onroerend goed
maandag 24 september 2012 om 09:43
Ik ben me aan het orienteren op de onroerend goed markt. In zoverre dat ik een huis wil kopen, het op wil knappen en vervolgens weer wil verkopen of verhuren.
Nou vraag ik me af wat de regels hierin zijn.
Ik wil sowieso gaan kijken bij een veiling. Ik weet hierin wel hoe het ongeveer reilt en zeilt.
Maar misschien hebben jullie nog nuttige tips?
Nou vraag ik me af wat de regels hierin zijn.
Ik wil sowieso gaan kijken bij een veiling. Ik weet hierin wel hoe het ongeveer reilt en zeilt.
Maar misschien hebben jullie nog nuttige tips?
maandag 24 september 2012 om 09:51
maandag 24 september 2012 om 09:58
Investeren in onroerend goed kan op dit moment heel lucratief zijn. Of er veel regels zijn hangt een beetje af van wat je wil.
Voor een rigoureuze verbouwing heb je een bouwvergunning nodig.
Indien je wilt verhuren aan studenten gelden er andere regels dan wanneer je bijvoorbeeld een huis splitst in appartementen en deze gaat verhuren ala zelfstandige wooneenheid. Het splitsen is ook weer een onderwerp op zich waar veel bij komt kijken aan regels.
Wat staat er in het bestemmingsplan, wat zijn de eisen mbt de parkeernorm, aan welke eisen dien je te voldoen als het gaat om brandveiligheid, isolatienorm.
Met welke kosten dien je rekening te houden? Verhuur van een woning kan bijvoorbeeld alleen wanneer je een zakelijke hypotheek hebt, dat betekent dat je zelf meer eigen geld moet investeren.
Aan welke winstmarge denk je en is dat haalbaar als je kijkt naar de inkomsten uit verhuur?
Wanneer je wilt verkopen, wil je dat nog binnen de 6 maanden doen of mag de verbouwing langer duren?
Hoe ga je het onroerend goed aanschaffen. In een bv of in eigen beheer?
Allemaal vragen waarvan ik zeg, handig om over na te denken voordat je begint.
Voor een rigoureuze verbouwing heb je een bouwvergunning nodig.
Indien je wilt verhuren aan studenten gelden er andere regels dan wanneer je bijvoorbeeld een huis splitst in appartementen en deze gaat verhuren ala zelfstandige wooneenheid. Het splitsen is ook weer een onderwerp op zich waar veel bij komt kijken aan regels.
Wat staat er in het bestemmingsplan, wat zijn de eisen mbt de parkeernorm, aan welke eisen dien je te voldoen als het gaat om brandveiligheid, isolatienorm.
Met welke kosten dien je rekening te houden? Verhuur van een woning kan bijvoorbeeld alleen wanneer je een zakelijke hypotheek hebt, dat betekent dat je zelf meer eigen geld moet investeren.
Aan welke winstmarge denk je en is dat haalbaar als je kijkt naar de inkomsten uit verhuur?
Wanneer je wilt verkopen, wil je dat nog binnen de 6 maanden doen of mag de verbouwing langer duren?
Hoe ga je het onroerend goed aanschaffen. In een bv of in eigen beheer?
Allemaal vragen waarvan ik zeg, handig om over na te denken voordat je begint.
maandag 24 september 2012 om 10:00
maandag 24 september 2012 om 10:15
Tips zat hier... Alles wat 3wieler zegt en dan is er nog heel veel meer...
Gouden tip dan even: Maak een afspraak bij een makelaar.
Gek idee wellicht, maar ze zijn de kenners op dit gebied. Wellicht kan hij/zij je bijstaan zodat je iets koopt wat aan je wensen (verkopen/verhuren ect) voldoet.
Als je in de Haarlem regio zit moet je mij maar bellen ...
Gouden tip dan even: Maak een afspraak bij een makelaar.
Gek idee wellicht, maar ze zijn de kenners op dit gebied. Wellicht kan hij/zij je bijstaan zodat je iets koopt wat aan je wensen (verkopen/verhuren ect) voldoet.
Als je in de Haarlem regio zit moet je mij maar bellen ...
maandag 24 september 2012 om 10:27
Als je een hypotheek nodig hebt, houd er dan rekening mee dat ook de bank toestemming moet geven voor verhuur (en soms zelfs ook voor verbouwing, indien je ingrijpend wilt verbouwen).
Een hypotheek is niet aftrekbaar van de belasting als je zelf niet in het pand gaat wonen.
En realiseer jij je dat je heel snel geld op tafel moet kunnen leggen bij een veiling? Indien je het geld niet cash op de bank hebt staan, is veilen niet echt een optie.
Een hypotheek is niet aftrekbaar van de belasting als je zelf niet in het pand gaat wonen.
En realiseer jij je dat je heel snel geld op tafel moet kunnen leggen bij een veiling? Indien je het geld niet cash op de bank hebt staan, is veilen niet echt een optie.
maandag 24 september 2012 om 10:41
Sterker nog, je kunt een bank treffen die jouw verbouwing nauw in de gaten houdt en zelfs tussentijds kan besluiten om de financiering van verbouwing stop te zetten als de verbouwing niet gaat zoals vooraf is afgesproken. Je mag dan mooi met je eigen geld de verbouwing gaan afmaken.
En dan is het heel handig wanneer je kunt beschikken over dat vermogen om de verbouwing alsnog af te ronden.
Het zijn lastige tijden voor investeerders op het moment. Maar als je goed weet wat je wil en wat je doet, EN je hebt eigen geld achter de hand waar je snel over kunt beschikken als het nodig is, dan kun je hele leuke klappers maken.
En dan is het heel handig wanneer je kunt beschikken over dat vermogen om de verbouwing alsnog af te ronden.
Het zijn lastige tijden voor investeerders op het moment. Maar als je goed weet wat je wil en wat je doet, EN je hebt eigen geld achter de hand waar je snel over kunt beschikken als het nodig is, dan kun je hele leuke klappers maken.