no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
donderdag 14 februari 2019 om 21:46
Ja kan vast wel, ik ga me er later nog eens in verdiepen. Dankje!Nitflex schreef: ↑14-02-2019 18:03Oh nee! Wat een karwei. Ik heb een uitdraai gemaakt vanaf mijn bankrekening. Ik moet wel zeggen; ik heb ING, en daar kun je dat heel handig doen. Bij mijn ABN is dat al wat lastiger exporteren. Maar ABN heeft dan weer Grip, en die labelt automatisch. Dat kun je wel aanpassen als het niet klopt, maar meestal is het wel goed, Grip kan zien of iets een kledingzaak is of een koffietentje. Grip heb ik ook op mijn telefoon.
Heb je geen mogelijkheid om een uitdraai te maken van een bepaald tijdsvlak?
vrijdag 15 februari 2019 om 07:36
Realisatie is de eerste stap naar. Alleen maar goed toch.
Helaas heb ik geen goed werkende laptop. Geklooi met mobieltje werkt voor mij ook niet, dus denk dat ik het eerst nog handmatig ga bijhouden. Merk dat budgetten wel ok werkt. Wel handige link, dank daarvoor.
Morgen ga ik op de IJhallen staan. Het lijkt er op dat ik nu minder spullen heb als voorheen wat dus een goed teken is. Neem alleen niet meteen alles mee, want ga in maart nog een keer en dan verwacht ik wel helemaal los te zijn. Veel had ik al een paar jaar staan. Als je dit regelmatig doet besef je wel hoeveel nutteloze dingen je hebt verzameld door de jaren heen. En daarbij visualiseer ik dus wel het geld wat in eerste instantie is uitgegeven zodat ik het ook niet weer uitgeef aan said nutteloze crap.
Helaas heb ik geen goed werkende laptop. Geklooi met mobieltje werkt voor mij ook niet, dus denk dat ik het eerst nog handmatig ga bijhouden. Merk dat budgetten wel ok werkt. Wel handige link, dank daarvoor.
Morgen ga ik op de IJhallen staan. Het lijkt er op dat ik nu minder spullen heb als voorheen wat dus een goed teken is. Neem alleen niet meteen alles mee, want ga in maart nog een keer en dan verwacht ik wel helemaal los te zijn. Veel had ik al een paar jaar staan. Als je dit regelmatig doet besef je wel hoeveel nutteloze dingen je hebt verzameld door de jaren heen. En daarbij visualiseer ik dus wel het geld wat in eerste instantie is uitgegeven zodat ik het ook niet weer uitgeef aan said nutteloze crap.

vrijdag 15 februari 2019 om 10:43
@Broodtrommel; kan je me laten weten hoe het er op de ijhallen aan toegaat en hoe je verkoopt? Omdat de huur van een kraam 31 euro is houdt dat me wel tegen. Je bent er een dag aan kwijt, benzine en minstens 31 euro aan huur. Als de opbrengst dan niet zo is heb je net de kosten er uit een 10tje voor een dag moeite.

vrijdag 15 februari 2019 om 12:27
Brrr ik vind het te koud nog hoor om op een terras te zitten haha.
Balen Truusjemier, ik herken het helaas! Vanaf einde deze maand plak ik er nog een maand no buy aan.
Verder bezig met het schrijven van een sollicitatie (wat super goed gaat, vandaar dat ik hier op het forum zit
). Hopelijk kan ik zo mijn inkomsten vergroten.
Balen Truusjemier, ik herken het helaas! Vanaf einde deze maand plak ik er nog een maand no buy aan.
Verder bezig met het schrijven van een sollicitatie (wat super goed gaat, vandaar dat ik hier op het forum zit

vrijdag 15 februari 2019 om 13:26
YellowLemonTree schreef: ↑15-02-2019 10:43@Broodtrommel; kan je me laten weten hoe het er op de ijhallen aan toegaat en hoe je verkoopt? Omdat de huur van een kraam 31 euro is houdt dat me wel tegen. Je bent er een dag aan kwijt, benzine en minstens 31 euro aan huur. Als de opbrengst dan niet zo is heb je net de kosten er uit een 10tje voor een dag moeite.
Ik sta er 1x per half jaar en zet altijd wel veel om a 300 euro. Echter is dat wel een combinatie van kleding, verzamelspul (films), dingen voor in huis/ huishoudelijk spul, make up en lps. Vriendinnen hebben vaak rond de 100 tot 150 euro. Die hebben dan wat huisspul, speelgoed, kleding voor volwassenen en kinderen.
We huren meestal een hoekkraam met drie personen.
Andere markten lopen vaak iets minder hard maar krijg ik wel wat meer voor bijvoorbeeld boeken en wordt er amper kleding gekocht.
@Truusjemier, balen zeg. Maar tegelijkertijd heb je een deel van het geld wel al door die no buy challenge. Anders had je nu misschien een probleem gehad?
vrijdag 15 februari 2019 om 13:55
Gats wat balen zeg truusjemier, dat is een flink bedrag wat je bij moet betalen!
Drackie geniet van het mooie weer. Ik vind het hier nog wat te koud voor een terras..
Mijn telefoon geeft dan ook maar 11graden aan nu.
Ik heb bij ah de dagaanbieding meegenomen (robijn wasmiddel voor 2,50) en meteen het maximale aantal van 6 flessen meegenomen, dus ik heb wel geld uitgegeven wat niet perse nu nodig was maar ik heb daarmee wel 32,95 bespaard volgens mijn bon. Dus zeg maar of ik met mijn blote billen naar bed moet of niet vanavond omdat ik me niet aan mijn no buy heb gehouden zou ik zeggen

Drackie geniet van het mooie weer. Ik vind het hier nog wat te koud voor een terras..
Ik heb bij ah de dagaanbieding meegenomen (robijn wasmiddel voor 2,50) en meteen het maximale aantal van 6 flessen meegenomen, dus ik heb wel geld uitgegeven wat niet perse nu nodig was maar ik heb daarmee wel 32,95 bespaard volgens mijn bon. Dus zeg maar of ik met mijn blote billen naar bed moet of niet vanavond omdat ik me niet aan mijn no buy heb gehouden zou ik zeggen

vrijdag 15 februari 2019 om 17:22
Gelukkig moest ik werken anders was ik misschien ook gezwicht voor een terras. Het zonnetje maakte mijn dan weer goed
Heb wel een enorme neiging om plantjes te halen nu en de tuin mooi te maken. Maar gelukkig een vol weekend en geen tijd dus dat scheelt in portemonnee. En het kan natuurlijk nog gaan vriezen.

vrijdag 15 februari 2019 om 21:20
Ik sluit me graag bij jullie aan! Als we de vaste lasten, boodschappen, benzine, kleding, uit eten en de post diversen uit manliefs excelletje optellen dan zouden we €500 moeten kunnen sparen per maand. En wat sparen we? Niks. Ja, als het loon er is dan gaat er deel naar de spaar maar door de maand heen gaat het bijna net zo hard weer terug. Er is ook altijd wel wat, nieuw dakraam (want lek), kinderen schaatsles in voorjaarsvakantie (€ 85/kind, 2 kinderen) en ga zo maar door. En koop wel aanbiedingen, ga naar Aldi/Lidl, lunch of koffie bijna nooit buiten de deur. Volgende week maar ff avondje bankrekening bekijken. Want of excelletje manlief klopt niet of er vliegt op een of andere manier van alles uit de pinpas.

vrijdag 15 februari 2019 om 22:23
ekeim Welkom!
Het voelt vervelend om van je spaarrekening terug te moeten pakken gedurende de maand. Maar als er structureel extra uitgaven zijn die nou eenmaal echt moeten (onderhoud, kinderen, etc.), dan kun je beter minder sparen en wat gemiddeld nodig is als reservering apart te zetten, specifiek met dit doel: onvoorziene kosten die moeten. Dan heb je daar vooraf al rekening mee gehouden.
Draai het eerst een paar maanden om; spaar aan het einde van de maand wat over is, na alle noodzakelijke uitgaven. Dan heb je een beter idee wat een realistisch spaarbedrag is.
En probeer ook vast wat meer vooruit te sparen voor bepaalde kosten. Schaatsles voor de kinderen (bijvoorbeeld), daar kun je voor volgend jaar best vast maandelijks 1/12e naartoe sparen (reserveren). Je kunt maandelijks een bedrag opzij zetten voor allerhande reparaties die mogelijk nodig zullen zijn. Als je bijvoorbeeld maandelijks €50 reserveert en je hebt dat een aantal maanden niet nodig, dan heb je zo een bedrag staan dat de pijn van een vervelende rekening kan verzachten.
Succes!
Het voelt vervelend om van je spaarrekening terug te moeten pakken gedurende de maand. Maar als er structureel extra uitgaven zijn die nou eenmaal echt moeten (onderhoud, kinderen, etc.), dan kun je beter minder sparen en wat gemiddeld nodig is als reservering apart te zetten, specifiek met dit doel: onvoorziene kosten die moeten. Dan heb je daar vooraf al rekening mee gehouden.
Draai het eerst een paar maanden om; spaar aan het einde van de maand wat over is, na alle noodzakelijke uitgaven. Dan heb je een beter idee wat een realistisch spaarbedrag is.
En probeer ook vast wat meer vooruit te sparen voor bepaalde kosten. Schaatsles voor de kinderen (bijvoorbeeld), daar kun je voor volgend jaar best vast maandelijks 1/12e naartoe sparen (reserveren). Je kunt maandelijks een bedrag opzij zetten voor allerhande reparaties die mogelijk nodig zullen zijn. Als je bijvoorbeeld maandelijks €50 reserveert en je hebt dat een aantal maanden niet nodig, dan heb je zo een bedrag staan dat de pijn van een vervelende rekening kan verzachten.
Succes!

zaterdag 16 februari 2019 om 09:21
Ekeim, welkom! Ik vond terugboeken van de spaarrekening zo demotiverend. Nu ik strak budgetteer stort ik èxtra geld. Dat voelt veel beter. Ook hield ik vaak een stuk maand over, nu heb ik aan het einde van de maand nog geld staan.
Hoe rekenen jullie eigenlijk? Van loon naar loon? Wij krijgen wel ongeveer op dezelfde dag in de maand loon, maar omdat onze boodschappendag op donderdag is, reken ik van donderdag tot donderdag en dan 5 weken omdat het anders niet uitkomt. Voor deze maand betekent dat dat er volgende week alweer loon komt op vrijdag, maar ik nog door moet tot de donderdag erna. Daar staat dan ook nog budget voor.
Hoe rekenen jullie eigenlijk? Van loon naar loon? Wij krijgen wel ongeveer op dezelfde dag in de maand loon, maar omdat onze boodschappendag op donderdag is, reken ik van donderdag tot donderdag en dan 5 weken omdat het anders niet uitkomt. Voor deze maand betekent dat dat er volgende week alweer loon komt op vrijdag, maar ik nog door moet tot de donderdag erna. Daar staat dan ook nog budget voor.

zaterdag 16 februari 2019 om 09:40
Ik heb twee flessen robijn gekocht, heb niet zoveel witwasmiddel nodig. Was wel een mooie aanbieding !lizenlotte schreef: ↑15-02-2019 13:55Gats wat balen zeg truusjemier, dat is een flink bedrag wat je bij moet betalen!![]()
Ik heb bij ah de dagaanbieding meegenomen (robijn wasmiddel voor 2,50) en meteen het maximale aantal van 6 flessen meegenomen, dus ik heb wel geld uitgegeven wat niet perse nu nodig was maar ik heb daarmee wel 32,95 bespaard volgens mijn bon. Dus zeg maar of ik met mijn blote billen naar bed moet of niet vanavond omdat ik me niet aan mijn no buy heb gehouden zou ik zeggen![]()
zaterdag 16 februari 2019 om 10:00
Ik reken inderdaad van loon naar loon.raindrop57 schreef: ↑16-02-2019 09:21Hoe rekenen jullie eigenlijk? Van loon naar loon? Wij krijgen wel ongeveer op dezelfde dag in de maand loon, maar omdat onze boodschappendag op donderdag is, reken ik van donderdag tot donderdag en dan 5 weken omdat het anders niet uitkomt. Voor deze maand betekent dat dat er volgende week alweer loon komt op vrijdag, maar ik nog door moet tot de donderdag erna. Daar staat dan ook nog budget voor.

zaterdag 16 februari 2019 om 10:14
zaterdag 16 februari 2019 om 10:24
Wij rekenen gewoon per kalendermaand. Op de spaarrekening hebben we allerlei "potjes" die in Excel gedefinieerd zijn. Op de spaarrekening staat gewoon een blubs geld.
Excel berekent hoeveel er aan het einde van de maand naar de spaarrekening gestort moet worden om aan alle spaardoelen te voldoen en alles wat er uit de spaarpotjes is gehaald is daar al vanaf.
Sport kinderen, onderhoud en reparatie van apparaten, vakantie, onderhoud huis, gemeentebelasting en waterschap zijn van die potjes. Het zijn er een stuk of 20.
Ik vlieg morgen via New York naar ergens anders in de USA voor werk. In New York heb ik een stop-over van 8,5 uur om te shoppen (niet goed voor deze challenge).
Waarschijnlijk is het de laatste keer. Deze reisjes zijn het enige wat ik nog leuk vind aan mijn huidige baan, ik ben druk op zoek naar wat anders maar het wil nog totaal niet lukken. Verder rommelt het enorm binnen de organisatie en wordt de samenwerking met de usa waarschijnlijk binnenkort beëindigd. Voor mijn laatste keer New York heb ik dus maar een boodschappenlijstje gemaakt met dingen die ik echt wil kopen.
Excel berekent hoeveel er aan het einde van de maand naar de spaarrekening gestort moet worden om aan alle spaardoelen te voldoen en alles wat er uit de spaarpotjes is gehaald is daar al vanaf.
Sport kinderen, onderhoud en reparatie van apparaten, vakantie, onderhoud huis, gemeentebelasting en waterschap zijn van die potjes. Het zijn er een stuk of 20.
Ik vlieg morgen via New York naar ergens anders in de USA voor werk. In New York heb ik een stop-over van 8,5 uur om te shoppen (niet goed voor deze challenge).
Waarschijnlijk is het de laatste keer. Deze reisjes zijn het enige wat ik nog leuk vind aan mijn huidige baan, ik ben druk op zoek naar wat anders maar het wil nog totaal niet lukken. Verder rommelt het enorm binnen de organisatie en wordt de samenwerking met de usa waarschijnlijk binnenkort beëindigd. Voor mijn laatste keer New York heb ik dus maar een boodschappenlijstje gemaakt met dingen die ik echt wil kopen.