeken en kijken of die ik heb wat waard zijn, ik doe er toch niets mee.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven