Geld & Recht alle pijlers

Opgelicht, wat nu :(((

14-12-2012 23:31 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb op de 14e via babydump een autostoeltje besteld via I Deal. Nu deed internetbankieren van rabobank al vreemd. Ik kreeg de melding, parameters worden gecontroleerd. Vervolgens kwam ik in een andere scherm terecht waarin ik weer moest proberen te betalen, dit heb ik netjes gedaan, maar dacht dat het fout ging. Het stoeltje kostte 79 euro, die is ook afgeschreven, maar nu zie ik dat er ook 150 euro extra is afgeschreven! En wel naar het rek nr: 243287453 van envoy services limited!! Heb opgezocht, maar kan niet zo gauw iets duidelijks vinden. Denk dus dat ik ben opgelicht :( Heb al niet zoveel geld! Wat kan ik nu doen :(((((
Twee keer inloggen is niet normaal, bank bellen dus.

Ik had een keer een virus binnengehaald, waarna ik bij het inloggen bij mijn internetbankieren een scherm kreeg dat mijn gegevens gecontroleerd werden ofzo. Meteen de computer afgesloten en de bank gebeld, bleek inderdaad foute boel te zijn. Gelukkig was ik er op tijd bij en was er niets van mijn rekening afgeschreven, maar dat kan dus wel gebeuren en komt dus wel vaker voor.
Kan het zijn trouwens dat je een virus hebt binnengehaald? Heb je een goede en up to date virusscan? Bij de ING bieden ze een scan aan, die zou je kunnen downloaden en laten scannen, volgens de medewerker die ik toentertijd sprak (was bij ING) pakte hun scan beter de bedreigingen met betrekking tot internetbankieren aan dan een "standaard" virusscan. Weet niet of het waar is, maar proberen kan altijd natuurlijk: http://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/index.aspx
Aangifte doen.
En aangifte doen inderdaad, maar stap 1 is echt om zo snel mogelijk actie te ondernemen zodat je internetbankieren niet verder misbruikt kan worden!
Wacht, is het een automatische incasso, wat afgeschreven is? Dan kun je natuurlijk beginnen met het bedrag te storneren. Dat kun je zelf doen via je internetbankieren.
Hoi,

Ik werk bij een bank op een afdeling die dit soort meldingen behandelt.

Ten eerste een ideal betaling is geen incasso en kan dus niet gestorneerd worden. Je bank kan in het geval van oplichting niet veel doen. Banken staan buiten Ideal betalingen.

Bedrijven waar je via ideal kan betalen werken over het algemeen met een bedrijf die dit voor ze verzorgt. Waarschijnlijk is die envoy service zo'n bedrijf. Wat je in dit geval het best eerst kunt doen is Babydump bellen en vragen of ze de betaling hebben ontvangen. Wanneer dit het geval is dan zullen ze ook kunnen zien dat het ontvangen bedrag hoger is dan wat er betaald had moeten worden en zouden ze het teveel ontvangen bedrag retour moeten boeken.

Wanneer ze aangeven dat ze het bedrag niet ontvangen hebben dan kun je contact opnemen met je bank en vragen of zij contact op willen nemen met envoy services om de betaling na te trekken. Envoy services zou aan moeten kunnen geven of Babydump het bedrag heeft ontvangen. Let wel, niet alle banken verlenen deze service en in het geval van een Ideal betaling zullen ze je eerst naar Babydump verwijzen. Geef duidelijk aan dat je al contact hebt gehad en dat zij aangeven het bedrag niet ontvangen te hebben.

Wanneer dit allemaal niet lukt, dan rest alleen nog aangifte doen bij de politie. Je bank kan het bedrag niet voor je terug halen.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1307662

Hier op Zembla hebben ze het erover wat er zou kunnen zijn.
Je kan ook gewoon s' nachts je bank bellen, wist je dat ?
Die betaling via Ideal naar Babydump en de afschrijving naar envoy services limited staan los van elkaar. Kijk eens, als je bent ingelogd op je internetbankieren welke 2-letterige code er achter de betaling staat. Bijvoorbeeld MA voor machtiging, of TB voor telebankieren BA voor betaalautomaat. Als er MA achter staat kun je deze door je bank laten storneren.
quote:niekie1 schreef op 15 december 2012 @ 11:27:

Die betaling via Ideal naar Babydump en de afschrijving naar envoy services limited staan los van elkaar. Kijk eens, als je bent ingelogd op je internetbankieren welke 2-letterige code er achter de betaling staat. Bijvoorbeeld MA voor machtiging, of TB voor telebankieren BA voor betaalautomaat. Als er MA achter staat kun je deze door je bank laten storneren.Dit klopt niet. Alleen een incasso kun je laten storneren (tenzij het een rembour incasso of een lotterij incasso is). Een Ideal betaling gaat buiten de bank om en kan nooit gestorneerd worden. Een ideal betaling is namelijk geen incasso.
quote:pavlova schreef op 15 december 2012 @ 12:07:

[...]

Dit klopt niet. Alleen een incasso kun je laten storneren (tenzij het een rembour incasso of een lotterij incasso is). Een Ideal betaling gaat buiten de bank om en kan nooit gestorneerd worden. Een ideal betaling is namelijk geen incasso.Ik zeg helemaal niet dat een ideal betaling gestorneerd kan worden. Een machtiging wel, tenzij het inderdaad een betaling voor een loterij betreft. En een machtiging herken je bij de Rabobank als er bij het inloggen via de website achter de betaling een code MA staat.
Pavlova, Babydump is inderdaad via ideal betaald, dat kun je niet storneren. Maar de tweede afschrijving, daarvan is de vraag of het een incasso is of een ideal betaling. In het eerste geval kan TO het wel degelijk storneren.

TO, bank al gebeld? Virusscan gedaan? Al iets verder gekomen?
Ik hoop dat Chartreuse gelijk heeft. Dat hoop ik ook zo! Ik heb in de nacht met de bank gebeld. Mevrouw aan de tel zei dat ik beter kon langskomen. Na slecht slapen naar de bank gegaan en daar de situatie uitgelegd. Nu blijkt dat ik de betaling via I Deal meerdere malen heb gedaan. Ik weet nog wel dat het niet lukte en ik de handeling heb herhaalt. Tijdens het intoetsen van de signaleercode heb ik niet meer gekeken (de tweede keer) wie de begunstigste was. Ik ging er immers vanuit dat het om babydump ging! Via hun site ben ik naar Ideal geleid. Volgens mij heb ik niks fouts ingevuld, maar de bank zegt dat ik de betaling via Ideal heb gedaan. Ze kunnen het niet storneren. Het bedrijf waar het geld naartoe gaat is in Londen gevestigd. Ze hebben het bedrijf wel vaker langs zien komen. Voornamelijk via datingsites en goksites. Maar daar heb ik niks te zoeken! Ik moet nu wachten tot maandag, omdat het bedrag in de reservering staat en de 17e wordt bijgeschreven bij de begunstigde. Maar nu zat ik me net te bedenken, misschien is het wel een rekeningnummer van iemand anders die via de naam van dat bedrijf geld incasseert? Nooit gedacht dat dit zomaar kon. Alle mensen opgelet. Kijk naar het rekeningnummer in mijn openingspost. Laat dit een waarschuwing zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven