Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ja, ik las net dat het kan. Dus ik denk dat ik dat ook even ga doen dan. Een aantal van die boeken is nog zo goed als nieuw :facepalm:

Soms als ik iets heb dat zo goed als nieuw is dan stop ik het nog in een cadeaudoos waar ik cadeautjes in verzamel voor toekomstige verjaardagen, maar het gaat in dit geval vooral om kook boeken met recepten om af te vallen dus dat vind ik niet zo aardig om cadeau te geven :rofl:
Het voelt wel goed dat er meer mensen zijn die zwaar werk en/of psy problemen herkennen. Dat doet wel echt even deugd!
snorriemorrie schreef:
23-03-2019 18:01
Ja, ik las net dat het kan. Dus ik denk dat ik dat ook even ga doen dan. Een aantal van die boeken is nog zo goed als nieuw :facepalm:

Soms als ik iets heb dat zo goed als nieuw is dan stop ik het nog in een cadeaudoos, maar het gaat in dit geval vooral om kook boeken met recepten om af te vallen dus dat vind ik niet zo aardig om cadeau te geven :rofl:

:rofl:

Tenzij je van bepaalde vriendschappen af wil.
PiNuts14 schreef:
23-03-2019 12:23
Het paasuitje klinkt echt nogal no buy, maar het is naar m’n favoriete regio en vriend heeft wegens z’n zware baan/niet lekker in z’n vel zitten écht nood aan elke ca 2 maanden een dagje of weekendje weg en écht relaxen. Is nog steeds goedkoper dan met een burn out thuis zitten :-|
Relaxen en ontspannen is heel belangrijk. Vooral als je al niet lekker in je vel zit. Daar zou ik zeker niet veel op bezuinigen. Hoogstens hoe je het goedkoper kan doen, leuke deals kan scoren maar zeker dingen ondernemen. 1x per twee maanden is ook niet eens veel. Vervelend als je tegen een burn out aan schuurt, zowel voor je vriend als voor jezelf. Hoop dat ie zich snel weer beter voelt.

Edit: zit zelf nu ook in de ziektewet dus weet wat het is. Sinds ik weer wat oude hobby's, lees theater, lezingen etc, op heb gepakt gaat het een stuk beter. Haal er plezier uit en ontspanning. Om niet door te slaan heb ik mezelf elke maand een budget gegeven.
Zijdehoentje schreef:
23-03-2019 10:46
Maakt niet uit hoor, was gister behoorlijk moe, dus bij mij het kwartje viel niet gelijk.
Zit te twijfelen of ik de dvd's zal verkopen of niet, maar kan maar geen besluit nemen... Heel soms kijk ik nog wel eens een aflevering terug, maar dat is ook niet wekelijks of zo. Kan er erg van genieten om bij tijd en wijle een of meer aflevering(en) terug te kijken. Een dilemma dus, geen idee waar ik goed aan doe (houden of verkopen).
Oh dan zou ik ze zeker houden als je er af en toe zo van geniet !
Weg is weg en die habbekrats die je ervoor terugkrijgt gaat toch weer ergens anders aan op, meestal.
Kookboeken kunnen jullie ook aan Lady Day kwijt. :couple:
Gekopbloemen schreef:
23-03-2019 19:22
Kookboeken kunnen jullie ook aan Lady Day kwijt. :couple:
Hahahaha, neeeeee.... ik ben aan het minimaliseren! :hyper:
:cheer: :yes:

Lady_Day schreef:
23-03-2019 19:26
Hahahaha, neeeeee.... ik ben aan het minimaliseren! :hyper:
Overigens, ik koop kookboeken wel om meer dan alleen een los recept. Vaak staat er veel meer in beschreven over de specifieke keuken, ingrediënten of technieken. Daarbij zijn de recepten vaak van een hoger niveau dan wat ik van kookblogs een food websites van het internet haal. En door een kookboek blader je voor inspiratie, terwijl ik op internet meer gericht naar een bepaald type recept zoek. Kortom, een heel andere insteek.

Maar ik haal natuurlijk ook vaak genoeg recepten van ah.nl, 24Kitchen of de BBC, etc.
broodtrommel schreef:
23-03-2019 18:23
Ik zal je niet citeren, maar bedankt voor je antwoord! Het is ook voor mij inderdaad niet makkelijk, het is nog even zoeken hoe we het beter kunnen aanpakken. We zijn vorige week al naar de huisarts gegaan om het iig al te signaliseren met het oog op een evt uitval en ziektewet.

Dat budget is een goed idee, gelukkig zijn de kosten doorgaans laag (wandelen, hardlopen, fietsen of scooter naar stadje(s) in de buurt voor lunch of een kringloopwinkel, enz.). Ben blij te lezen dat die aanpak jou helpt!
Gekopbloemen schreef:
23-03-2019 19:15
Oh dan zou ik ze zeker houden als je er af en toe zo van geniet !
Weg is weg en die habbekrats die je ervoor terugkrijgt gaat toch weer ergens anders aan op, meestal.
Ja, dat is een goede. Zat een tijdje geleden op Marktplaats al te kijken naar wat anderen vragen voor losse dvd's of een compleet seizoen. Hoewel ik echt niet de hoofdprijs hoef te hebben, vind ik de gevraagde prijzen op Marktplaats wel heel erg laag. En omdat ik nog wel eens een paar afleveringen kijk, zal ik de dvd's maar nog niet wegdoen. Verkopen kan altijd nog en ze staan me niet in de weg of zo.
In this mad house we must all survive
Nitflex schreef:
23-03-2019 20:14
Overigens, ik koop kookboeken wel om meer dan alleen een los recept. Vaak staat er veel meer in beschreven over de specifieke keuken, ingrediënten of technieken. Daarbij zijn de recepten vaak van een hoger niveau dan wat ik van kookblogs een food websites van het internet haal. En door een kookboek blader je voor inspiratie, terwijl ik op internet meer gericht naar een bepaald type recept zoek. Kortom, een heel andere insteek.

Maar ik haal natuurlijk ook vaak genoeg recepten van ah.nl, 24Kitchen of de BBC, etc.

De laatste tijd valt me wel op dat heel veel bloggers kookboeken uitbrengen. Dus dan gaat dat wt minder op denk ik
Zijdehoentje schreef:
23-03-2019 20:28
Ja, dat is een goede. Zat een tijdje geleden op Marktplaats al te kijken naar wat anderen vragen voor losse dvd's of een compleet seizoen. Hoewel ik echt niet de hoofdprijs hoef te hebben, vind ik de gevraagde prijzen op Marktplaats wel heel erg laag. En omdat ik nog wel eens een paar afleveringen kijk, zal ik de dvd's maar nog niet wegdoen. Verkopen kan altijd nog en ze staan me niet in de weg of zo.
Heel goed! Je hebt ze, ze eten geen brood en ze geven je plezier !
Iemand had het over psychische problemen. Ik heb ook psychische problemen en werk parttime, fulltime trek ik mentaal echt niet.

Dit heeft uiteraard gevolgen voor de financiën, want een parttime baan betekent minder inkomsten. Ondanks dat en dat mijn werk lichamelijk best pittig kan zijn (ik loop en fiets veel, dus veel buiten en veel beweging), heb ik veel plezier in mijn werk.
Qua aantal uren mag het van mij iets meer zijn, maar contractueel gezien zit dat er niet in. Gelukkig val ik her en der in als anderen met vakantie of onverhoopt ziek zijn, dus op die manier kan ik regelmatig aan mijn gewenste uren komen. Ik houd voor mezelf als max 24 uur per week aan, omdat dit voor mij een mooie balans is tussen werk en privé. Een keer wat meer werken vind ik niet erg, extra inkomsten is ook wel eens lekker.

Ik vind het lastig om activiteiten buitenshuis te ondernemen. Ik kan slecht tegen bepaalde prikkels, dus vandaar dat ik mijn ontspanning thuis zoek. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om me met onze tuin en beesten (katten, kippen) bezig te zijn. De aanschaf van bepaalde zaken (zoals tuingereedschap) kost wel wat, maar dan heb je er ook lang plezier van. En soms hoeft het echt niet veel te kosten, met simpele oplossingen kom je er vaak ook wel. Daar tegenover staat dat ik bijvoorbeeld een ouderwetse grasmaaier gebruik. Het kan me werkelijk helemaal niets schelen dat ie min of meer uit de prehistorie komt; hij werkt als een tierelier en omdat ie op mankracht werkt in plaats van benzine scheelt het niet alleen in de kosten, maar krijg je er ook nog eens gratis lichaamsbeweging bij.
Echter, ik ga graag één keer per jaar naar een bepaald (sport)evenement en daar kan ik echt al maanden naar uitkijken en nog heel lang van nagenieten.
In this mad house we must all survive
Vriend werkt voorlopig nog meer dan fulltime ondanks de waarschuwingen van zijn omgeving om gas terug te nemen. Maar tegelijk denkt hij wel na over een andere job of toch parttime werken. Het is nog best vers, en lastig om er over te praten. Hopelijk valt alles op den duur in zn plooi. En die uitjes zijn wel leuk gelukkig :)
PiNuts14 schreef:
23-03-2019 18:02
Het voelt wel goed dat er meer mensen zijn die zwaar werk en/of psy problemen herkennen. Dat doet wel echt even deugd!

:hug:
Ik zit door mijn psychische aandoening in de ziektewet. Ik heb inmiddels wel wat inkomsten uit freelance teksten schrijven, dus dat is wel fijn dat ik niet meer 100% afhankelijk ben van een uitkering. Maar het is geen vetpot. Gelukkig verdient mijn man wel goed en heeft hij het ook erg naar zijn zin op het werk. Maar het is soms wel pittig, want van nature ben ik iemand die graag (veel) spaart en dat is gewoon niet echt meer mogelijk in de huidige situatie. Ja, als mijn rijlessen wegvallen wel, maar dan is de kans ook groot dat ik uit de ziektewet ben. En weer gaan werken is nog maar de vraag of dat een goed idee is, want stress verergert mijn problemen enorm en dan ben ik toch liever een goede snorriemorrie, moeder en echtgenote dan dat ik daar iets extraś aan toevoeg en dat alles dan uit elkaar spat.

Maargoed, dat betekent wel dat we bewust moeten omgaan met wat er is en geen onzin prul kopen
Ja daar kan ik me wel bij aansluiten. Ik was officieel al een dag minder gaan werken en dat heeft de boel uiteindelijk nog een jaar gerekt. Totdat de rek er echt helemaal uit was. Ik werk op papier nu 32 uur en kan me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik ooit weer meer dan dat ga werken. Het salaris is al niet heel hoog maar met passen en meten lukt het allemaal wel. Liever nog plezier uit dingen halen dan werkwerkwerk, stresstresstress en heeeel veel slapen, zonder nog van iets te kunnen genieten. Dan hoeft het van mij niet meer eerlijk gezegd.

Het no buy/ consuminderen is dus enerzijds noodzaak, maar anderzijds helpt het me ook om prio's te stellen en beter in het leven te staan.

Ik was een emo shopper voor de korte rush. Het was afleiding en een kortstondig geluksmomentje. Al was het een ding van twee euro bij wijze van... Dit terwijl de troep weer verstikkend werkte. Iets wat ik nu pas merk nu alles steeds leger wordt. Nu ik meer geld over hou doe ik weer dingen waar ik echt plezier aan beleef en bij ontspan. Dat helpt.

Al zou een modaal salaris fantastisch zijn (maar ook met 40 uur kom ik hier nog lang niet aan), want dan zou ik die constante survival modus misschien eens uit kunnen zetten door redelijk goed te kunnen sparen. Je wordt er heel handig in maar het zorgt ook wel voor continue beren op de weg en stress. Zeker bij een eigen huis. Als je dan ook privéshizzle hebt en drama op je werk wil je wel eens kortsluiting krijgen.

P. s. Bedankt degene over de tip van het boekenweekgeschenk. Had er dit jaar totaal niet meer aan gedacht. Meteen een meet up in een groepsapp gegooid van mijn oude studiegroep en iedereen kan. Heb er nu al heel veel zin in om ze te zien :)
Dat is overigens ook iets waar ik weer plezier en energie uit haal. Tijd maken voor mijn vrienden door ze weer vaker te zien.
Ik vraag me af of jullie dit ook hebben:

Ik 'consuminder' al bijna een jaar. Het gaat best goed maar ik merk dat als ik dan wel iets koop dat het dan weer begint te kriebelen. Ik heb vorige week een paar schoenen besteld en nu merk ik dat ik zin heb in méér en dat ik het voor mezelf goed wil praten waarom ik die trui van 200 Euro nodig heb (heb ik niet nodig maar ik wil hem gewoon).

Als ik een tijdje niets koop heb ik ook geen last van die onrust.

Broodtrommel... w.b. die constante survivalmodus... dat heb ik ook hoor. Ik heb eerder al geschreven dat het niet uitmaakt wat ik op mijn spaarrekening heb staan.

Ook merk ik dat ik de laatste tijd heel erg om me heen zit te kijken en me afvraag wat ik 'fout' doe. Ik zie vrienden en collega's dure huizen en spullen kopen en de laatste mode lijkt wel om meerdere malen per jaar duur op vakantie te gaan.

Ik schaam me er best wel voor dat ik me daar uberhaupt mee bezig houd vooral ook omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb maar ik merk wel dat ik steeds vaker denk 'waar doen ze het van?'
Graag gedaan Broodtrommel. Wat leuk dat je dankzij die tip nu je oude studiegroep helemaal bij elkaar hebt, toppie :biggrin:
@Lady_day: ik heb exact diezelfde gedachtes, wat doen we fout? Tegelijk zie ik ook wel dat anderen vaak dezelfde dingen tegenkomen als ik, maar er gewoon minder zorgen over maken. Die hebben meer de gedachte dat er altijd wel weer een oplossing komt. Terwijl ik graag vooruit plan voor onvoorziene omstandigheden. maar soms vraag ik me wel af of het niet fijner zou zijn om ook gewoon eens uit de band te springen.

Ik had bijvoorbeeld €700 cadeau gekregen voor mijn rijlessen, maar heb die apart gezet met de gedachte als ik het zelf bij elkaar kan sparen gebruik ik die 700 euro liever voor een weekendje weg. Maar dat heb ik nog niet geboekt, want "stel dat ik mijn rijbewijs niet haal, dan heb ik nog wat achter de hand". Nou had ik het maar wel gedaan, want nu gaat die 700 euro alsnog niet gebruikt worden voor dat weekendje weg.
Ik denk precies hetzelfde, Snorrie. Maar ga dan nog een stap verder want ik vind een weekendje weg meestal zonde van het geld. Met z'n tweeen ben je zo 500 euro verder.
Lady_Day schreef:
24-03-2019 09:31

Ik 'consuminder' al bijna een jaar. Het gaat best goed maar ik merk dat als ik dan wel iets koop dat het dan weer begint te kriebelen. Ik heb vorige week een paar schoenen besteld en nu merk ik dat ik zin heb in méér en dat ik het voor mezelf goed wil praten waarom ik die trui van 200 Euro nodig heb (heb ik niet nodig maar ik wil hem gewoon).

Dat heb ik ook, vooral met kleding. Maakt ook niet uit of ik iets van marktplaats, kringloop/winkel, online vandaan haal. Met huisraad heb ik het minder.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Lady_Day schreef:
24-03-2019 09:31

Broodtrommel... w.b. die constante survivalmodus... dat heb ik ook hoor. Ik heb eerder al geschreven dat het niet uitmaakt wat ik op mijn spaarrekening heb staan.

Ook merk ik dat ik de laatste tijd heel erg om me heen zit te kijken en me afvraag wat ik 'fout' doe. Ik zie vrienden en collega's dure huizen en spullen kopen en de laatste mode lijkt wel om meerdere malen per jaar duur op vakantie te gaan.

Ik schaam me er best wel voor dat ik me daar uberhaupt mee bezig houd vooral ook omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb maar ik merk wel dat ik steeds vaker denk 'waar doen ze het van?'
Misschien ook stellen met een gezamenlijk inkomen en een gezamenlijk huis ? Scheelt ook.
EnglishmaninNewYork schreef:
24-03-2019 10:10
Dat heb ik ook, vooral met kleding. Maakt ook niet uit of ik iets van marktplaats, kringloop/winkel, online vandaan haal. Met huisraad heb ik het minder.
Ik heb het alleen met kleding en inderdaad.... maakt niet uit waar het vandaan komt. Ik koop vrijwel geen dingen voor het huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven