Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Soms vraag ik me af of ik niet overdrijf. Ik heb een oude jas die ik 'af' draag, en een sjaal die ik ooit voor 2 euro kocht en nog wel prima vind. Maar ik was bij de kapper, en dat is één in het hogere segment. Omdat het dan maandenlang goed zit en bij de goedkope kapper maar 2 weken. En omdat ik een representatieve functie heb knip ik het ook niet meer zelf.

In ieder geval, ze gaf me mijn jas aan toen we klaar waren. 'Goh, dun jasje. Oh, je sjaal is helemaal gerafeld'. En dan denk ik... loop ik er ondertussen niet bij als een zwerver? Ik heb zo'n jas nog in mijn hoofd dat ie best leuk was toen ik m kocht. Maar misschien is het ondertussen niks meer...

In de stad alles in de sale. Nouja bijna alles. Dan twijfel ik, ga ik mezelf iets leuks gunnen? Iets wat echt bij mijn figuur past en goed kleurt? Of ga ik weer tig keer langs de kringloop op mijn vrije middag tot ik iets passends zie?

Dat is het rare. Als ik echt heel krap zit hoef ik daar niet over na te denken. Maar als ik per maand een paar tientjes over houd komen dit soort dilemma's weer.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
27-12-2018 18:40
Soms vraag ik me af of ik niet overdrijf. Ik heb een oude jas die ik 'af' draag, en een sjaal die ik ooit voor 2 euro kocht en nog wel prima vind. Maar ik was bij de kapper, en dat is één in het hogere segment. Omdat het dan maandenlang goed zit en bij de goedkope kapper maar 2 weken. En omdat ik een representatieve functie heb knip ik het ook niet meer zelf.

In ieder geval, ze gaf me mijn jas aan toen we klaar waren. 'Goh, dun jasje. Oh, je sjaal is helemaal gerafeld'. En dan denk ik... loop ik er ondertussen niet bij als een zwerver? Ik heb zo'n jas nog in mijn hoofd dat ie best leuk was toen ik m kocht. Maar misschien is het ondertussen niks meer...

In de stad alles in de sale. Nouja bijna alles. Dan twijfel ik, ga ik mezelf iets leuks gunnen? Iets wat echt bij mijn figuur past en goed kleurt? Of ga ik weer tig keer langs de kringloop op mijn vrije middag tot ik iets passends zie?

Dat is het rare. Als ik echt heel krap zit hoef ik daar niet over na te denken. Maar als ik per maand een paar tientjes over houd komen dit soort dilemma's weer.
Niks van aantrekken.
Is echt niet professioneel van die kapper/assistente om commrntaar te geven op de jas van een klant.
Alle reacties Link kopieren
Zo was het niet bedoeld hoor. Het zijn hele lieve mensen bij die kapsalon en de sfeer is erg amicaal. Ze hebben veel vaste klanten die ze ook echt kennen. Het was meer van: Oh nu komen de draden van je sjaal tussen je rits.

Meer dat ik zelf denk: Ok nu zit mijn haar leuk... maar nu is mijn jas nog steeds 7 jaar oud.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
27-12-2018 19:30
Zo was het niet bedoeld hoor. Het zijn hele lieve mensen bij die kapsalon en de sfeer is erg amicaal. Ze hebben veel vaste klanten die ze ook echt kennen. Het was meer van: Oh nu komen de draden van je sjaal tussen je rits.

Meer dat ik zelf denk: Ok nu zit mijn haar leuk... maar nu is mijn jas nog steeds 7 jaar oud.
Zolang er geen gaten in zitten lijkt het me geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook zo :)

En ik heb het niet zo snel koud en woon heel dicht bij de stad dus lichte jas volstaat. Ik heb ook een dikkere jas maar had daar geen zin in vandaag.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook graag mee! Wij kunnen prima rondkomen, maar heb het vroeger bij mijn ouders thuis niet breed gehad. Zuinig leven zit er nog steeds in en ik bespaar graag geld! Ons gezin bestaat uit mijn man en ik, ons zoontje van 10 maanden en onze kat.

Wat bespaart ons geld?
- We huren via de woningbouw, dus erg gunstige huurprijzen.
- Nieuwbouw woning die erg goed geïsoleerd is.
- Verwarming gaat niet hoger dan 19 graden.
- Mijn man heeft collectief via zijn werk voor onze zorgverzekering
- We hebben geen auto
- We hebben geen tv aansluiting of telefoonabonnement (gewoon prepaid)
- We kopen bijna niks voor reguliere prijs (altijd de aanbiedingen speuren voor luiers, verzorgingsproducten, make-up, kleding voor onszelf en ons zoontje)
- We kopen alleen kleding of nieuwe spullen wanneer het echt nodig is
- We bestellen één keer per week boodschappen bij ah en gaan niet tussendoor, waardoor we geen impulsaankopen doen
- We halen bijna nooit eten af
- We gaan niet elk jaar op vakantie (meestal maken we één keer in de twee jaar en wat grotere reis)
- Ik werk in een dierenkliniek, dus krijg hoge kortingen op voeding, vaccinaties en behandelingen voor onze kat.
- Mijn man is kunstenaar en werkt als kunstdocent, dus krijgt kortingen op zijn doeken en schilder spullen.
- Onze moeders passen allebei een dag in de week op ons zoontje, dus we hebben geen kosten voor kinderopvang.
- We sparen alle kindertoeslag voor ons zoontje, zodat hij straks een leuk bedrag heeft voor zijn studie/rijbewijs.
- We sparen koopzegels en hebben daardoor regelmatig een leuk bedragje in de la liggen.

Waar kunnen we nog op besparen?
- Boodschappen, maar dat gaat denk ik niet lukken. We hebben al een tijdje de Lidl geprobeerd, maar we missen toch veel in het assortiment. Mijn man is ook een echte bourgondiër die elke dag in de supermarkt stond, dus voortaan via internet bestellen is al een mooie compromis en bespaart ons al een hoop!

- Boeken en dvd's. Mijn man en ik zijn gek op lezen en films kijken. Omdat we geen tv aansluiting hebben, hebben we een kast vol dvd's. We zouden wat meer boeken bij de kringloop kunnen halen of bijvoorbeeld een bibliotheekabonnement kunnen nemen.

- Kleding voor ons zoontje. Misschien dat ik achteraf toch wat meer kleertjes tweedehands had moeten kopen. Ik shop wel altijd de aanbiedingen, maar hij groeit binnen anderhalve maand uit €150 aan kleding..
oliveviva wijzigde dit bericht op 27-12-2018 19:59
6.96% gewijzigd
Ik zet sinds gisteren mijn verwarming ook een graadje lager. Tot nu toe vind ik dat prima te doen. Valt me mee, want ik ben soms echt een koukleum.
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
27-12-2018 19:54
Ik zet sinds gisteren mijn verwarming ook een graadje lager. Tot nu toe vind ik dat prima te doen. Valt me mee, want ik ben soms echt een koukleum.

Ik vind het lekker om met een fluffy dekentje op de bank te zitten. Heb het verder vrijwel nooit koud, zit dan ook met mijn sokken uit onder het dekentje. Maar het is gewoon een lekker gevoel.

Ik heb een gaskachel in mijn huis, en die verwarmd mijn woonkamer prima. Daarna gaat hij laag en dan vind ik het prima te doen.

Als er echt een snijdende koude wind op de ramen staat (woon in een flat) dan blijft hij gewoon hoger staan, daar ga ik niet op bezuinigen.

En ‘s nachts en als ik niet thuis ben gaat hij op de waakvlam. Als ik thuis kom is het zo weer warm.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hee wat een leuk topic. Heb gisteren wat zitten lezen op dat eenvoudig leven blog. Wat onwijs leuk. Krijg spontaan zin om te haken en een pan soep te maken haha. Laatste inmiddels gedaan.

Ik weet niet of ik een vrek ben. Ben wel steeds meer bezig met ontspullen (Marie Kondo-fan, hier nog meer?) en tweedehands spullen kopen. Deels ook uit milieu-oogpunt, want qua financiën hebben we het verder prima voor elkaar.

Situatie: man, twee kinderen (peuter en kleuter), koophuis. We willen zonnepanelen maar nog niet gekocht.
Waar ik trouwens niet op bespaar is de kinderopvang. We hebben oppas aan huis en dat levert zo veel rust op voor de kinderen dat we het (extra) geld dat we daarvoor neerleggen graag betalen. Maar dat betekent wel zo'n 1000 euro netto per maand aan opvangkosten. Tja :)
Oh en ik houd enorm van kleding kopen en uit eten en zo. Dus daar gaat best wat geld naartoe.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik pas Marie Kondo al een tijdje toe en heb al veel weg gedaan. Het meeste heb ik verkocht en er ligt weer een nieuwe stapel klaar voor de IJhallen straks. Ik haal er gemiddeld 250 euro mee op altijd dus ook dat komt goed van pas naast het milieu aspect.

Tweedehands koop ik al jaren. Kleding meestal nog wel nieuw, maar steeds meer tweedehands. Vanuit milieu oogpunt maar ook omdat het veel goedkoper is. Er zitten hele leuke dingen tussen.

Behalve feestdagencadeaus heb ik amper wat voor mezelf gekocht afgelopen tijd (Marie Kondo effect). Ik merk het enorm in de portemonnee en ruimte in huis. Ik vind het heerlijk om opgeruimde kasten en een leger huis te hebben. Het geeft rust
Alle reacties Link kopieren
Welkom aan de nieuwe schrijvers!

Grappig om te lezen hoe de meesten op sommige punten erg bezuinigen en bij een aantal dingen weer meer uitgeven.
Zelf ga ik waarschijnlijk een wat duurdere sportschool nemen. Afgelopen zomer bleek mijn suiker te hoog, wat zou kunnen komen door de combinatie van mijn toenmalige medicatie en overgewicht. Ik heb sinds september een baan waarbij ik heel veel loop. Er zijn ook al wat kilo's af. Maar de situatie gaat veranderen door een verbouwing, waardoor het magazijn en mijn afdeling dichter bij elkaar komen te liggen.
Ik wil de beweging er wel inhouden en merk bij Basic Fit abonnement dat ik het daar gewoon niet gezellig vind en niet ga. Ik verwacht dat groepslessen beter zullen gaan. Gezondheid is toch belangrijker dan kleding of duur uit eten.

Vandaag ga ik de zorgverzekeringen goed nalopen. Zoals elk jaar weer lekker op tijd... :-o Ik blijf het lastig vinden. Afgelopen jaar alleen basis gehad met tandarts aanvullend. Toen ik in juni specifieke behandeling nodig had, heb ik het zelf betaald. Op dat moment kon het, maar je zal het eens niet hebben...
Lastige keuzes. Ook omdat sommige behandelingen voor 40 euro per keer vergoed worden maar dan bijv 85 euro kosten. Het is een heel gereken.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Toch loont een tandartsverzekering lang niet altijd. Als je een keer in het jaar 100 euro moet bijbetalen is dat nog steeds voordeliger dan iedere maand 10 euro extra kwijt zijn aan een aanvullende verzekering. Als eind van het jaar blijkt dat je de verzekering niet nodig had, houd je 120 euro over zonder verzekering. Maar je kunt natuurlijk ook pech hebben. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja huisduif... dat vind ik zo lastig. Dat je pech kunt hebben. Als ik ineens een hele nare onsteking heb oid kan ik daar ook niet mee wachten tot 2020. Toen ik nog een flinke buffer had durfde ik het risico te nemen, maar de buffer is wat geslonken.
Een bekende van mij was van zijn fiets gevallen (stomdronken) en heeft nog heel lang zonder 1 van zijn voortanden gelopen omdat hij eerst moest wachten op een nieuwe verzekering. Dat is wel mijn rampscenario... Hoewel er dan ook weer een tandartsongevallenverzekering bestaat maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
Bovendien val ik nooit van mijn fiets, zelfs niet dronken.

Ik ben afgelopen jaar alternatief behandeld en heb dat zelf betaald. Nu toch aan het kijken hoe het zit als ik me ervoor verzeker. Lastige rekensom want ze vergoeden meestal max 45 per dag. Een behandeling is natuurlijk duurder...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om mijn sportschool abbo bij ongezellige sportschool op te zeggen. Werd steeds lastig gevallen bij het krachttrainen. Mensen die mijn gewichten weg pakte terwijl andere gewoon vrij waren of die vonden dat een vrouw geen rek mag gebruiken, ...etc. Gewoon geen mogelijkheid om rustig om jezelf te trainen zonder commentaar of gezeur van een of andere cardio-junk. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten om te gaan.

Vandaag voor het eerst thuis getraind met KB's ondanks dat het wat gelimiteerd is wel goed te doen. Ik heb al jaren 8 t/m 24 kg kettlebells staan, een mat en een abwheel. Ik wil het 3-4x per week gaan doen 30-45 min trainen. Scheelt € 40,- per maand. Ik ben ziek geweest (longontsteking en lyme). Ik heb 100 swings gedaan, stuk of 50 goblet squats en wat abs. Het is niet veel maar wel een begin.

Ik zou nooit blijven rondlopen met een voortand eruit al moet ik er voor lenen. Een dergelijk uiterlijk is ook in een werk een belemmering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hij was nog student destijds. Ik denk enerzijds dat dat het moeilijk maakte om financieel iets te regelen, anderzijds dat hij niet de noodzaak voelde om er representatief uit te zien.
Bij mijn huidige werk zou het ook niet kunnen, met een voortand eruit.

Ik zat bij Basic Fit en vind het wel positief dat het zo clean, strak en schoon is. Tenminste die van mij. Maar ik heb gewoon geen idee wat ik moet doen. Ik snap wel hoe de apparaten werken maar niet hoe je het opbouwt, afwisselt etc. Personeel zit alleen beneden bij de balie nagels te lakken en te bellen.
Ik vind wel dat ik moet sporten. Weet even niet of ik het al verteld heb maar mijn suiker was te hoog door overgewicht. En dan steek ik het geld liever in de kosten voor de sportschool, dan in medische toestanden...

Overigens zie ik dat een ongevallenverzekering ook de kosten dekt van gebitsschade. Dan is dat het overwegen waard, ipv torenhoge tandartsverzekering.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren bij Basic Fit getraind tot die vestiging dicht ging. Het is netjes en de begeleiding is 0,0. Ik had een goede PT genomen omdat ik ook te dik was tegen obese aan alles in het oranje :-o en een middel van 90 cm. PT kost een berg maar je kunt wel altijd terug vallen op wat je hebt geleerd. Ik zat ook in de gevarenzone mbt gezondheid. Het heeft mij veel gebracht en ik kan nu prima zelf trainen maar ik moet het wel doen. Mijn voeding heb ik wel onder controle en ik fiets veel. Ik ben gelukkig niet meer te dik.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn nieuwe sportschool zitten er groepslessen bij in en zelfs yoga. Dat laatste was me ook aangeraden maar als yoga elders 10 euro per keer kost, gaat het me gewoon te hard.
En ik heb een keer iets ontspannends gedaan in een stoffig buurthuis en dan kom ik toch ook niet echt tot rust. Bij de sportschool zijn het mooie zalen.
De fitnesszaal bij mijn nieuwe sportschool is wel veel rommeliger dan basic fit. Maar er hangt een leuke sfeer, er is begeleiding die alles overziet... Ik denk dat ik er meer aan heb dan aan Basic Fit.

By the way: Je moet ook echt goed lezen voor die verzekeringen. Zie nu dat je voor 5 euro maand iets kunt afsluiten dat je recht hebt op één online programma zoals slaaptraining. Blijkt op de site van die slaaptraining dat je voor 7 euro een jaar recht hebt op alle cursussen, onbeperkt :rofl:
Je zal er maar in trappen...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Oh, die zorgverzekering! Ik verzeker de tandarts niet meer bij, ik heb nooit genoeg aan het verzekerde bedrag per jaar, moet meer premie betalen dan ik uitgekeerd krijg. Binnenkort krijg ik een implantaat met kroon. Kost echt schrikbarend veel. Ik heb een slecht gebit, ondanks dat ik het altijd netjes heb onderhouden. Bij mij komt het voornamelijk door medicatie, en daar is niet zoveel tegen te doen. Ik onderhoud mijn bijtspijkertjes zo goed mogelijk, maar ondanks dat moet er dan toch wel een kies getrokken worden. Er zat al een kroon op, maar die valt er nu met wortel en al bijna uit. Zit op een in het oog springende plek omdat ik altijd breed lach, en daar een gat is geen gezicht. Gelukkig heb ik voldoende buffer om het zelf te betalen, maar grappig is het zeker niet. Daar vrek ik dus zeker niet mee!

Gisteren ook nog een verre van vrekkige actie gedaan: we hebben een Smeg fornuis en koelkast gekocht die begin volgend jaar worden geleverd. We gaan verbouwen en er komt een nieuwe keuken. Is echt nodig, en dat is ook iets waar we niet op besparen. Er komt een prachtige maatwerk keuken in met natuursteen werkbladen en massief houten deuren. Tijdloos, dus kan mee tot wij dit huis ooit uitgaan omdat we te oud worden om het bij te houden. Het fornuis is een inductie exemplaar met (hoe decadent) drie ovens. Nou is koken en bakken wel mijn hobby, dus het is niet voor de show.

De vloertegels en wandtegels heb ik dan weer wel in de aanbieding gekocht, en het verbouwingsmateriaal komt van een bedrijf in sloopmateriaal. Ik heb uiteraard korting gevraagd bij de aankoop van het fornuis en koelkast, en die ook gekregen. Ik kreeg er ook nog een bijpassend broodrooster bij, altijd leuk! Vraag je het niet, dan krijg je het ook niet.

We gaan zelf slopen en tegels zetten. Dit hebben we eerder gedaan, en we weten dat we dit prima zelf kunnen. De keuken zelf wordt dan gemonteerd door de leverancier, met name voor de garantie. Man gaat een buitendeur verplaatsen en een nieuwe raamkozijn plaatsen, de glaszetter bestelt het thermopane en zal het ook plaatsen. Voor de aansluiting van het fornuis is krachtstroom nodig, en daarvoor komt uiteraard een elektricien. Al met al dus een dure klus, waarbij we toch ook een hoop zelf gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook mijn sportschool opzeggen. Ik ben het zó zat. Naast het sportschool sporten, sport ik nog zeker 15 uur per week. Toen mijn kinderen daar nog karate deden was het heel handig als ik ondertussen ook iets zinvols kon doen, maar eigenlijk vind ik het gewoon verschrikkelijk. Sinds de fysio van daar mij allerlei oefeningen voorschreef die er uit zien als seksbewegingen en die ik echt niet in het openbaar op een matje ga zitten doen ben ik niet meer geweest. Ik zit er nog tot juli ofzo aan vast. Daarna even geen sportschool meet voor mij.
Qua zorgverzekering hebben wij een paar avonden zitten puzzelen. Via het werk van mijn man krijgen wij collectiviteitskorting bij cz. Oudste zoon moet een beugel ik loop de deur bij de fysio plat (niet meer bij die sportschool).
Het blijkt dat je gewoon bij veel verzekeraars het eerste jaar dat je daar verzekerd bent de beugel niet vergoed krijgt. Wij gaan overstappen naar cz en zijn iets minder kwijt dan wat we er voor gespaard hadden
Alle reacties Link kopieren
Dat staat er idd vaak bij, over orthodontie.

Tuingravin, wat irritant met je gebit.
Ik vind het ook wel dubbel allemaal. Als je meer geld hebt en een buffer, kun je je voor minder verzekeren. Als je weinig geld hebt kun je bijna geen risico lopen maar dan betaal je je wel blauw.
Afgelopen jaar had ik psychische hulp nodig en kon niet (voldoende) bij GGZ terecht. Ik heb toen zelf iets geregeld en zelf betaald, gelukkig kon dat. Maar als je het écht niet hebt, en je moet 7 maanden op een wachtlijst, dan is dat wel heel vervelend.
Als ik geen buffer had gehad, en/of had moeten lenen, was ik van de regen in de drug gekomen.

Het is idd een puzzel, de verzekering. Independer geeft aan dat ik het het beste kan laten zoals het is. Ik ga straks nog één ding uitrekenen (omdat ik graag naar een bepaalde dietiste zou willen in 2019 ivm darmklachten) en dan ben ik er klaar mee. Kan me er ook niet zo lang op concentreren, zulke dingen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tip: als je via independer je zorgverzekering oversluit/afsluit dan krijg je een tandongevallenverzekering voor 10.000 euro gratis. Dan zijn dat soort dingen zoals een fietsongeval in ieder geval gedekt en is het de vraag hoe lonend het nog is om verder te verzekeren... ik doe het niet in ieder geval, maar ik heb voldoende spaargeld om het eventueel op te vangen, dat is wel essentieel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sportscholen zijn aan mij niet besteed. Ik heb dat in het verleden wel gedaan, maar ik vind het saai en houd er ook niet van om met rotherrie om me heen te sporten, waar ik ook al geen fan van ben. Man wil in januari wel weer beginnen omdat zijn cholesterol wat te hoog is en het allemaal wel wat strakker mag. Ik heb iets overgewicht, maar dat wil ik te lijf gaan met wat gezonder eten, meer wandelen en ik wil weer gaan dansen. In de zomer ben ik altijd slanker vanwege het gebuffel in de tuin, maar daar is nu niet zoveel te doen...
Alle reacties Link kopieren
Gember, dank je. Ik zag wel zoiets staan maar verder niet uitgezocht. Ik denk nu dat ik mijn oude verzekering houd. Maar als ik wel oversluit dan dus via independer.
Ik heb eigenlijk nooit wat in het verkeer. Doe alles op de fiets en hoewel de fietspaden hier druk zijn, is het wel overzichtelijk. Niet zoals in Amsterdam. Andere ongelukken ook niet, ben niet zo'n brokkenmaker. *afkloppen*
Maar je zal maar net vallen en wel je beide voortanden er uit hebben o_o
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven