Geld & Recht alle pijlers

Oversluiten hypotheek maar gewijzigde arbeidssituatie

07-02-2010 00:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Enkele jaren geleden kocht ik mijn huis. Ik had toen een tijdelijk contract en een intentieverklaring van mijn werkgever. Hypotheek was geen probleem. Dat vaste contract is inmiddels al lang binnen. Nu zag ik op internet een vacature die me op het lijf geschreven lijkt. Ik zit bij mijn huidige werkgever nog prima op mijn plek, dus ik hoef niet per se weg. Alleen ik weet dat doorgroeien er voorlopig niet inzit en deze vacature biedt wel weer mogelijkheden (denk ik). Ik overweeg dus te solliciteren, ik heb toch niets te verliezen.

Althans.... volgend jaar loopt mijn hypotheek af, die moet weer verlengd worden.

Mijn vraag is: Stel dat ik een andere baan krijg, dan heb ik tegen de tijd dat ik weer met mijn hypotheek aan de slag moet, waarschijnlijk (nog) een tijdelijk contract. (Of misschien wel helemaal geen contract als het een fiasco zou blijken )

Wat betekent het voor het oversluiten van mijn hypotheek als ik op dat moment geen vast contract heb? Of zelfs (doom-scenario), helemaal geen inkomen heb op dat moment? Is het mogelijk dat ze dan zeggen: "Sorry mevrouw Winterdip, u komt niet (meer) in aanmerking voor een nieuwe hypotheek omdat u te weinig verdient en/of geen vast contract heeft" En dan? Of is het wijsheid om nog even te blijven zitten waar ik zit, want ik zit nog best en mijn arbeidsvoorwaarden en zekerheden zijn goed.

Op internet vind ik alleen informatie over wanneer je kunt oversluiten. Niets over wat er gebeurt als je (arbeids-) situatie op moment van oversluiten gewijzigd is t.o.v. moment van afsluiten. Ik ben benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen. Bedankt alvast!

Winterdip
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Loopt je hypotheek af? Of de rentevaste periode?
Iets anders
Ja precies... zo'n nitwit ben ik dus. Rentevaste periode.
Als het de rentevaste periode is maakt het niets uit als je geen vast contract hebt. De hypotheek is tenslotte al binnen.

Wil je gaan oversluiten ( een nieuwe hypotheek afsluiten bij een andere geldverstrekker ) dan is het wel handiger om een vast contract te hebben. Want die nieuwe geldverstrekker wil graag zekerheid ( zeker in deze tijd )
Okee! Maar stel dat de rente nu ineens een stuk hoger is, wordt dat dan niet getoetst aan je inkomen van dat moment?
Wat queennie zegt dus

Als je rentevaste periode afloopt en je wil bij dezelfde bank blijven, is het een kwestie van nieuwe rente en rentevastperiode afspreken. Wil je zwaar gaan onderhandelen op dat moment, dan kan dat moeilijker zijn zonder vaste aanstelling omdat je dan inderdaad minder snel een volledige nieuwe hypotheek bij een andere bank kunt krijgen die je bij de onderhandeling op tafel kunt leggen.

Maar voor een aflopende rentevastperiode zou ik een leukere nieuwe baan niet laten schieten denk ik.
Iets anders
quote:Winterdip schreef op 07 februari 2010 @ 00:23:

Okee! Maar stel dat de rente nu ineens een stuk hoger is, wordt dat dan niet getoetst aan je inkomen van dat moment?

Nee, je inkomen en de rente hebben niets met elkaar te maken.

Alleen bij het afsluiten van een hypotheek wordt er gekeken naar je inkomen om te bepalen wat je mogelijke maximale hypotheek is.
Maar als ik zou onderhandelen met mijn huidige hypotheekverstrekker hoeft deze natuurlijk niet te weten dat ik op dat moment misschien een ander (tijdelijk) contract heb.

Maar goed, dat is dan eventueel van latere zorg. Ik vind het wel prettig om te weten dat mijn huidige hypotheekverstrekker niet eerst weer mijn hele situatie wil toetsen.

Voor mij is het totaal de tijd niet, om van baan te wisselen. De zekerheid die ik nu heb is erg goed. Naast het hypotheek verhaal speelt er meer waardoor mijn baanzekerheid nu wel erg handig is.

Maar ja, ik moet mijn huidige baan ook geen gouden ketting laten zijn. Toch maar solliciteren denk ik. Vooralsnog in ieder geval niets te verliezen.

Bedankt!
Graag gedaan en succes met solliciteren!
Dank je wel Queenie!
Stel dat je eigenlijk een andere hypotheek wilt omdat je huidige bank geen goed voorstel doet, dan kun je altijd nog een korte nieuwe renteperiode afspraken zodat je direct bij een nieuw vast contract alsnog kunt switchen.
quote:nummerzoveel schreef op 07 februari 2010 @ 09:02:

Stel dat je eigenlijk een andere hypotheek wilt omdat je huidige bank geen goed voorstel doet, dan kun je altijd nog een korte nieuwe renteperiode afspraken zodat je direct bij een nieuw vast contract alsnog kunt switchen.Dat vind ik een hele slimme! Bedankt.
Hee winterdip.

Je kunt op ons topic ook met hypotheekvragen terecht hoor! (tis mijn beroep)

Als je een hypotheek onder Nationale Hypotheek Garantie sluit en je hebt een jaarcontract met intentieverklaring word je inkomen ook helemaal meegenomen in de inkomenstoets.

Banken bieden meestal een hoge rente aan bij verlengers. Je kunt het beste een afspraak maken en dreigen naar een ander te gaan. Dan halen ze er heus wel iets van af. Dit is voordeliger dan oversluiten, want dan betaal je opnieuw notaris- en afsluitkosten.

Groetjes!
Wat kost het je aan boeterente? Als oversluiten je teveel geld kost en je de boeterente moet bijlenen, dan is het per saldo onvoordeliger.
Hee Kusje!

Hoe is het met jullie? Alles goed met de kleine meid? Als ik nog meer vragen heb meld ik me bij je. Maar voor nu ben ik even gerust gesteld. Net mijn cv bijgewerkt. Ik ga toch die brief maar sturen.

Traincha, jij ook bedankt. Ik zal het tegen die tijd zeker laten uitzoeken. Het wordt sowieso eens tijd om de hele boel (incl. verzekeringen etc.) een keer goed te laten doorlichten want ik heb geen overzicht meer op het moment.
@kusje1982, dat wist ik niet, dat je als "verlenger" zo de klos bent. Goed om rekening mee te houden. Onze rentevaste periode loopt volgend jaar af, dus dan moeten we hier ook aan de bak.

Bedankt voor de tip!
Oja Kusje, ik heb geen NHG.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven