Geld & Recht alle pijlers

Onterechte betaling?

12-07-2012 10:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In januari dit jaar heb ik mij aangemeld bij GGZ-instelling psyQ, betreft mijn vliegangst. Als eerst heb ik het algemene nummer gebeld, om informatie te vragen over de behandeling. In dit gesprek heb ik gevraagd welke kosten er aan een behandeling verbonden zijn. Hier werd mij gezegd dat ik alleen mijn eigen risico zou hoeven betalen. Na dit gesprek heb ik mij aangemeld. Een aantal dagen later werd ik gebeld door een man voor de telefonische triage. Ook hier heb ik weer gevraagd welke kosten eraan verbonden zijn, waarop hij ook begon over de eigen risico.

Op 31 januari heb ik de intake gehad bij de instelling zelf. Aan het eind van dit gesprek vertelde de hulpverlener over de eigen bijdrage, die vanaf januari van kracht is. Tot dat moment had ik daar nog nooit van gehoord. Thuis ben ik mij er meteen in gaan verdiepen, en heb daarna meteen opgebeld dat ik niet wil starten met de behandeling. Ik ben student, en die 200 euro bovenop de 220 eigen risico is voor mij erg veel.

Nu heb ik dus een rekening gekregen om deze eigen bijdrage te betalen. Op advies van de zorgverzekeraar heb ik een klacht ingediend bij PsyQ zelf. Ik vind het namelijk zeer onterecht dat deze kosten op mij verhaald worden. Ik heb meerder malen gevraagd wat ik moest betalen, juist om verrassingen te voorkomen. Op het moment dat mij dit wel werd verteld, was het dus blijkbaar al te laat. Wanneer mij meteen het goede antwoord was gegeven, had ik me sowieso niet aangemeld.

Nu was mijn vraag of jullie nog tips hebben wat ik kan doen? Ik heb net weer een klacht ingediend, omdat ik op de vorige klacht allen een uitleg kreeg over de eigen bijdrage en er niet inhoudelijk op mijn klacht werd ingegaan.

Misschien zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Of nog iets weten wat ik doen kan?

Hartstikke bedankt alvast!
Die eigen risico waar je nog nooit van gehoord had?

In het eerste gesprek ben je daar op gewezen.
Ik snap het niet hoor. Heb je het nou over twee verschillende eigen bijdrages? En had je je niet beter zelf er eerder in kunnen verdiepen? Is toch volop in het nieuws geweest dat er dingen gingen veranderen in de zorg (zoals elk jaar)?
Vergeet mijn post maar, het gaat dus over 2 diverse bijdrages.
Vergoeding eerstelijns ggz

Voor de eerstelijns GGZ geldt een eigen bijdrage van ¤ 20 per zitting. De eerste 5 zittingen bij de eerstelijnspsycholoog worden uit het basispakket door de zorgverzekeraar vergoed. Afhankelijk van de polisvoorwaarden kan het zijn dat een verzekeraar, in de vorm van een aanvullende verzekering, meer zittingen geheel of gedeeltelijk vergoedt.

Vergoeding tweedelijns ggz

In de tweedelijns zorg worden patiënten behandeld met zware, complexe psychische klachten.

Deze behandelingen worden betaald vanuit de basisverzekering. Sinds 1 januari 2012 zijn twee eigen bijdragen ingevoerd in de tweedelijns GGZ:

een eigen bijdrage behandeling;

een eigen bijdrage verblijf.

Eigen bijdrage behandelingen tweedelijns ggz

Voor de behandeling of diagnostiek in de curatieve tweedelijns-ggz geldt een eigen bijdrage van ¤ 200. Alleen als de zorgverlener minder dan 100 minuten aan de behandeling of diagnostiek besteedt, is de eigen bijdrage ¤ 100. Dit is inclusief de tijd die de behandelaar aan de behandeling besteedt zonder dat er sprake is van direct contact, zoals voorbereiding en verslaglegging. Per kalenderjaar geldt een maximale eigen bijdrage van ¤ 200 voor de behandeling.

De bijdrage is hoger dan die voor de eerstelijns ggz, zodat cliënten worden gestimuleerd om behandeling te zoeken in de eerste lijn.
Nou ik zit met het zelfde een beetje nu...

er is mij door psyq verteld dat de eigen bijdrage geldt vanaf 1 januari 2012. Deze bijdrage moet betaald worden wanneer de inakte (triage gesprek) plaatsvindt.

Echter, mijn intake heeft plaatsgevonden in december 2011 en du is het niet van toepassing, omdat het traject dan in 2011 gestart is.

krijg ik vandaag een envelop binnen van mijn vorige zorgverzekering, dat ik nog even de 170 euro eigen bijdrage moet betalen over 2011!!!

dus ik kijken hoe en wat was het dus daarvóór?

VOLGENS MIJ licht psyq mensen dus verkeerd voor!

overigens, is jouw eigen bijrage dus gaan lopen omdat je de intake bent aangegaan. Dat vermeldt psyq erg duidelijk overal!

dus daar is het je eigen fout.... door de intake aan te gaan, ga je de behandeling aan!
Je had zelf toch ook even bij de zorgverzekering kunnen informeren? De mensen van psyQ weten toch ook niet hoe jij verzekert bent en wat je daardoor moet betalen.
Ik ben bang dat er van jou wordt verwacht dat je dit zelf kon weten. Is vorig jaar uitgebreid in het nieuws geweest.
quote:m-rl--s schreef op 12 juli 2012 @ 11:17:

Je had zelf toch ook even bij de zorgverzekering kunnen informeren? De mensen van psyQ weten toch ook niet hoe jij verzekert bent en wat je daardoor moet betalen.Daar heeft het niets mee te maken, iedereen betaalt eigen risico én een eigen bijdrage voor de GGZ.
quote:vele68 schreef op 12 juli 2012 @ 11:04:

Nou ik zit met het zelfde een beetje nu...

er is mij door psyq verteld dat de eigen bijdrage geldt vanaf 1 januari 2012. Deze bijdrage moet betaald worden wanneer de inakte (triage gesprek) plaatsvindt.

Echter, mijn intake heeft plaatsgevonden in december 2011 en du is het niet van toepassing, omdat het traject dan in 2011 gestart is.

krijg ik vandaag een envelop binnen van mijn vorige zorgverzekering, dat ik nog even de 170 euro eigen bijdrage moet betalen over 2011!!!

dus ik kijken hoe en wat was het dus daarvóór?

VOLGENS MIJ licht psyq mensen dus verkeerd voor!

Eigen risico en Eigen bijdrage zijn 2 verschillende dingen hoor.

Misschien is het voor dit soort dingen toch echt verstandiger om je zorgverzekering te bellen/mailen met de vraag.

Dáár krijg je tenslotte de nota's van!
quote:frizzy schreef op 12 juli 2012 @ 11:28:

[...]

Daar heeft het niets mee te maken, iedereen betaalt eigen risico én een eigen bijdrage voor de GGZ.

Volgens mij zijn er bepaalde aanvullende pakketten waar een (gedeelte) eigen bijdrage weer uit vergoed kan worden.

weet niet exact want doe zelf geen GGZ bij de verzekering waar ik werk (GZD )
las later dat het bij TO om eigen bijdrage ging.

Maar dat is haar eigen fout, door de intake aan te gaan, ga je de behandeling aan. De intake is daar onderdeel van.

en dat geeft Psyq duidelijk aan. Tenminste, is mijn ervaring.
quote:boterblommetje schreef op 12 juli 2012 @ 11:39:

[...]

Volgens mij zijn er bepaalde aanvullende pakketten waar een (gedeelte) eigen bijdrage weer uit vergoed kan worden.

weet niet exact want doe zelf geen GGZ bij de verzekering waar ik werk (GZD )Oh daar heb ik nooit van gehoord. Wie weet.
Ze hebben je niet verkeerd ingelicht hoor. Jij hebt het wettelijke eigen risico m.b.t. Zorgkosten verward met de eigen bijdrage van de GGZ.

Dit hangt m.i. ookbij instellingen op een pb of bij de receptie.

Helaas voor jou!
Ik zit ook bij PsyQ, en ben werkelijk dood gegooid met informatie over de veranderingen, dus dat zij niemand voorlichten is niet waar,
Beste Ellis,

Ik herken je reactie wel. Ik ben ook ontevreden over de voorlichting door PsyQ. Ik ben mijn behandeling begonnen in 2011. In 2012 ging de verplichte eigen bijdrage in (niet te verwarren met het eigen risico) van max. ¤200,-. Mijn psycholoog heeft mij meerdere malen laten weten dat ik dit niet zou hoeven te betalen. Ik had mij immers in 2011 al aangemeld. Pas als ik in september 2012 door zou gaan, en een heel nieuw traject gestart zou worden zou ik de bijdrage moeten betalen. Ik ben in juli 2011 begonnen met de behandeling en eind mei 2012 gestopt. Tot mijn verbazing kreeg ik in de zomer, ergens augustus/september 2012 een nota binnen van ruim ¤400,- ! (eigen risico en eigen bijdrage). Ik heb contact gehad met mijn zorgverzekering. Zij zeiden ook als je in 2011 bent begonnen met je behandeling hoef je het niet te betalen. Ik heb PsyQ gebeld, daar zeiden ze hetzelfde. Weer de zorgverzekering gebeld en kreeg te horen dat zij dan een bewijs van PsyQ moesten hebben dat ik ook echt in 2011 de behandeling was begonnen. Ik dacht dat zit wel goed. Om een lang verhaal kort te maken. Het zat niet goed. De rekening moest ik gewoon betalen. Wat blijkt: PsyQ heeft vanwege mij onbekende oorzaak in 2012 toch een nieuw DBC gestart (dat is de naam voor facturen die PsyQ declareert bij de zorgverzekering), snap je het nog? Ik heb een klacht ingediend bij PsyQ, en kreeg uiteindelijk een brief thuis, waarin alle afspraken (en dus facturen) vermeld stonden. Waarschijnlijk heb ik de rekening gekregen omdat ik langer dan een jaar bij Psych heb gezeten. En ja, nu denk je, hoezo, je bent er toch niet langer dan een jaar geweest? Het leuke is, de wachttijd bij PsyQ, geldt ook al als behandeltijd. Daarbij komt dat ze ergens in september pas mijn dossier hebben gesloten, en deze administratieve handeling kunnen ze ook gewoon in rekening brengen. Vanwege deze dus nog langere looptijd, was ik de sjaak. Ik heb mijn psycholoog nog gesproken en die vertelde dat hij zich had vergist. Hij had mij immers verteld dat ik pas de eigen bijdrage zou moeten betalen als ik na mijn traject, door zou willen gaan. Hij zei nog, als het nu stopt (en het is dus gestopt in mei), hoef je die niet te betalen. PsyQ heeft zich vergist. En mij dus verkeerd voorgelicht. Als ik dit eerder had geweten was ik de behandeling eerder gestopt. Ik was begin 2012 al min of meer 'genezen' en ben ook o.a. definitief gestopt omdat ik zo'n hoge rekening wou voorkomen. In elk geval, ik ben ¤420,- armer. Ik weet niet of ik nog stappen ga ondernemen, want geen idee of ik dan in mijn gelijk wordt gesteld.

Op internet las ik het volgende:

Vraag: Ik was in 2011 al gestart met een ambulante (poliklinische) behandeling bij GGz Centraal. Moet ik de bijdrage dan ook betalen?

Antwoord: Nee, de eigen bijdrage voor behandeling gaat in op 1 januari 2012 en geldt voor iedereen voor wie vanaf dat moment een dbc* wordt geopend. U krijgt pas met de eigen bijdrage voor behandeling te maken als uw dbc in 2012 wordt verlengd (na 365 dagen), of als er een nieuwe dbc wordt geopend. De medische administratie van uw afdeling of uw behandelaar kan vertellen wanneer dat is.

Let met name op de laatste zin. Nou, die behandelaar kon dit dus niet juist vertellen!!!!

Iemand ook zo'n ervaring? Of anders ideeën erover hoe dit juridisch in zijn werk zou gaan?
Dames,

Ik lees jullie bericht en erg blij dat ik door jullie al zoveel informatie kan vinden. Bij mij is ongeveer hetzelfde aan de hand als bij jullie. Sterker nog ik heb net (dec2012) een aanmaning van een rekening gekregen binnen gekregen van PsyQ (Parnassia op afschrift), terwijl ik in 2012 geen enkele cursus heb gevolg maar alleen in 2011. Of ik even 400 euro binnen 14 dagen wil betalen. En oh ja ook met 25 euro aan incassokosten, want ik heb de factuur niet gezien want die staan sinds juni online???????? Ipv ik het met de post krijg. DANK parnassia DANK VGZ!

Ik houd jullie op de hoogte en als er niks uitkomt, ga ik naar KASSA of ik zoek pro deo advocaat. Godzijdank zitten die in mijn familie dus wordt het GRATIS:)

Doen jullie mee. IK EIS MIJN 170 euro terug.
Eva, doe normaal.
anoniem_162864 wijzigde dit bericht op 17-02-2013 16:07
Reden: nutteloos
% gewijzigd
Cursus heeft niet geholpen?
Mijn behandelaar zegt ook dat ik niet hoef te betalen (gestart in 2011 via de crisisdienst dus geen wachttijd gehad) dus nu ben ik ook wel benieuwd of en wanneer de rekening komt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven