Geld & Recht alle pijlers

Overlast nieuwe buurman van oma

07-08-2020 18:15 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft sinds 3 weken een nieuwe bovenbuurman. Deze man heeft sinds de dag dat hij er kwam wonen ontzettend veel lawaai.

Hij heeft geen tapijt/laminaat o.i.d. op de vloer dus wanneer hij aan het stofzuigen is (doet hij zo'n 5 keer per dag) hoort mijn oma het geschraap van de stofzuigervoet over de betonnen vloer gaan.

Verder schreeuwt hij keihard, wanneer hij aan het bellen is (doet hij ook zo'n 10x per dag) moet mijn oma haar tv harder zetten omdat zijn geschreeuw er bovenuit komt, ook 's nachts belt hij regelmatig en dan ligt mijn oma dus wakker in bed.

De man erop aanspreken helpt niet want hij spreekt en verstaat geen woord Nederlands of Engels, het is een Somalische man.

Oma is inmiddels al in contact geweest met de woningbouwvereniging om te vragen of zij iemand kunnen sturen (met tolk erbij) om met hem in gesprek te gaan maar dat zal pas na de zomervakantie gebeuren.

Ze heeft afgelopen weekend de politie gebeld (evenals de naaste buren van de man) en die zijn geweest maar vanwege het feit dat de man geen woord Nederlands of Engels spreekt kon de politie niets doen. En gezien het feit dat de woningbouwvereniging al een afspraak heeft staan voor een afspraak met hem moet ze maar afwachten.

Wie weet of er iets is wat ze nog wel kan doen? Een bepaalde instantie inschakelen o.i.d.? Mijn oma is bijna 82 en om op deze manier nog een maand doorgaan is geen doen, ze is constant moe en heeft last van erge hoofdpijnen door het slaapgebrek.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-08-2020 18:51
Hoezo iemand die Somalisch spreekt? Die man wil toch in Nederland wonen? Dan leert hij maar Nederlands. En als hij tapijt wil, dan regelt hij dat maar zelf. Of vind jij het normaal dat een 82-jarige de knip opentrekt om tapijt voor haar buren te kopen?
Op dit moment wil je (lijkt mij) vooral de overlast zsm verhelpen...
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
07-08-2020 18:45
Dat is wel een idee, al zijn die nu gesloten. Maar ze kan er natuurlijk wel een mailtje naartoe sturen en ff een audiobestandje erbij in de bijlage van wat ze opgenomen heeft. En dan niet alleen namens haar maar ook namens de man zijn beide naaste buren.
Zou ik niet doen. Media of facebook aandacht kan je niet sturen en negatief uitpakken voor oma. Bij deze mensen zijn vaak vrijwilligers betrokken. Kijk of jij de organisatie in woonplaats van oma kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-08-2020 07:15
Reden: racistisch
95.98% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
koko67 schreef:
07-08-2020 18:52
Ik vind het ook onfatsoenlijk.
Als iemand zich niet bewust is van de overlast die hij veroorzaakt is het niet onfatsoenlijk.
Je begrijpt het woord "onfatsoenlijk" niet.
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
07-08-2020 18:56
Als iemand zich niet bewust is van de overlast die hij veroorzaakt is het niet onfatsoenlijk.
Je begrijpt het woord "onfatsoenlijk" niet.
Hij zou kunnen gaan werken. Asperges steken of komkommers plukken. Scheelt al veel als je overdag van huis bent.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
07-08-2020 18:56
Als iemand zich niet bewust is van de overlast die hij veroorzaakt is het niet onfatsoenlijk.
Je begrijpt het woord "onfatsoenlijk" niet.
Nogmaals, als je in de nacht door een telefoon loopt te schreeuwen weet je best dat je overlast veroorzaakt.
Fijn dat jij het woord fatsoen wel begrijpt en dat je zo enorm deugt.
Zullen we nu ophouden?
Alle reacties Link kopieren
Bibliotheken geven tegenwoordig vaak taallessen aan laaggeletterden en asielzoekers om goed Nederlands te leren. Misschien kun je daar vragen of ze een Somalische cursist hebben, die al redelijk Nederlands spreekt en misschien wil vertalen voor je oma.
Je kan via Google translate proberen. Waarschijnlijk heeft hij niet door.
Maar laat het wel door een man doen.

Wij hadden Somalisch buren. Was oma met 2 kleinkinderen en later een andere dochter. Toen die een aanbidder kreeg, sprak die man niet tegen 'vreemde' vrouwen. Tot een van de kleinkinderen uitlegde dat wel kon met ons. Want wij waren bezet (lesbisch). Toen kregen we wel een goedendag.
Was bovenwoning met gedeelde buitentrap.

Harde bellen klopt, maar denk dat hij niet door heeft hoe het door klinkt.
Vloerbedekking gaat heel veel dempen.
pejeka schreef:
07-08-2020 18:56
[...]
Zo , net terug van een ban en gelijk er weer vol op, moet dit nou zo?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-08-2020 16:12
Reden: Quote verwijderd
24.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
acmp schreef:
07-08-2020 19:05
Bibliotheken geven tegenwoordig vaak taallessen aan laaggeletterden en asielzoekers om goed Nederlands te leren. Misschien kun je daar vragen of ze een Somalische cursist hebben, die al redelijk Nederlands spreekt en misschien wil vertalen voor je oma.
Tjee, laat ik nou juist van het kabinet begrepen hebben in de afgelopen 10 jaar dat álle asielzoekers die naar Nederland kwamen, hoogopgeleid waren en dat we die dringend nodig hadden vanwege de vergrijzing om beroepen als apotheker, chirurg, wetenschapper, enz. op te pakken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-08-2020 19:11
Tjee, laat ik nou juist van het kabinet begrepen hebben in de afgelopen 10 jaar dat álle asielzoekers die naar Nederland kwamen, hoogopgeleid waren en dat we die dringend nodig hadden vanwege de vergrijzing om beroepen als apotheker, chirurg, wetenschapper, enz. op te pakken.
Hoe kom je erbij

Graag on topic

Dit is geen asielzoekers wegsturen topic
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-08-2020 19:10
Zo , net terug van een ban en gelijk er weer vol op, moet dit nou zo?
Ons land gaat stuk aan niet durven zeggen waar het op staat. Dat ik een ban heb gekregen, ging ook nergens over, ik heb geen mens beledigd, alleen gesteld dat de BLM-beweging in de media voornamelijk werd gepropageerd door mensen die zelf in een financieel riante positie in het grachtengordelmilieu verkeerden. Maar zelfs dát mag je blijkbaar niet meer zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
koko67 schreef:
07-08-2020 19:01
Nogmaals, als je in de nacht door een telefoon loopt te schreeuwen weet je best dat je overlast veroorzaakt.
Fijn dat jij het woord fatsoen wel begrijpt en dat je zo enorm deugt.
Zullen we nu ophouden?
Op sommige plekken is dat een stuk gebruikelijker dan in Nederland of Europa.
Mijn oud buurman vond het heel normaal om luid op het balkon te bellen, hij kwam uit de VS. Nu woon ik sinds een tijdje in de VS en kom ik erachter dat heel veel mensen dat doen terwijl ik dat ervoor dus echt raar vond. Er zitten zoveel verschillen tussen culturen..

De enige manier hoe buurman erachter komt is wanneer iemand hem vertelt dat het gehorig is en het tussen bepaalde tijden stil moet zijn. Vergeet niet dat Nederland een land is van veel regels en dat het tijd kost om die door te hebben.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-08-2020 19:13
Hoe kom je erbij

Graag on topic

Dit is geen asielzoekers wegsturen topic
Ze hoeven van mij ook niet weg. Immers, ze zijn (nogmaals volgens het kabinet) allemaal hoog opgeleid als apotheker en chirurg en wetenschapper en huisarts, dus we hebben die mensen gezien de vergrijzing hard nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Google translate??
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
07-08-2020 19:19
Google translate??
Kan de man lezen? Veel Somaliërs zijn analfabeet.
Alle reacties Link kopieren
ma rabtaa inaad tartiib u faaruqiso oo aad wacdid? ayeeydey 82 jir ah ayeey leedahay.
mahadsanid
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-08-2020 19:20
Kan de man lezen? Veel Somaliërs zijn analfabeet.
Google translate spreekt alle talen, er staat een luidsprekertje bij.
Edit: behalve somalisch zie ik net.
wintertime16 wijzigde dit bericht op 07-08-2020 19:23
8.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wel bijzonder dat hij een huis kan regelen, maar verder niets verstaat of begrijpt.

Vervelend dat de woningbouw nu niets kan vanwege vakantie. Hebben ze ook een datum genoemd? Want na de vakantie is een breed begrip. Schoolvakantie, bouwvakvakantie, hun vakantie etc.

Kan je nog iets met Google translate proberen?
Wintertime16 schreef:
07-08-2020 19:22
Google translate spreekt alle talen, er staat een luidsprekertje bij.
Edit: behalve somalisch zie ik net.
Farsi toch
Alle reacties Link kopieren
Het tot bij de burgemeester brengen? Of de wethouder van Sociale Zaken?

Of net een praatje gaan maken met de oppositie?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Waxaan ahay dariska. Waan ka xumahay buuqa aad sameysay.
Ma jeceshahay inaad dhigto roog gurigaaga? oo aad rabto inaad la hadasho oo aad taleefanka u isticmaasho aamusnaan fiidki iyo fiidkii?
mahadsanid!

Vertaling van:

ik ben de buurvrouw. ik heb last van het geluid dat u maakt.
zou u vloerkleed willen leggen in uw woning? en s avonds en s nachts zachtjes willen praten en telefoneren?
dank u!
Wissewis schreef:
07-08-2020 19:27
Het tot bij de burgemeester brengen? Of de wethouder van Sociale Zaken?

Of net een praatje gaan maken met de oppositie?
Was dit ook voorgesteld als hij Nederlands was geweest?
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
07-08-2020 19:30
Was dit ook voorgesteld als hij Nederlands was geweest?
Ja. Iemand moet het oplossen.

En als de woningbouw er dan geen zin in heeft wegens personeelstekort moet er iemand anders het doen.

Liever dat dan dat er straks geknokt wordt door een bejaarde van +80.


De pers zou ik trouwens ook wel een optie vinden.
Zeker om 't personeels-wanbeleid van de woningbouw aan te kaarten.

Als straks de boel afbrandt ofzo moeten ze ook iemand kunnen sturen.
wissewis wijzigde dit bericht op 07-08-2020 19:32
22.09% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Laat zoveel mogelijk medebewoners de woningbouwvereniging bellen. Desnoods kan familie dat ook doen.
Ik ben met een zelfde soort situatie bezig en ik geef niet op tot er wat gaat veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven