no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

maandag 25 maart 2019 om 10:01
Dus voor jou is het vandaag zelfs een nieuwe maand, nieuwe kansen.
Wij krijgen het salaris morgen, dus dan is het voor ons ook weer een frisse start

maandag 25 maart 2019 om 10:07
Donderdag begint de nieuwe maand. Deze maand hebben we minder over dan de afgelopen maanden, veel extra kosten gehad, maar gelukkig was het geld er wel. Van de lonen de spaarrekening weer bijgevuld. Van mijn loon 300 euro extra kunnen wegzetten ivm uitbetaalde overuren. Van mijn mans loon gaat ook een extra bedrag opzij. Ook weer wat opzij gezet voor de aflossing van de hypotheek. Verder nog de teruggaaf gas en elektra opzij gezet. Ik heb ons termijnbedrag een paar maanden terug flink naar beneden gezet en wat we minder betaalden vast apart gezet. Nu hoef ik niet te wachten op de teruggaaf, want het geld staat al op de rekening. De eindafrekening is binnen dus ik weet precies wat we terugkrijgen.
Wat ik wel lastig vind is om de keuze te maken waar ons spaargeld naar toe gaat. We hebben 2 spaarrekeningen. 1 voor de aanschaf van kozijnen en 1 gewone voor uitgaven die niet binnen het budget overig vallen maar wel nodig zijn. Van die 1e wordt nooit geld afgehaald. Ik zet daar 600 euro per maand op. Op die 2e zet ik alles wat over is. Elke keer zit ik weer te twijfelen wat ik op welke rekening zet. Al het overige geld zet ik op de gewone spaarrekening. De teruggaaf van gas en elektra heb ik bij de kozijnen gezet. De belastingteruggaaf gaat daar ook naar toe. Straks komt de kinderbijslag binnen. Waar zet ik die dan weer op? En dan straks het vakantiegeld nog. Die gaat in het potje vakantie, maar we hebben niet alles nodig. Het overige sparen we, maar op welke spaarrekening? Hebben jullie tips hoe ik daar wat structuur in kan krijgen?
Wat ik wel lastig vind is om de keuze te maken waar ons spaargeld naar toe gaat. We hebben 2 spaarrekeningen. 1 voor de aanschaf van kozijnen en 1 gewone voor uitgaven die niet binnen het budget overig vallen maar wel nodig zijn. Van die 1e wordt nooit geld afgehaald. Ik zet daar 600 euro per maand op. Op die 2e zet ik alles wat over is. Elke keer zit ik weer te twijfelen wat ik op welke rekening zet. Al het overige geld zet ik op de gewone spaarrekening. De teruggaaf van gas en elektra heb ik bij de kozijnen gezet. De belastingteruggaaf gaat daar ook naar toe. Straks komt de kinderbijslag binnen. Waar zet ik die dan weer op? En dan straks het vakantiegeld nog. Die gaat in het potje vakantie, maar we hebben niet alles nodig. Het overige sparen we, maar op welke spaarrekening? Hebben jullie tips hoe ik daar wat structuur in kan krijgen?

maandag 25 maart 2019 om 10:15
Wanneer wil je de kozijnen gaan vervangen en hoeveel geld heb je daar nog voor nodig?
Stel: je hebt nog 1.800 nodig en je moet het in 2 maanden sparen, dan zou je dus €900 per maand moeten sparen voor de kozijnen. Dus dan weet je exact wat je per maand daar naartoe zou moeten overschrijven.
Zo zou ik het proberen te berekenen tenminste.
Stel: je hebt nog 1.800 nodig en je moet het in 2 maanden sparen, dan zou je dus €900 per maand moeten sparen voor de kozijnen. Dus dan weet je exact wat je per maand daar naartoe zou moeten overschrijven.
Zo zou ik het proberen te berekenen tenminste.

maandag 25 maart 2019 om 10:32
De kozijnen voor de voorpui zijn al besteld. Die worden volgende maand geplaatst. Dat geld hebben we al bij elkaar. Voor achter sparen we nu. Die worden besteld als we het geld bij elkaar hebben. Hele huis kost iets meer dan 40000 euro. 
We hebben dus geen einddatum. De offerte ligt er en zodra het benodigde bedrag er is gaan we weer bestellen.
We hebben dus geen einddatum. De offerte ligt er en zodra het benodigde bedrag er is gaan we weer bestellen.
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 25-03-2019 10:38
19.06% gewijzigd

maandag 25 maart 2019 om 10:38
Als ik weet dat ik een grote uitgave heb dan maak ik daar een 'potje' voor (zit bij ING en dat gaat heel makkelijk). Vorig jaar wist ik dat ik 3000 nodig had om mijn huis een beetje op te knappen. Alles wat ik over had ging in dat potje. Ik had op dat moment geen andere projecten lopen. Toen het vol zat ben ik met project gebit bezig gegaan. 4000 euro gespaard en in mijn tandenpotje gestopt. Ik heb nu geen groot project waarvoor ik spaar dus gaat het naar mijn gewone spaarrekening.
Als ik huis en gebit tegelijkertijd had lopen zou ik kijken wanneer ik de rekeningen kon verwachten en zodoende mijn spaargeld per maand verdelen.
Kinderbijslag en vakantiegeld is toch niet voor de kozijnen? Ik zou dat geld dus in aparte potjes doen.
Het helpt voor mij echt om bepaalde uitgaven te betalen uit potjes die ik daarvoor heb aangemaakt. Ik had 2000E aan tandartsrekeningen in januari en februari. Als dit van mijn gewone spaarrekening was gegaan had ik het best zuur gevonden maar het kwam uit mijn tandenpotje en ik had geen centje pijn (alleen aan mijn gebit). Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit want geld is geld maar psychologisch werkt het verdelen wel gunstig voor mij.
Als ik huis en gebit tegelijkertijd had lopen zou ik kijken wanneer ik de rekeningen kon verwachten en zodoende mijn spaargeld per maand verdelen.
Kinderbijslag en vakantiegeld is toch niet voor de kozijnen? Ik zou dat geld dus in aparte potjes doen.
Het helpt voor mij echt om bepaalde uitgaven te betalen uit potjes die ik daarvoor heb aangemaakt. Ik had 2000E aan tandartsrekeningen in januari en februari. Als dit van mijn gewone spaarrekening was gegaan had ik het best zuur gevonden maar het kwam uit mijn tandenpotje en ik had geen centje pijn (alleen aan mijn gebit). Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit want geld is geld maar psychologisch werkt het verdelen wel gunstig voor mij.
lady_day wijzigde dit bericht op 25-03-2019 10:43
0.08% gewijzigd

maandag 25 maart 2019 om 10:41
Ja dat is wel fijn dat het in etappes kan. Ik zit er ook over te denken om de schroten in etappes te doen, want in principe is alleen de voorkant van het huis niet goed meer. De zijkant + achterkant zijn nog prima, dus die kunnen we dan ook op een later tijdstip doen. De achterkant zouden we nu sowieso al laten, dus wellicht kunne we de zijkant dan wel tegelijk met de achterkant doen over een paar jaar... Beetje een twijfelgevalletje wat we handig vinden

maandag 25 maart 2019 om 10:44
@Lady_day ik kijk ook nooit zo strak naar wat kinderbijslag is hoor. Sommige mensen wachten echt tot de KBS er is en gaan dan kleding kopen, ik doe dat gewoon wanneer het nodig is, ongeacht wanneer de KBS weer binnenkomt. Geld is geld, wat mij betreft. Zo lang een kind niets tekort komt hoef je de KBS niet verplicht aan het kind uit te geven vind ik. Sowieso is een kind wel duurder dan de KBS
Vakantiegeld proberen wij wel altijd aan de vakantie uit te geven maar het hoeft natuurlijk niet allemaal daaraan te worden uitgegeven. Bij ons is dat wel vaak het geval trouwens maar dat ligt er ook aan dat het niet extreem veel is.
Edit: grappig, wat je zegt met die potjes dat heb ik dan weer wel. Ik heb bijvoorbeeld een potje voor het eigen risico en dat vind ik dan ook helemaal niet zo erg als wanneer het van een gewone spaarrekening moet komen.

Vakantiegeld proberen wij wel altijd aan de vakantie uit te geven maar het hoeft natuurlijk niet allemaal daaraan te worden uitgegeven. Bij ons is dat wel vaak het geval trouwens maar dat ligt er ook aan dat het niet extreem veel is.
Edit: grappig, wat je zegt met die potjes dat heb ik dan weer wel. Ik heb bijvoorbeeld een potje voor het eigen risico en dat vind ik dan ook helemaal niet zo erg als wanneer het van een gewone spaarrekening moet komen.
maandag 25 maart 2019 om 10:48
Ik heb geen kinderen dus daar hoef ik niet over na te denken. Vroegah, als de kinderbijslag kwam (volgens mij eens per kwartaal of zo) dan gingen we de stad in en kreeg ik nieuwe kleding. Mijn ouders hadden het niet ruim en gebruikten dat geld dan echt voor ons.
Ik ga nooit echt op vakantie, ik maakte het altijd op aan extra kleding. Erg eigenlijk. Vorig jaar heb ik een nieuwe CV ketel van het geld gekocht. Dit jaar zet ik het denk ik maar gewoon op de spaarrekening.
Ik ga nooit echt op vakantie, ik maakte het altijd op aan extra kleding. Erg eigenlijk. Vorig jaar heb ik een nieuwe CV ketel van het geld gekocht. Dit jaar zet ik het denk ik maar gewoon op de spaarrekening.

maandag 25 maart 2019 om 10:48
Ik heb ook potjes, ook ING.
Ik heb potjes voor de kozijnen, vakantie, overig spaargeld, ANWB, zuiveringsschap, ziektekosten, aflossing hypotheek.
Vakantiegeld gaat naar het potje vakantie, maar we hebben niet al het vakantiegeld nodig voor de vakantie, dus wat we niet nodig hebben, sparen we. Kinderbijslag gebruik ik niet voor ons kind. Die krijgt gewoon wat hij nodig heeft op het moment dat het nodig is. Die spaar ik dus ook. De overige potjes horen bij de vaste lasten en worden maandelijks automatisch aangevuld. Het vaste spaarbedrag gaat naar de kozijnen. Het gaat dus echt alleen om het geld wat over is en om teruggaven. Dit zijn variabele bedragen.
Ik heb potjes voor de kozijnen, vakantie, overig spaargeld, ANWB, zuiveringsschap, ziektekosten, aflossing hypotheek.
Vakantiegeld gaat naar het potje vakantie, maar we hebben niet al het vakantiegeld nodig voor de vakantie, dus wat we niet nodig hebben, sparen we. Kinderbijslag gebruik ik niet voor ons kind. Die krijgt gewoon wat hij nodig heeft op het moment dat het nodig is. Die spaar ik dus ook. De overige potjes horen bij de vaste lasten en worden maandelijks automatisch aangevuld. Het vaste spaarbedrag gaat naar de kozijnen. Het gaat dus echt alleen om het geld wat over is en om teruggaven. Dit zijn variabele bedragen.

maandag 25 maart 2019 om 10:52
@Lady_day ja zo doen heel veel mensen dat. In de eerste week van april merk je bijvoorbeeld dat het ook heel druk is in dewinkels, dat komt dan inderdaad doordat de kinderbijslag dan net is gestort.
Ik spaar de KBS zelf ook, ik zet het opzij op een rekening voor mijn zoon, en als hij dan iets nodig heeft kan ik het er weer vanaf halen. Voorlopig zit hij nog goed in zijn kleding. Wel is ie begonnen met zwemlessen, dus daar gaat nu veel geld in zitten (€59 per maand). De KBS is nu €200 per kwartaal, dus reken maar uit haha, we zouden dan nog €20 overhouden per kwartaal voor de rest.
Ik spaar de KBS zelf ook, ik zet het opzij op een rekening voor mijn zoon, en als hij dan iets nodig heeft kan ik het er weer vanaf halen. Voorlopig zit hij nog goed in zijn kleding. Wel is ie begonnen met zwemlessen, dus daar gaat nu veel geld in zitten (€59 per maand). De KBS is nu €200 per kwartaal, dus reken maar uit haha, we zouden dan nog €20 overhouden per kwartaal voor de rest.

maandag 25 maart 2019 om 11:22
Yep. En een gewoon rijtjeshuis. We hebben aan beide kanten hele grote ramen, zowel beneden als boven. Daarnaast is er geen bakstenen muur. De hele voorpui en de hele achterpui gaan er dus uit. Er komen keralitdelen tussen de boven en de benedenverdieping. En naast de voordeur komt keralit. In de slaapkamers worden nieuwe muurtjes opgetrokken achter het keralit en alles wordt opnieuw geïsoleerd. Dan nog een nieuwe voor- en achterdeur en overal horren en roosters. Op zolder komt er op de dakkapel ook keralit. Het is veel geld, we hebben ook meerdere offertes laten opstellen. De goedkopere aanbieders werken op het oude hout. Dat hebben onze buren en die hebben al last van klemmende delen. Uiteindelijk toch maar voor een dure aanbieder gekozen, maar wel met meer vertrouwen in wat geleverd wordt. Het bedrijf zit hier om de hoek en is hier erg bekend. Duur is het toch wel, dus dan liever in 1 keer goed.

maandag 25 maart 2019 om 13:52
Wij schudden het ook niet zo even uit onze mouw. Wij leven van het inkomen van mijn man. De rest wordt gespaard. Dat betekent dat we goed moeten budgetteren en ons daar aan houden. We hopen over 1.5 jaar de achterkant te kunnen doen. Dan is het belangrijkste en het duurste gedaan. Het levert wel veel comfort op, we hebben namelijk boven overal enkel glas.

maandag 25 maart 2019 om 13:56
maandag 25 maart 2019 om 14:01
Knap Raindrop! En je krijgt er extra woongenot voor terug én een lagere energierekening!raindrop57 schreef: ↑25-03-2019 13:56We hadden overigens ook wel vanuit de hypotheek kunnen financieren, maar dat zag ik niet zitten. Nu is aan het eind van de looptijd van de hypotheek ons huis afbetaald en gaat mijn man bijna met pensioen. Dan kunnen we dan ook nog relaxed leven ook al gaat ons inkomen dan omlaag.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

maandag 25 maart 2019 om 14:40
Stiekem ben ik er ook wel trots op dat we straks alles helemaal zelf betaald hebben. We kunnen het nu doen. We kunnen niet in de toekomst kijken. Wie weet hoe we er in de toekomst bij zitten. Het is een investering voor onszelf. Inderdaad voor woongenot. Ik hoef straks niet meer bang te zijn dat ik uit mijn bed waai
.

maandag 25 maart 2019 om 15:05
Wat knap Raindrop! Goede investering!
Ik zit er sterk over te denken om met behulp van een tuinman mijn tuin aan te gaan pakken. Sinds we hier wonen hebben we daar heel weinig aan gedaan, en er staat ontzettend veel rotzooi in. Ik ben niet goed in tuinieren dus met het snoeien heb ik een gedeelte van de planten al om zeep geholpen en door de buxusrups is een hoop kaalgevreten. Daarnaast een paar coniferen die bijna tot de hemel reiken en tel daarbij op dat de klimop inmiddels alles overwoekerd en je snapt dat er wat moet gebeuren.
Het liefste trek ik alles eruit en begin ik weer opnieuw zeg maar. Ik wil graag wat fruitboompjes (pruim en kers
) en een paar kleine plantjes, verder niks. Die coniferen vind ik zooo lelijk en eentje dient nog als schutting ook, dus is echt enorm. Het is me nu allemaal veel teveel en ik weet niet eens waar ik moet beginnen als ik in de tuin aan de slag ga. En we hebben ook nog een voortuin die er niet uitziet. Die wil ik gewoon betegeld hebben denk ik. Ach, het hoeft niet allemaal deze week. Ik begin klein: volgende week komt de tuinman de hortensia verwijderen en een pruimenboompje planten. Het is een beginnetje!
Ik zit er sterk over te denken om met behulp van een tuinman mijn tuin aan te gaan pakken. Sinds we hier wonen hebben we daar heel weinig aan gedaan, en er staat ontzettend veel rotzooi in. Ik ben niet goed in tuinieren dus met het snoeien heb ik een gedeelte van de planten al om zeep geholpen en door de buxusrups is een hoop kaalgevreten. Daarnaast een paar coniferen die bijna tot de hemel reiken en tel daarbij op dat de klimop inmiddels alles overwoekerd en je snapt dat er wat moet gebeuren.

drackie wijzigde dit bericht op 25-03-2019 16:39
0.09% gewijzigd

maandag 25 maart 2019 om 16:29

maandag 25 maart 2019 om 16:47
Mijn man kan gelukkig veel zelf. Zelf kan ik wel schilderen, behangen en schuren. Ik heb zelf de voorzolder en het trappegat naar zolder inclusief trap geschilderd en behangen. Verder heb ik zelf alle kamers hier in huis behangen. Als we het hadden moeten laten doen, was het vast niet zo vaak gebeurd als nu. Wij veranderen nogal vaak. We pakken rustig elke 2 jaar het hele huis weer aan
.