Geld & Recht alle pijlers

Opleiding ondermaats!

10-09-2011 09:39 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een aantal jaren geleden een een-jarige MBO opleiding gedaan. Afgerond en met goede resultaten geslaagd. Hij was toen nog minderjarig dus de opleiding zelf heeft geen geld gekost. Wel heb ik een hoop geld neergelegd aan reiskosten, boeken, buitenschoolse activiteiten enz.

Ik denk al met al zo'n 1200 euro.

Afgelopen week kreeg ik een rapport onder ogen, opgesteld door de inspecteur van onderwijs, over de betreffende opleiding in datzelfde jaar. Bij navraag bleek dat er soms lukraak wordt getoetst.

Ik schrok van de uitkomst. Er kunnen, bij dat soort rapporten, punten uitgedeeld worden varierend van 1 (zeer slecht) tot 5 (zeer goed). In 95% van de gevallen scoorde de opleiding een 2 (slecht). Het enige punt waar een 3 (voldoende) gescoord werd was het algehele gevoel van veiligheid die de kids hadden tijdens schooltijden.

Ik zit hier nogal mee in mijn maag. Het heeft mijn zoon niet geschaad, maar erg veel wijzer is hij niet geworden van dat jaar. Hij heeft bij mij regelmatig geklaagd tijdens het betreffende jaar maar ik deed dat af als "pubergeklaag". Zijn klachten gingen over te korte lessen, veel lesuitval, ongemotiveerde leraren, geen orde in de klas, niet nakomen van afspraken, toetsen opgeven die vervolgens niet afgenomen werden enz enz.

Eigenlijk wil ik (een deel van) mijn geld terug. Mijn zoon heeft niet gekregen waar hij voor betaald heeft. Deze vraag is eigenlijk aan de juristen onder ons: Bestaat er binnen het onderwijs een garantieregeling oid?

Ik bedoel, als je een TV koopt van 1200 die achteraf slecht blijkt te zijn, kun je ook je geld terughalen.. toch?
Je hebt de 1200 euro niet besteed aan lesgeld, maar aan boeken, reiskosten en buitenschoolse activiteiten. Het lijkt mij niet dat je dat geld kunt terugkrijgen.
Joh, dan zou ik mijn hele middelbare school-jaren terug kunnen vragen. Lijkt me niet, ze zullen het wel grotendeels gooien op overmacht enzo.
quote:Tomatensoep schreef op 10 september 2011 @ 09:43:

Joh, dan zou ik mijn hele middelbare school-jaren terug kunnen vragen. Lijkt me niet, ze zullen het wel grotendeels gooien op overmacht enzo.Dit is natuurlijk een kul argument. Ik bedoel, ik heb een officieel rapport in handen van het ministerie van onderwijs. Dit gaat niet alleen om "een gevoel" maar om harde feiten!
Dan had je tussentijds moeten klagen en niet achteraf omdat je nu een rapport in handen hebt.
Ik ken een geval van buitenlandse studenten die in NL een universitaire opleiding volgenden, die uiteindelijk niet tot een geldig universitair diploma hebben geleid omdat de instelling niet geaccrediteerd werd. Zelfs in dit extreme geval zijn de studenten al jaren aan het procederen om nog iets terug te krijgen. Conclusie, aangezien jouw zoon wel een geldig diploma heeft ontvangen, zou ik nergens op rekenen en er zeker geen rechtzaken voor gaan voeren.
quote:mineraal schreef op 10 september 2011 @ 09:46:

Dan had je tussentijds moeten klagen en niet achteraf omdat je nu een rapport in handen hebt.Waarom niet? Is daar een deadline voor?
quote:nummerzoveel schreef op 10 september 2011 @ 09:47:

Ik ken een geval van buitenlandse studenten die in NL een universitaire opleiding volgenden, die uiteindelijk niet tot een geldig universitair diploma hebben geleid omdat de instelling niet geaccrediteerd werd. Zelfs in dit extreme geval zijn de studenten al jaren studenten aan het procederen om nog iets terug te krijgen. Conclusie, aangezien jouw zoon wel een geldig diploma heeft ontvangen, zou ik nergens op rekenen en er zeker geen rechtzaken voor gaan voeren.Ben ik ook niet van plan hoor. Echter, net als bij de HBO opleidingen (waar zoveel over gesproken wordt tegenwoordig), mag er ook wel eens wat aandacht worden besteedt aan de slechte MBO opleidingen.
Die aandacht wordt er al aan besteed, want de inspectie voert onderzoeken uit en maakt de uitkomsten daarvan publiekelijk bekend. Voor de school betekent dat minder scholieren en dus minder subsidie. Of in het slechtste geval zelfs verlies van de onderwijsbevoegdheid.
Het niet klagen tussentijds geeft aan dat jij tevreden was wat er aan lessen aangeboden werd inclusief de kwaliteit daarvan. Achteraf klagen heeft nu geen zin om bovenstaande reden.
Ik heb geen idee, maar denk dat het lastig wordt omdat je voor de opleiding zelf niks hebt betaald, en dat is wat slecht beoordeeld is.

Misschien kun je een gesprek aanvragen met de betreffende instantie?

Is de educatie daar inmiddels beter? Wellicht wil hij vakken opnieuw doen om nu echt wat te leren?

Heeft je zoon er trouwens last van? Kan hij nu moeilijk aan een baan komen hierdoor?
quote:Primabella schreef op 10 september 2011 @ 10:13:

Ik heb geen idee, maar denk dat het lastig wordt omdat je voor de opleiding zelf niks hebt betaald, en dat is wat slecht beoordeeld is.

Misschien kun je een gesprek aanvragen met de betreffende instantie?

Is de educatie daar inmiddels beter? Wellicht wil hij vakken opnieuw doen om nu echt wat te leren?

Heeft je zoon er trouwens last van? Kan hij nu moeilijk aan een baan komen hierdoor?

Last is een groot woord. Hij doet nu een vervolgopleiding waarbij hij in de klas de enige is die de vooropleiding op de genoemde school heeft gedaan. Er is duidelijk een achterstand t.a.v. de rest van de leerlingen. In de eerste week werd dit al duidelijk. Mijn zoon heeft volgende week een afspraak met de mentor om te kijken waar en hoe er bijgespijkerd moet worden. Waarschijnlijk zal hij wat bijlessen moeten hebben. Die zal ook uit eigen zak betaald moeten worden.

We zullen zien.
quote:mineraal schreef op 10 september 2011 @ 09:57:

Het niet klagen tussentijds geeft aan dat jij tevreden was wat er aan lessen aangeboden werd inclusief de kwaliteit daarvan. Achteraf klagen heeft nu geen zin om bovenstaande reden.

Dat hebben wij toen toch niet kunnen weten? Ik ben toch geen onderwijsdeskundige. Kijk, bij een huishoudelijk artikel weet je zoiets direct, maar bij onderwijs toch niet?

Alles wat je koopt of aangaat behoeft toch een ander soort van beoordeling?

Als iemand, na een operatie, erachter komt dat hij/zij niet helemaal tevreden is, ga je toch ook niet zeggen:"Tja, dan had je in het ziekenhuis maar moeten klagen".

Wat ik bedoel te zeggen is dat je sommige zaken pas na jaren weet!
Je vergelijkt appels met peren. Succes met je brief.
Als je weet op welke vakken hij bijgespijkert moet worden, zou ik toch gewoon een gesprek gaan voeren met de eerste school. Misschien kunnen ze daarin wat betekenen. Op de HBO-scholen die zo in het nieuws zijn, geven ze ook extra masterclasses.
Ok, Bergje, niet onaardig bedoeld verder, maar je opent een topic, of je je geld terug zou kunnen krijgen. En dan reageren een aantal mensen met hun mening daarover, en dan word je boos.. Dat is toch een beetje raar?

Persoonlijk denk ik idd niet dat je je geld terug kunt krijgen, omdat het onderwijs gratis was. Dus daar valt niets terug te krijgen.

Reiskosten en buitenschoolse activiteiten, dat kun je sowieso denk ik niet ergens declareren.

Dan blijven boeken staan. Die kosten waarschijnlijk niet heel veel geld (als in , dat zal niet het grootste deel zijn van die 1200 euro die jij schetst) dus ik vraag me af of dat gaat werken. Natuurlijk is het vervelend dat het onderwijs niet goed genoeg was, en daar mag je ook zeker je ongenoegen over uiten, ook naar de school toe. Maar je zoon heeft dat toen aangegeven, op het moment dat hij de opleiding volgde, en toen was er, naar jouw mening, niets aan de hand. Dus wat wil je nu nog precies in gang zetten? (want je wilt geen rechtszaak aanspannen of iets, maar hoe wil je dan geld terug vorderen waar jij denkt recht op te hebben?)
Bergje wordt toch niet boos YL?
http://www.onderwijsinspectie.nl/

Zie je dat groene blok op de site? Als je daar je school invult, zie je de mening van de Inspectie. Zo simpel is het. Je stuurt je kind toch niet naar een school zonder 'm te checken?
Nee je hebt gelijk, ik bedoel meer, geagiteerd.
Ben ik boos?

Ik probeer uit te leggen waarom ik vind dat er een soort van garantie voor scholen moeten zijn. Bij HBO opleidingen vindt men het normaal dat hele onderzoeken gedaan worden en directeuren aan de schandpaal worden genageld (terecht overigens).

Spreek je over een MBO opleiding (die in 8 van de 10 gevallen tegenwoordig ondermaats zijn), dan "had je maar moeten klagen tijdens de opleiding".

Ik vind dat kul argumenten. Dat schrijf ik hier op zonder boos te zijn hoor...... ik wil hier een discussie mee ontlokken!
Oh ik vind het wel meevallen. Ik zie het meer als discussie voeren, omdat ze het anders ziet.
Tuurlijk is het voor jou een kul argument want het past niet in je straatje.......
Ik denk dat voor mij de insteek dan onduidelijk is.

Ik vond het lijken op een topic : Help kan ik mijn geld terugkrijgen?

Daarnaast is er natuurlijk een discussie mogelijk over het niveau van scholen en wat je rechten daarin zijn, en hoe je het beste onderzoek kunt doen naar een goede school etc etc.

Maar de vraag over dat geld, die probeerde ik met mijn kennis van de gang van zaken (die overigens niet zaligmakend is, noch zeer uitgebreid) iets te zeggen.
Je had t wel kunnen weten, want je zoon heeft tijdens de opleiding geklaagd.
quote:Bergje65 schreef op 10 september 2011 @ 10:36:

Bij HBO opleidingen vindt men het normaal dat hele onderzoeken gedaan worden en directeuren aan de schandpaal worden genageld (terecht overigens).

Spreek je over een MBO opleiding (die in 8 van de 10 gevallen tegenwoordig ondermaats zijn), dan "had je maar moeten klagen tijdens de opleiding".

HBO staat onder strenger toezicht dan MBO? Nee hoor, de controle op het MBO is m.i. zelfs strenger. Omdat het gaat om kwalificatieplichtige leerlingen vindt er een extra controle plaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven