Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Gekopbloemen schreef:
24-03-2019 10:17
Misschien ook stellen met een gezamenlijk inkomen en een gezamenlijk huis ? Scheelt ook.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. En in mijn vriendenkring ben ik geloof ik de kleinverdiener.
Lady_Day schreef:
24-03-2019 09:31
Ik vraag me af of jullie dit ook hebben:

[...]

Ook merk ik dat ik de laatste tijd heel erg om me heen zit te kijken en me afvraag wat ik 'fout' doe. Ik zie vrienden en collega's dure huizen en spullen kopen en de laatste mode lijkt wel om meerdere malen per jaar duur op vakantie te gaan.

Ik schaam me er best wel voor dat ik me daar uberhaupt mee bezig houd vooral ook omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb maar ik merk wel dat ik steeds vaker denk 'waar doen ze het van?'
Dat heb ik dus ook, ik vraag me dus ook regelmatig af waar anderen het van doen. Ik vind het van mezelf gewoon erg dat ik soms zo bezig ben met wat anderen kunnen kopen. Als iemand het kan betalen gun ik het hem/haar van harte, dat is het niet. Ik denk dat het 'm bij mij er meer in zit: waarom kan ik dat niet betalen? Het is bij mij meer een gevoelsding denk ik, het knaagt. Ik kan rationeel verklaren dat het verstandiger is om bepaalde zaken links te laten liggen, te sparen, te kijken naar wat echt nodig is, dat ik toch niet gelukkig wordt van überhaupt op vakantie gaan. Waarom zou ik me dan druk maken om de dure/vele vakantie(s) van een ander? Zou het misschien kunnen zijn dat - omdat een ander allerlei duren zaken koopt - je je hierdoor minder voelt, ook al weet je dat je geld aan het sparen bent/een leuk bedrag op je spaarrekening hebt voor noodgevallen of leuke(re) zaken.
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 26-03-2019 14:08
13.33% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje, datzelfde kun jij hebben over anderen he? Ook zij hebben vast keuzes gemaakt, net als jullie.
Je denkt te zien dat ze van alles kunnen betalen, maar misschien is die nieuwe auto geleased, vliegen ze met een budgetvlieger naar een niet al te duur land en zien ze daar amper iets omdat het budget op is, en zijn die nieuwe meubels allemaal goed uitgezochte koopjes op marktplaats?
En buiten dat, doet iedereen en en en, of heeft de een een groot huis, de ander een nieuwe auto en de derde een luxe vakantie?
Vergis je overigens niet in de kosten van kinderen. Kinderlozen hebben geen kinderopvangkosten, werken vaak beiden fulltime, gaan buiten de schoolvakanties een stuk goedkoper op vakantie waarbij ze maar 2 vliegtuigstoelen hoeven te boeken, etc etc.
Zijdehoentje, ik denk dat het komt omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Ik woon niet (meer) fijn, ik vind mijn baan niet (meer) leuk, mijn vader is vorig jaar overleden en ik maak mij zorgen om mijn moeder en de gezondheid van mijn vriend. Ik zit totaal niet in de 'flow'.

Normaal gesproken zou ik dan gaan emo-kopen maar gelukkig weet ik nu beter.
Marana-- schreef:
24-03-2019 11:01
Zijdehoentje, datzelfde kun jij hebben over anderen he? Ook zij hebben vast keuzes gemaakt, net als jullie.
Je denkt te zien dat ze van alles kunnen betalen, maar misschien is die nieuwe auto geleased, vliegen ze met een budgetvlieger naar een niet al te duur land en zien ze daar amper iets omdat het budget op is, en zijn die nieuwe meubels allemaal goed uitgezochte koopjes op marktplaats?
En buiten dat, doet iedereen en en en, of heeft de een een groot huis, de ander een nieuwe auto en de derde een luxe vakantie?
Vergis je overigens niet in de kosten van kinderen. Kinderlozen hebben geen kinderopvangkosten, werken vaak beiden fulltime, gaan buiten de schoolvakanties een stuk goedkoper op vakantie waarbij ze maar 2 vliegtuigstoelen hoeven te boeken, etc etc.
Ja, je hebt helemaal gelijk. We zien vaak de buitenkant, zonder de inhoud te kennen. Wel een hele goeie spiegel zo! In mijn beleving, maar misschien zit ik ernaast, is het vaak niet 'en en en', maar 'of of'. En het is ook afhankelijk van gezinssituatie (wel/geen kinderen inderdaad, scheelt ook een hoop).
Lady_Day schreef:
24-03-2019 11:03
Zijdehoentje, ik denk dat het komt omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Ik woon niet (meer) fijn, ik vind mijn baan niet (meer) leuk, mijn vader is vorig jaar overleden en ik maak mij zorgen om mijn moeder en de gezondheid van mijn vriend. Ik zit totaal niet in de 'flow'.

Normaal gesproken zou ik dan gaan emo-kopen maar gelukkig weet ik nu beter.
:hug: Heftig zo alles bij elkaar. Vooral in dergelijke heftige periodes maak je andere (niet alleen financiële, maar ook andere) keuzes. Knap hoe je er mee omgaat.
Marana, op zich heb je daar wel gelijk in hoor, alleen ik heb geen kinderen, een kleine hypotheek, ik verdien bovenmodaal... op zich alle ingredienten om eens flink uit te kunnen pakken maar dat kan ik echt niet hoor.

Zijdehoentje, ik weet niet of ik er 'knap' mee omga. Ik weet wel dat dingen kopen de leegte niet op zal vullen en ook dat dingen heel snel kunnen veranderen. Ik kan ook een ongeluk krijgen en arbeidsongeschikt raken of heel erg ziek. Ik weet niet waarom ik continu bezig ben met doemscenario's maar dat is dus wel zo. Vandaar ook de no buy want 'je weet maar nooit'.
Lady_Day schreef:
24-03-2019 11:34
Ik weet niet waarom ik continu bezig ben met doemscenario's maar dat is dus wel zo. Vandaar ook de no buy want 'je weet maar nooit'.
Dat heb ik ook. Sparen we €1000, dan baal ik nog dat we iets hebben gekocht die maand, anders hadden we €1300 kunnen sparen. Terwijl een hoop mensen blij zijn als ze überhaupt kunnen rondkomen. Ben erg bang ooit in armoede te vervallen, helaas wordt het sparen daardoor obsessief. Al heb ik een miljard op de bank, die angst blijft vrees ik.

Merk overigens dat ik de neiging heb mezelf tegenover anderen te verantwoorden over mijn eigen koopgedrag wanneer ik er commentaar op krijg. Als ik ergens veel of juist weinig aan uitgeef. Terwijl dat ieders eigen keuze is en ik aan niemand verantwoording ben verschuldigd behalve mezelf en vriend.
Heel herkenbaar, Truusjemier. Ik ben ontzettend bang om in armoede te vervallen. Het gekke is dat ik me er een paar jaar geleden totaal niet druk om maakte. Ik kwam net terug van jarenlang buitenland, ik had een netto inkomen van 1500 euro per maand, mijn appartementje kostte me 800 en toch had ik nooit het gevoel dat ik arm was, ondanks dat ik niets spaarde. Ik maakte me er echt niet druk over. Ik mis dat zorgeloze gevoel. Ik heb het financieel gezien beter dan ooit voor elkaar en ik ben nog nooit zo obsessief geweest.
Lady_Day schreef:
24-03-2019 09:31
Ik vraag me af of jullie dit ook hebben:

Ik 'consuminder' al bijna een jaar. Het gaat best goed maar ik merk dat als ik dan wel iets koop dat het dan weer begint te kriebelen. Ik heb vorige week een paar schoenen besteld en nu merk ik dat ik zin heb in méér en dat ik het voor mezelf goed wil praten waarom ik die trui van 200 Euro nodig heb (heb ik niet nodig maar ik wil hem gewoon).

Als ik een tijdje niets koop heb ik ook geen last van die onrust.

Broodtrommel... w.b. die constante survivalmodus... dat heb ik ook hoor. Ik heb eerder al geschreven dat het niet uitmaakt wat ik op mijn spaarrekening heb staan.

Ook merk ik dat ik de laatste tijd heel erg om me heen zit te kijken en me afvraag wat ik 'fout' doe. Ik zie vrienden en collega's dure huizen en spullen kopen en de laatste mode lijkt wel om meerdere malen per jaar duur op vakantie te gaan.

Ik schaam me er best wel voor dat ik me daar uberhaupt mee bezig houd vooral ook omdat ik daar helemaal geen behoefte aan heb maar ik merk wel dat ik steeds vaker denk 'waar doen ze het van?'
Heb ik ook. Als ik iets koop dan voel ik drang naar meer, maar het lukt me wel om te weerstaan.

Ik snap het van die survivalmodus al lijkt het me toch rustgevender om 20.000 op de bank te hebben dan de eindjes altijd aan elkaar vast te knopen.

Zo heb ik een schoenentrauma. Veertig paar in de kast maar nog steeds die tik van vroeger toen er niets voor me was en bang dat ik niets heb in de toekomst. Heel stom eigenlijk.

Waar doen ze het van heb ik niet zo. Weet wel waar ze het van doen, of niet van doen, in mijn omgeving. Geluk met baan, goede investeringen, erfenis, veel lenen of zelfs schulden, eenverdieners, tweeverdieners, kinderen of niet. Alles komt voorbij.
Ik gun ze de goede dingen van harte. Wel denk ik wel eens waarom lukt het mij nou niet om een leuke baan met ditto beloning te krijgen.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 24-03-2019 15:54
0.39% gewijzigd
Ik heb die koopdrang eigenlijk altijd. Ik ben dan ook pas net begonnen met minder kopen, dus nog niet zo gewend.

Ik wilde vanavond pizza bestellen omdat het 1+1 gratis is bij de pizzeria, maar toch besloten het niet te doen. Geen pizza is altijd nog goedkoper dan pizza met korting. Mijn overweging was: heb ik iets in huis dat ik net zo lekker vind als pizza (want ik had me er wel op verheugd)? Het antwoord was ja. Dan hoef ik dus geen pizza te bestellen.
Lady_Day schreef:
24-03-2019 14:37
Heel herkenbaar, Truusjemier. Ik ben ontzettend bang om in armoede te vervallen. Het gekke is dat ik me er een paar jaar geleden totaal niet druk om maakte. Ik kwam net terug van jarenlang buitenland, ik had een netto inkomen van 1500 euro per maand, mijn appartementje kostte me 800 en toch had ik nooit het gevoel dat ik arm was, ondanks dat ik niets spaarde. Ik maakte me er echt niet druk over. Ik mis dat zorgeloze gevoel. Ik heb het financieel gezien beter dan ooit voor elkaar en ik ben nog nooit zo obsessief geweest.
Die survival modus ligt ook wel deels aan hetgeen je allemaal hebt mee gemaakt denk ik?

En was dat 800 euro appt koop? Sinds ik heb gekocht ben ik gestrester omdat ik aan iets vast zit merk ik. Voorheen kon je je koffer pakken en gaan, geen verantwoordelijkheid voor eventuele schulden uit onderwaarde of reparaties.
Hier ging het vandaag wel redelijk. Ik heb voor €7 boodschappen gekocht voor de avondmaaltijd en voor €3 entree bij een buitenspeeltuin waar zoon hel graag heen wilde.

Morgen is de laatste dag van de financiële maand, dinsdag komt het salaris binnen. We hebben nog €2,20 op de rekening staan en nog ongeveer €10 in mijn portemonnee, dus daar redden we het denk ik wel mee die ene dag. Ik heb ook nog een prei en een courgette liggen dus wellicht kan ik daar morgen iets mee verzinnen, moet ik nog even kijken. Komt goed in elk geval :)
Drackie schreef:
24-03-2019 15:22
Ik heb die koopdrang eigenlijk altijd. Ik ben dan ook pas net begonnen met minder kopen, dus nog niet zo gewend.

Ik wilde vanavond pizza bestellen omdat het 1+1 gratis is bij de pizzeria, maar toch besloten het niet te doen. Geen pizza is altijd nog goedkoper dan pizza met korting. Mijn overweging was: heb ik iets in huis dat ik net zo lekker vind als pizza (want ik had me er wel op verheugd)? Het antwoord was ja. Dan hoef ik dus geen pizza te bestellen.
Dat is een goede tip die ik hier ook eens zal toepassen bij een pizza-craving!
PiNuts14 schreef:
24-03-2019 16:10
Dat is een goede tip die ik hier ook eens zal toepassen bij een pizza-craving!

Als ik echt een pizza craving heb dan is die vaak zó specifiek naar pizza dat ik echt niets anders kan verzinnen dat ik dan lekkerder vind. Leve de hormonen :rofl:
broodtrommel schreef:
24-03-2019 15:49
Die survival modus ligt ook wel deels aan hetgeen je allemaal hebt mee gemaakt denk ik?

En was dat 800 euro appt koop? Sinds ik heb gekocht ben ik gestrester omdat ik aan iets vast zit merk ik. Voorheen kon je je koffer pakken en gaan, geen verantwoordelijkheid voor eventuele schulden uit onderwaarde of reparaties.
Nee, het was huur. Ik heb het inderdaad erger sinds ik een koophuis heb. En het grappige is.... ik had het er vanmiddag met mijn moeder over en ik zei dat ik eigenlijk liever weer ga huren dan opnieuw kopen :hyper:
snorriemorrie schreef:
24-03-2019 16:16
Als ik echt een pizza craving heb dan is die vaak zó specifiek naar pizza dat ik echt niets anders kan verzinnen dat ik dan lekkerder vind. Leve de hormonen :rofl:
Hahaha ja gek genoeg is dat meer bij vriend dan bij mij het geval!
Het werkt bij mij vast ook niet altijd (soms móet je gewoon pizza!) maar nu werkte het in elk geval wel. :proud: Waarschijnlijk omdat ik vooral pizza wilde vanwege de actie en niet omdat ik een echte pizzacraving had.
Oké, man was het er níet mee eens, dus het wordt toch pizza. :facepalm:
Hey Lady Day,

Ik heb dat gevoel ook wel hoor. Met name ook als het me even tegen zit of ik gewoon niet goed in mijn vel zit.
In vergelijking met studiegenoten merk ik dat ik mbt inkomen minder verdien en dat steekt dan wel eens. Je ziet de dure reizen voorbij komen, meermaals per jaar, nieuwe auto's, grote huizen enz. Waarom ik dan niet?

Nu kan ik daar prima antwoord op geven: ik werk zelf parttime, ik ben alleenstaande moeder en kinderalimentatie krijg ik niet. Studiegenoten hebben (nog) geen kinderen. En daarnaast is mijn manier van werken minder commercieel ingesteld dan oud studiegenoten/collega's. Dat past gewoon beter bij me, maar levert natuurlijk minder op.

Daarnaast weet ik ook wel dat het vaak ook schone schijn is, idd lease auto's, leningen enz. Ik weet ook van velen dat zij niks aan pensioenopbouw doen, ik daarentegen wel dus daar gaat ook al een gedeelte heen. Bij een vriendin buiten mijn werkgebied zie ik het ook, leuke inrichting, loopt alle feestjes af, nieuwe kleding, bergen speelgoed voor de kinderen, altijd in de stad te vinden. Maar: nu haar auto stuk is kan ze deze niet laten repareren, aangezien ze dan haar levensstijl aan moet passen.

En het is ook ieder het zijne, als mensen gelukkig zijn op die manier dan is dat helemaal prima. Zelf wil ik gewoon zo goed mogelijk voorbereid zijn op de toekomst. Ik wil geen geld uitgeven dat ik niet heb, of niks achter de hand hebben als het nodig is. Zo zou ik me heel erg onveilig voelen, ook omdat ik nog een kind heb dat afhankelijk is van mij.

Maar goed, er is weer een weekend voorbij, heb me echt in moeten houden om bij de bloemist een mooi bosje bloemen te halen (dol op bloemen in huis!!), maar met de autoreparatie in het achterhoofd die ik van mn maandinkomen wil betalen is het me gelukt snel voorbij te lopen. Lekker in de tuin bezig geweest met zoon, en in het zonnetje lekker geluncht, niks gekost en toch erg genoten :-D

Fijn dat er zo geschreven wordt, dan gaat het deze maand (en die erna) helemaal goedkomen!
“I hope to arrive to my death, late, in love, and a little drunk”
En Snorriemorrie, wat enorm balen van de schade zeg :-( Hier in de buurt ook veel schade in de buurt... gelukkig dat jullie het wel kunnen laten repareren
En damn, ik wil ook pizza!!!
Vanavond ging het even een beetje mis. Elk weekend mag zoon een toetje uitzoeken, maar ik was vergeten het te halen. Dus nu hebben we een ijsje gehaald bij de snackbar. Weg geld. :nope:
Nieuwe week nieuwe kansen dames?? :cheer2:
Vandaag krijg ik betaald. Het is dus een nieuwe maand. Zo even uitrekenen wat ik heb kunnen sparen. Ik heb het idee dat het deze maand niet zoveel is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven