Geld & Recht alle pijlers

Ophalen kinderen na verhuizing ex

14-02-2020 09:05 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben sinds 5 jaar gescheiden. Mijn ex is 150 km verder weg verhuisd naar Limburg. Is het reeel dat hij van mij verwacht dat ik de kinderen bij hem ophaal? Of hem halverwege tegemoet kom?
anoniem_387674 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 13:04
78.77% gewijzigd
fashionvictim schreef:
14-02-2020 09:16
Ik zou nee zeggen en als hij daar vervelend op reageert zou ik zeggen dat als het hem niet bevalt we ook opnieuw naar de rechter kunnen om de omgangsregeling en de alimentatie aan te passen aan de nieuwe realiteit.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 10:50
En dan om de haverklap de man-flu hebben zeker?
Ja eigenlijk heb je daar een punt. Ik redeneer vanuit mijn ex - die zich gewoon normaal kan gedragen en dus niet voor elke scheet zou bellen. Misschien is het in dit geval beter om gewoon geen openingen te laten.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 10:50
En dan om de haverklap de man-flu hebben zeker?
Nou inderdaad. Hij regelt het maar. Door zo ver weg te gaan wonen heeft hij TO haar noodoplossingen bij ziekte en calamiteiten ook ernstig beperkt. Dat kan ze nu ook lekker zelf oplossen.
Je lijkt me een goede moeder qua flexibiliteit en overwegingen.
Ik vind dat je dit “probleem” niet in je eentje moet oppakken, want dan ben jij de boeman, of je levert weeeeerr een stapje in. En is dat in het belang van de kinderen?

Jouw ex heeft aandeel in het probleem, en Ik zou bemiddeling gaan zoeken om te voorkomen dat jullie hier over moeten vechten.

Dus zeg tegen je ex dat je wilt dat jullie allebei het belang van de kinderen voorop stellen, en vraag of hij dit ook wil. Zeg dat je met een instantie (mediator?) om tafel wil zitten om in de nieuw ontstane situatie goede oplossingen te verzinnen. Je kinderen willen sowieso geen vechtende ouders en gewoon zoveel mogelijk positief contact met beiden.

Kijk samen met de mediator wat jullie allebei voor doel hebben, en wees eerlijk in hoeveel inspanning je daarvoor wilt leveren. Als een ander dan jij hier naar vraagt, heb je kans op een eerlijker antwoord van je ex.
Vind je ex het zelf een probleem voor zijn relatie met de kinderen dat hij ze minder ziet, en hoe denkt hij dat dit voor hen is?

Zou hij dit willen compenseren door het op andere momenten (vrije weken?) in te halen? Hoe vaak per jaar wil hij ondanks de afstand toch proberen bij iets belangrijks te zijn (toneelstuk, wedstrijd, diploma)?

Hoeveel marge heeft hij om ondanks de afstand 1 of 2x per jaar bij te springen bij ziekte of overmacht? En omgekeerd; hoeveel ruimte heeft hij (maximaal!) om af te wijken van zijn toezeggingen, omdat jullie elkaar nog een beetje willen opvangen? Zo kan je ook beperken dat hij je steeds voor het blok zet; na bv 2x afwijken is zijn marge voor het kalenderjaar op, en moet hij zelf dingen anders regelen ( dan ben jij niet de kwade pier die nee zegt maar dan is het volgens de afspraak).

Zolang iemand anders dan jij dit vraagt, is er minder kans dat hij hier boos om kan worden.

Besluit samen wat fijn is voor de kinderen; wanneer is een ophaal of wegbreng moment voor hen het minst belastend en past dat het best in hun ritme.

Kijk daarna welke inspanningen dit van jullie vraagt. Kijk samen hoeveel je over hebt voor een soepele oplossing qua tijdsduur. Het geld zou ik zelf bij hem laten: als jij meer rijdt, mag hij daarvoor een vergoeding betalen.

Kijk terloops of de financiële afspraken de huidige situatie nog dekken.
Als dit niet zo is, kan je er met de mediator naar kijken of besluiten dat je een herziening wilt via de rechter. Zolang er iemand bij zit die steeds de aandacht terug brengt naar de kinderen om wie het gaat, heb je het minste kans op escalatie. Dan ziet hij dat iets zijn eigen keus is en niet iets dat jij hem opdringt.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 11:25
13.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-02-2020 09:16
Ik zou nee zeggen en als hij daar vervelend op reageert zou ik zeggen dat als het hem niet bevalt we ook opnieuw naar de rechter kunnen om de omgangsregeling en de alimentatie aan te passen aan de nieuwe realiteit.
Dit zou ook mijn eerste reactie zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 10:40
Maar normaal regel je dat met je partner/vader van kids als je nog samenwoont als je een dagje met 'n vriendin naar de sauna wil bijv, TO moet nu voor elke scheet oppas inhuren.
Het gaat alleen om twee donderdagavonden en vrijdagochtenden tot half 9, ik denk dat dat wel meevalt. Op vrijdag zitten de kinderen op school en worden ze door hun vader opgehaald. En trouwens, voor een ouder is 3 dagen achter elkaar je kinderen kwijt zijn best lang, dus als ik TO was zou ik dat helemaal niet erg vinden.
Die mediator kunnen ze overslaan hij heeft niets besproken over een verhuizing 150 km verder op.
pamelacourson schreef:
14-02-2020 11:20
Het gaat alleen om twee donderdagavonden en vrijdagochtenden tot half 9, ik denk dat dat wel meevalt. Op vrijdag zitten de kinderen op school en worden ze door hun vader opgehaald. En trouwens, voor een ouder is 3 dagen achter elkaar je kinderen kwijt zijn best lang, dus als ik TO was zou ik dat helemaal niet erg vinden.
Ze zit er verder wel 11 dagen in haar eentje mee opgescheept, dus een beetje ademruimte is voor iedereen gezond.
Hopelijk kan ze hem wel de vakanties voor het overgrote deel laten overnemen.

Worden ze op vrijdag rechtstreeks uit school opgehaald dan, zodat ze niet meer langs thuis hoeven voor hun reistas zodat TO ook écht vrij heeft vrijdag om 's middags te gaan borrelen bijv?
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 11:26
13.87% gewijzigd
redbulletje schreef:
14-02-2020 11:25
Ze zit er verder wel 11 dagen in haar eentje mee opgescheept, dus een beetje ademruimte is voor iedereen gezond.
Hopelijk kan ze hem wel de vakanties voor het overgrote deel laten overnemen.
duidelijk dat je er niks van snapt. Wees dan niet zo stellig in je meningen.
*2020* schreef:
14-02-2020 11:23
Die mediator kunnen ze overslaan hij heeft niets besproken over een verhuizing 150 km verder op.
Is de mediator overslaan in het belang van de kinderen?
blijmetmij schreef:
14-02-2020 11:27
Is de mediator overslaan in het belang van de kinderen?
In dit geval wel hij durft blijkbaar ook het gesprek niet aan met zijn ex over zijn verhuizing naar Limburg.
Convenant is nu niet meer geldig hij heeft zelf alle beslissingen gemaakt to kan beter rechtstreeks naar een advocaat/rechter stappen om alles goed vast te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me nog nooit "opgescheept" gevoeld met mijn eigen kinderen hoor. Je kan ook een beetje overdrijven hé Redbulletje
Het is wel in het belang van de kinderen dat de band met hun vader versterkt wordt en dat kan misschien wel door wat meer vakantiedagen daar door te brengen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
14-02-2020 11:27
Is de mediator overslaan in het belang van de kinderen?


Een mediator gaat naar compromissen en afspraken zoeken. Als je nu al weet dat 1 van de 2 zich daar toch niet aan houdt dan creëert dat alleen maar stress en onduidelijkheid.

Kinderen houden vooral van rust en duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
14-02-2020 11:30
Ik heb me nog nooit "opgescheept" gevoeld met mijn eigen kinderen hoor. Je kan ook een beetje overdrijven hé Redbulletje
Ach wat een teergevoeligheid. Ik ben soms echt echt wel blij als ik even een paar dagen niet de zorg heb voor mijn kinderen.
*2020* schreef:
14-02-2020 11:30
In dit geval wel hij durft blijkbaar ook het gesprek niet aan met zijn ex over zijn verhuizing naar Limburg.
Convenant is nu niet meer geldig hij heeft zelf alle beslissingen gemaakt to kan beter rechtstreeks naar een advocaat/rechter stappen om alles goed vast te leggen.
Advocaten nemen je niet samen om tafel om te vragen om te vragen hoe je kind zich ergens bij voelt, en wat je daar aan wilt doen. Advocaten stellen juist harde eisen tegenover elkaar: recept voor strijd.

Ik weet ook niet of er scheidingscoaches oid zijn; mediator is voor mij een containerbegrip. Het mag ook iemand van jeugd en gezin zijn die meedenkt, maar ik denk niet dat zij dat aanbieden. Uitgangspunt is hulpverlening/kinderwelzijn en geen strijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me absoluut niet opgescheept met mijn kinderen en mis ze zeker als ze de weekenden niet bij mij zijn. Maar ik heb ook wel behoefte aan tijd voor mezelf. Die heb ik eens in de twee weken het weekend dat de kinderen dus bij hun vader zijn.
l
anoniem_387674 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 17:58
47.52% gewijzigd
bemby77 schreef:
14-02-2020 10:08
Beste Harry,

Ik begrijp de belasting van de afstand maar dat is nu eenmaal een consequentie van verhuizen naar een plaats veel verderop. Net als het laten vallen van de donderdag. De verantwoordelijkheid voor het halen en brengen laat ik dan ook bij jou.

Groet, Gerda
Dit klinkt netjes. Zijn verhuizing, zijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet in het belang van de kinderen om ze ergens op een tochtige parkeerplaats van de ene naar de andere auto, met al hun spullen, te laten overstappen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
14-02-2020 11:35
Ach wat een teergevoeligheid. Ik ben soms echt echt wel blij als ik even een paar dagen niet de zorg heb voor mijn kinderen.
Tuurlijk is het ook leuk om af en toe dingen voor jezelf te kunnen doen, maar ik leg het allemaal niet zo op de weegschaal - ik ga echt niet uitrekenen of de dagen wel "eerlijk" verdeeld zijn. Bij een extra dagje was ik blij, niet geïrriteerd. Maar dat is dus teergevoelig begrijp ik ?
Dat is trouwens off topic ... dat kan TO wel voor zichzelf uitmaken denk ik.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
suzyqfive schreef:
14-02-2020 11:45
Het is niet in het belang van de kinderen om ze ergens op een tochtige parkeerplaats van de ene naar de andere auto, met al hun spullen, te laten overstappen.
Dit. Het eerste waar ik aan dacht.
Wat een armoede om de overdracht ergens op een parkeerplaats te doen. Lopen mij de rillingen van over de rug.
belgali schreef:
14-02-2020 11:45
Tuurlijk is het ook leuk om af en toe dingen voor jezelf te kunnen doen, maar ik leg het allemaal niet zo op de weegschaal - ik ga echt niet uitrekenen of de dagen wel "eerlijk" verdeeld zijn. Bij een extra dagje was ik blij, niet geïrriteerd. Maar dat is dus teergevoelig begrijp ik ?
Dat is trouwens off topic ... dat kan TO wel voor zichzelf uitmaken denk ik.
In geval van maar 2 weekenden per maand slaat de weegschaal al volledig door natuurlijk. Het is anders als je met co-ouderschap week op week af doet en er bij calamiteiten een keer een extra dag/weekend aan je gevraagd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Sugarsnap schreef:
14-02-2020 11:42
Ik voel me absoluut niet opgescheept met mijn kinderen en mis ze zeker als ze de weekenden niet bij mij zijn. Maar ik heb ook wel behoefte aan tijd voor mezelf. Die heb ik eens in de twee weken het weekend dat de kinderen dus bij hun vader zijn.

Verder is het inderdaad best lastig dat hij nooit als backup kan fungeren. Alle sport en speel momenten komen op mij neer. Brengen, halen, kijken bij wedstrijden, optredens, schoolactiviteiten etc. Ik doe het met alle liefde, maar het is qua planning soms best een uitdaging.

...
Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Je hebt er gewoon recht op dat dingen verlopen volgens de afspraken, daarvoor heb je ze gemaakt. Hij blijft deze eenzijdig veranderen zonder naar het belang van de kinderen te kijken. Laat je niet aanpraten dat de consequenties hiervan op jouw bordje horen, zowel in praktische als in emotionele zin.

Ik snap heel goed dat je tactisch wilt zijn bij zo'n ex. Ik kan je wel voorspellen dat dit soort mannen nooit makkelijk worden en de grenzen blijven overschrijden zodra ze daar de ruimte voor krijgen. Ik zou dus toch een beleefde maar solide "nee" laten horen en me eventueel alvast oriënteren op je mogelijkheden om de afspraken anders te laten veranderen. Hij houdt zich er misschien toch niet aan, maar dan zijn de kaders duidelijk waar jij recht op hebt.

Het alternatief is dat je toegeeft en dan eigenlijk alleen uit angst om nee te zeggen tegen hem en de consequenties hiervan. Ik denk dat die consequenties groter en langduriger zijn als je nu toegeeft dan wanneer je de pleister er nu af trekt. Hij zoekt toch overal ruimte in zijn voordeel, ook als je ja zegt want dan ziet hij meer ruimte.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 11:55
In geval van maar 2 weekenden per maand slaat de weegschaal al volledig door natuurlijk. Het is anders als je met co-ouderschap week op week af doet en er bij calamiteiten een keer een extra dag/weekend aan je gevraagd wordt.
ja klopt... ik kom van een heel ander referentiekader; dat voor mij eigenlijk vanzelfsprekend is, maar als ik dan zo'n verhaal lees ik weer besef dat dat blijkbaar niet altijd zo is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Sugarsnap schreef:
14-02-2020 11:42
Ik voel me absoluut niet opgescheept met mijn kinderen en mis ze zeker als ze de weekenden niet bij mij zijn. Maar ik heb ook wel behoefte aan tijd voor mezelf. Die heb ik eens in de twee weken het weekend dat de kinderen dus bij hun vader zijn.

Verder is het inderdaad best lastig dat hij nooit als backup kan fungeren. Alle sport en speel momenten komen op mij neer. Brengen, halen, kijken bij wedstrijden, optredens, schoolactiviteiten etc. Ik doe het met alle liefde, maar het is qua planning soms best een uitdaging.

Uiteraard werk ik ook nog, maar gelukkig niet fulltime, dus kan er vaak zijn voor de kinderen als ze uit school komen.

Met mijn nieuwe vriend woon ik overigens niet samen.
Realiseert hij zich dat dat ook een consequentie is van zijn verhuizing?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-02-2020 10:15
Waarom heb jij uberhaupt in het begin gereden terwijl hij het was die verderop ging wonen?
Wel heel lullig dat hij jou er mee liet zitten vanaf dat je niet meer reed. Heb je hem wel financieel uitgekleed om dat te compenseren?
Omdat ik al aan voelde, als ik dat niet zou doen, het snel afgelopen zou zijn met de weekendjes bij papa. En dat vond ik zo schrijnend dat ik toe gegeven heb.
Financieel niet uitgekleed, was het me niet waard. Er speelde al zoveel ( ivm herkenbaarheid geen details, maar hij heeft het me heel moeilijk gemaakt) dat ik er geen energie meer voor had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven