onterechte verkeersboete?
vrijdag 27 juli 2012 om 12:07
2 weken geleden reed ik in de avond naar huis. Onderweg pakte ik mijn telefoon en deed het stekkertje van mijn handsfree set in mn telefoon. Oortjes in mijn oren, plots zag ik dat er op de auto die voor mij reed ern bordje; politie volgen!
Verdorie wat nou weer dacht ik. Afijn ik stoppen met nog steeds de oortjes in. Verscheen er een agent bij mijn raampje, ik raam open, oortjes uit. Zegt hij: de reden dat we u aanhouden is uw telefoon. Waarop ik direct zeg dat ik niet aan het bellen was. Dat geefde niet zei hij, mijn telefoon aanraken zou al een reden zijn voor een boete!!
220 euries!!!!!!
Kreeg een bonnetje mee die ik niet op dat moment heb bekeken en reed weg.
Nou zag ik later dat er bij reden van boete staat: niet handsfree bellen!!!
Dit klopt dus niet!
Nu vertik ik het om de boete te betalen. Er staat dat ik aan het bellen was en dat is niet zo. Het klopt dat ik mijn tel in mn hand had, maar dan had hij er die reden op moeten zetten.
Zodra de boete binnen is wil ik bezwaar maken. Maar wat is de kans dat ik " win"? Het is nu wel mijn woord tegen zijn woord.
Heeft iemand tips? Ik kan me hier zo boos om maken.
Alvast bedankt!
Verdorie wat nou weer dacht ik. Afijn ik stoppen met nog steeds de oortjes in. Verscheen er een agent bij mijn raampje, ik raam open, oortjes uit. Zegt hij: de reden dat we u aanhouden is uw telefoon. Waarop ik direct zeg dat ik niet aan het bellen was. Dat geefde niet zei hij, mijn telefoon aanraken zou al een reden zijn voor een boete!!
220 euries!!!!!!
Kreeg een bonnetje mee die ik niet op dat moment heb bekeken en reed weg.
Nou zag ik later dat er bij reden van boete staat: niet handsfree bellen!!!
Dit klopt dus niet!
Nu vertik ik het om de boete te betalen. Er staat dat ik aan het bellen was en dat is niet zo. Het klopt dat ik mijn tel in mn hand had, maar dan had hij er die reden op moeten zetten.
Zodra de boete binnen is wil ik bezwaar maken. Maar wat is de kans dat ik " win"? Het is nu wel mijn woord tegen zijn woord.
Heeft iemand tips? Ik kan me hier zo boos om maken.
Alvast bedankt!
dinsdag 31 juli 2012 om 16:39
Voorop de bon schrijft de agent de wettelijke omschrijving die bij het feitnummer hoort. Net zoiets als de titel van een hoofdstuk dus. Dat is inderdaad 'niet handsfree bellen'. Achterop (later op het bureau, staat niet op de doordruk die je mee krijgt) omschrijft hij hoe of wat. Bv 'De betrokkene hield een mobiele telefoon vast'. Het gaat er om wat daar staat en dat weet jij niet.

dinsdag 31 juli 2012 om 19:32
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
http://wetten.overheid.nl ... 1-07-2012#HoofdstukII_i30
Zelfs op zo'n gehandicaptenvoertuig mag je dus geen mobiel vasthouden Kennelijk wel op de fiets.
§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
http://wetten.overheid.nl ... 1-07-2012#HoofdstukII_i30
Zelfs op zo'n gehandicaptenvoertuig mag je dus geen mobiel vasthouden Kennelijk wel op de fiets.