niet op koopcontract
zaterdag 23 juni 2018 om 10:47
hi forummers,
Ik heb wat advies nodig. Mijn vriend en ik gaan een nieuw huis kopen.. of hij gaat een nieuw huis kopen en ik trek daar ook in.
We hebben sinds dit jaar een baby’tje en zijn nog hartstikke happy in de relatie. Ik ben pas afgestudeerd en nog opzoek naar een ‘echte’ baan en helaas ook een studieschuld overgehouden. Mijn vriend is ondernemer van een goed lopend bedrijf, nooit gestudeerd maar verdient een mooi bedrag en kan daardoor ook alleen op zijn eigen naam een woning kopen. Helemaal prima.
Ik vroeg me alleen af wat ik voor mezelf en de kleine qua verzekeringen etc moet regelen, mocht er ooit wat met mijn vriend gebeuren. Zijn er mensen in soortgelijke situaties en hoe is dat dan bij jullie geregeld?
Ik heb wat advies nodig. Mijn vriend en ik gaan een nieuw huis kopen.. of hij gaat een nieuw huis kopen en ik trek daar ook in.
We hebben sinds dit jaar een baby’tje en zijn nog hartstikke happy in de relatie. Ik ben pas afgestudeerd en nog opzoek naar een ‘echte’ baan en helaas ook een studieschuld overgehouden. Mijn vriend is ondernemer van een goed lopend bedrijf, nooit gestudeerd maar verdient een mooi bedrag en kan daardoor ook alleen op zijn eigen naam een woning kopen. Helemaal prima.
Ik vroeg me alleen af wat ik voor mezelf en de kleine qua verzekeringen etc moet regelen, mocht er ooit wat met mijn vriend gebeuren. Zijn er mensen in soortgelijke situaties en hoe is dat dan bij jullie geregeld?
zaterdag 23 juni 2018 om 18:46
Hou op hoor... In jullie omgeving sterft zeker iedere dag iemand.
Jullie hebben zeker je partner ontmoet en bent de volgende dag meteen getrouwd zeker.
Want owee; straks is die dood kan je niks van zijn portemonee trekken.
Weetje, het maakt mij trouwens niet uit of ik het huis krijg.
Hoef niet perse alles te hebben.
Kan wel weer wat nieuws opbouwen
Jullie hebben zeker je partner ontmoet en bent de volgende dag meteen getrouwd zeker.
Kan wel weer wat nieuws opbouwen
zaterdag 23 juni 2018 om 18:49
Als er een huis wordt gekocht wat op 1 naam komt te staan dan is dat meestal op naam van de man omdat hij meestal een hoger inkomen heeft.
De eerste paar jaar stort de vrouw dan inderdaad nog wel een bedrag op de spaarrekening voor als de relatie misloopt.
Maar dan. Dan komen er kinderen en de vrouw gaat minder werken en heeft dus minder inkomen. Er is geen geld meer over om op haar spaarrekening te storten voor het geval dat.
En juist na de geboorte van de kinderen wordt er vakergescheifen heb ik het idee als ik zo in mijn omgeving kjk.
Dan kan je dus wel van de ene op de andere dag op straat komen te staan. Geen geld om te kopen want te weinig uren werken en daardoor een te laag inkomen. Dus ook niet in aanmerking komen voor particuliere huur.
En die spaarrekening g is nooit wat van gekomen. Dan heb je toch echt een probleem.
De eerste paar jaar stort de vrouw dan inderdaad nog wel een bedrag op de spaarrekening voor als de relatie misloopt.
Maar dan. Dan komen er kinderen en de vrouw gaat minder werken en heeft dus minder inkomen. Er is geen geld meer over om op haar spaarrekening te storten voor het geval dat.
En juist na de geboorte van de kinderen wordt er vakergescheifen heb ik het idee als ik zo in mijn omgeving kjk.
Dan kan je dus wel van de ene op de andere dag op straat komen te staan. Geen geld om te kopen want te weinig uren werken en daardoor een te laag inkomen. Dus ook niet in aanmerking komen voor particuliere huur.
En die spaarrekening g is nooit wat van gekomen. Dan heb je toch echt een probleem.
zaterdag 23 juni 2018 om 18:59
Niet elke dag, maar hier een waargebeurd verhaal:Zeikmatras schreef: ↑23-06-2018 18:46Hou op hoor... In jullie omgeving sterft zeker iedere dag iemand.
Kan wel weer wat nieuws opbouwen![]()
In april 2 jaar geleden hebben wij ons eerste koophuis gekocht. Op beide salarissen, maar ik heb mijn inkomen is bijna 2 keer zo hoog als dat van mijn man. Net voor de oplevering (6 maanden later) werd bij mij een tumor met flinke uitzaaiingen gevonden. Mijn levensverwachting werd gesteld op 'als je mazzel hebt 2 jaar'. Ik heb letterlijk tussen de chemo's door bij de notaris gezeten om het koopcontract en de hypotheekakte te tekenen. En oh, wat was ik enorm blij en wat was het enorme geruststelling om te weten dat we al een levensverzekering hadden en dat man en kinderen gewoon in het huis kunnen blijven wonen na mijn overlijden.
Dus echt, juist op dat soort momenten kan het zoveel rust geven als de zakelijke kant goed geregeld is. Want je gaat er niet van uit dat het je overkomt, maar het kan echt iedereen overkomen. Ik had er niet aan moeten denken om het huis meteen weer te koop te moeten zetten en iets goedkopers te moeten zoeken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
zaterdag 23 juni 2018 om 19:01
Zeikmatras je kan wel je kop in het zand steken maar het gebeurd.
Nee niet zo heel vaak maar het gebeurd wel. Zoon van collega is ook verongelukt. Slipte met zijn auto door een plas bevroren water. Verder was het helemaal niet glad maar net in die bocht wel. Auto tegen een boom en dood.
Vriendin was zwanger van hun eerste kind. Ook niets geregeld. Ze zouden over 3 weken trouwen. Die 3 weken maakten dus het verschil.
Dus geen weduwrnpensioen. Geen aanvullend pensioen van de werkgever
Geen huis op naam.
Cpllega was ook een lieve man die vriendin het beste gunde maar hij kon dat extra geerfde huis gewoon niet aanhouden.
Die vriendin heeft toen nog maanden bij haar schoonouders in huis gewoond.
Haar familie woonde in het buitenland en dus stond ze alleen voor een zware zwangerschap en dan ook nog in de rouw om haar vriend.
Nee niet zo heel vaak maar het gebeurd wel. Zoon van collega is ook verongelukt. Slipte met zijn auto door een plas bevroren water. Verder was het helemaal niet glad maar net in die bocht wel. Auto tegen een boom en dood.
Vriendin was zwanger van hun eerste kind. Ook niets geregeld. Ze zouden over 3 weken trouwen. Die 3 weken maakten dus het verschil.
Dus geen weduwrnpensioen. Geen aanvullend pensioen van de werkgever
Geen huis op naam.
Cpllega was ook een lieve man die vriendin het beste gunde maar hij kon dat extra geerfde huis gewoon niet aanhouden.
Die vriendin heeft toen nog maanden bij haar schoonouders in huis gewoond.
Haar familie woonde in het buitenland en dus stond ze alleen voor een zware zwangerschap en dan ook nog in de rouw om haar vriend.
zaterdag 23 juni 2018 om 19:12
Dat zou voor mij geen basis zijn om een kind te krijgen met iemand en te verhuizen naar zijn koopwoning. Goed dat je fulltime gaat werken, dan kun je altijd in je eigen onderhoud voorzien. Kan het je vriend iets schelen of de financiën voor de liefde van zijn leven en voor zijn kind goed geregeld zijn?
zondag 24 juni 2018 om 08:52
Dan heb je dus gewoonweg geen discipline wat betreft financiën, staat helemaal los van een huis op 2 namen zetten.sugarmiss schreef: ↑23-06-2018 18:49Als er een huis wordt gekocht wat op 1 naam komt te staan dan is dat meestal op naam van de man omdat hij meestal een hoger inkomen heeft.
Als de vrouw minder gaat werken, zul je dit in je financiële planning mee moeten nemen. Dat dat risico's met zich mee brengt, ook daar zul je naar moeten kijken en het erover moeten hebben. Wat maakt het dat de vrouw minder moet werken? En hoe ga je ervoor zorgen dat er wel een buffer gebouwd wordt, voor beide partijen.
Simpelweg regelmatig bewust stil staan bij het hele gedoe. Doelen stellen en daar naar leven en stoppen met excuses verzinnen waarom het allemaal niet meer kan. En als je keuzes maakt staan daar gevolgen tegenover, breng die in kaart.
zondag 24 juni 2018 om 09:20
Genie, waar het om gaat is dat er in een gezin met een ongelijke verdienmogelijkheid niet logisch en eerlijk is om het inkomen en vermogen gescheiden te houden. Als de ene ouder meer investeert in geld en de ander in tijd en zorg, dan draag je gelijkwaardig bij. Het is niet eerlijk dat degene die bijdraagt in tijd en zorg niet meedeelt in het vermogen dat de ander daardoor extra kan opbouwen.
Ik kom uit zo’n gezin waar vader meer dan fulltime werkte en moeder thuis met de thee klaarzat. Gelukkig hebben mijn ouders (nog steeds samen) zich altijd allebei gerealiseerd dat ze elkaar faciliteren in hun gewenste levensstijl en dat hun bijdragen gelijkwaardig zijn. Alles is dus van hen samen.
De waardering van de bijdrage in het gezin is de laatste decennia echter steeds meer opgehangen aan geld en minder aan de zorg. En dat vind ik onterecht.
Ik kom uit zo’n gezin waar vader meer dan fulltime werkte en moeder thuis met de thee klaarzat. Gelukkig hebben mijn ouders (nog steeds samen) zich altijd allebei gerealiseerd dat ze elkaar faciliteren in hun gewenste levensstijl en dat hun bijdragen gelijkwaardig zijn. Alles is dus van hen samen.
De waardering van de bijdrage in het gezin is de laatste decennia echter steeds meer opgehangen aan geld en minder aan de zorg. En dat vind ik onterecht.
zondag 24 juni 2018 om 10:05
Hoezo is het oneerlijk? Je zult het moeten bespreken en middelen. Als de ene meer verdient dan de ander en de ander zorgt meer, dan moet daar dus iets tegenover staan. Dat houdt dus in dat degene die meer verdient dus ook meer moet bijdragen.Erizon schreef: ↑24-06-2018 09:20Genie, waar het om gaat is dat er in een gezin met een ongelijke verdienmogelijkheid niet logisch en eerlijk is om het inkomen en vermogen gescheiden te houden. Als de ene ouder meer investeert in geld en de ander in tijd en zorg, dan draag je gelijkwaardig bij. Het is niet eerlijk dat degene die bijdraagt in tijd en zorg niet meedeelt in het vermogen dat de ander daardoor extra kan opbouwen.
Ik vind het helemaal niet gewoon dat de vrouw minder gaat werken, dat dit in veel gezinnen wel gebeurt, dat is een feit. Dat er niet gesproken wordt over de financiële invloeden hiervan, dat is helaas ook heel vaak zo. Net als de invloed op de algehele carrière in de toekomst.
Wat mij betreft hoeven mijn financiën niet strikt gescheiden te zijn, maar wel op een dusdanige manier dat beide partijen het ook kunnen redden zonder de ander. En dit vraagt financieel bewustzijn. En in mijn werk kom ik heel veel mensen (en echt uit alle lagen van inkomen) tegen die niet over geld praten in het gezin. Hier zie je het ook heel vaak.
Vrouw gaat minder werken, relatie gaat stuk, vrouw komt in de problemen en dan krijgt vrouw hier het commentaar dat ze zichzelf afhankelijk heeft gemaakt, de kop in het zand heeft gestoken door er geen duidelijke afspraken over te maken, het verwijt dat ze haar broek niet zelf kan ophouden en dat het haar eigen schuld is. Mannen die dan komen zeuren dat ze alimentatie moeten betalen. En beide partijen hebben dan al meegewerkt aan een ongelijkwaardige situatie.
Dit soort dingen kun je voorkomen door er heldere afspraken over te maken. En voor de ene is dat alles op 1 hoop en voor de ander is dat veel gescheiden en een deel op een gezamenlijke hoop en in weer andere situaties betaalt mss 1 partij alles. Geld is nu eenmaal een belangrijk onderdeel in deze maatschappij en doordat steeds meer digitaal gebeurt, verkleint het financiële bewustzijn. En geld is niet romantische deel maar het zakelijke deel in een relatie. Je kunt er wel hele romantische dingen mee doen.
zondag 24 juni 2018 om 10:17
Ik mag toch echt hopen dat, als ze NIET op de koopakte staat, ze ook NIET mee heeft getekend op de hypotheekakte...
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
zondag 24 juni 2018 om 10:31
TO,
Wat je 'moet' regelen:
- samenlevingscontract + testament
- Extra overlijdensrisicodekking? Bereken hoeveel hypotheekschuld je over kan houden met je inkomen, mocht vriend komen te overlijden. Bekijk dan hoeveel de totale schuld nu is. Verschil afdekken met een ORV.
Vraag bij notaris meteen na hoe het geregeld is bij de bank, mocht je vriend overlijden. Officieel besta jij volgens de bank immers niet (je hebt toch niet meegerekend op de hypotheekakte?).
Persoonlijk ding: waarom lopen mensen stad en land af voor een nieuwe spijkerbroek, leuke schoenen, zoeken ze uren op internet voor een goedkoop vliegticket (en vul de rest van de voorbeelden maar in), maar wordt er bij aanschaf van een huis altijd zo laks gedaan? Ik snap dat echt niet!
Wat je 'moet' regelen:
- samenlevingscontract + testament
- Extra overlijdensrisicodekking? Bereken hoeveel hypotheekschuld je over kan houden met je inkomen, mocht vriend komen te overlijden. Bekijk dan hoeveel de totale schuld nu is. Verschil afdekken met een ORV.
Vraag bij notaris meteen na hoe het geregeld is bij de bank, mocht je vriend overlijden. Officieel besta jij volgens de bank immers niet (je hebt toch niet meegerekend op de hypotheekakte?).
Persoonlijk ding: waarom lopen mensen stad en land af voor een nieuwe spijkerbroek, leuke schoenen, zoeken ze uren op internet voor een goedkoop vliegticket (en vul de rest van de voorbeelden maar in), maar wordt er bij aanschaf van een huis altijd zo laks gedaan? Ik snap dat echt niet!
zondag 24 juni 2018 om 11:15
Wat een reacties en gedeelde meningen. Maar heb alles proberen te regelen, het is alleen een lastig onderwerp, want iedere keer als ik hierover begin dan wordt het door mijn vriend als een soort ‘belediging’ gezien.
‘Denk je dan zo slecht over onze relatie, dat we ooit uitelkaar gaan!’ Dus het is soms lastig om hierover te beginnen, nu doen we inderdaad maar een beetje wat qua kosten. Denk dat de eerste stap toch een financieel adviseur is... zoals nu zit er al extreem veel overwaarde op de woning en gaat het mee naar de nieuwe woning waarschijnlijk .. maarja inderdaad wat @sugarmiss zegt zelf sparen etc klinkt heel mooi, maaar dat kan ineens door allemaal zaken voorbij zijn.
‘Denk je dan zo slecht over onze relatie, dat we ooit uitelkaar gaan!’ Dus het is soms lastig om hierover te beginnen, nu doen we inderdaad maar een beetje wat qua kosten. Denk dat de eerste stap toch een financieel adviseur is... zoals nu zit er al extreem veel overwaarde op de woning en gaat het mee naar de nieuwe woning waarschijnlijk .. maarja inderdaad wat @sugarmiss zegt zelf sparen etc klinkt heel mooi, maaar dat kan ineens door allemaal zaken voorbij zijn.
zondag 24 juni 2018 om 11:21
Ik vind dat een slecht teken. Een man die echt om jou, jullie kind en jullie gezin geeft wil alles goed en eerlijk regelen. De realiteit is dat veel stellen uit elkaar gaan. Ook jullie lopen dat risico. Vrouwen en kinderen zijn dan meestal financieel slechter af. Als je vriend nergens aan mee wil werken moet jij bedenken hoe je financieel onafhankelijk kunt blijven in jullie relatie en na jullie relatie, als jullie uit elkaar zouden gaan.
Full time werken is in ieder geval heel goed.
Verdiep je goed in jouw pensioen.
Sparen op een rekening die alleen op jouw naam staat is heel verstandig.
Laat je vriend betalen voor kinderopvang voor jullie kind.
Investeer niet te veel tijd en energie in huishouden en zorg. Besteed het uit en laat je vriend minstens de helft betalen.
Betaal niets, maar dan ook niets aan de hypotheek, de rente of het onderhoud van het huis.
Investeer in jezelf, mogelijk via je werk, in opleidingen en promotiekansen.
zondag 24 juni 2018 om 12:07
Niet helemaal waar wat je zegt. Als er in een samenlevingsovereenkomst een verblijvingsbeding staat, gaat alles wat gemeenschappelijk is bij het overlijden van de een automatisch naar de ander zonder dat daar een testament voor nodig is. Een testament moet je hebben voor alle privezaken zoals in dit specifieke geval het huis.jellycups01 schreef: ↑23-06-2018 13:48Een samenlevingscontract hebben wij overigens ook maar dat is alleen nuttig wanneer je relatie mis loopt. Bij overlijden heb je daar niks aan, dan moet je nog apart een testament regelen en/of zorgen dat jouw naam overal komt te staan als fiscale partner. Trouwen is wat dat betreft makkelijker geloof ik.
Verder regel je in het samenlevingscontract dus wat je doet met gezamenlijke dingen zoals het huishoudgeld en dergelijke en bijvoorbeeld partnerpensioen
zondag 24 juni 2018 om 12:09
Ligt er helemaal aan hoe je het doet hoor. Je kan in de hypotheekakte 3 petten op hebben, alleen schuldenaar (de domste variant) alleen hypotheekgever of schuldenaar en hypotheekgever. De laatste 2 gebeuren echt regelmatig hoor. Wel eigenaar worden (dus samen kopen) maar niet aansprakelijk voor de schuld. De laatste is wel het meest gebruikelijk.consuelabananahammok schreef: ↑23-06-2018 14:02Je kan niet zomaar iemand mede eigenaar maken van een huis maar die niet mede schuldenaar wordt voor de hypotheek.
De bank zal niet zo blij zijn met een onderpand waar ineens ook een andere mede-eigenaar bij komt, die dan weer niet aansprakelijk is voor de hypotheekschuld.
Zo simpel ligt het allemaal niet.
Daarnaast, wanneer je geen draagkracht hebt voor de hypotheek en je tekent toch mee, teken je eigenlijk voor het risico om wel een schuld op je dak te krijgen.
Mocht je uit elkaar gaan , dan kan dat nare gevolgen hebben.
En ja, als de relatie voorbij gaat ben je ook je dak kwijt.
Maar als je het alleen niet kan betalen ben je dat toch.
Ik zou daarom eerder adviseren om met een inschrijving bij de woningbouw en zelf een spaarpot opbouwen dat gedeelte voor jezelf zoveel mogelijk te waarborgen.
Bij overlijden dan dus een overlijdensrisico verzekering en een testament,
Maar laat je door een notaris voorlichten.
zondag 24 juni 2018 om 12:55
Mij is destijds toch heel duidelijk uitgelegd dat een samenlevingscontract niet voldoende is om alles goed geregeld te hebben bij overlijden. Voor zaken partnerpensioen heb je dan weer niet per se een samenlevingscontract nodig, dat kun je ook zo regelen.katrien1974 schreef: ↑24-06-2018 12:07Niet helemaal waar wat je zegt. Als er in een samenlevingsovereenkomst een verblijvingsbeding staat, gaat alles wat gemeenschappelijk is bij het overlijden van de een automatisch naar de ander zonder dat daar een testament voor nodig is. Een testament moet je hebben voor alle privezaken zoals in dit specifieke geval het huis.
Verder regel je in het samenlevingscontract dus wat je doet met gezamenlijke dingen zoals het huishoudgeld en dergelijke en bijvoorbeeld partnerpensioen
zondag 24 juni 2018 om 13:45
Ik heb al twee keer meegemaakt dat een huis moest worden verkocht bij relatiebreuk omdat geen van beide de hypotheek mocht overnemen. De laatste keer heeft dat flink wat geld gekost. Ik neig dus naar maar een eigenaar en een hoofdelijk schuldenaar als ik zou gaan samenwonen. Mijn vriend is het daar (nog) niet mee eens, dus daar moeten we het nog over hebben. Hij wil trouwen in gemeenschap van goederen, desnoods als dat geld kost
In alle gevallen wil ik de mogelijkheid hebben om zonder schulden en met spaargeld en inkomen uit een relatie te stappen.
zondag 24 juni 2018 om 14:03
Dat is niet waar. Sommige pensioenfondsen eisen een samenlevingscontract. Anders komt de partner niet in aanmerking voor een partnerpensioen. Als je niet getrouwd bent moet je je partner ook aanmelden bij jouw pensioenfonds en omgekeerd. Dat wordt nog wel eens vergeten.jellycups01 schreef: ↑24-06-2018 12:55Voor zaken partnerpensioen heb je dan weer niet per se een samenlevingscontract nodig, dat kun je ook zo regelen.
Voor het regelen van zaken na overlijden heb je een testament nodig. Een samenlevingscontract gaat over het samenleven.
zondag 24 juni 2018 om 14:14
zondag 24 juni 2018 om 15:29
Het heeft niet alleen te maken met de dingen goed regelen als je ooit uit elkaar gaat. Je moet dingen ook goed regelen voor het geval je te maken krijgt met ziekte zoals in het verhaal van Anna of overlijden of beide.crissyros schreef: ↑24-06-2018 11:15Wat een reacties en gedeelde meningen. Maar heb alles proberen te regelen, het is alleen een lastig onderwerp, want iedere keer als ik hierover begin dan wordt het door mijn vriend als een soort ‘belediging’ gezien.
Ik heb een prima inkomen, maar ik kan de kosten van ons huis niet in mijn eentje ophoesten. Daarom hebben wij geregeld dat bij het overlijden van mijn man de helft van de hypotheek wordt betaald door een overlijdensrisicoverzekering.
Misschien dat je vriend wel gevoelig is voor dat soort argumenten.
Ik heb helaas te vaak gezien dat mensen dit soort dingen niet goed regelen. En dan heb je bij alle andere zorgen of verdriet ook nog een hoop financiele problemen.
En jullie hebben een kind. Wat is daarvoor bijv. geregeld als jullie beide overlijden voor jullie kind volwassen is?
Je wilt ook niet dat familie over het hoofd van het kind heen dingen gaat beslissen die jullie niet zouden willen.
zondag 24 juni 2018 om 15:33
Dan beledig je je vriend maar. Het gaat er hier om, dat jullie toekomst geregeld is. Dat je daar geen slapeloze nachten van hebt.crissyros schreef: ↑24-06-2018 11:15Wat een reacties en gedeelde meningen. Maar heb alles proberen te regelen, het is alleen een lastig onderwerp, want iedere keer als ik hierover begin dan wordt het door mijn vriend als een soort ‘belediging’ gezien.
Wat gebeurt er als hij ineens komt te overlijden? Zit hij met een klein kind. Is er een overlijdensrisicoverzekering op jouw leven?
Deze afspraken maken moet hij als puur zakelijk zien. Het gaat echt niet alleen om uit elkaar gaan. Hij moet toch ook willen dat alles, in ieder geval voor zijn kind, goed geregeld is als een van de ouders komt te overlijden? En juist als je relatie goed is, kan je dit soort afspraken maken.
je vriend moet er maar eens over nadenken hoe jullie elkaar achterlaten, mocht 1 van de 2 overlijden. En dan nog bekijken of er niets geregeld moet worden.
(waar gaat jullie kindje heen als jullie beiden (tegelijk) komen te overlijden? Is daar over nagedacht?)
zondag 24 juni 2018 om 15:35
Of op geen een. En als je er dan toch 1 moet kiezen, dan de koopakte (al vindt de geldverstrekker dat niet goed)
Nooit, maar dan ook echt nooit WEL op de hypotheekakte en NIET op de koopakte.