Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
pamelacourson schreef:
12-02-2019 22:11
Ben je al 3 weken ziek? Jeetje! Wel naar de huisarts geweest hoop ik? Beterschap!
ja HA gezien maar die kan ook niet veel. Griep werd gevolgd door een holte ontsteking en nu doen mijn oren en keel ook pijn. Ben het zat! :|
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Hi iedereen, ik kom graag weer meelezen. Was een beetje off the bandwagon gevallen :$ . Geen grote dingen, maar wel af en toe weer eens een cappuccino. Ook vind ik het altijd een beetje lastig als een topic onwijs hard loopt, dan houd ik het niet bij omdat ik iedereen wil lezen :facepalm: . Heb me overigens wel aangemeld voor een cursus van mijn hobby begin oktober voor €150, maar dat vind ik echt oké.

Maar goed. Ik spring dus weer in! Met goed nieuws ook want onze hypotheekaanvraag is geaccepteerd :cheer: !!

Komende tijd worden dus krappe maanden met alsnog héél veel uitgaven :rofl: .
YellowLemonTree schreef:
10-02-2019 13:49
Hey, nu niet iets gaan kopen in een no buy topic hé :whip:

Ik had bijna het zelfde gestuurd maar ik mag geen kinderkleding meer kopen van mezelf haha
Neee sorry dat bedacht ik me ook nadat het bericht verzonden was..

Maar @gekopbloemen (toch? Lastig teruglezen mobiel;)) net een maatje te klein. Sorry maar bedankt!
We zitten al over de 1000 berichten met z'n allen :biggrin:

Wij mogen deze maand nog 31,94 uitgeven om ons maandelijkse spaardoel te halen... Ojee!
Eerst maar de diepvries en de kelder leegeten dus! Ik denk dat ik me daar wel even in ga storten, op zich ook wel een leuke uitdaging!! Ik ga zo eerst maar eens de kelder opruimen (en een beetje schoonmaken). Dan weet ik ook weer wat ik nog heb!
Qua vlees hebben we genoeg in de vriezer voor de rest van de maand, wordt dan alleen iets minder afwisselend, maar ach.
Brood, groenten en fruit en wat kwark zal nog wel gekocht moeten worden en verder zouden we redelijk uit moeten komen. Ik kan altijd nog aan het eind van de maand wat koopzegelboekjes inleveren en daar wat boodschappen van halen. :idee: Die koopzegels zijn tenslotte al betaald met het boodschappenbudget!!
Nokie, ai dat is wel heen weinig voor brood, groente, fruit en kwark voor 2 weken.
Hebben jullie dan de rest van de maand zo veel uitgegeven of is het budget zo krap?
Wat nodige uitgaven die zoals dierenarts :cat: en extra zorgkosten.

En 2 uitjes deze maand, waarvan 1 wat duurder. Maar uitjes geven we amper wat aan uit normaal, dus dit mocht wel een keer, wel bewust gekozen.

Verder vorige maand juist 200 euro meer gespaard dan ons spaardoel. En daardoor moest ik begin van deze maand mijn auto (bezine)tank volgooien, voor 108 euro, dat helpt natuurlijk ook niet mee voor deze maand!

En heb net ontdekt dat we nog 13,82 erbij uit mogen geven... :) Haha! Dat komt omdat we wat extra aan hypotheek hadden afgelost en nu 13,82 extra omlaag gegaan zijn qua hypotheeklast.. :D
Hier afgelopen week maar 18 euro uitgegeven aan overig. Nog 2 weken te gaan en er is nog voldoende budget voor de boodschappen en overig.
Nokie, dan vind ik nog dat jullie het goed doen. Ik bedoel, als je al niet veel uitjes hebt of gekke dingen doet dan moet dat een keer kunnen toch? En kosten DA en zorgkosten zijn vervelend maar daar kun je weinig aan doen. En die benzine klinkt mij ook logisch, als je de ene maand de voorraad leeg eet ben je de maand erna meer kwijt aan boodschappen. In dit soort gevallen denk ik daar is de buffer juist voor. Of is het echt noodzakelijk vast te houden aan het spaardoel?
Ik ben zo’n faalhaas dat ik beter kan stoppen met schrijven hier. :facepalm: Ik kom wel terug als ik deze challenge wat serieuzer ga nemen want dit slaat nergens op. Ik wil wel meedoen, maar het mag absoluut geen pijn doen. Ja, dat werkt niet hè.
Drackie schreef:
13-02-2019 16:24
Ik ben zo’n faalhaas dat ik beter kan stoppen met schrijven hier. :facepalm: Ik kom wel terug als ik deze challenge wat serieuzer ga nemen want dit slaat nergens op. Ik wil wel meedoen, maar het mag absoluut geen pijn doen. Ja, dat werkt niet hè.
Aaah, wat heb je gekocht?
Kaartjes voor de show van Acda. Het is ook een cadeautje voor mijn schoonzusje die in mei terugkomt in Nederland (ze heeft vier jaar in Australië gewoond), maar ja, ik kan het wel weer gaan goedpraten, het was gewoon niet de bedoeling. En zo gaat het steeds.

Ik moet ook gaan werken met spaardoelen enzo. Eerlijk gezegd heb ik gewoon totaal geen inzicht in hoeveel ik te besteden heb ofzo.
Drackie schreef:
13-02-2019 16:48
Kaartjes voor de show van Acda. Het is ook een cadeautje voor mijn schoonzusje die in mei terugkomt in Nederland (ze heeft vier jaar in Australië gewoond), maar ja, ik kan het wel weer gaan goedpraten, het was gewoon niet de bedoeling. En zo gaat het steeds.

Ik moet ook gaan werken met spaardoelen enzo. Eerlijk gezegd heb ik gewoon totaal geen inzicht in hoeveel ik te besteden heb ofzo.
Acda is mijn oude buurman van een paar huizen verderop.

Ik denk dat je misschien duidelijker voor jezelf op een rij moet zetten wat je zoal aan dingen uitgeeft en wat je max is per categorie. Voor jou is het misschien geen optie om theaterkaartjes geheel af te schaffen (hoewel deze misschien uit het potje "cadeau" zouden kunnen komen ;) ). Kijk wat je er vorig jaar op jaarbasis aan uit hebt gegeven (die transacties zijn eenvoudig terug te vinden op je bankrekening, of misschien in je agenda) en scherp dat wat aan voor dit jaar, hang er een concreet bedrag aan. Je kunt het nu nog prima rechttrekken door de komende maanden flink wat rustiger aan te doen.

Ik heb het ook moeilijk hoor, ik heb overal wishlists en online mandjes met wat ik graag wil. Elke keer blij als mijn maat uitverkocth blijkt te zijn, haha!

Voor mij is het wel makkelijker, omdat ik mij niet op alle fronten beperk. Ik mag van mezelf uit lunchen of koffie onderweg kopen etc., dus dat voelt voor mij niet als falen, zoals anderen dat hier wel hebben.
Truusjemier, nee het is gelukkig is het niet noodzakelijk om ons spaardoel te behalen.

Oké :-$
Wat betreft de kelder... die heb ik zojuist opgeruimd...

Wat ik heb weggegooid, en waarom:
- 5 x 200ml appelsap (over datum, gekocht voor neefje en nichtje, maar die drinken dat nu niet meer)
- 1 x 200ml halfvolle melk (over datum)
- 1 x speltmeel (over datum, gewoonweg niet gebruikt :-( )
- 1 x tarwebloem (beschimmeld)
- 1 x brinta (over datum, man at dat een poos en toen ineens helemaal niet meer)
- 1 x appel-kaneel moes (over datum en zag er ook niet meer goed uit, zonde! want wel lekker, niet goed opgelet dus)
- 1 x cup a soup achtig iets (niet lekker)
- 1 x bouillonblokjes (doorweekt... bedorven, nog lang niet aan datum)
- 2 x zakje studentenhaver (over datum, 1 gekocht voor iemand met glutenallergie, 1 gewoon niet opgegeten)
En ik ben helemaal niet zo dat als iets pas over datum is dat ik het weggooi hoor. Ik kijk/test altijd wel, maar als het overdreven lang over datum is dan is het wel duidelijk..

Oké, dan heb ik ook nog een schapje gemaakt met dingen die ik eens moet gaan gebruiken / op moet maken.
Deels omdat het (al een tijdje) over datum is of bijna aan datum, deels omdat ik het wel gekocht heb met het idee het eens te gebruiken maar nog niet gebruikt... :confused:
- 1 x pompoen
- 1 x zonnebloempitten
- 1 x zakje kaassaus
- 1 x zakje aspergesaus
- 2 x 1x flesje woksaus sweet&sour
- 1 x mix voor uiensoep
- 1 x rijstevellen
- 1 x tacoschelpen
- 1 x kruidenmix voor bami
- 1 x zakje rozijnen gedeeltelijk gebruikt voor een salade, en als snack, rest bewaard voor verder gebruik
-1 x zilvervliesrijst 1/4 gebruikt, rest staat in de keuken voor verder gebruik
- 1 x pot tahin
- 3 per stuk verpakte appelkoeken
- 1 x pot kikkererwten
- 1 x pot zoetzure saus
- 1 x croutons
- 1 x pot chinese mix groenten
- 1 x pot sugocasa tomatensaus
- 1 x flesje hete peper saus
- 1 x pakje paneermeel
- 1 x zakje pistache mix (niet zo lekker)
- 1 x borrelnoten aangebroken, ze smaken goed, rest bewaard voor later gebruik
- 1 x zakje quinoa tricolore
Oké dit is best erg hè? :facepalm:
Dit lijstje wil ik dan ook snel een beetje wegwerken!
Dus vanavond eten we denk ik dan maar zilvervliesrijst met chinese mix groenten en zoetzure saus. Snel even wat kip uit de vriezer halen :)

Dus mijn tip van vandaag, heb jij ook een kelder/voorraadkast of iets dergelijks? Ruim 'm eens op en ontdek wat je nog hebt!
nokie wijzigde dit bericht op 18-02-2019 18:05
5.75% gewijzigd
Dat soort kleine dingen als onderweg eten en drinken kopen en prullaria kopen voor in huis wil ik juist niet meer doen, en dat gaat wel goed. Nu ben ik ook niet veel onderweg, dus in die zin niet helemaal eerlijk omdat het daardoor natuurlijk weinig moeite kost. Maar ik kijk ook minder online naar van alles. Ik word zoveel blijer van een avondje theater of lekker uit eten gaan dus dat betekent minder online shoppen, maar ik moet qua theater ook niet álles willen. En tja, ik wil eigenlijk wel alles. Ik mag best naar het theater gaan of uit eten, maar een budget zou wel een goed idee zijn, omdat ik me dan ook niet schuldig hoef te voelen als ik binnen dat budget wel iets boek.
Die voorraadkast heb ik toevallig vorige week onder handen genomen. Wat daar allemaal in stond, wauw! Er is ook heel veel in de kliko belandt helaas, maar ik weet nu veel beter wat ik nog in huis heb en omdat het veel netter opgeruimd is, kan ik overal ook makkelijker bij. Heerlijk!

En wat ik niet gebruik en nog dicht en niet over de datum is doneer ik aan ‘The Little Free Pantry’, een kastje bij mij in de buurt waar je levensmiddelen in kunt zetten die je niet gebruikt. Iedereen mag er dingen in zetten en uit halen. Kastje staat gewoon bij iemand, die zich inzet tegen voedselverspilling, in de tuin. Zo leuk!
drackie wijzigde dit bericht op 13-02-2019 17:29
37.39% gewijzigd
Nokie schreef:
13-02-2019 17:17
Dus mijn tip van vandaag, heb jij ook een kelder/voorraadkast of iets dergelijks? Ruim 'm eens op en ontdek wat je nog hebt!
Even mezelf quoten :mrgreen:
Deze tip kun je ook toepassen op jouw kledingkast / hobbyspullen / decoratiespullen / wat dan ook maar!!!!
Drackie schreef:
13-02-2019 16:48

Aaargh, drackie :|

Hoe komt dat, ben je dan je goede voornemens vergeten of denk je dan "foert"? Kan je niet wat drempels inbouwen, je bankkaart in een doosje leggen met een briefje erbij?

Een overzicht maken is niet zo moeilijk: wat er binnen komt weet je allicht, en je kan een lijst maken in excel van wat je vorige maand uitgegeven hebt (ik haal die lijst uit mijn online banking).

Op iedere lijn zet je de categorie bij (boodschappen, electriciteit en gas, ontspanning, shopping...)

De eerste keer is dat een uurtje of twee werk, maar het helpt heel goed om in te zien waar je op kan besparen of hoe hoog je het kan budgetteren.

Ik hou ook bij hoeveel ik iedere maand gespaard heb en hoeveel spaargeld ik nu heb, en dat werkt erg motiverend!
Nokie schreef:
13-02-2019 17:28
Even mezelf quoten :mrgreen:
Deze tip kun je ook toepassen op jouw kledingkast / hobbyspullen / decoratiespullen / wat dan ook maar!!!!
Hebben jullie dan zoveel voorraad(ruimte)? Ik heb een la en een kastje met langhoudende dingen als pasta, rijst, beschuiten, bloem, kruiden e.d. Daar zitten ook een paar blikjes in zoals tomatenpuree, kikkererwten en tonijn. Aardappelen en groenten liggen in de groentela van de koelkast en de vriezer zit flink vol bakjes met zelfgemaakte maaltijden, bio vlees, restjes groenten (denk aan het groen van prei, bleekselderij die ik niet in 1 keer opgebruikte e.d.). Maar dan houdt het wel zowat op. Ik hoef eigenlijk bijna nooit iets weg te gooien wegens over datum of slecht geworden. Ik doe trouwens weekboodschappen, dus minder momenten van impulsaankopen in de supermarkt.
Ik denk gewoon te snel ‘fuck it, kan mij het schelen’. Mijn instelling is gewoon niet oké. Die bankkaart heb ik voor online aankopen niet nodig. Gaat veel te makkelijk tegenwoordig, met iDeal. Even je code intypen en klaar. Ik ga inderdaad beginnen met zo’n overzicht. Ik heb dat wel vaker gedaan trouwens, maar steeds maar van één maand. Dat zegt nog steeds niet zo bijzonder veel.

Ik heb wel vrij veel opbergruimte ja. Drie lades en nog twee kastjes, en ik prop het altijd helemaal vol.
Wij hebben ook niet veel in de voorraadkast. Vooral verzorgingsproducten, wasmiddel en vaatwasproducten slaan we groot in. En er is altijd koffie op voorraad want grijp wat dat betreft niet graag mis ‘s ochtends. Dingen die we regelmatig eten koop ik ook wel grootser in als er een aanbieding is, maar dat gaat altijd best snel op en ik weet precies wat er in de kast ligt. Check ook regelmatig of er niets ligt wat we beter weg kunnen geven. Hier doen we ook weekboodschappen.
Drackie, misschien werkt dit ook wel voor jou: Ik heb een digitaal boodschappenlijstje (sinct tussen alle apparaten, dus als man er iets op zet zie ik dat ook). Als ik sta te koken en ik gebruik (bijna) de laatste bloem, het voorlaatste ei.... dan gaat dat op het lijstje (spreek het gewoon in, dus geen gepriegel met vieze handen en intoetsen). Dat lijstje vul ik aan met groentes e.d. die ik die week wil eten. Zo grijp ik bijna nooit mis maar heb ik ook geen spullen die over datum gaan. En ja soms heb ik alleen nog worteltjes en daar niet echt zin in. Dan pimp ik ze met een sausje. De restjes groenten draai ik door een soep waarvan dan porties weer de vriezer in gaan.
(dus als jullie in de Lidl een vrouw horen zeggen: 'toon boodschappenlijst' om vervolgens op haar telefoon af te vinken.... dat ben ik).

@Truusje: ik weet ook uit mijn hoofd wat er in huis is. Tenzij man weer een keer een lege verpakking terug in de kast gezet heeft :mad:
oudblond wijzigde dit bericht op 13-02-2019 19:15
12.48% gewijzigd
Voorraadruimte?!
Gewoon een paar planken in de kelder, met drinken, ontbijtgranen, afbakbroodjes, potgroenten, blikken soep, rookworst, knakworst, wat sausjes, aardappelen, noten, chips.
En in de keuken beetje kruiden, broodbeleg, thee, olijfolie.
Tsja, valt wel mee toch.
Valt zeker mee als je het zo opnoemt. Ik vond je lijstje wat je weg moetst gooien na je opruimronde veel. Vergeet je die dingen dan? Ik weet gewoon wat ik in huis heb en kook wel vaker iets 'omdat dat op moet'.
Maar ik woon in een flat zonder kelder, dus het moet gewoon in de keukenkastjes passen.
oudblond wijzigde dit bericht op 13-02-2019 19:20
17.72% gewijzigd
Ik heb wel een digitaal boodschappenlijstje, maar omdat mijn kast zó vol stond, was het haast onmogelijk om te checken wat er nog wel of niet in huis was. Nu gaat dat een stuk makkelijker! Tijdens het koken direct opschrijven is ook wel een goeie. Alleen wil man het nog wel eens nalaten om te zeggen als iets op is. :whip:
Oudblond schreef:
13-02-2019 19:10
@Truusje: ik weet ook uit mijn hoofd wat er in huis is. Tenzij man weer een keer een lege verpakking terug in de kast gezet heeft :mad:
Haha die van mij maakt altijd een nieuwe verpakking open (of meer dan 1) terwijl het oude nog niet op is :whip:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven