Geld & Recht alle pijlers

Ontslag wederzijds goedvinden

26-06-2011 12:49 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zeer ingekort verhaal

2007 begonnen in secretariele functie voor 40 uur. Net gescheiden, 2 kinderen, financieel moest er 40 uur gewerkt worden.

2009 terug naar 32 uur, lukt me eindelijk financieel. Beoordelings en functioneringsgesprekken waarin duidelijk werd dat baaslief vond dat ik veel ziek en afwezig was voor kinderen. Was 2 keer geopereerd en 1 x ziekte van oudste. Bij ziekte oudste, alleen eerste 2 uur afwezig geweest. Operaties 1 week afwezigheid in totaal. Af en toe uurtje later, of eerder weg ivm doktersbezoek.

2010 op verzoek doch in overleg terug naar 21 uur. Bij aanvang 21 uur, moeder in ziekenhuis, 6 weken in totaal waarvan 3 zeer kritiek. Gewoon doorgewerkt, maar 2 x een afspraak vergeten uit agenda te halen. Werd opgemerkt door baas. Goede voornemen 2010 was : geen ziektedagen in hoop nu eens een positieve houding van werkgever te krijgen. December, ziek...1 week (beginnende longontsteking). Terug op het werk, weer te horen krijgen dat ik teveel ziek en afwezig ben.

2011, veel over gepiekerd tijdens kerstreces, doch er niets mee gedaan en wederom hopen op beterschap omtrent de mening van mijn baas. Werk werd gewoon goed gedaan.

Mei 2011, ontstoken tand, verkeerde verdoving, ontstoken traanbuis/bijholte, veel pijn...4 dagen thuis.

Terug op kantoor, werkgever geeft aan dat dit zo niet langer kan. Ik doe niet mijn best tijd in te halen. Heb geen hart voor de zaak. Bereid geen werk voor thuis in weekenden of vakanties. Het is in zijn ogen altijd alleen maar nemen en niet geven.

Het mag duidelijk zijn dat ik het hier totaal niet mee eens ben.

Paar dagen over nagedacht, ik moest namenlijk met een voorstel naar hem komen.

Heb gezegd dat 70% van zaken die hij noemt, NIET werkgerelateerd zijn, maar over ziek zijn gaan, vakanties, afwezigheid tijdens lunchpauzes, werk wat ik prive er nog naast doe (om het gat tussen 21 en 32 uur op te vangen en toch thuis te kunnen zijn voor 2 kinderen).

Aangegeven dat vrije dagen zijn om opgemaakt te worden (hij verwacht dat er aan het eind van het jaar dagen over zijn, om zo aan hem aan te geven hoe belangrijk ik mijn werk vind). 30% = werkgerelateerd maar stamt uit 2010, ten tijde van de ziekenhuisopname van mijn moeder.

Ik heb aangegeven dat de hoeveelheid fouten die die ik (blijkbaar) maak, in normale verhouding staat tot alle werkzaamheden die wel goed worden uitgevoerd.

Tijdens dit gesprek heb ik mij hard op gesteld, misschien te hard. Heb aangegeven dat ik niet van plan ben die 70% te veranderen omdat dit buiten mijn controle / macht ligt en ik dit ook niet wil. Mijn gezin komt (inmiddels) op nr. 1 en is niet te combineren met thuiswerk, aangezien ik er zelf iets naast doe om het financieel allemaal rond te krijgen.

Heb aangeveven dat ik op deze manier een samenwerking niet zie zitten, maar dat ik dat wel graag wil. Echter als hij verder wil met mij (hij zei in dat gesprek dat wellicht onze wegen moesten scheiden), dat ik dan een stukje mediation van Personeelszaken wilde omdat dit niet verder gaat zo. Ook van mijn kant dus.

Hij zou er op korte termijn op terug komen, want dit had hij niet verwacht (ik was echt fel en hard, mijn grens was (eindelijk) bereikt).

Gevolg :

afgelopen vrijdag een voorstel gekregen om in wederzijds goedvinden, op aangeven van werkgever, weg te gaan.

Het is een voorstel waarin ik aan de afkoopsom (net aan) 2 maanden netto over hou. Het 2e voorstel zou zijn dat ik 4 maanden te tijd krijg iets anders te vinden en dan zelf weg te gaan, mag ik solliciteren onder werktijd, maar geen afkoopsom mee.

Ben nu compleet de weg kwijt, weet niet wat mag en kan. Kan natuurlijk morgen pas gaan bellen en doen, maar mag dit onder werktijd? Ik moet uiteraard gewoon naar mijn werk, maar zie er huizenhoog tegenop, ben ik afgelopen week al 5 kilo kwijt (en ik had er al niet zoveel).

Ik durf mijzelf wel te verwijten dat ik nooit een duidelijke streep heb getrokken voor wat betreft een stukje mediation. Om eerder hulp te zoeken in mijn omgang en het verwachtingspatroon van mijn werkgever, maar daar heb ik nu niets meer aan.

Pfff, iemand advies, raad, ervaring?

Zie dit ook een beetje als van mij afschrijven, het voelt zo oneerlijk.
quote:Hariboooo schreef op 26 juni 2011 @ 14:50:

Dames (en wellicht heren),

Alvast bedankt voor de vele reacties.

Mijn stappenplan voor morgen :

UWV bellen, voor informatie over:

- recht op uitkering

- hoogte uitkering

Dit zal het UWV je niet kunnen vertellen, want dat gaan ze pas bekijken en berekenen op het moment dat er een aanvraag van je ligt. Er staat een rekenvoorbeeld ergens op de site van het UWV.

- gevolgen posi- of negatief voor thuiswerk/eigen bedrijf

Juridisch Loket bellen (heb geen rechtsbijstandverzekering

Op de site van het UWV staat ook waaraan een vaststellingsovereenkomst moet voldoen.

Iemand zei dat de werkgever al sinds 2008 ontevreden is voor wat betreft ziekmeldingen.

Weet iemand dan wat veel of weinig ziekmeldingen zijn? Ik heb in 2009 2 ziekmeldingen, 2010 1 ziekmelding en nu 2011 ook 1 ziekmelding gehad. Is dit veel?

Vanuit mezelf beredeneerd vind ik het niet veel. Maar ik ben niet je baas.

Dat is gewoon wat het meest steekt. Het voelt zo onterecht om hierop beoordeeld te worden. Ik doe mijn werk toch goed? Loop al jaren op mijn tenen om juist zoveel mogelijk wel te werken, heb aangeboden telefoon door te schakelen naar huis, zit tot snachts laat voor bepaalde werkzaamheden te werken omdat dit de volgende dag op tijd bij een opdrachtgever in te leveren. Het is zo tegenstrijdig met wat hij van mij zegt en denkt!

Weet iemand hoeveel je netto overhoudt bij een afkoopsom? Wat gaat hier nog aan belasting vanaf?

Een eventuele afkoopsom wordt bij je loon geteld en er gaat de normaal over je totale loon verschuldigde belasting af. Als je hoger uitkomt dan een normaal jaarloon, betaal je misschien wel extra belasting omdat je deels in een hogere schaal terecht komt.

Ga je niet druk maken over de vraag of het eerlijk is of niet. Daar ga je toch niet uit komen.
Hariboooo, ik snap dat het heel bitter is wat je nu overkomt. Je hebt hoog van de toren geblazen tijdens het gesprek met je baas, en hij nam die kans te baat om van je af te komen. Het klinkt ook niet of je daar met heel veel plezier heen ging.

Wat Pauline zegt, verspil geen energie met hoe oneerlijk het is. Het leven is niet eerlijk. Punt. Harde les, maar die heb je nu in je zak.

Probeer je over je woede heen te zetten, en de beste zakelijke regeling hieruit te slepen. Uithuilen en dan heel snel verder.

Sterkte!
Schakel een advocaat in om een goede regeling voor je te treffen. Een goede advocaat zal ermee beginnen dat de werkgever als onderdeel van de ontbindingsovereenkomst de kosten voor jouw juridische bijstand op zich neemt.
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2011 @ 20:58:

Schakel een advocaat in om een goede regeling voor je te treffen. Een goede advocaat zal ermee beginnen dat de werkgever als onderdeel van de ontbindingsovereenkomst de kosten voor jouw juridische bijstand op zich neemt.

Hoeft niet hoor, wat de advocaat je kost, krijg je net zo'n beetje mee.

Zonde van het geld
@lilialinda

Daarom zei ik ook 'een goede advocaat'. Een werkgever wordt in dat geval aangesproken op zijn zorgplicht en zal eieren voor zijn geld kiezen.
quote:Hariboooo schreef op 26 juni 2011 @ 15:16:

[...]

De uurtjes dat ik eerder of later was...ik zelf. Nam ik vrij. Keren dat ik grieperig was, kiezen die getrokken waren en gingen ontsteken, kinderen die ziek waren : nam ik ook vrij.dan heeft je werkgever niets te klagen.quote:Wil je een discussie aangaan over het inhalen van ziektedagen?nee, waarom zou ik dat willen?quote:Hoe doe jij dat dan? Als je 40 uur werkt en ziek wordt? Ga je dan 3 weekenden dagen inhalen?als ik ziek ben heb ik geen inkomen.
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2011 @ 20:58:

Dag dames,

Ik lees met interesse mee voor mijn vriend die nu in hetzelfde schuitje zit.

Wat is een goede regeling?

-Is dat accepteren dat het dienstverband per XXX (tijdstip van nu +opzegtermijn) eindigt en dat je tot die tijd vrijgesteld wordt van arbeid.

Of is dat

-Vaststellingsovereenkomst opstellen per eerstvolgende van de maand met daarin vermeldt dat je een X bedrag aan loon meekrijgt

Of is het een combinatie van beide opties?

Ik weet niet zo goed wat een redelijke oplossing is. Mijn vriend heeft inmiddels al diverse aanbiedingen gehad van andere mogelijke werkgevers. Het is dus ook niet zo dat we hier een slaatje uit willen slaan, maar willen wel zijn rechten niet zomaar verspelen.

En in tegenstelling tot TO heeft mijn vriend tot dusverre altijd goede beoordelingen gehad.

Sorry voor het inbreken
Wat een goede regeling is, hangt geheel af van de omstandigheden van het geval. Laat je dus bijstaan door iemand die daar verstand van heeft.
Discussie functioneren even terzijde. Je hebt twee keuzes gekregen van je baas, vier maanden doorwerken en zelf ontslag nemen of vaststellingsovereenkomst en dan 2 maanden mee. LET OP: hoewel de vier maanden financieel misschien aantrekkelijker is, verlies je met zelf ontslag nemen je WW-rechten.

Indien je een vaststellingsovereenkomst tekent en deze is goed vastgelegd, dus geen verwijtbaarheid aan jouw zijde, inititatief wg en geen dringende reden, dan heb je indien je aan de voorwaarden van de WW voldoet (wekeneis, daar voldoe je aan want je hebt afgelopen 26 weken gewerkt en 4 uit 5 eis, daar voldoe je ook aan) recht op een WW-uitkering. Eerste twee maanden tegen 75 procent, daarna tegen 70 %. De vergoeding die je meerkrijgt zou ik dan ook gebruiken om dit verlies op te vangen.

Afhankelijk van je leeftijd is 2 maanden mogelijk aan de krappe kant of juist prima. Dienstverleden vier/misschien 5 jaar. Bij leeftijd onder 35 is 2 conform geldende norm, ben je boven de 35 dan zou de geldende norm ongeveer 4 maandsalarissen zijn.

Je moet goed opletten dat de opzegtermijn goed wordt gehanteerd. Dus als je een overeenkomst sluit in de maand julie, dan is einde dienstverband per 1 september als je vier jaar in dienst bent en per 1 oktober als je meer dan vijf jaar in dienst bent (dit kan ik niet herleiden uit je post). Als de opzegtermijn niet correct is gehanteerd kom je zonder geld te zitten voor een periode. WW gaat namelijk pas in na opzegtermijn, dus als jij akkoord gaat met een ontslag eerder dan is de tussenliggende periode voor jou rekening.

Dergelijke overeenkomsten zijn vaak tegen finale kwijting, als je nog iets van de je wg te vorderen hebt dan niet tekenen want dan kan je niets meer vorderen (bv achterstallig salaris). Werkt twee kanten op, wg kan ook niets meer bij jou vorderen mocht dat het geval zijn.

In ovk vastleggen hoe betaling vakantiedagen ed zal geschieden en hoeveel dagen je hebt om discussie te voorkomen. Als je vrijgesteld wordt van werk over bv de opzegtermijn, dan teken je vaak dat je vakantiedagen komen te vervallen. dit alleen doen als je minder vakantiedagen hebt dan de tijd dat je wordt vrijgesteld, anders ben je de rest dus kwijt.

Concepten van dergelijke voorstellen staan gewoon op de site van het UWV. Die kan je wg gebruiken. Wel verstandig om je te informeren, soms doen ze je ook bij het UWV helpen met het nakijken, ligt eraan wie je treft. Mocht je nou iets hebben getekend waar je het niet mee eens bent of nadelig is en je dat niet wist, kan je mogelijk een beroep op dwaling doen.
Kickstart, als je vriend bij een andere wg gaat werken en dus zelf ontslag neemt dan geen recht op WW als het bij die nieuwe wg niet lukt (bv ontslag in de proeftijd). Beter om wel einde dienstverband via vaststellingsovereenkomst over een te komen, dan heb je nog recht op WW als het daarna bij een nieuwe wg niet lukt.
@boekje

Waaruit maak jij op dat er bij het 4 mnd voorstel geen vaststellingsovereenkomst hoort?

En of de afkooppremie redelijk is, hangt niet alleen van TO haar leeftijd af. Wellicht is er een CAO van toepassing die redelijk anders definieert en als de werkgever geen dossier heeft opgebouwd dan kan het maar zo zijn dat het dubbele redelijk is.
Nou als je de post goed zou lezen nummerzoveel dan staat er toch echt duidelijk dat haar een wgv is geboden met een vergoeding wat neerkomt op netto 2 maandsalarissen. Andere optie is 4 maanden blijven en dan zelf weggaan. Zelf weggaan gaat per definitie niet samen met een wgv (tenzij wg en wn onder 1 hoedje spelen).

Ten aanzien van de afkooppremie heb ik de geldende norm aangegeven, derhalve C=1. Bij geen dossier kan dat inderdaad leiden tot een hogere correctiefactor, bij een (redelijk) dossier kan het tot een lagere vergoeding leiden. Doch bij een wgv wordt vaak uitgegaan van C=1. Derhalve de geldende norm! Het is aan TO om zelf te bepalen of het dossier voldoende is, daar heb ik geen inzicht in. Een eventuele rechtsbijstandsverlener zal TO hier in bijstaan en uiteraard meer eisen. Echter indien TO geen rechtsbijstand/vakbond/gemachtigde heeft die voor haar de onderhandelingen kan voeren, dan is het een prima uitgangspunt om van C=1 uit te gaan.

En in CAO's staan geen afkoopregelingen voor individuele ontslagen. In CAO's worden in sommige sectoren wel regelingen opgenomen welke zullen gelden in geval van reorganisaties. Maar individuele gevallen, zoals bij TO, zul je niet in een CAO geregeld zien.
@boekje

Ik schreef het net ook al aan je, ga nog even terug naar school! Een CAO kan wel degelijk voorschrijven wat er bij ontslag dient te gebeuren, en kan ook toezien op gevallen anders dan een reorganisatie.
Ik had al zo'n vermoeden dat je ook hier zou komen met je reactie. Jeetje zeg, wat ben jij kinderachtig bezig. Denk je nou echt dat TO met jou post op deze manier geholpen wordt?
Ik denk dat TO geholpen is met een goede advocaat die deze zaak op de inhoud kan beoordelen. Alleen een juridisch onderlegde professional met kennis van het dossier kan beoordelen wat al dan geen acceptabele regeling is voor TO e.a. hier in dit topic.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Allereerst NOOIT zo'n contract tekenen waarin je akkoord gaat zonder dat aan een advocaat te laten zien! Er zijn allerlei factoren waarmee zij kunnen berekenen op welke ontslagvergoeding je recht hebt.Blijf altijd vol houden dat je daar wilt blijven werken! Zelfs als ze je weg zouden sturen dan blijf je je melden daar. Als je dit zo doet kun je niet verwijtbaar werkeloos worden gesteld.(verwijtbaar werkeloos zijn betekent geen ww ontvangen en dat wil je niet)

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Bel ze op en meld deze zaak aan. Zo niet ga als een speer naar het juridisch loket. Ik heb ooit een conflict gehad met werkgever en je moet gewoon heel erg oppassen en niets tekenen. Maak een bezwaarschrift. Via juridisch loket / rechtsbijstand hoor je wat je daar in moet zetten.Zorg dat jouw werkgever dit ontvangt en laat hem tekenen voor ontvangst. Doet hij dat niet stuur hem dan een mail met ontvangstbevestiging.
Hoe ging het vandaag, TO? Ben je aan het werk geweest? Informatie ingewonnen? Advocaat gesproken?
Ja, gisteren aan het werk geweest. Viel qua sfeer mee, maar motivatie...moet ik mijzelf echt een schop onder mijn (ietwat ingevallen) achterwerk geven.

Heb morgenochtend gesprek bij Juridisch Loket.

Vanmiddag intakegesprek (telefonisch) met advocaat

Ingeschreven bij UWV en wordt vandaag gebeld voor afspraak om eventueel eigen ondernemerschap uit te breiden.

Vandaag weer dagje werken, heb gelukkig nu al hoofdpijn.

Je zult zien dat zodra ik daar weg ben, ik gewoon niet meer ziek wordt, dat het echt spanning was en op mijn tenen lopen. Ik heb ws. nooit aan zijn verwachtingspatroon kunnen voldoen, wel geprobeerd overigens.

Er staan goede dingen in de reacties, met name over : accepteren en nu verder gaan, eruit halen wat eruit te halen valt (dat klinkt zo negatief, maar niet zo bedoeld).
Nog even een linkje om een ontslagvergoeding te berekenen. Leeftijd speelt idd een rol, maar net een beetje anders dan eerder hier aangegeven (oa niet huidige leeftijd, maar leeftijd tijdens de diensttijd, komt dus net iets anders uit als je nu bv 36 bent).

http://www.wattedoenbijon ... antonrechtersformule.html

En volgens mij ben je goed bezig, zowel praktisch richting UWV, JL, advocaat, je werkgever als emotioneel! Het is nu ontzettend naar, maar je zult er uiteindelijk beter uit komen. Sterker en wss met een prettiger werkomgeving! Probeer je daaraan maar vast te houden. Sterkte!
Dank je wel, ja zo voelt het ook wel.

Morgenochtend afspraak advocaat. Het lijkt er toch op dat mijnheer de werkgever geen enkel dossier heeft, hij weet niet eens wanneer ik wel en niet ziek was en/of "vaak afwezig" zoals hij zelf zegt.

Blijkbaar neemt een advocaat dan zijn kosten mee in het voorstel naar de werkgever. Zelf zou ik dat niet kunnen betalen van de afkoopsom, kan ik beter meteen akkoord gaan.

We wachten weer af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven