Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe baan?

25-06-2013 23:38 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man weet sinds begin mei dat hij later dit jaar ontslagen wordt vanwege een reorganisatie. Het ontslag is echter nog steeds niet aangevraagd bij het UWV. Nu is hij wel aan het solliciteren en wat denk je? Hij heeft een nieuwe baan. Fijn zou je denken. Het probleem is dat er bij de nieuwe baan een proeftijd geldt van twee maanden. Wat nu als hij deze proeftijd niet doorkomt? Heeft hij dan zijn rechten op een WW uitkering verspeelt omdat hij zelf ontslag heeft genomen? Is het niet verstandiger om maar af te wachten tot je ontslagen wordt zodat je al je rechten behoudt en gebruik kunt maken van het sociaal plan (wat overigens erg netjes is). Natuurlijk is het prettig als je snel ander werk hebt in deze tijd, maar als je deze proeftijd niet doorkomt (om wat voor reden dan ook) heb je wel veel opgegeven, of niet?
Als de proeftijd een probleem zou zijn, dan kan niemand meer van baan wisselen. Het kan hooguit een probleem worden als hij een vaste goedbetaalde voltijd baan inwisselt voor een tijdelijk nulurencontract (even extreem).

In deze situatie zou ik proberen met de huidige werkgever af te spreken dat hij twee maanden onbetaald verlof krijgt en een opzegging doet onder voorwaarde van het doorkomen van de proeftijd.
...
Als je ergens 'n proeftijd niet doorkomt geldt dat toch ook als onvrijwillig ontslagen worden en dus recht op WW?
Niet helemaal Nin, als hij vrijwillig van vast naar tijdelijk met proeftijd gaat, kan het UWV daar vraagtekens bij gaan zetten.

Ik zeg: bel met het UWV voor een eerste inlichting. Maar laat een en ander wel op papier zetten! Anders heb je niets om op te staan.
Een move kan kwalijk genomen worden, wanneer je teveel risico neemt. Een vaste baan opgeven voor een onzekere toekomst, wordt door het UWV alleen geaccepteerd wanneer je daar goede redenen voor hebt en probeert de risico's te beperken (bijv door alleen een contract voor minimaal 6 maanden te accepteren).

Een dreigend faillissement is natuurlijk zo'n goede reden. Je moet dat alleen wel aan kunnen tonen. Is er correspondentie van het bedrijf aan man, waarmee de penibele situatie bewezen kan worden? En zo niet, kan hij dat alsnog op schrift krijgen van HR of leidinggevende?

Ook kan het versmading zijn om deze situatie vooraf met het UWV te bespreken en hun instemming te krijgen (zorg wel voor een reactie van heb op papier, zodat je dit later - indien nodig - aan kunt tonen).
Ik heb gewerkt bij een bedrijf dat failliet ging en daarna een doorstart maakte. Vervolgens bleek dat die doorstart alleen voor 6 mnd zou gelden. Na die tijd zou ik in de WW komen.

Ik heb al na 1 mnd nieuw werk gevonden en ben daar aan de slag gegaan. Ik heb toen overlegd met het UWV (die was er toch al bij betrokken door het faillissement) en ik hoefde niet bang te zijn voor het verliezen van mijn recht op WW, omdat ik het deed voor werkbehoud en het al zeker was dat mijn baan hier zou eindigen.
Volgens mij is een proeftijd ook iets wettelijks
Kan hij met zijn oude baas geen vaststellingsovereenkomst sluiten, als hij weet dat hij daar binnenkort toch weg moet? Dan hoeft zijn baas geen ontslag voor hem aan te vragen dacht ik, en je kan daarmee voorkomen dat je (mocht hij zijn proeftijd niet halen) geen recht heeft op WW.

Of tenminste, ik meende dat dit zo werkte toen mijn man een nieuwe baan 'moest' zoeken.

http://www.arbeidsrechter ... dsovereenkomst-in-overleg
Beste Moontje371,

Ik begrijp dat je man in een lastige situatie zit; hij wil voorkomen dat hij werkloos wordt, maar hij wil ook voorkomen dat hij zijn WW-rechten verliest… Er zijn een paar factoren die in dit geval een rol spelen: enerzijds geldt dat je verwijtbaar werkloos kunt zijn als je zelf ontslag neemt. Maar anderzijds ben je verplicht om naar ander werk te zoeken als je weet dat je werkloos wordt.

Je bent verwijtbaar werkloos, als je door eigen toedoen werkloos wordt, terwijl je nog had kunnen werken. Dit is normaal gesproken het geval als je een vaste baan wisselt voor een baan met een tijdelijk contract voor minder dan 6 maanden. Wanneer je man dus volgens het sociaal plan nog meer dan 6 maanden in dienst zou kunnen blijven, en het nieuwe contract voor minder dan 6 maanden is, dan benadeelt hij zichzelf. In dat geval zou ik het je man afraden om ontslag te nemen.

Is het tijdelijk contract voor meer dan 6 maanden? Dan is er geen sprake van verwijtbare werkloosheid. Ook niet als hij tijdens de proeftijd wordt ontslagen; er was immers de intentie voor een arbeidsovereenkomst voor meer dan 6 maanden. Dit geldt uiteraard niet als hij zelf ontslag neemt in de proeftijd.

Bovendien ben je verplicht om naar vervangend werk te zoeken, als je weet dat je werkloos wordt. Je moet dus al werk zoeken voordat je werkloos bent. Je man heeft dit gedaan, hij heeft zelfs al werk gevonden voordat hij werkloos werd. Hiermee heeft hij voorkomen dat hij een beroep op de WW moest doen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je man veel succes met zijn nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Je schrijft dat er een goed sociaal plan is. Besef wel dat op het moment dat hij nu vrijwillig vertrekt hij geen aanspraak hierop kan maken. Natuurlijk is een baan niet vanzelfsprekend in deze periode, maar een goed sociaal plan kan ook interessant zijn. Uiteraard wel afhankelijk van de tijd dat je werkzaam bent geweest bij een organisatie.
De optie van een vaststellingsovereenkomst sluiten zou een goed alternatief kunnen zijn. Dat zou je afspraken kunnen maken over een deel van het sociaal plan, waardoor het voor de organisatie goedkoper wordt en je man toch een deel mee krijgt.
Wellicht ook handig om na te gaan of die proeftijd van twee maanden rechtsgeldig is. Hier zijn namelijke strikte regels aan verbonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven