Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

20-04-2013 17:57 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na de zwangerschap heb ik mijn contract terug laten brengen van 40 naar 24 uur. Ik had vaag weleens van ouderschapsverlof gehoord en dit ook wel opgezocht in de CAO. Aangezien hier niet veel meer instaat dan dat dit onbetaald verlof is, heb ik de conclusie getrokken dat het dus niet uitmaakt om of ouderschapsverlof op te nemen of gewoon minder te gaan werken. Nu kom ik er dus achter dat er een groot fiscaal voordeel aanzit als je eerst ouderschapsverlof opneemten daarna pas je contract laat aanpassen. Het gaat in mijn geval om een paar duizend euro, serieus geld dus. Kan ik alsnog met terugwerkende ouderschapsverlof aanvragen? (mijn nieuwe contract is half 2012 ingegaan).

Ik vind het overigens wel jammer dat niemand mij hier op gewezen heeft. Hoe ging dit bij jullie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik vind eerlijk gezegd dat je je nick wel een beetje eer aan doet...

Je had toch kunnen overleggen met afdeling P&O oid. En in je cao staat gewoon of het betaald is of niet.

Daarnaast had Google je ook alles kunnen vertellen, je hebt hier zelf ook 'uitzoekplicht' in, uiteraard.

Maar goed, daar is het nu te laat voor.

Ik zou als ik jou was je vraag dus alsnog neerleggen op je werk, of het met terugwerkende kracht kan, dat weet ik niet. Maar wellicht kun je je contract wel weer terug laten zetten en vanaf nu ouderschapsverlof opnemen?

Meestal mag je volgens mij niet ná je ouderschapsverlof minder gaan werken of weggaan, zonder dat dat consequenties heeft (binnen het jaar?), maar dat zou je even moeten checken.
nee, dat kan niet, je hebt al bijna een jaar je contract met verminderde uren. Ouderschapsverlof kun je wel over je 24 uur aanvragen
quote:Vinyl schreef op 20 april 2013 @ 18:01:

Meestal mag je volgens mij niet ná je ouderschapsverlof minder gaan werken of weggaan, zonder dat dat consequenties heeft (binnen het jaar?), maar dat zou je even moeten checken.Dat is toch enkel bij betaald ouderschapsverlof?
quote:ericito schreef op 20 april 2013 @ 19:03:

[...]

Dat is toch enkel bij betaald ouderschapsverlof?Ah, dat zou kunnen!
klopt bij sommige cao krijg je 70 provent betaald en dan moet je minimaal een half jaar je oude uren werken.
Vind het zelf zo onwijs dom van mijzelf. Ik ga het in ieder geval aan mijn werkgever voorleggen. Proberen of mijn contract teruggedraaid kan worden en dan met terugwerkende kracht het verlof opnemen.
Met terugwerkende kracht lijkt mij heel ingewikkeld. Zou je niet je contract weer naar 40u kunnen doen en dan vanaf nu je ouderschapsverlof in laten gaan?

Overigens, was je twee jaar geleden nog geen actieve forummer? Dan had je hier zo het antwoord kunnen vinden!!
Mocht terugdraaien niet lukken dan is de suggestie van Kastanjez misschien een optie.

Kijken ze bij terugval in inkomen trouwens naar het verzamelinkomen of alleen naar het inkomen op mijn naam? Weet iemand dat?
Het gaat om het bruto jaarinkomen van uzelf zoals dat op de jaaropgave is vermeld.
Op internet is er een heleboel informatie over ouderschapsverlof te vinden.

Dus je had het wat beter moeten uitzoeken van te voren.

Je zou inderdaad je contract alweer moeten aan laten passen en dan vervolgens ouderschapsverlof aan moeten vragen.

Maar of je werkgever dat accepteert is de vraag....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven