no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

zaterdag 23 maart 2019 om 09:26
Ja , sorry, ik ben niet handig met arceren enzo.Zijdehoentje schreef: ↑22-03-2019 19:46Moest even denken waar het om ging, maar toen ik m'n eigen post doorlas, begreep ik dat het om de dvd's gingMaar nee, ben/was nogal weg van CSI
![]()

Oh CSI , een heel ander kaliber. Leuk !

zaterdag 23 maart 2019 om 10:00
We weten inmiddels hoeveel de schroten waarschijnlijk gaan kosten: rond de €2.000. We hebben het gelukkig op de spaarrekening staan, maar dan zou ie daarna wel helemaal leeg zijn dus we willen wel zoveel mogelijk bijsparen de komende maanden. Het zou in Juni kunnen worden geplaatst, dus tegen die tijd moeten we het geld hebben, dus ongeveer 2 maanden.
zaterdag 23 maart 2019 om 10:46
Maakt niet uit hoor, was gister behoorlijk moe, dus bij mij het kwartje viel niet gelijk.Gekopbloemen schreef: ↑23-03-2019 09:26Ja , sorry, ik ben niet handig met arceren enzo.![]()
Oh CSI , een heel ander kaliber. Leuk !
Zit te twijfelen of ik de dvd's zal verkopen of niet, maar kan maar geen besluit nemen... Heel soms kijk ik nog wel eens een aflevering terug, maar dat is ook niet wekelijks of zo. Kan er erg van genieten om bij tijd en wijle een of meer aflevering(en) terug te kijken. Een dilemma dus, geen idee waar ik goed aan doe (houden of verkopen).
In this mad house we must all survive
zaterdag 23 maart 2019 om 11:06
Balen zeg, dat jullie de schroten moeten laten vervangen. Kan me voorstellen dat het zuur voelt als de spaarrekening (daardoor) leeg is. Lijkt me zo dubbel: het is nodig, het huis knapt er van op (op zich een goede investering van je geld), maar je had liever het geld anders besteed.snorriemorrie schreef: ↑23-03-2019 10:00We weten inmiddels hoeveel de schroten waarschijnlijk gaan kosten: rond de €2.000. We hebben het gelukkig op de spaarrekening staan, maar dan zou ie daarna wel helemaal leeg zijn dus we willen wel zoveel mogelijk bijsparen de komende maanden. Het zou in Juni kunnen worden geplaatst, dus tegen die tijd moeten we het geld hebben, dus ongeveer 2 maanden.
zaterdag 23 maart 2019 om 11:17
Zit me helemaal scheel te staren op mijn inkomsten/uitgaven van deze maand. Salaris is binnen, maar vind het lastig om deze keer het budget voor sparen en boodschappen te bepalen. Op zich houd ik € 50,00 per week aan voor boodschappen en dan nog een x bedrag voor sparen, maar misschien kan ik nu iets meer aan (noodzakelijke) boodschappen besteden in plaats van iets meer sparen. Zal eens peilen bij man wat hij er van vindt.

zaterdag 23 maart 2019 om 11:23
Klopt, leuk is anders. Ik had me erg verheugd om het na mijn rijlessen die hopelijk in mei afgelopen zijn weer wat breder te krijgen, maar nopeZijdehoentje schreef: ↑23-03-2019 11:06Balen zeg, dat jullie de schroten moeten laten vervangen. Kan me voorstellen dat het zuur voelt als de spaarrekening (daardoor) leeg is. Lijkt me zo dubbel: het is nodig, het huis knapt er van op (op zich een goede investering van je geld), maar je had liever het geld anders besteed.

zaterdag 23 maart 2019 om 12:20
Pfoe Snorrie, dat is veel geld!
Zijdehoentje: het moet wel nog leuk blijven om te leven he, maar die balans is soms wat lastig te vinden
Hier valt no buy mee qua kleding of andere redelijk nutteloze producten. Ik heb wel rondgekeken op internet, zaken in virtuele mandjes gelegd maar toch niets gekocht. So far so good dus.
Wel hebben we voetbalkaartjes gekocht (20€ in totaal
), een weekendje weg voor Pasen geboekt (wel met korting) en treintickets naar het buitenland voor as zomer gekocht omdat die nu veel goedkoper zijn (en in via de ns was het nog goedkoper, dus hebben nog eens 10€ bespaard).
Uiteindelijk niet zo no buy dus, maar ergens wel, want alles is tegen een lagere prijs dan dat je normaal zou betalen!
Zijdehoentje: het moet wel nog leuk blijven om te leven he, maar die balans is soms wat lastig te vinden
Hier valt no buy mee qua kleding of andere redelijk nutteloze producten. Ik heb wel rondgekeken op internet, zaken in virtuele mandjes gelegd maar toch niets gekocht. So far so good dus.
Wel hebben we voetbalkaartjes gekocht (20€ in totaal

Uiteindelijk niet zo no buy dus, maar ergens wel, want alles is tegen een lagere prijs dan dat je normaal zou betalen!

zaterdag 23 maart 2019 om 12:23

zaterdag 23 maart 2019 om 13:09
Zijdehoentje schreef: ↑23-03-2019 11:31Ai, dan is het helemaal zuur (al leveren beiden je wel profijt op; overigens niet bedoeld om het allemaal te bagatelliseren of zo).
Nee maar je hebt wel gelijk hoor. Het zijn beide ook gewoon dingen waar we uiteindelijk nog wel wat aan hebben. Zo probeer ik het zelf ook te zien.
zaterdag 23 maart 2019 om 15:02
Pfoe wat een geld snorrie. Balen zulke dingen
dat soort kosten lopen altijd zo op.
Ik heb niet zoveel te doen vandaag. Stond op het punt naar een tuincentrum te gaan, maar opruimen en spullen op verkoopsite zetten lijkt mij een beter idee
. Moet ook nog op zoek naar kleren, bah. Vind het altijd zo zonde om daar geld aan te spenderen dus schuif het altijd voor me uit. Dat in combinatie met nooit iets kunnen vinden (heb er echt 0 gevoel voor) zorgt ervoor dat ik telkens gigantisch misgrijp omdat er niets fatsoenlijks in de kast hangt.
Vanochtend in de stad alleen noodzakelijke dingen gekocht. Wel naar een duurdere kapper geweest dan gebruikelijk, maar heeeeeel erg blij met het resultaat dus dat was die paar euro extra waard

Ik heb niet zoveel te doen vandaag. Stond op het punt naar een tuincentrum te gaan, maar opruimen en spullen op verkoopsite zetten lijkt mij een beter idee

Vanochtend in de stad alleen noodzakelijke dingen gekocht. Wel naar een duurdere kapper geweest dan gebruikelijk, maar heeeeeel erg blij met het resultaat dus dat was die paar euro extra waard

zaterdag 23 maart 2019 om 16:06
Je hebt gelijk, daarom zat ik er ook aan te denken om het boodschappenbudget voor deze maand iets omhoog te gooien. Wel met in het achterhoofd dat wat ik aan boodschappen koop, voornamelijk nodig is, maar dat er ook af en toe wat lekkers gekocht mag worden.PiNuts14 schreef: ↑23-03-2019 12:20Pfoe Snorrie, dat is veel geld!
Wel hebben we voetbalkaartjes gekocht (20€ in totaal), een weekendje weg voor Pasen geboekt (wel met korting) en treintickets naar het buitenland voor as zomer gekocht omdat die nu veel goedkoper zijn (en in via de ns was het nog goedkoper, dus hebben nog eens 10€ bespaard).
Er op uit gaan vinden we af en toe wel leuk, maar ik vind het al snel te druk, te veel en/of te duur. Aan de andere kant kan ik me thuis ook goed vermaken en heb ik daar - tot op zekere hoogte - vrede mee. Ik vind het knap dat andere vaker de deur uit kunnen, dingen ondernemen. Niet eens zozeer financieel gezien; meer omdat ik het echt niet trek om vaak/vaker de deur uit te gaan. (Dit gezegd hebbende; ik voel me een ouwe heks

zaterdag 23 maart 2019 om 16:39
Dat was Stokbootje inderdaad zie ik nusnorriemorrie schreef: ↑22-03-2019 15:51@Broodtrommel: ik denk dat je iemand anders bedoelt want ik doe niks met kleding namelijk. Kleding is nou net géén weak spot hier, ik koop het alleen maar omdat het een beetje raar is om in je blote kont over straat te gaan.![]()

Wel probeer ik dus de spullen die ik zelden gebruik vaker te gebruiken. Op het moment dat ik dat doe weet ik wel of dat bij die ene keer blijft of niet. In het eerste geval zal het dan alsnog weg gaan want anders heb je er ook niets aan. Of dat nu kleding of iets anders is

zaterdag 23 maart 2019 om 16:41
Wij zijn vanmiddag even naar de bieb geweest. Ik wilde ook gelijk vitamines halen bij de Etos, 1+1 gratis aanbieding en wij gebruiken dat merk altijd én het was ook daadwerkelijk op de afgelopen week. Maar de Etos waar ik heen ging had het niet, dus nu uiteindelijk heb ik het (nog) niet gekocht. We hebben hier ook wel een Etos nog op een ander winkelcentrum, maar ik weet niet of ik daar apart heen ga nog een keer, nu lag het meer op de route.
Het moet sowieso gekocht worden, dus dan liever 1+1 gratis dan voor de volle prijs. Maar ik had even de neiging om dan maar andere vitamines te kopen zodat ik in elk geval wát had
(De bedoeling was namelijk 1 verpakking voor mezelf en 1 verpakking met vitamine gummies voor mijn zoon). Maar de gummies zijn nog niet helemaal op, dus waarom zou ik dat dan doen?
Dus dit topic heeft me toch weer wat aan het denken gezet vandaag.
O ja en verder hebben we nu ook envelopjes gemaakt met ideetjes erin voor activiteiten om te doen, voor regenachtige dagen en voor lekker weer. Toen mijn man vanmiddag opeens spontaan tompoezen wou gaan halen heb ik gezegd: leuke activiteit voor op een regenachtige dag, stop maar in de envelop
Want ik wil dat soort dingen wat minder impulsief gaan doen.
Het moet sowieso gekocht worden, dus dan liever 1+1 gratis dan voor de volle prijs. Maar ik had even de neiging om dan maar andere vitamines te kopen zodat ik in elk geval wát had

Dus dit topic heeft me toch weer wat aan het denken gezet vandaag.
O ja en verder hebben we nu ook envelopjes gemaakt met ideetjes erin voor activiteiten om te doen, voor regenachtige dagen en voor lekker weer. Toen mijn man vanmiddag opeens spontaan tompoezen wou gaan halen heb ik gezegd: leuke activiteit voor op een regenachtige dag, stop maar in de envelop

zaterdag 23 maart 2019 om 16:57
Dit is trouwens niet no buy, dus misschien mag ik dit hier niet zeggen, maar als je komende week voor €12,50 een Nederlands boek koopt krijg je het boekenweekgeschenk er gratis bij en met dat boek kun je zondag 31 maart gratis met de trein reizen. Wij doen dat meestal wel, aangezien mijn schoonouders ver weg wonen en rond boekenweek is mijn schoonzusje altijd jarig, dus dan reizen we daar gratis heen. Dat is veel duurder dan die €12,50 voor een boek, dus het is goedkoop voor ons. Met een beetje mazzel wil mijn vader altijd wel een boek voor zijn verjaardag en dan combineer ik het daar altijd mee.
Dit jaar maak ik er zelf trouwens geen gebruik van, want we gaan een weekendje naar Beekse Bergen voor het 40 jarige trouwen van mijn ouders.
Dit jaar maak ik er zelf trouwens geen gebruik van, want we gaan een weekendje naar Beekse Bergen voor het 40 jarige trouwen van mijn ouders.

zaterdag 23 maart 2019 om 17:01
Vervelend voor je vriendPiNuts14 schreef: ↑23-03-2019 12:23Het paasuitje klinkt echt nogal no buy, maar het is naar m’n favoriete regio en vriend heeft wegens z’n zware baan/niet lekker in z’n vel zitten écht nood aan elke ca 2 maanden een dagje of weekendje weg en écht relaxen. Is nog steeds goedkoper dan met een burn out thuis zitten![]()

zaterdag 23 maart 2019 om 17:18
Wij hebben dat ook. Doordat ik een psychische aandoening heb is het voor mij heel belangrijk om regelmatig een dag écht te ontspannen, dus wij gaan meestal de week voordat ik ongesteld moet worden een dagje naar de sauna. Al moet ik dat wel weer gaan overwegen om dat om te gooien, want het lijkt sinds ik de pil doorslik wel alsof ik meer klachten ervaar nadat ik ongesteld ben dan ervoor. Maargoed, dat moet ik nog even een paar maandjes aankijken denk ik.

zaterdag 23 maart 2019 om 17:26
snorriemorrie schreef: ↑23-03-2019 17:18Wij hebben dat ook. Doordat ik een psychische aandoening heb is het voor mij heel belangrijk om regelmatig een dag écht te ontspannen, dus wij gaan meestal de week voordat ik ongesteld moet worden een dagje naar de sauna. Al moet ik dat wel weer gaan overwegen om dat om te gooien, want het lijkt sinds ik de pil doorslik wel alsof ik meer klachten ervaar nadat ik ongesteld ben dan ervoor. Maargoed, dat moet ik nog even een paar maandjes aankijken denk ik.
Bepaalde dingen vallen niet onder de no buy vind ik, zoals je welzijn

zaterdag 23 maart 2019 om 17:29
Mag ik vragen wat voor boeken je dan verkoopt? En is dat dan een De Slegte of zoiets? En hoeveel verdien je daar dan aan, qua percentage van de nieuwprijs? En gaat het dan om vrij nieuwe boeken of nemen ze ook oudere boeken in?

zaterdag 23 maart 2019 om 17:39
Ik verkoop vooral studieboeken (ik heb geschiedenis gestudeerd). Die variëren van 7 tot 3 jaar oud. In oude boeken en romans zijn ze niet geïnteresseerd tenzij het een speciale druk is. Het is een De Slegte die is gefuseerd met een andere boekwinkel. Selexyz oid. Ik krijg er niet super veel meer voor. Pas geleden wat boeken (6 stuks ofzo) met werken van Erasmus verkocht en daar kreeg ik 20 euro voor. Normaal is 1 boek al 20 euro haha. Maar ik doe niets meer met die boeken en omdat het zulke specifieke boeken zijn voor maar een klein publiek kan er zo nog wat voor krijgen. Via marktplaats of bol lukt het verkopen gewoon niet.snorriemorrie schreef: ↑23-03-2019 17:29Mag ik vragen wat voor boeken je dan verkoopt? En is dat dan een De Slegte of zoiets? En hoeveel verdien je daar dan aan, qua percentage van de nieuwprijs? En gaat het dan om vrij nieuwe boeken of nemen ze ook oudere boeken in?

zaterdag 23 maart 2019 om 17:58
Vixxen schreef: ↑23-03-2019 17:39Ik verkoop vooral studieboeken (ik heb geschiedenis gestudeerd). Die variëren van 7 tot 3 jaar oud. In oude boeken en romans zijn ze niet geïnteresseerd tenzij het een speciale druk is. Het is een De Slegte die is gefuseerd met een andere boekwinkel. Selexyz oid. Ik krijg er niet super veel meer voor. Pas geleden wat boeken (6 stuks ofzo) met werken van Erasmus verkocht en daar kreeg ik 20 euro voor. Normaal is 1 boek al 20 euro haha. Maar ik doe niets meer met die boeken en omdat het zulke specifieke boeken zijn voor maar een klein publiek kan er zo nog wat voor krijgen. Via marktplaats of bol lukt het verkopen gewoon niet.
Thanks. Ik zat te denken om te bekijken of ik een paar kookboeken via die weg kan verkopen.

zaterdag 23 maart 2019 om 17:59
Je kan het altijd proberen! Ik stuur een mailtje met daarin titel, auteur en isbn en dan hoor ik vanzelf of ze interesse hebben. Anders moet ik eerst met alle boeken daar naar toe zeulen en misschien voor niets.snorriemorrie schreef: ↑23-03-2019 17:58Thanks. Ik zat te denken om te bekijken of ik een paar kookboeken via die weg kan verkopen.