Geld & Recht alle pijlers

Omgangsregeling: is naleving af te dwingen?

04-07-2011 20:38 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen. Ik heb sinds een tijdje een lieve vriendin. Zij heeft drie kinderen uit een vorige relatie (ikzelf geen trouwens). Helaas neemt de vader zijn verplichtingen niet erg serieus, ruimt hooguit een half uurtje per week in voor zijn kinderen en smeert 'm dan weer naar zijn eigen vriendin én zijn eigen leven; de zorg komt derhalve compleet bij mijn vriendin terecht.

Jeugdzorg zegt hier niets aan te kunnen doen. Ze richten zich vooral op mijn vriendin, hoe die zo goed mogelijk met de situatie om kan gaan, ze moet maar gaan schrappen in haar prioriteiten (haar sociale leven dus) en ze moet 'vooral loslaten'. Niets van de vader verwachten derhalve, maar al die eens wél zijn kinderen wil zien mag ze dat ook weer niet belemmeren. Behoorlijk frustrerend en oneerlijk, los van het feit dat hij door schulden ook nog eens een minimale alimentatie afdraagt. Herstel: die wordt ingehouden van zijn salaris.

Nu heb ik hier persoonlijk niets bij te winnen, behalve dat ik eventueel een blijere en relaxtere vriendin krijg; ook best leuk. Maar zijn er juridische mogelijkheden om de vader van haar kinderen te dwingen een omgangsregeling na te komen, danwel een nieuwe te treffen? Hij ontloopt nu zelfs elke communicatiepoging, zelfs Jeugdzorg wordt niet teruggebeld en die instantie helpt ook niet om de zaak elders aan te kaarten.

NB: hij heeft momenteel geen eigen huis, woont in bij zijn vriendin, en gezien zijn financiële situatie zou hij eerst een schuldsanerings traject in moeten gaan voordat hij zijn eigen leven weer op poten kan zetten.
Filosofisch gezien was de eerste mens ter wereld die online was... een koorddanser.
Gemiddeld 59u is ook geen gewone werkweek, natuurlijk.

Antwoord op de vraag hoe ik het doe staat hier. Een bericht van 2 jaar geleden, maar heel veel veranderd (behalve dat ik nu 5 dagen werk, en de kinderen groter zijn natuurlijk) is er niet. De jongens gaan niet meer naar het BSO maar gewoon naar huis, ze spelen met vriendjes of met elkaar of met de pc tot ik thuis ben (ongeveer een uur of anderhalf uur later). Op stap ga ik af en toe, dan is er oppas of gaan de kinderen logeren. Mijn scharrel komt langs als de kinderen slapen.
Hoeveel uren werk jij dan nu, Misspoez? Als je in het onderwijs werkt, ben je misschien vrij vroeg thuis? En hoe oud zijn je jongens?

van de kinderen naar buitenschoolse activiteiten bij kijken. Mijn kinderen zijn nog jonger dan de jouwe, denk ik. En die ene vrije dag die jij toen had, dat maakt natuurlijk een wereld van verschil. Dan kun je klussen, boodschappen, telefoontjes, huishoudelijk werk e.d. doen waar je op de andere dagen niet aan toe komt, om niet te spreken van extra dingen zoals een grote beurt van de auto, artsenbezoek van de kinderen enz. Wanneer doe jij die dingen nu je fulltime werkt?
Ga in therapie!
Mn kinderen zijn nu 12 en 13, dat scheelt heel veel, die kunnen dingen zelf. Ik werk gewoon fulltime, wat is dat, 40 uur? De woensdagmiddag ben ik nog steeds vrij, min of meer, dus dan worden tandarts, garage en andere zaken gepland. Buitenschoolse activiteiten gaan de jongens zelf heen, daar hebben ze me niet meer voor nodig. Ik werk vlak bij waar ik woon en ben dus op tijd thuis inderdaad, zelden na half zes. En nu is het vakantie, dus nu doe ik lekker even niks. Heb net een kast in elkaar gezet en moet eigenlijk schuren maar ik heb zo'n zeeeee van tijd voor me liggen dat ik lekker zit te forummen. Eigenlijk heb ik het prima getroffen
Ik denk wel dat het een heel voordeel is dat je de woensdagmiddag vrij bent en alle schoolvakanties vrij bent.

Ik kan me best voorstellen dat het alleenstaand ouderschap prima te doen is voor jou, en anderen die in het onderwijs werken en oudere kinderen hebben die op eigen houtje naar hun activiteiten kunnen gaan.
Ga in therapie!
Dat ik in het onderwijs werk is dan ook een bewuste keuze. Ik heb een poos bij een educatief softwarebedrijf gewerkt maar dat gaf zoveel gedoe inderdaad in vakanties en dergelijke dat ik, ondanks dat ik een derde van mijn salaris ervoor moest inleveren, terug ben gegaan voor de klas.

Knap, hoe jullie het doen hoor, het is echt niet mijn bedoeling te verkondigen dat jullie overdrijven. Het gaat me vooral om het gegeven dat de TO en zijn vriendin hun energie misschien beter niet kunnen stoppen in het juridisch aanpakken van de vader maar in uitvogelen hoe het leven van mama en kinderen wél doenbaar wordt. Snap je?
Dat punt had ik ook al gemaakt, Misspoez Ik denk dat je je opmerking over "prima te doen" nu aardig gerelativeerd hebt.
Ga in therapie!
Zo, ben ik ook weer eens. Tijdje dit topic maar links laten liggen want idd werd ik wat flauw van alle ongezouten reacties, daar schoot ik ook niks mee op, er zat namelijk op één na nergens een nuttige tip in waar ik - gezien mijn vraagstelling - iets mee kon.

Afijn, er zijn nogal wat pagina's bijgekomen, ik kan zo 1 2 3 niet op elke posting reageren, maar wie weet komt dat nog wel eens.

In elk geval even een update: de betreffende ex is nog steeds zijn eigen ding aan het doen. Wél is de intentie binnenkort naar het Juridisch Loket te gaan en te zien wat er eventueel mogelijk is. Verder heb ik de afgelopen weekenden steeds enkele dagen bij mijn lief doorgebracht en me daar voornamelijk aangepast aan het leven zoals dat daar loopt, en idd is er amper tijd over, zelfs zonder dat ze werkt. Niet erg hoor, het was best gezellig, maar zoals iemand hier opperde dat ik maar bij haar in moest trekken en stiefpapa moest worden: dat gaat niet werken. De situatie is nog steeds niet stabiel of uitgekristalliseerd, ruimte voor mezelf of mijn eigen ding(en) is er niet, dus vooralsnog blijft het LATten.

Ik heb derhalve geen neiging om voor mezelf een plek op te eisen, die moet er gewoon zijn; of niet. Komt er gedurende het proces meer ruimte voor het 'ons' dan is dat erg fijn, maar ik zit hier niet te mauwen dat ik aandacht te kort kom, of dat ik vind dat ze haar kinderen maar ergens moet dumpen; no way.

Verder nog wel een paar gesprekken gehad met Jeugdzorg. Die dame heeft laatstelijk idd toegegeven dat ze daar alleen maar zat voor het welzijn van de kids (snap ik op zich), maar dat het niet zo goed gaat met de moeder wil ze niets aan doen. Het voorstel dat ze het huishouden dan maar moest beperken tot 2 uur per dag maximaal zodat mijn lief op die manier tijd voor zichzelf zou kunnen vrijmaken: nou ja, ik zal maar niet zeggen hoe irreëel ik dat vind, het zou in no time een gigantische bende worden in huis, onleefbaar.

Zelf had ik al bedacht dat het misschien makkelijk was een lijstje met de (reeds bestaande) huisregels op te stellen, uit te printen en op de deur te plakken. Vooral de herhaling 's avonds om de kinderen stuk voor stuk op bed te krijgen kost veel energie, die blijven (het zijn natuurlijk kinderen) telkens rekken, wat ook steeds weer leidt tot een wat minder relaxte gang naar boven. Daarnaast een grote klok aan de muur zodat elk kind zijn of haar eigen bedtijd in de gaten kan houden, en hopelijk gaat dat stuk daarna soepeler.

De JZ dame wilde daarna met het voorstel aan de haal gaan en het zelfs zo inkleden dat de kinderen betrokken zouden worden bij het opstellen van de huisregels. Hmm, zo streng zijn die echt al niet, los daarvan zie ik zelf niet veel in het moderne dialoog gedoe met kinderen. Sommige dingen zijn gewoon regels, punt, over de rest kan onderhandeld worden met een ja/nee gebeuren. Ik heb nu wel persoonlijk meegemaakt dat je vragen krijgt die gevolgd worden door 'mama vind het goed' terwijl je heel goed weet dat het niet zo is. Nou ja, ik trap daar niet zo snel in .

Voor de rest: we gaan als verrassing de kamer van oudste zoon opknappen zodat die meer zijn eigen gezellige plek krijgt (en lief 's avonds eerder de woonkamer voor zichzelf), de dochters hebben nieuwe kleurige kasten gekregen, de woonkamer wordt wat veranderd en gezelliger gemaakt, we gaan een paar dagen naar Frankrijk met zijn tweeën, de kinderen gaan nog op vakantiekamp en/of bij opa en oma (en nee, die zijn normaliter geen optie want wonen 150 km verderop, zoals er verder ook weinig opties zijn voor logeeradresjes voor 3 kinderen), enzoverder. Alles gaat stapje voor stapje, maar lief is al aardig wat van de donkere wallen kwijt die ze in februari nog wel voldoende had. Ik heb er wel wat grijze haren bij maar ach: ik ben toch al een ouwe lul dus allee, what the heck :-).

Verder nog wel een negatief bericht: de buurvrouw (beetje een hautain maar in wezen toch onzeker type wat op de rest neerkijkt) heeft blijkbaar commentaar op hoe lief de kinderen opvoedt, maar zonder ook maar eens zelf te vragen hoe het nu allemaal gaat. Ook mijn wat vaker verschijnen schijnt irritatie op te wekken. In elk geval is dat uit de hand gelopen en buurvrouw en buurman besloten zondag ons zonder wezenlijke aanleiding maar eens aan te vallen, en dat op de verjaardag van hun eigen dochtertje. Nou ja, de buuv heeft mijn lief een klap weten te verkopen, de buurman zou mij met een stoel te lijf gaan maar zag daar toch maar vanaf, en na die ene klap heb ik de deur snel dichtgegooid want er was blijkbaar geen ruimte voor een normaal gesprek. Ik ben wel lichtelijk geschrokken van die haat. Politie erbij, die adviseerde geen aangifte te doen, maar het is daar nog niet over. Ik ga dit weekend een gesprek aanvragen met die buuv, met een andere buuv er als neutraal persoon bij, en dan maar eens polsen wat er nou precies schort. Loopt dat op niets uit dan drukken we die aangifte alsnog door, maar goed: het was een enerverend weekend. Beter een goeie buur dan een verre vriend, maar met zulke buren wordt het herstel een stuk lastiger. Lief denkt zelf dat ze haar het geluk eigenlijk niet gunnen, in elk geval praatten ze een maand of 2 terug nog normaal met elkaar maar is het sinds kort dus om onopgehelderde redenen (of het feit dat ik ineens er vaker ben) ineens allemaal zwaar irritatiewaardig, ofzo. Nou ja, ik heb die mensen in een half jaar tijd nog nooit zien glimlachen zelfs, dus ook al hebben ze alles wat ze materieel maar kunnen kopen, is nog geen garantie voor een relaxte houding in het algemeen. Tsja. Gedoe ook.
Filosofisch gezien was de eerste mens ter wereld die online was... een koorddanser.
Roland, je KAN niet anders doen dan er vol inspringen.

Je MOET wel in de rol van opvoeder/begeleider omdat er gewoon niemand anders is.

Zet jezelf open voor die kids, bouw een band met ze op.

Je zal zien dat na verloop van tijd dingen beginnen te lopen en dat je er veel minder over na hoeft te denken.
Roland je bent zoals ik lees een goede man voor je vriendin.

Het vervelende is dat je niet kunt afdwingen dat exman zijn kinderen op omgang neemt.

Het is voor de wet een recht en geen plicht.

Ik ben ook moeder met een aantal kinderen en sta er ook alleen voor .

Ik benijd jou partner dat ze niet alleen is.

Dat jullie geen tijd hebben samen is erg lastig.

Ik heb dat ook ervaren in een vorige relatie.

Blij dat jij wil investeren.

Maar ga er maar vanuit dat dit de eerste jaren zo blijft.

Loop er niet op stuk!
Hoi Roland,

Dank voor je lange update. Ik begrijp sommige zijsprongen niet helemaal (behalve dat ik fysieke burenruzies wederom geen prettige omgeving vind om een kind groot te brengen) maargoed.

Een vraagje... je geeft duidelijk aan je niet met de opvoeding en kids te willen bemoeien, en direct daarna volgt een epistel met de ins en outs van de JZ-mevrouw, en jouw commentaar daarop. Misschien moet je dat dan ook bij je vriendin laten... zij voedt die kinderen immers op, iets waarvan jij ervoor kiest om het niet te doen.

Ik werd niet goed van al mijn stiefvaders die zich overal mee bemoeiden, maar als ik vervelend was, was ik ineens 'haar' kind (van mijn moeder dus) en moest zij het oplossen.
Hoi Willemeen,

Idd wil ik me (vooralsnog, en zeker niet ongevraagd) niet inhoudelijk met de opvoeding bemoeien. Dat doe ik naar mijn idee ook niet, de lijst met huisregels was alleen maar mijn idee om de reeds bestaande regels (van mijn lief) te visualiseren, zodat ze zelf de boel niet elke avond hoeft te herhalen. Ik verzin ze zelf niet, en pas ze ook niet aan. Het zijn en blijven háár regels.

Mijn commentaar op de JZ dame is waarschijnlijk wel gestoeld omdat ik me ervan bewust ben dat als het met mijn lief niet goed gaat, het voor de kinderen ook nadelig zal zijn. Het viel me op dat de JZ dame daar eigenlijk vlot overheen stapte, terwijl dat wel degelijk belangrijk is voor het goede eindresultaat. Denk ik dan zo.

Verder: overigens kán ik ook niet eens stiefvader zijn, al zou ik het willen. Ik woon 40 km verderop, heb ook wel het nodige te doen voor mezelf, en ben derhalve een dag of 2 a 3 bij haar thuis. Voordat we kunnen gaan kijken hoe onze levens definitief inelkaar te vloeien zijn zal één en ander voor haarzelf denk ik eerst op de rit gezet moeten zijn.

Wat Wynette zegt is niet haalbaar, ik zou mijn eigen ik niet 1 2 3 volledig kunnen wissen om me ineens te transformeren tot haar nieuwe inwonende volledig aangepaste hubbie zeg maar. Kan een tijdje goed gaan, maar op een gegeven moment zal ik mijn eigen spullen en bezigheden gaan missen. Ik ben nou eenmaal niet zo'n man die alleen maar een hoek van de bank en de afstandsbediening nodig heeft, of een plekje voor zijn dartbord.

Maar goed, we vinden elkaar nog steeds erg leuk en verder geen haast, dan zou het vrijwel gegarandeerd een enkeltje afgrond zijn. Zonde.

Overigens heb ik me nog wel wat verder verdiept in juridisch gesteggel. Ook een kind kan verzoeken om meer omgang en dat via de rechter verzoeken. Moet het kind zelf wel willen natuurlijk, maar dat merken we vanzelf wel. Het faciliteergedrag van mijn lief hebben we een halt toegeroepen, haar ex hoeft morgen niet te komen voor dat ene uurtje. We merken het wel wanneer hij dan zelf aan de bel trekt, en dan mag mijn lief de lakens eens gaan uitdelen.

Verder heeft ex wel een foto van zijn nieuwe vriendin aan zijn kinderen laten zien, en ondanks eerdere berichten dat zij geen kinderen wilde (wat dus mede het excuus is waarom hij ze zelf nooit 'kan' hebben), had hij nu verteld dat ze wél kinderen wilde. Hmm. Of ze dat nog zou willen als ze zou weten dat hij zijn huidige kids links laat liggen? Misschien dat mijn lief haar nog eens belt, gewoon ter kennismaking en eens polsen hoe ze er nu werkelijk in staat.
Roland, goed dat je weer bent komen schrijven. Ik kan me voorstellen dat sommige reacties je te gortig waren. Fijn om te horen dat er een beetje ademruimte is ontstaan. Wat heeft het verhaal van de buren ermee te maken? Of wilde je dat gewoon kwijt?

Zou je nog willen reageren op mijn postings van 6 juli, 12.26 en 12.40?
Ga in therapie!
Ik heb nu je laatste posting ook gelezen. Ik had dezelfde vraag als Willemeen: in hoeverre wil je je met de opvoeding bemoeien? Huisregels is één ding - ik vind overigens dat jij daar niet veel over te vertellen hebt als je daar maar 2-3 dagen per week (?) bent, maar het is uiteraard aan jou en je vriendin om te bepalen hoeveel inspraak jij daarin hebt.

Opvoeding - bijvoorbeeld hoe stel je de regels vast - gaat wat verder dan dat. Jij gelooft niet zo in een dialoog. Tja, je hebt ook geen kinderen Je hebt bepaalde ideeën over opvoeding en als je eenmaal kinderen hebt en met de weerbarstige praktijk te maken hebt, ontwikkelen die ideeën zich. Dat is bij jou niet het geval: jij laat je theoretische ideeën over opvoeden los op de kinderen van je vriendin. Met de beste bedoelingen uiteraard, dat is duidelijk.

Besef wel dat dat je vriendin in een lastig parket kan brengen. Ze zit er al doorheen, ze is dus erg kwetsbaar en zal zich dus niet goed kunnen verweren tegen kritiek (hoe goedbedoeld of diplomatiek gebracht ook). Ze zoekt steun, bij jou, bij Jeugdzorg - en jullie hebben verschillende meningen daarover. Zij is degene die verantwoordelijk blijft voor de kinderen tot ze volwassen zijn, dus het is belangrijk dat ze nu duidelijke regels stelt volgens ideeën waar zij zich als moeder prettig bij voelt: een filosofie die bij haar past. Het is niet makkelijk omdat je haar graag wil helpen, maar ze moet daar wel de ruimte voor krijgen.

(Tussen haakjes, dialoog kan soms heel goed werken. Ik heb op een bepaald moment mijn kinderen gevraagd hoe we ervoor konden zorgen dat ze minder zouden snoepen. Jongste stelde voor dat ze één ongezond ding per dag zouden mogen. Zo gezegd, zo gedaan. Soms zegt ze nog wel eens: waarom heb ik dat nou gezégd? Maar omdat ze het zelf verzonnen heeft, kan ze er niks van zeggen )

Wat de omgang betreft, is het ook nog een mogelijkheid de financiële kaart te spelen. Je vriendin kan voorstellen om de tafel te gaan zitten om de kinderalimentatie te bespreken "omdat ze begrijpt dat hij in een moeilijk parket zit". Wellicht biedt dat een mogelijkheid om tot een uitkomst te komen waarbij hij zich aan de omgangsregeling houdt en zij (tijdelijk) afziet van (een deel van) de kinderalimentatie. (Ja, dat is koehandel, maar als het resultaat in het belang van de kinderen is zie ik daar geen probleem in.)

Wat de vriendin van de ex betreft, dat is een zaak tussen de ex, zijn vriendin en de kinderen en daar staan jullie buiten. Ook als de kinderen daar verdriet van hebben. Hoe moeilijk ook.
Ga in therapie!
En nog iets: voor hulp voor je vriendin moet je niet bij Jeugdzorg zijn. Ze kan bijvoorbeeld naar Maatschappelijk Werk gaan of naar een psycholoog. Of misschien kan ze met haar huisarts of een vertrouwenspersoon of arboarts op het werk gaan praten?
Ga in therapie!
@ dubiootje: idd had ik even genoeg van de reakties die alleen maar gericht waren op een bepaald stukje, daar dan een eigen visie van maken (terwijl ik alles letterlijk opschrijf, zonder dubbele bodem) en daar het topic mee vullen. Als ik vraag om een groene kapstok zit ik niet te wachten op een verhandeling dat ik vást een gele bedoel, plus een monoloog dat ik met die groene kapstok vast egoïstische bedoelingen had. Naja, zand erover en aanstampen.

Het verhaal van de buren was idd even het kwijt zijn, plus dat het gedoe van een bemoeizuchtig kreng-next-door niet echt meehelpt. Het lijkt erop dat die dame mijn lief liever ziet als alleenstaande moeder die het niet zo makkelijk heeft, en bij voorkeur zonder vast vriendje maar ook op dat vlak voornamelijk geneuzel waar ze uiteindelijk weinig aan heeft. Kan ze mooi het neerbuigende medelijdenspel blijven opvoeren, zoiets.

Zoals gezegd bemoei ik me niet inhoudelijk met de huisregels, ik heb mijn lief alleen geadviseerd ze uit te printen zodat ze niet in herhaling hoeft te vallen. De regels an sich zijn de hare, daar blijf ik vanaf. Niet alleen vanwege mijn eigen kinderloosheid, maar ook gewoon omdat het niet 'mijn ding' is, 't is van haar.

Overleg met de ex is al vaker door haar aangekaart, daar loopt hij voor weg. De alimentatie is al minimaal (omdat hij na vertrek veel schulden heeft gemaakt) en bedraagt slechts 1/3 van wat het zou moeten zijn, of nog niet eens dat. Sterker nog, mijn lief heeft destijds iets van 1600 euro uit moeten geven aan juridische hulp om voorelkaar te krijgen dat deze minimale alimentatie op zijn salaris wordt ingehouden.

Dat minimale bedrag ook nog eens inruilen zodat hij zijn kinderen eens vaker meeneemt (en zo ook mijn lief ontlast) is dan een slechte deal, een buurmeisje wat komt oppassen is dan een heel stuk goedkoper, én makkelijker (qua gezeur).

Later meer...
Qua gezeur is een buurmeisje zeker makkelijker! Is dat een optie? Dat zou al een hoop kunnen uitmaken.
Ga in therapie!
@ Roland: je kunt een paard (of een ezel, for that matter) naar het water leiden maar je kunt het niet dwingen om te drinken.

Die ex klinkt als een lamlul die zijn nieuwe vriendin en zijn hobbies belangrijker vindt dan zijn kinderen. En ik krijg het gevoel dat die nieuwe vriendin hem wel wil maar zijn kinderen niet, ook niet af en toe. Helaas laten dat soort mannen hun oren vaak hangen naar hun nieuwe liefje. Bovendien is hij afhankelijk van haar omdat hij een zootje van zijn leven en zijn financiën heeft gemaakt.

Heel beroerd allemaal maar dat kan je niet oplossen, ook niet met juridische dwang. Zonde van de energie dus bijt je daar niet in vast. Je intentie om je vriendin te helpen en te steunen om het voor haar allemaal wat draaglijker te maken is prima overigens. Maar zoek samen met haar naar andere oplossingen want via die ex gaat het niet werken.

Je vriendin schiet er niets mee op en haar kinderen al helemaal niet.

Het leven lijkt soms moeilijk en oneerlijk maar daar is een goede reden voor: het leven IS ook moeilijk en oneerlijk !
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ha Donkeyshot, zit jij niet op de verkeerde pijler joh?

Maar idd heb je gelijk; de ex is een lamstraal die alleen maar aan zijn eigen dingetjes denkt, en idd is hij volledig afhankelijk van zijn nieuwe lief, hij heeft zelf niets. Ook bij zijn familie is-ie niet meer welkom. Maar het komt wel goed, stapje voor stapje komt er wel een werkbare vorm uit.

Vastbijten in juridische haarkloverij doe ik gelukkig ook niet, maar even onderzoeken wat er wel/niet mogelijk is kan geen kwaad. Kun je dat tenminste eventueel laten rusten.
quote:Roland1971 schreef op 21 juli 2011 @ 11:43:

Ha Donkeyshot, zit jij niet op de verkeerde pijler joh?

Geen idee, op welke pijler had je me verwacht dan ?

Gefeliciteerd met je nieuwe relatie trouwens !
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Klopt Roland, soms moet je bepaalde stappen nemen voordat je tot de conclusie komt dat je het beter kan laten gaan (ook al wist je dat misschien rationeel al). Juridische stappen zijn mogelijk, maar gaan je vriendin nog meer energie, tijd en geld kosten en het is maar de vraag of het het gewenste effect gaat geven.

Iets waar je bij stil moet staan: hoe meer je over iets praat, hoe belangrijker je het maakt. Probeer dus om dit onderwerp enigszins te laten rusten om het niet groter te maken dan het is. Gesprekken over ex en zijn nieuwe vriendin en speculaties over die vriendin geven jullie allebei alleen maar negatieve energie (die de kinderen ook voelen) en leveren niets op.
Ga in therapie!
Niets meer op uit doen, wachten tot de kinderen 21 zijn en dan een andere achternaam geven.

Graag of helemaal niet. Als hij het zo belangrijk vind om met zijn kinderen te zijn dan moet hij dat maar laten zien.

Zoek hulp voor het kind dat er problemen mee heeft en nog een goede tip: NOOIT negatief over vader spreken als hij/zij het kan horen. Het mag dan wel een zakkenwasser eerste klas zijn , voor hem/haar is het nog altijd zijn/haar papa.

Verder heb je niet zoveel af te dwingen en moet je dat wel willen dan?

Anders is het misschien wel een optie dat jijzelf de vaderrol op je neemt. En daar bedoel ik niet mee dat de kindjes opeens papa tegen je moeten zeggen, maar laat zien wat een echte vader doet.

Veel succes
@Donkey.. dank voor de felicitatie. Ben dan ook erg blij met deze dame, zeker na dat geneuzel van 2 jaar terug, pfoei . Overigens kwam ik je voorheen meer tegen op de S-pijler, waar ik op de doorgeef woonde.

@Dubiootje.. het kan hier wel lijken alsof we het steeds over die ex hebben, maar da's amper het geval hoor. 't Is dat het topic over dat onderwerp handelt, maar momenteel hebben we het irl ook over kamers schilderen, korte vakantie enzoverder.

@Wifra.. Idd is het gezien zijn onwil slimmer om de boel maar om te draaien, niet meer te faciliteren en aan hém over te laten of hij de kinderen nog wil zien. En dan natuurlijk dat mijn lief wat eerder de regels mag bepalen.

Overigens praten we niet/nauwelijks over hem met de kinderen erbij, en ook lief heeft het naar hen toe over 'papa' en niet 'die halfbakken slampamper' of zoiets.

Afdwingen an sich werkt niet als de omstandigheden het ook niet eens toelaten, maar eeeh: er zijn grenzen. Als iedereen roept: ik heb er geen zin in, en alle anderen laten het dan gaan, da's ook niet reëel. Zo kun je het leven niet doorlopen. Ik heb ook wel eens geen zin in iets maar kan dan ook niet zeggen: doeidoei... Ik bedoelde ook meer: kijken of hij verplicht kan worden zijn leven op orde te brengen, en op die manier meer ruimte voor zijn eigen kinderen te creëren. En op die manier ook zelf er baat bij te hebben, een eigen huis en geen schulden is natuurlijk een stuk fijner. Eerst de basis, dan de rest.

Zelf de vaderrol op me nemen gaat niet 1 2 3, en is ook niet de bedoeling van mijn lief. Wél een vriend zijn voor haar kinderen, en dat wordt ik ook wel, zij het gewoon in een relaxed tempo. Ik ben een oud (en kinderloos) paard hoor, dat moet je ook niet ineens op de renbaan tussen de jonge veulens schoppen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven