Geld & Recht alle pijlers

Onderhands samenlevingscontract

04-10-2011 17:55 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand tips voor het opstellen van een onderhands samenlevingscontract?

Ik ga waarschijnlijk als huisgenoot samenwonen met een familielid (zus) en wil zaken goed geregeld hebben. We hebben financieel absoluut niet de mogelijkheid om naar een notaris te gaan dus vandaar dat we het onderhands gaan regelen.

Ik heb de volgende punten al bedacht om vast te leggen:

* een van ons tweeën betaalt de huur, de andere persoon moet voor de x-te van elke maand haar deel betalen

* we brengen allebei wat eigen spullen in, mijn zus wat meer dan ik, maar er moet ook vanalles nieuw gekocht worden. Aangezien ik een hoger inkomen heb, zal dat grotendeels door mij betaald worden. Geen enkel probleem, maar die spullen wil ik dan natuurlijk wel houden mochten we apart gaan wonen. Hoe kunnen we dit het beste vastleggen: een lijstje met spullen meegebracht door zus en een lijstje met spullen meegebracht door mij?

Heeft iemand nog andere tips?
Niet alleen de huur moet betaald worden, maar ook gas-water-licht, verzekeringen e.d.

Spreek ook dingen af over bijvoorbeeld het laten slapen van vriendjes (voor je het weet woon je met z'n drieën en voel je je het vijfde wiel aan de wagen in je eigen huis), schoonmaken, het betalen van de boodschappen etc. Niet dat dat perse allemaal in een contract moet, maar het lijkt me handig om daar in ieder geval vooraf wat afspraken over gemaakt te hebben.
Wat gebeurt er als één van tweeen niet tijdig betaalt...

Wat als iemand het huis gaat verlaten. wie gaat zorgen voor vervanging en opzegtermijn zodat je tijdig weer iemand kunt zoeken.
Ik zou een gezamenlijke rekening openen voor huur, g/w/l, belastingen/heffingen, verzekeringen, internet, tv, etc. Daar stort je ieder je eigen deel op en van daaruit automatisch laten afschrijven. Op die manier heb je beiden inzicht in wat er binnen komt en uitgaat (anders alleen degene die de betalingen verricht, en dat zou in krappe tijden tot moeilijkheden voor beiden kunnen leiden).
Eens met Nummerzoveel.

Ik heb trouwens jaren probleemloos met mijn zus samengewoond, zonder afspraken op papier. Toen ik mijn man tegenkwam, hebben we de boel gesplitst. Ik heb wel mijn deel van de vaste lasten betaald totdat de woning verkocht was. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om vooraf na te denken hoe in dat soort situaties gehandeld moest worden.
Ik zou ook bespreken wat je verwacht van bezoek meenemen (kondig je dat aan bij de ander of loopt t bezoek gewoon in en uit) en over samen eten of niet.

Dat hoeft niet allemaal in het contract maar het is fijn om het daar vooraf over gehad te hebben.

En over schoonmaken, dat soort dingen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Bedankt voor de tips!! Ik heb nu alleen nog maar nóg meer vragen op mijn lijstje staan, maar dat is alleen maar goed.

Afspraken onderling gaan we natuurlijk maken, maar de belangrijkste afspraken (die met geld te maken hebben) willen we vastgelegd hebben.

We gaan inclusief huren, dus we hoeven niet zoveel betalingen te doen, maar het is wel goed om uit te gaan zoeken wat daar nu wel en niet onder valt. Ook de inboedelverzekering is een goeie, we hebben nu nog allebei een eigen verzekering en ik had daar totaal nog niet aan gedacht. We gaan ook redelijk gescheiden leven (ieder eigen verdieping) en ivm verschillende werk- en studietijden zullen we ook weinig samen eten e.d. dus ik denk dat een gezamelijke rekening niet nodig zal zijn. (maar wie weet hoe dat in de praktijk uitvalt)

Ook een opzegtermijn is een goed idee, of we dat nu vast leggen of niet, dat moeten we wel bespreken. Ik zou het in principe ook alleen kunnen betalen en ik verwacht in loon ook nog wel vooruit te gaan de komende tijd, maar bij mijn zus ligt dat anders. Ik verwacht geen problemen met haar vriend, die zal ongetwijfeld af en toe wel langs komen, maar heeft ook een eigen leven. Afspraken over gewone vrienden zullen er wel moeten komen - we gaan in een bekend uitgaansgebied wonen in een grote stad dus ik verwacht wel aanloop.

Ik verwacht absoluut geen problemen met het samenwonen, anders zou ik er ook niet aan beginnen, maar sommige dingen kun je beter goed geregeld hebben juist om problemen te voorkomen. Het scheelt misschien ook dat ik rechtenstudent ben en mijn zus ook iets in die richting studeert, dus contracten zijn niet zo vreemd voor ons.

Bedankt voor de tips, als iemand er nog meer heeft dan hoor ik het graag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven