Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Die mannen ook :biggrin:
Wij gebruiken de trapkast als voorraadkast. Volgens mij hebben we wel een redelijk voorraadbeheer er staan vooral dingen in die we veel gebruiken. Koffie, blikken tomatenpuree, bonen, kikkererwten, mais, linzen, zoet broodbeleg, suiker, bloem etc. Als je er iets uit pakt dan schrijf je het op het boodschappenlijstje en als je er iets in stopt dan gaat dat achteraan of onderaan.
Zonnebloempitten heb ik van de molen waar ik vroeger toen ik nog veel brood bakte mijn meel haalde. Volgens mij is het zakje wat ik heb al 2 jaar oud. Ik heb ze eergisteren nog over een quiche gedaan. Het zelfde geldt voor sesamzaad. Dat koop ik ook in een reusachtige zak en dan die ik er een eeuwigheid mee.
Dingen die we niet eten of krijgen gaan in een tas voor de voedselbank. Eens in de zo veel tijd zamelen zij houdbare producten in in het winkelcentrum hier in de buurt. Je mag dan bij de supermarkt dingen kopen, maar ook spullen inleveren die je in huis hebt maar zelf niet gaat gebruiken.
Drackie schreef:
13-02-2019 18:57
Die bankkaart heb ik voor online aankopen niet nodig. Gaat veel te makkelijk tegenwoordig, met iDeal. Even je code intypen en klaar.
Kan je dat niet afzeggen of tijdelijk blokkeren ofzo?
Ik heb de indruk dat het een stuk impulsiviteit is (want achteraf komt wel het besef).
Door drempels op te werpen kan je dat mss tegengaan.
Oudblond, nou nee vergeten niet, gewoon geen zin in :-?
Dat lijstje met dingen die ik nu op moet gaan eten zijn ook vooral dingen die wij maar heel af en toe / niet gebruiken. Die ik koop omdat ik er eens iets mee wil doen, wat vervolgens niet gebeurt (en sommige dingen gekregen) Daar moet ik wat beter op letten. Zulke dingen alleen kopen als ik er een concreet plan mee heb, en anders niet. (dikgedrukt is even voor mezelf!)
Ik ga dat bericht ook gewoon even gebruiken voor mezelf om dingen af te strepen die ik gebruikt heb, zodat het lijstje korter wordt en die plank leger :) Zo eten we eigenlijk nooit rijst, omdat we er beiden niet van houden. Maar het was best lekker, zelfs met de pot chinese groenten in plaats van verse.
nokie wijzigde dit bericht op 13-02-2019 20:31
0.34% gewijzigd
perzikboom6 schreef:
13-02-2019 19:56
Dingen die we niet eten of krijgen gaan in een tas voor de voedselbank. Eens in de zo veel tijd zamelen zij houdbare producten in in het winkelcentrum hier in de buurt. Je mag dan bij de supermarkt dingen kopen, maar ook spullen inleveren die je in huis hebt maar zelf niet gaat gebruiken.
Ideaal! Dat vind ik een hele goede oplossing. Je zit dan ook niet tegen dingen 'aan te hikken' die toch maar weer blijven staan. En je doet er een andere een plezier mee, win-win.
Kaartjes voor dit optreden wilde ik al een tijd en nu waren ze bijna uitverkocht. Dat is het lastige met theater, afwachten tot een handiger moment betekent vaak gewoon dat je misgrijpt. Weet je, dat besef is er wel, ook van tevoren, maar ik denk echt dat ik er niet graag genoeg naar wil handelen. Misschien is bezuinigen op theater te hoog gegrepen omdat ik er zo intens gelukkig van word. Wel wil ik meer inzicht, minder uitgeven aan bullshit. Snappen waar mijn geld heen gaat en volwassener ermee omgaan. Op is op. Spaardoelen opstellen en me daaraan houden en niet denken 'er staat nog geld op de spaarrekening dus ik kan kopen waar ik zin in heb'. De spaarrekening dus niet zien als verlengde van de betaalrekening.

Ik heb een plank vol pyjama's, ik denk wel 20, omdat ik die van de Primark zo leuk vind. Ik ga die winkel praktisch nooit uit zonder pyjama's. Ze gaan nooit weg omdat ze versleten zijn, maar omdat ik er genoeg van heb en ik mijn nieuwe leuker vind of lekkerder vind zitten. Ik geef ook ontzettend veel geld uit aan boodschappen omdat ik niet plan, nooit kijk wat er nog in de kast ligt en veel teveel af ga op 'waar heb ik nu zin in'. Ik bestel ook pizza wanneer ik zin heb, hoewel dat de laatste tijd minder is, maar het was een tijdje elke week. Als ik op het station ben (en dat is momenteel niet vaak, maar met periodes wel) koop ik bijna altijd wel iets bij de AH to go of we halen pasta bij de Julia's. Ook zó onnodig. Misschien zijn dat eigenlijk wel genoeg doelen.

Het is ook... ik heb geen dagbesteding. Ik zit hele dagen thuis, omdat ik een psychische beperking heb waardoor ik niet kan werken. Het gaat heel goed hoor, omdat ik weinig stress heb. Dan functioneer ik het beste. Maar ik leef helemaal op bij zo'n avond naar het theater. Het maakt me zo intens gelukkig en ik heb dat jaren niet gehad. Ik heb eindelijk iets gevonden wat echt mijn passie is (en ik haat dat woord, maar het is echt zo).
Nokie schreef:
13-02-2019 20:29
Oudblond, nou nee vergeten niet, gewoon geen zin in :-?
Dat lijstje met dingen die ik nu op moet gaan eten zijn ook vooral dingen die wij maar heel af en toe / niet gebruiken. Die ik koop omdat ik er eens iets mee wil doen, wat vervolgens niet gebeurt (en sommige dingen gekregen) Daar moet ik wat beter op letten. Zulke dingen alleen kopen als ik er een concreet plan mee heb, en anders niet. (dikgedrukt is even voor mezelf!)
Ik ga dat bericht ook gewoon even gebruiken voor mezelf om dingen af te strepen die ik gebruikt heb, zodat het lijstje korter wordt en die plank leger :) Zo eten we eigenlijk nooit rijst, omdat we er beiden niet van houden. Maar het was best lekker, zelfs met de pot chinese groenten in plaats van verse.
Zo herkenbaar! Meestal heb ik wel een concreet doel met iets, maar komt het er niet van om het te maken. Of ik denk een recept te gaan maken, maar vandaag heb ik geen zin, dus ik stel het uit naar morgen, naar overmorgen, naar volgende week en dan gebeurt het niet meer. Meestal weet ik wel als ik zoiets plan dat het toch niet gaat gebeuren (vooral als het om recepten voor avondeten gaat), maar ik maak mezelf dan wijs dat ik het echt wel ga doen. Niet dus, meestal houd ik toch van snel en makkelijk als het om koken gaat. En een nieuw recept is me dan al snel teveel gedoe, omdat ik niet uit mijn hoofd weet hoe het moet.
Ik heb twee keukenkastjes voor voorraden. Omdat wij niet uit pakjes en zakjes koken hebben we ook niet veel ruimte nodig. Wel veel kruiden ;)
Vixxen schreef:
13-02-2019 21:14
Ik heb twee keukenkastjes voor voorraden. Omdat wij niet uit pakjes en zakjes koken hebben we ook niet veel ruimte nodig. Wel veel kruiden ;)
Ik kook ook zonder pakjes en zakjes maar vind juist dat ik daardoor veel meer ruimte nodig heb. :O
Drackie schreef:
13-02-2019 21:47
Ik kook ook zonder pakjes en zakjes maar vind juist dat ik daardoor veel meer ruimte nodig heb. :O
:hihi:

De supermarkt is mijn opslagruimte :biggrin:
Drackie schreef:
13-02-2019 20:41
. Misschien is bezuinigen op theater te hoog gegrepen omdat ik er zo intens gelukkig van word.
Maar wat is "bezuinigen" dan volgens jou?

Niet ingaan op alles waar je zin in hebt, noem ik niet bezuinigen.
Want je kan wel elke dag naar het theater gaan, dat is toch ook niet de bedoeling.

In jou plaats zou ik jou idd eens dat overzicht maken zodat je weet waar je aan toe bent en je je grenzen kent.
Soms moet je jezelf ook niet in de verleiding brengen. Dus nieuwsbrieven afmelden, ook die van het theater, en het zelf wat minder opzoeken.

Ik doe dat zelf ook niet voldoende. Deze week was er ergens een paar schoenen in de nieuwe collectie online gekomen. Ontzettend mooi, maar flink aan de prijs (durf het hier ook niet te zeggen) dus off-limits. Kijk ik vandaag weer, zijn ze al in bijna alle maten uitverkocht! Gelukkig maar, maar ze zaten wel nog in mijn hoofd, die schoenen.
Als ik ergens niet heen ga vanwege het geld, dan vind ik dat bezuinigen.
Drackie schreef:
13-02-2019 22:30
Als ik ergens niet heen ga vanwege het geld, dan vind ik dat bezuinigen.
Ik denk dat aliva bedoelde dat het logisch is dat je niet alles kunt doen waar je zin in hebt, ook als je niet aan het bezuinigen bent. Dat kan niemand.

Maar als je bezuinigt, dan ga je een stapje verder, ook al kán het, dat je het jezelf alsnog ontzegt.
Nitflex schreef:
13-02-2019 22:21
Soms moet je jezelf ook niet in de verleiding brengen.
Zo heb ik gereageerd op een fb post van een lokale kunstenaar om de lijst van de werken die hij verkoopt, te krijgen.

Had ik beter niet gedaan :|
Ze zijn best duur, duurder dan ik verwachtte, en nu zit ik in m'n hoofd met dat éne werk...

Ik kan het betalen en onder andere omstandigheden zou ik het wel kopen, maar ik heb vorig jaar al een duur kunstwerk gekocht, en deze maand investeer ik al veel geld in iets voor mijn woning.
En het is nog maar februari.

Dus mag ik niet van mezelf.

Misschien is het al verkocht, maar ik durf het niet te vragen, want wat als het er nog is...

Er komen nog wel kunstwerken en nog wel kansen maar ik heb moeite om het los te laten :|
Wij hebben een standaard voorraad. Van alles wat we gebruiken hebben we er 2. Ik heb een lijst in mijn telefoon met wat we allemaal standaard gebruiken. Ik ga elke week door de kast en vriezer en vul aan wat op is. Als er 1 pak koffie staat, vul ik 1 koffie in, want ik wil er 2 in de kast hebben. Verse groentes eten we aan het begin van de week, daarna gaan we over op diepvries. Naast deze ene boodschappendag, kom ik eigenlijk niet meer in de supermarkt. Ik heb overigens ook een lijstje met schoonmaakartikelen en verzorgingsproducten. Ook hier heb ik een voorraad van, maar dan voor een maand. Dat vul ik aan het begin van de maand aan. Werkt perfect voor ons. Ik ben niet dol op boodschappen doen en op deze manier hoef ik maar 1 keer in de week en hoef ik ook niet na te denken.
Nitflex schreef:
13-02-2019 22:33
Ik denk dat aliva bedoelde dat het logisch is dat je niet alles kunt doen waar je zin in hebt, ook als je niet aan het bezuinigen bent. Dat kan niemand.

Maar als je bezuinigt, dan ga je een stapje verder, ook al kán het, dat je het jezelf alsnog ontzegt.
Maar tot nu toe kan het toch? Ik ben er nog nooit door in de problemen geraakt.
aliva schreef:
13-02-2019 22:33
Zo heb ik gereageerd op een fb post van een lokale kunstenaar om de lijst van de werken die hij verkoopt, te krijgen.

Had ik beter niet gedaan :|
Ze zijn best duur, duurder dan ik verwachtte, en nu zit ik in m'n hoofd met dat éne werk...
Heel herkenbaar.

En kunst zou je nog als investering kunnen zien... ;-D Nee hoor, probeer het van je af te schudden.
Drackie schreef:
13-02-2019 22:36
Maar tot nu toe kan het toch? Ik ben er nog nooit door in de problemen geraakt.
Dat is prima natuurlijk, maar dat is juist bezuinigen. Ook al kan je het kopen, dat je het toch niet doet. Dat was denk ik waar aliva op doelde.

Niemand kan echt alles kopen dat je leuk lijkt.
Maar daar had ik het toch ook over? Dat dat misschien te hoog gegrepen is.
Ja, misschien is dat te streng voor jezelf, maar dat is dus waar de bezuinigvraag vandaan kwam. Bezuinigen doet altijd een beetje pijn.
Nitflex schreef:
13-02-2019 22:36
Heel herkenbaar.

En kunst zou je nog als investering kunnen zien...
Ja toch? :flirting:

Ach nee, ik laat het maar zo.
Hmpf.
aliva schreef:
13-02-2019 22:44

Hmpf.
:there:
aliva schreef:
13-02-2019 22:44

Hmpf.
Het lukt je wel!
Oooh moeilijk Aliva. Ik kan me voorstellen dat je het lastig los kunt laten. Wel knap dat je het toch niet doet! Kan ik nog wat van leren. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven