Geld & Recht alle pijlers

opnemen spaarloon

03-07-2010 18:33 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat wij middenin een verhuizing zitten, vliegt het geld er met bakken uit natuurlijk. Nu staat er nog zo'n 1.500 euro op mijn man zijn spaarloon (spaarloon is inmiddels gestopt, omdat ie daar niet meer werkt). Elke maand komt er 50 euro vrij. Maar....... het hele bedrag zou zo welkom zijn nu, aangezien ik liever niet rood wil gaan staan.

Nu willen we eigenlijk het geld graag opnemen (deblokkeren), maar dit kan niet belastingvrij, omdat we geen geldige reden hebben (we gaan naar een huurwoning).

Heeft ooit iemand van jullie geld opgenomen van de spaarloon met boete?
Hebbes je eigen (spaarloon)bank zal je daar over informeren.

Ik ga het saldo wel opnemen, al is het maar om het tegen een iets betere rente weg te zetten (want die is nu een magere 1%).
Yess, het komt vrij! Ik had/heb het ook nodig en was net aan het uitzoeken hoe en wat. Ik wist dat ik een groot deel kwijt zou zijn aan de belasting, maar nu wacht ik wel tot september

Las dat iedereen bericht krijgt WAT je moet doen ALS je het op wilt nemen. Ja, ik wil
Ow is dat maar 1 % Supercrow??
Ligt eraan bij welke bank je werkgever zit, HIER staat een overzichtje.
Hmm bij mij staat dat het afhankelijk is van het contract met de werkgever.
Ik had t nagevraagd en bij mij is het 1,7. Niet veel maar meer dan de 1,5 die ik op mijn lopende spaarrekening krijg. Ik laat t maar lekker staan allemaal
Mijn spaarloon staat bij ABN Amro en is 2.9%.
quote:Hebbes schreef op 09 juli 2010 @ 16:48:

Ik had t nagevraagd en bij mij is het 1,7. Niet veel maar meer dan de 1,5 die ik op mijn lopende spaarrekening krijg. Ik laat t maar lekker staan allemaal

Dan is de rente op je lopende spaarrekening ook relatief laag.

Ik ga bij de baas maar eens een andere spaarloonbank promoten dan! :D
Ja helaas wel maar ik vind het voordeel aan bijvoorbeeld de ING dat je het geld elke minuut van de dag kunt opnemen. Bij de ASN bijvoorbeeld gaat er weer een dag overheen tenzij je opname kosten betaalt.
ING heeft toch wel spaarrekeningen met hogere rente waarbij je ook binnen een dag kunt opnemen? Zoals de Toprekening? Overzetten gaat heel makkelijk bij de ING.

Zelf vind ik het wel een goede rem dat je niet binnen één dag kunt opnemen. Ik heb een spaarrekening waar ik zelfs de login niet meer van weet (moet ik dan opzoeken).
Allemaal leuk dat je je spaarloon vrij kan opnemen binnen 4 jaar, maar ik ga dat niet doen. Ik wacht rustig de 4 jaar af tot het vrij komt en gebruik het dan om telkens een gedeelte van mijn hypotheek extra af te lossen......
quote:koekkie schreef op 09 juli 2010 @ 23:08:

Allemaal leuk dat je je spaarloon vrij kan opnemen binnen 4 jaar, maar ik ga dat niet doen. Ik wacht rustig de 4 jaar af tot het vrij komt en gebruik het dan om telkens een gedeelte van mijn hypotheek extra af te lossen......Waarom zou je het dan niet nu al opnemen om een gedeelte van je hypotheek af te betalen. Dat scheelt je misschien al wat aan rente betalingen de komende jaren!
quote:Hebbes schreef op 09 juli 2010 @ 19:11:

Bij de ASN bijvoorbeeld gaat er weer een dag overheen tenzij je opname kosten betaalt.Helemaal niet waar. Heb zelf een Ideaalspaar-rekening bij ASN en als ik daar geld van terugboek, staat het a la minute op mijn betaalrekening.
Maar heb jij je betaalrekening ook bij de Asn? Bij mij ging er echt 1 dag overheen
quote:_lotte85_ schreef op 12 juli 2010 @ 12:39:

[...]

Waarom zou je het dan niet nu al opnemen om een gedeelte van je hypotheek af te betalen. Dat scheelt je misschien al wat aan rente betalingen de komende jaren!En dat schijnt dan weer te gaan ten koste van je aftrekposten o.i.d. Ik begrijp het allemaal niet, maar daar zijn slimmere mensen voor uitgevonden.
quote:Hebbes schreef op 12 juli 2010 @ 13:12:

Maar heb jij je betaalrekening ook bij de Asn? Bij mij ging er echt 1 dag overheen

Ja, maar dat geldt bij alle banken. Als jij een spaarrekening hebt bij ING en een betaalrekening bij een andere bank zit er vaak ook een dag tussen.

Een aantal banken boekt de hele dag door en dan is het er vaak wel dezelfde dag, andere banken doen dat echter niet.

Als ik 's ochtends geld overboek van ING naar ASN is het daar in de loop van de middag bijgeschreven; doe ik het andersom dan staat het er pas de volgende dag op.
Dat zou ik dan nog maar even zelf uitzoeken Moppetoet!

Er wordt vaak gewaarschuwd dat je minder aftrekposten hebt als je aflost en dat klopt, maar je kunt zelf simpel uitzoeken wat het voordeligst is voor jou:

Even een voorbeeldje:

-hoeveel rente betaal je op je hypotheek? (a%)

-wat is het laagste belastingtarief waarin je hypotheekrenteaftrek valt

(dit reken je als volgt uit:

wat is je verzamelinkomen (b), wat is je totale hypetheekrenteaftrek per jaar (c), wat zijn al je andere aftrekposten (d) neem dan b-c-d =e. Het bedrag e is je belaste inkomen, kijk in welke schijf dit valt op http://www.homefinance.nl ... mstenbelasting-box-1.asp, dan staat daar een belastingtarief bij. Laten we zeggen belastingtarief f%)

-je netto winst voor iedere euro die je aflost op je hypotheek, is dan a%*(100% - f%), laten we deze netto winst van alossing g% noemen.

-Het is alleen gunstig af te lossen indien de rente die je op een spaarrekening/deposito krijgt lager is dan g%.

Misschien een iets ingewikkelder verhaal dan dat het eigenlijk is. Een voorbeeld in getallen:

je rente tarief op je hypotheek is 5 %

je verzamelinkomen is 50000

je hypotheekrente is 15000 per jaar

je hebt geen andere aftrekposten.

Je belaste inkomen is dan 50000-15000= 35000. Je valt dan in belastingtarief van 42 %

Je nettowinst voor iedere euro aflossing op je hypotheek is 5% *(100-42%)= 5% *58%=2.9* (=g)

Alleen als jij meer dan 2.9% krijgt voor je geld is het voordeliger de aflossing uit te stellen.
Ok dat gaat iets boven mijn pet! ik denk altijd te simpel denk ik. maar er zit inderdaad een hele theorie achter of het wel of niet verstandiger is om eerder af te lossen!

nouja tegen de tijd dat ik een redelijk bedrag heb om af te lossen ga ik (of laat ik) het allemaal nog wel even uiterekenen!

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven