Ouderschapsverlof
woensdag 20 maart 2013 om 17:04
Even een korte vraag over het ouderschapsverlof. Op het moment ontvang ik ouderschapsverlof voor 8 uur per week voor mijn jongste zoon. Nu loopt het verlof in oktober af. Nu wil ik eigenlijk 24 uur blijven werken ipv 32.
Ik heb voor mijn oudste zoon nog nooit ouderschapsverlof aangevraagd. Zou ik nu voor mijn oudste zoon alsnog ouderschapsverlof aanvragen in oktober? Hij is dan bijna 3. Mijn idee is namelijk dat ik na dat jaar (als hij dus bijna 4 is) wel weer 32 uur wil gaan werken, mede omdat hij dan naar school gaat.
Nu kan ik nergens echt terugvinden of dit mag?
Ik heb voor mijn oudste zoon nog nooit ouderschapsverlof aangevraagd. Zou ik nu voor mijn oudste zoon alsnog ouderschapsverlof aanvragen in oktober? Hij is dan bijna 3. Mijn idee is namelijk dat ik na dat jaar (als hij dus bijna 4 is) wel weer 32 uur wil gaan werken, mede omdat hij dan naar school gaat.
Nu kan ik nergens echt terugvinden of dit mag?
woensdag 20 maart 2013 om 17:12
Waarom zou dat niet mogen? Je hebt toch recht op ouderschapsverlof van beiden kinderen? Je had naar mijn mening wel beter eerst het ouderschapsverlof van de oudste als eerste op kunnen nemen, omdat die als eerste ook gaat vervallen.
Ik maak uit jouw topic op dat je wel doorhebt dat je na je verlof weer terugmoet naar je eigen uren (voor minimaal een half jaar, geloof ik, weet het niet zeker). Ga je niet terug naar de uren van voorheen, maar heb je over deze uren wel ouderschapsverlof opgenomen, dan zul je terug moeten betalen. Houd hier rekening mee.
Voor nu: geniet van de extra tijd met je kinderen.
Ik maak uit jouw topic op dat je wel doorhebt dat je na je verlof weer terugmoet naar je eigen uren (voor minimaal een half jaar, geloof ik, weet het niet zeker). Ga je niet terug naar de uren van voorheen, maar heb je over deze uren wel ouderschapsverlof opgenomen, dan zul je terug moeten betalen. Houd hier rekening mee.
Voor nu: geniet van de extra tijd met je kinderen.
woensdag 20 maart 2013 om 18:01
Volgens mij kan dit gewoon en kan je daarna in overleg met je werkgever ook terug naar 24 uur, mocht je dat dat toch wel willen. De werkgever moet dan wel akkoord gaan. Mijn man heeft ook 2x ouderschapsverlof achter elkaar opgenomen. Zelf ben ik na mijn ouderschapsverlof minder blijven werken.Ik ken eigenlijk vrij weinig mensen die wel terug zijn gegaan naar het volle aantal uren. Ik hoefde niets terug te betalen, ik kreeg ook geen vergoeding van mijn ouderschapsuren, dus ik zou ook niet weten wat ik terug zou moeten betalen. Maar wellicht gelden daar nu andere regels voor dan toen.
woensdag 20 maart 2013 om 19:15
Mooi dat dat kan, ik heb het zojuist bij mijn leidinggevende aangegeven. Ik ontvang inderdaad betaald ouderschapsverlof. Overigens lees ik nergens in mijn CAO dat ik eerst weer een half jaar mijn originele uren moet werken. Wel staat er dat als ik de helft of minder van mijn betrekkingsuren ga werken na het verlof er (deels) wordt ingevorderd. Aangezien ik van 32 uur dan 8 uur inlever, lijkt het me niet van toepassing dat er ingevorderd gaat worden.
Overigens heb je recht op betaald ouderschapsverlof op het moment dat je kind 0, 1 of 2 jaar is. Betekend dat dat ik komend jaar dus nog recht heb op betaald ouderschapsverlof, of vervalt dat automatisch op het moment dat je kind 3 jaar wordt? Dat zou namelijk betekenen dat ik nog recht heb op betaald ouderschapsverlof omdat op het moment van aanvraag mijn oudste zoon nog 2 is. Of lees ik dat verkeerd.
Maar goed tot nu toe bedankt,
Overigens heb je recht op betaald ouderschapsverlof op het moment dat je kind 0, 1 of 2 jaar is. Betekend dat dat ik komend jaar dus nog recht heb op betaald ouderschapsverlof, of vervalt dat automatisch op het moment dat je kind 3 jaar wordt? Dat zou namelijk betekenen dat ik nog recht heb op betaald ouderschapsverlof omdat op het moment van aanvraag mijn oudste zoon nog 2 is. Of lees ik dat verkeerd.
Maar goed tot nu toe bedankt,