no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
woensdag 13 februari 2019 om 23:13
Hier gaat het ook minder dan verwacht. Vriend kreeg nog een hoge (hopelijk laatste) rekening van de rijschool, waardoor we het spaargeld moesten aanspreken en daarna kwamen we een beetje in een "fuck it"-mindset terecht. Heel stom en zonde.
Volgende week start voor ons de nieuwe maand, dan gaan we met frisse moed weer opnieuw beginnen.
Ook werk ik sinds januari naast mijn studie, vandaag het eerste loonstrookje ontvangen. Schrok er van, had een stuk minder verwacht. Dit geld gaan we overmaken naar het potje verhuizen, aangezien we gisteren definitief te horen hebben gekregen dat ons nieuwe appartement van de woningstichting doorgaat.
Volgende week start voor ons de nieuwe maand, dan gaan we met frisse moed weer opnieuw beginnen.
Ook werk ik sinds januari naast mijn studie, vandaag het eerste loonstrookje ontvangen. Schrok er van, had een stuk minder verwacht. Dit geld gaan we overmaken naar het potje verhuizen, aangezien we gisteren definitief te horen hebben gekregen dat ons nieuwe appartement van de woningstichting doorgaat.
woensdag 13 februari 2019 om 23:14
Aliva, je kan ook denken dat er over 6 maanden vast wel weer een ander kunstwerk te koop is wat je ook vast leuk vind. Waar je nu je geld niet aan uit geeft kun je dan wel doen.
Ik heb nog nooit een tekort aan mooie of leuke dingen/activiteiten die ik best zou willen doen gehad! Het is niet alsof de mogelijkheden opdrogen als we vandaag niks kopen of een keer een voorstelling overslaan.
(Heb onlangs voor het eerst een kunstwerk gekocht uit een echte gallerie en voelde me enorm volwassen met de aankoop. Ben er heel blij mee en het was het geld zeker waard).
Ik heb nog nooit een tekort aan mooie of leuke dingen/activiteiten die ik best zou willen doen gehad! Het is niet alsof de mogelijkheden opdrogen als we vandaag niks kopen of een keer een voorstelling overslaan.
(Heb onlangs voor het eerst een kunstwerk gekocht uit een echte gallerie en voelde me enorm volwassen met de aankoop. Ben er heel blij mee en het was het geld zeker waard).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 14 februari 2019 om 00:09
Thx. Gelukkig doe ik de challenge dan ook niet echt. Maar ons huis is gewoon vol. Er kunnen geen nieuwe dingen meer bij. Dat is het probleem bij ons thuis. Niet eens zo zeer geld (al kan het altijd beter) maar wel volume. Ik geef liever uit aan ervaringen als theater en reizen. Alleen onbedoeld is de afgelopen jaren toch veel zooi binnen gekomen. En we hebben ooit onze inboedels samen gevoegd. Dat ik op een hobbyclub zit en wekelijks creatief bezig ben helpt ook niet.
donderdag 14 februari 2019 om 06:35
Ja maar, ik vind dit niet "minder geld uitgeven".
Want dan zou ik ook kunnen zeggen: "vandaag wéér minder geld uitgegeven, want ik heb weer geen reis naar Amerika geboekt!"
Ergens heb je een norm in je hoofd van wat "redelijk" is en wat niet. Niet boven die norm gaan vind ik niet "minder geld uitgeven".
donderdag 14 februari 2019 om 07:51
Minder geld uitgeven is gewoon minder geld spenderen dan voordat je met de challenge begon. Dus als iemand bijvoorbeeld nog steeds vaak naar het theater gaat, maar toch elke maand 100 euro kan sparen terwijl diegene eerst alles op maakte.
Ik kan bijvoorbeeld die dure yogamat gekocht hebben die eigenlijk over mijn grens (norm) ging, maar toch deze maand 750 euro gespaard hebben, terwijl ik vorig jaar elke maand al mijn geld tot op de laatste cent uitgaf. Dat is dan dus toch minder geld uitgeven.
Ik kan bijvoorbeeld die dure yogamat gekocht hebben die eigenlijk over mijn grens (norm) ging, maar toch deze maand 750 euro gespaard hebben, terwijl ik vorig jaar elke maand al mijn geld tot op de laatste cent uitgaf. Dat is dan dus toch minder geld uitgeven.

donderdag 14 februari 2019 om 08:16
Maar dan is het geen no buy challenge maar een buy less challenge.
Is het niet juist de uitdaging om eens een maand echt niets uit te geven buiten de vaste lasten en de noodzakelijke boodschappen (dus ook geen extra gebak bij de boodschappen)? Probeer het gewoon eens een maand. Zo moeilijk is dat toch niet, een maand niet winkelen en geen tickets kopen en geen sportspullen en geen accessoires?
Is het niet juist de uitdaging om eens een maand echt niets uit te geven buiten de vaste lasten en de noodzakelijke boodschappen (dus ook geen extra gebak bij de boodschappen)? Probeer het gewoon eens een maand. Zo moeilijk is dat toch niet, een maand niet winkelen en geen tickets kopen en geen sportspullen en geen accessoires?
donderdag 14 februari 2019 om 09:00
Ik denk dat de no buy challenge net zo is als 'dry January'. Dat je dus een maand eens je hele patroon veranderd en daardoor inzichten krijgt in je gedrag met een blijvend effect (van een maand niet drinken is het toch zo dat mensen daarna ook minder alcohol nnuttigen? Of in ieder geval de maanden erna).
Een 'no buy' challenge voor onbepaalde tijd lijkt me een stuk lastiger.
Een 'no buy' challenge voor onbepaalde tijd lijkt me een stuk lastiger.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 14-02-2019 09:28
0.66% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 14 februari 2019 om 09:04
Dan is het bij mij inderdaad geen no buy challenge. Ik heb een rekening voor vaste lasten die elke maand leeg gaat, een budget voor boodschappen, ik spaar een behoorlijk bedrag voor mezelf en de kinderen en wat overblijft, mag ik uitgeven aan wat ik maar wil. Nou is dat niet zoveel, als ik sokken nodig heb en dingen bij de Etos of ik moet naar de kapper, gaat het daar ook vanaf en blijft er niet veel meer over, maar ik vind dat ik genoeg spaar en de rest mag op. Sorry als dat niet helemaal no buy is...Marana-- schreef: ↑14-02-2019 08:16Maar dan is het geen no buy challenge maar een buy less challenge.
donderdag 14 februari 2019 om 10:15
Wat maakt het uit of iemand niks extra uitgeeft of minder uitgeeft?Marana-- schreef: ↑14-02-2019 08:16Maar dan is het geen no buy challenge maar een buy less challenge.
Als jij het zo ziet dat je een maand niets wilt uitgeven buiten de noodzakelijke dingen, dan is dat voor jou een mooie uitdaging toch? Hoe gaat het daarmee tot nu toe??? (zoals je schrijft moet dat voor jou weinig moeite kosten)
Dit is heel kort samengevat wat TO schreef en waar wij aan mee doen. Dus een ieder op zijn/haar eigen manier.
donderdag 14 februari 2019 om 10:42
True.Nokie schreef: ↑14-02-2019 10:15Wat maakt het uit of iemand niks extra uitgeeft of minder uitgeeft?
Als jij het zo ziet dat je een maand niets wilt uitgeven buiten de noodzakelijke dingen, dan is dat voor jou een mooie uitdaging toch? Hoe gaat het daarmee tot nu toe??? (zoals je schrijft moet dat voor jou weinig moeite kosten)
Dit is heel kort samengevat wat TO schreef en waar wij aan mee doen. Dus een ieder op zijn/haar eigen manier.
Ik ga zo boodschappen doen voor do t/m zo en wil eigenlijk nog wat overhouden van mijn maandbudget. Dus maar goed opletten.
donderdag 14 februari 2019 om 10:55
Ik denk alleen wel dat als je hele losse regels voor jezelf stelt het wbt challenge/uitdaging niet zoveel opschiet en je voor elke uitgave wel een reden kan verzinnen. Een uitdaging is toch ook dingen doen die je moeilijk vindt en dan ervaren wat het met je doet.
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat zij/hij doet (duh). Als je gewoon wil besparen en een topic wil gebruiken motivatie dan is het ook prima. Maar ik snap wel wat Marana bedoelt en de vragen die zij stelt mogen toch ook gewoon gesteld worden?
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat zij/hij doet (duh). Als je gewoon wil besparen en een topic wil gebruiken motivatie dan is het ook prima. Maar ik snap wel wat Marana bedoelt en de vragen die zij stelt mogen toch ook gewoon gesteld worden?
donderdag 14 februari 2019 om 11:14
Wat Marana bedoelt heb ik in januari de hele maand gedaan en toen heb ik heel veel geld bespaard. Moest ook, want ik stond heul veul rood op mijn creditcard. En toen dat rechtgetrokken was, ben ik er vanaf gestapt om helemaal niets meer te kopen, gewoonweg omdat ik kan sparen én nog wat kan uitgeven zonder in de problemen te komen. Dus no buy is me gelukt, maar een maand was inderdaad wel genoeg.

donderdag 14 februari 2019 om 11:19
Dank je Boebezoebe, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik las dit topic als jezelf een beetje uitdagen. En die uitdaging mis ik bij sommigen. Bijvoorbeeld in reacties als 'welke maat kinderkleding wil je verkopen, dat wil ik misschien wel kopen', of 'niet schuldig voelen hoor, je mag jezelf best eens verwennen'.
Ik vind het stoer van Drackie dat ze hier zoveel deelt, en ik begrijp vanuit haar situatie, weinig afleiding hebben, dat ze dan makkelijker uitgeeft dan ik. Maar hoe zij met geld omgaat staat echt enorm ver van mij vandaan. Daarom vond ik de discussie van de laatste pagina boeiend, over wanneer het een uitdaging is, en wat je jezelf wel of niet toestaat.
Ik volg dit topic uit interesse, niet omdat ik zelf zo'n challenge nodig heb. Ik koop namelijk al erg weinig voor mezelf. Ik ga een paar keer per jaar (4x of zo) gericht shoppen, en de rest van het jaar kom ik niet in kledingwinkels, en koop ik ook geen kleding online. Ik koop eigenlijk nooit accessoires voor in huis. Pas als meer dan de helft van mijn mokken kapot zou zijn zou ik nieuwe kopen (maar er breekt bij ons zelden wat). Ik vind eten weggooien heel vervelend. Gisteren appte mijn vriend dat hij zin had in patat. Ik had toevallig 's ochtends in de koelkast gekeken en gezien dat er wat vlees aan de datum was, dus ik heb geweigerd patat te halen en we hebben gewoon gekookt. We laten nooit eten thuisbezorgen. Gaan buiten vakanties misschien eens per maand uit eten. Eens per jaar gemiddeld naar het theater oid. Gemiddeld minder dan eens per maand een avondje uit. Ik koop nooit kookboeken, er zijn vreselijk veel recepten online te vinden. Of andere boeken (die vraag ik cadeau, of ik ruil met anderen).
Om Nokies vraag te beantwoorden: buiten mijn maandelijkse bijdrage aan onze en-of-rekening voor de vaste lasten en de boodschappen en de gezamenlijke aanschaffen en uitjes zijn sinds 1 januari van mijn eigen bankrekening de volgende afschrijvingen gedaan:
- mijn AOV
- een tientje ivm een persoonlijke hobby
- nog eens een tientje voor die hobby (beide bedragen betaal ik iedere maand)
- lidmaatschap 40 euro (moet ik eens per jaar betalen)
- bankkosten 1,50 (iedere maand)
- parkeerautomaat 6 euro
- apotheekkosten 15 euro
- xxx euro naar de spaarrekening
Mijn zorgverzekering heb in december voor het hele jaar betaald, dus daar heb ik geen maandelijkse afschrijving van.
Dus ja, mijn buy less of no buy gaat prima. Maar dat is niet anders dan anders.
Overigens schrijf ik 'spaarrekening', maar mijn spaarrekening is tevens mijn reservering voor AOV en zorgverzekering.
Ik vind het stoer van Drackie dat ze hier zoveel deelt, en ik begrijp vanuit haar situatie, weinig afleiding hebben, dat ze dan makkelijker uitgeeft dan ik. Maar hoe zij met geld omgaat staat echt enorm ver van mij vandaan. Daarom vond ik de discussie van de laatste pagina boeiend, over wanneer het een uitdaging is, en wat je jezelf wel of niet toestaat.
Ik volg dit topic uit interesse, niet omdat ik zelf zo'n challenge nodig heb. Ik koop namelijk al erg weinig voor mezelf. Ik ga een paar keer per jaar (4x of zo) gericht shoppen, en de rest van het jaar kom ik niet in kledingwinkels, en koop ik ook geen kleding online. Ik koop eigenlijk nooit accessoires voor in huis. Pas als meer dan de helft van mijn mokken kapot zou zijn zou ik nieuwe kopen (maar er breekt bij ons zelden wat). Ik vind eten weggooien heel vervelend. Gisteren appte mijn vriend dat hij zin had in patat. Ik had toevallig 's ochtends in de koelkast gekeken en gezien dat er wat vlees aan de datum was, dus ik heb geweigerd patat te halen en we hebben gewoon gekookt. We laten nooit eten thuisbezorgen. Gaan buiten vakanties misschien eens per maand uit eten. Eens per jaar gemiddeld naar het theater oid. Gemiddeld minder dan eens per maand een avondje uit. Ik koop nooit kookboeken, er zijn vreselijk veel recepten online te vinden. Of andere boeken (die vraag ik cadeau, of ik ruil met anderen).
Om Nokies vraag te beantwoorden: buiten mijn maandelijkse bijdrage aan onze en-of-rekening voor de vaste lasten en de boodschappen en de gezamenlijke aanschaffen en uitjes zijn sinds 1 januari van mijn eigen bankrekening de volgende afschrijvingen gedaan:
- mijn AOV
- een tientje ivm een persoonlijke hobby
- nog eens een tientje voor die hobby (beide bedragen betaal ik iedere maand)
- lidmaatschap 40 euro (moet ik eens per jaar betalen)
- bankkosten 1,50 (iedere maand)
- parkeerautomaat 6 euro
- apotheekkosten 15 euro
- xxx euro naar de spaarrekening
Mijn zorgverzekering heb in december voor het hele jaar betaald, dus daar heb ik geen maandelijkse afschrijving van.
Dus ja, mijn buy less of no buy gaat prima. Maar dat is niet anders dan anders.
Overigens schrijf ik 'spaarrekening', maar mijn spaarrekening is tevens mijn reservering voor AOV en zorgverzekering.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 14-02-2019 21:54
Reden: privacy
Reden: privacy
6.19% gewijzigd
donderdag 14 februari 2019 om 11:38
Ik moet op mijn handen zitten want ik wil eigenlijk erg graag een waterflosser. Maar ja, weer een apparaat in huis en weer 100 euro. Ik kan er zonder maar het zou mijn leven (denk ik) wel aanzienlijk makkelijker maken.
Verder al bijna 2 maanden niets extras gekocht. Oh ja, behalve een sjaaltje begin januari. Rare stuiptrekking want die had ik makkelijk kunnen laten liggen. Jammer dat ik hem in een winkel heb gekocht. Als het bij Zalando was had ik het terug kunnen sturen.
Verder al bijna 2 maanden niets extras gekocht. Oh ja, behalve een sjaaltje begin januari. Rare stuiptrekking want die had ik makkelijk kunnen laten liggen. Jammer dat ik hem in een winkel heb gekocht. Als het bij Zalando was had ik het terug kunnen sturen.
donderdag 14 februari 2019 om 11:51
Oké, ik ga het proberen komende maand: NO buy. Ik heb één etentje de dag nadat het salaris binnenkomt (met mijn eetclubje, is dus een terugkerend iets maar wel met een lage frequentie) en daar moet het dan ook bij blijven. Dit gaat heeel moeilijk worden. Ik wilde gisteren ook beginnen aan een financieel overzicht maar dat is niet gelukt. Geen idee waar te beginnen.

donderdag 14 februari 2019 om 12:01
Ik vind je stoer Drackie!
Veel succes!
Dat financiële overzicht, ben je een beetje handig met excel? Betaal je veel met pin? Dan zou je je transacties kunnen bekijken en in een spreadsheet kunnen zetten.
Zet onder elkaar de namen van alle bij- en afschrijvingen kunnen zetten in de eerste kolom.
De bedragen vul je daarachter in: je zet het bedrag in de 2e kolom als het inkomsten zijn, in de 3e kolom als het vaste lasten zijn (energie, verzekeringen, etc), in de 4e kolom als het boodschappen zijn, in de 5e kolom als het uitjes zijn, in de 6e kolom als het kleding is, etc etc. Je kunt zoveel categorieën maken als je wilt, wat jij maar handig vindt.
Maak een overzicht per maand, en tel het totaal per maand op in iedere kolom. Als je dit bijv over een maand of 6 doet, vanaf augustus 2018 dus, dan heb je aardig in beeld hoeveel geld je per maand uitgeeft aan vaste lasten, boodschappen, uitjes, kleding, etc.
Het begint met inzicht. Daarna kun je eens denken over maximale budgetten of zo.

Dat financiële overzicht, ben je een beetje handig met excel? Betaal je veel met pin? Dan zou je je transacties kunnen bekijken en in een spreadsheet kunnen zetten.
Zet onder elkaar de namen van alle bij- en afschrijvingen kunnen zetten in de eerste kolom.
De bedragen vul je daarachter in: je zet het bedrag in de 2e kolom als het inkomsten zijn, in de 3e kolom als het vaste lasten zijn (energie, verzekeringen, etc), in de 4e kolom als het boodschappen zijn, in de 5e kolom als het uitjes zijn, in de 6e kolom als het kleding is, etc etc. Je kunt zoveel categorieën maken als je wilt, wat jij maar handig vindt.
Maak een overzicht per maand, en tel het totaal per maand op in iedere kolom. Als je dit bijv over een maand of 6 doet, vanaf augustus 2018 dus, dan heb je aardig in beeld hoeveel geld je per maand uitgeeft aan vaste lasten, boodschappen, uitjes, kleding, etc.
Het begint met inzicht. Daarna kun je eens denken over maximale budgetten of zo.

donderdag 14 februari 2019 om 12:16
Voor mij persoonlijk zit de challenge ‘m meer in de No Buy, dan in het besparen. Het is voor mij geen spaar-challenge. Ik wil gewoon leren om de verleiding te weerstaan, dat is voor mij veel nuttiger op lange termijn. Daar wil ik mezelf in uitdagen.
Daarom wil ik mezelf ook niet ál te veel afsluiten van wat er zoal te koop is, want dat is juist waar ik mee om moet leren gaan.
Mijn no-buy gebieden zijn: kleding (schoenen, sportkleding, alles), boeken en tijdschriften, interieurspullen (ook kookgerei) en cosmetica en verzorging (tenzij iets écht op is en ik in die categorie niets meer in huis heb).
Succes Drackie!
Daarom wil ik mezelf ook niet ál te veel afsluiten van wat er zoal te koop is, want dat is juist waar ik mee om moet leren gaan.
Mijn no-buy gebieden zijn: kleding (schoenen, sportkleding, alles), boeken en tijdschriften, interieurspullen (ook kookgerei) en cosmetica en verzorging (tenzij iets écht op is en ik in die categorie niets meer in huis heb).
Succes Drackie!

donderdag 14 februari 2019 om 12:28
Marana— Zo heb ik zelf jaren geleden ook een keer een overzicht gemaakt. Echt een heel jaar gecategoriseerd. Sindsdien heb ik duidelijke budgetten voor mezelf kunnen maken waar ik binnen moet blijven.
Nu wil ik de volgende stap maken en mezelf nog meer inperken door echt niet te kopen.
Lady Day Als het helpt, ik heb een waterflosser en het bevalt me eigenlijk niet zo goed. Ik heb toch nog het gevoel dat ik daarna nog extra moet stokeren flossen voor een echt schoon gevoel.
Nu wil ik de volgende stap maken en mezelf nog meer inperken door echt niet te kopen.
Lady Day Als het helpt, ik heb een waterflosser en het bevalt me eigenlijk niet zo goed. Ik heb toch nog het gevoel dat ik daarna nog extra moet stokeren flossen voor een echt schoon gevoel.
donderdag 14 februari 2019 om 13:06
Ah, goed om te horen (sorry). Voor mij zou het een alternatief zijn voor rageren/flossen/stokeren maar als dat beter werkt dan houd ik het daar bij. Dank!Nitflex schreef: ↑14-02-2019 12:28Marana— Zo heb ik zelf jaren geleden ook een keer een overzicht gemaakt. Echt een heel jaar gecategoriseerd. Sindsdien heb ik duidelijke budgetten voor mezelf kunnen maken waar ik binnen moet blijven.

donderdag 14 februari 2019 om 13:20
Ik ga nog steeds met mijn rubberen ragertjes in de weer, haha! Maar misschien is het maar mijn gevoel hoor. Het spettert trouwens wel enorm, da's ook lastig.
donderdag 14 februari 2019 om 13:30

donderdag 14 februari 2019 om 14:03
Oh direct al aan de slag, goed zeg! Denk wel dat de volgende maanden sneller gaan, de eerste maand moet je ook nog even puzzelen met de categorieën. Fijn dat het werkt! En lekker dat het pintransacties zijn, dan kun je nog terugvinden wat het was.
Vaak wordt er gezegd dat je beter cash kunt betalen als je op je geld wilt letten, maar ik vind pinnen veel fijner werken, dan kun je terugvinden waar je het aan uit gaf.