Geld & Recht alle pijlers

Participatiewet, uitbuiting?

28-03-2016 11:54 101 berichten
In een ander topic zag ik het volgende voorbijkomen. In de bijstand ben je verplicht te werken voor je uitkering. Werken voor je geld hoeft in dit topic niet verdedigd of betwist te worden. In het topic las ik een werkweek van 36 uur. Ik heb ook in een documentaire gezien dat PostNL ook deze plekken hebben en het niet alleen om sociale werkplaatsen gaat.

Bijstanduitkering is 972 euro in de maand. Minimumloon is iets meer dan 1500 per maand( Aldus rijksoverheid.nl). Minimumloon is gemaakt om uitbuiting te voorkomen. Toch vind dezelfde overheid dit goed.

Ik begrijp niet waarom dit is. Kan iemand hier licht op schijnen? Als er een plaats is voor werken met behoud van uitkering dan is er toch ook een volwaardige functie beschikbaar?
Ik denk dat je het moet zien als een soort stage. Er zal wel vanuit worden gegaan dat mensen die in de bijstand zitten al een tijdje uit het arbeidsproces zijn en nog niet volwaardig mee kunnen draaien. (En dus ook niet volwaardig betaalt hoeven te worden.)
Alle reacties Link kopieren
Is het geen kwestie van uitstroom bevorderen door verplicht werkervaring op te doen met behoud van uitkering?
http://www.google.nl/url? ... jw&bvm=bv.117868183,d.ZWU

Ken je deze docu? Het gaat over wat de gemeente Rotterdam als tegenprestatie eist
geneet van 't laeve
Het kan zo zijn dat de aard van het werk niet het minimumloon waard is (en dus bedrijfseconomisch geen volwaardige functie is).

Heel kort door de bocht: als een bedrijf 20% bruto marge moet maken om winstgevend te zijn, dan moet het werk ca. 2400 euro per maand opleveren als de werknemer minimumloon heeft. Als dat niet lukt is er geen baan. Dan kan (tijdelijk) werken voor een bijstandsuitkering in ieder geval een optie zijn om werkervaring op te doen.
quote:theamuts schreef op 28 maart 2016 @ 12:02:

Ik denk dat je het moet zien als een soort stage. Er zal wel vanuit worden gegaan dat mensen die in de bijstand zitten al een tijdje uit het arbeidsproces zijn en nog niet volwaardig mee kunnen draaien. (En dus ook niet volwaardig betaalt hoeven te worden.)

Werkt dat in de praktijk op deze manier ook zo?

Op mij komt het als volgt over: Bijvoorbeeld bij postnl post sorteren is niet een functie wat je onvolwaardig kunt doen. Je pakt post en je legt het in een vakje. Of een pakketje leg je op een tafel. Dat zijn functies die je zonder een beperking niet verleert, je pakt elke dag een kopje bijvoorbeeld of je zet iets weg.

Enige verschil zit hem dan in het in een ritme komen van op een bepaalde tijd aanwezig zijn. Dat is niet iets waarvan ik zeg dat is de helft van de salaris waard. Dat is het waard om de economie een klap te geven want mensen met zo weinig inkomen maken schulden en kunnen geen luxe dingen kopen waardoor de economie gestimuleerd wordt.

Het lijkt me niet dat je in zo'n bedrijf waar je neergezet wordt een loopje kunt nemen en dat de regels toch hetzelfde zijn.
In welke topic stond dat je 36 uur per week moet werken?
Participatie is niet alleen werken. Voor het gros van de bijstandsgerechtigden houdt dit in dat ze vrijwilligerswerk moeten doen of zich bijvoorbeeld onder behandeling moeten stellen zodat deelname aan de maatschappij wellicht ooit weer mogelijk wordt.

Die werkervaringsplekken zijn dun gezaaid...

Mocht een bijstandsgerechtigde hier niet aan meewerken, dan kan de gemeente een tegenprestatie eisen .
quote:Sensy12 schreef op 28 maart 2016 @ 12:02:

Is het geen kwestie van uitstroom bevorderen door verplicht werkervaring op te doen met behoud van uitkering?Wat ik ervan onthouden heb is dat die mensen 3 maanden er neergezet worden in de hoop op een contract voor een exact dezelfde functie. Die ze uiteraard niet krijgen want ze kunnen andere bijstandmensen op hun plaats zetten ipv een contract geven. Voor een bedrijf is dat goedkoper.
quote:Medina schreef op 28 maart 2016 @ 12:09:

In welke topic stond dat je 36 uur per week moet werken?

Bij ons in de gemeente is het zelfs 40 uur per week en de gemeente bepaald waar je terecht komt.

Dat kan achter de koffiecounter in het gemeentehuis zijn maar ook in een fabriek waar ze snoep in blisters verpakken.

Er zijn heel veel bedrijven die zich daarvoor lenen want de zogenaamde baangarantie is een lachertje en na een half jaar sta je dus gewoon weer op straat om plaats te maken voor de volgende goedkope arbeidskracht.
quote:Siepie1974 schreef op 28 maart 2016 @ 12:10:

Participatie is niet alleen werken. Voor het gros van de bijstandsgerechtigden houdt dit in dat ze vrijwilligerswerk moeten doen of zich bijvoorbeeld onder behandeling moeten stellen zodat deelname aan de maatschappij wellicht ooit weer mogelijk wordt.

Die werkervaringsplekken zijn dun gezaaid...

Mocht een bijstandsgerechtigde hier niet aan meewerken, dan kan de gemeente een tegenprestatie eisen .

Voordat ik afgekeurd werd moest ik mijn vrijwilligerswerk stop zetten om "werkervaring" op te doen.

Dat ik voordat ik in de bijstand terecht kwam vanaf mijn 14de altijd gewerkt heb was niet interessant.
quote:Medina schreef op 28 maart 2016 @ 12:09:

In welke topic stond dat je 36 uur per week moet werken?Dat was een abortus topic.
Wel opvallend dat postsorteerder vroeger een volwaardig beroep was dat zelfs nog iets meer opleverde dan het minimumloon.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Baankje1 schreef op 28 maart 2016 @ 12:03:

http://www.google.nl/url? ... jw&bvm=bv.117868183,d.ZWU

Ken je deze docu? Het gaat over wat de gemeente Rotterdam als tegenprestatie eistNee, dat ga ik bekijken. Bedankt.
quote:Bitje93 schreef op 28 maart 2016 @ 12:19:

Wel opvallend dat postsorteerder vroeger een volwaardig beroep was dat zelfs nog iets meer opleverde dan het minimumloon.Dat is toch ook in thuiszorg gebeurt. Ontslagen worden en vervolgens hetzelfde werk moeten doen om je uitkering te behouden.
Zeker uitbuiting. Zoals straatvegers die wegeens bezuinigingen hun baan kwijtraken, in de bijstand komen en met behoud van hun uitkering mogen gaan... Juist, straatvegen. Mensonterend is het.
Ja, dat is uitbuiting en werkverdringing.

Er is wel werk in Nederland maar de overheid en bedrijven wensen er niet meer voor te betalen. Dus in plaats van bezuinigen noem je het de participatiemaatschappij en opeens heb je een boel arbeidskrachten beschikbaar waarmee je kunt doen wat je wilt. Dus ook onderbetalen, uitbuiten en als ze ergens een half jaar hebben gewerkt de volgende dwangarbeider aannemen.
Mapressa en Reisa: Wat idioot, zeker voor Nederland. Als het nou om een oostblok land ging...

Is dit ook in het nieuws geweest?
quote:AnDu schreef op 28 maart 2016 @ 12:37:

Mapressa en Reisa: Wat idioot, zeker voor Nederland. Als het nou om een oostblok land ging...

Is dit ook in het nieuws geweest?

Nee dit wordt angstvallig verzwegen door de media en onder de pet gehouden door de politiek maar iedereen met een beetje verstand snapt dat dit niet wenselijk is.

Maar zolang het van de overheid mag/moet zal geen werkgever klagen over gratis arbeidskrachten.
Uitbuiting is ook maar een woord. Je zal altijd spanning houden tussen een betaalbare verzorgingsstaat en de vrije markt. De pendule beweegt nu meer richting markt. En omdat we tegelijk een zware verzorgingsstaat hebben krijg je een rare pervertering van de markt.
quote:AnDu schreef op 28 maart 2016 @ 12:37:

Is dit ook in het nieuws geweest?Ja hoor
De participatiewet omvat veel meer dan alleen het werken met behoud van uitkering!

Ik ben absoluut geen fan van de participatiewet maar zoals hierboven gesteld is ook niet per definitie de waarheid. Per 1-1-15 is de participatiewet van kracht gegaan en is de Gemeente verantwoordelijk voor de participanten. Het is dus ook per Gemeente verschillend hoe hier invulling aan gegeven wordt. Dus of je in Rotterdam woont, in Leeuwarden of Schin op Geul kan in het geval van participatie een wereld van verschil zijn.
quote:Rocinante schreef op 28 maart 2016 @ 12:41:

Uitbuiting is ook maar een woord. Je zal altijd spanning houden tussen een betaalbare verzorgingsstaat en de vrije markt. De pendule beweegt nu meer richting markt. En omdat we tegelijk een zware verzorgingsstaat hebben krijg je een rare pervertering van de markt.Om een verzorgingsstaat te hebben zal er gewerkt moeten worden waar belasting over wordt betaald. Dat is niet als er een betaalde arbeidsplaats vervangen wordt door een werkervaringsplaats met behoud van uitkering.
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 maart 2016 @ 12:37:

Ja, dat is uitbuiting en werkverdringing.

Er is wel werk in Nederland maar de overheid en bedrijven wensen er niet meer voor te betalen. Dus in plaats van bezuinigen noem je het de participatiemaatschappij en opeens heb je een boel arbeidskrachten beschikbaar waarmee je kunt doen wat je wilt. Dus ook onderbetalen, uitbuiten en als ze ergens een half jaar hebben gewerkt de volgende dwangarbeider aannemen.

Yup. Het is een rechtstreekse aanval op het minimumloon, geïnitieerd vanuit de overheid zelf. Het aanbod van laaggeschoold werk neemt al jarenlang af, de vraag ernaar neemt toe en met maatregelen zoals deze wordt feitelijk iedereen die zijn inkomen uit laaggeschoold werk moet halen tot bijstandsniveau gedwongen. Ranzig is het.

Volgens mij hadden we nu juist een samenleving waarin dit soort uitbuiting werd bestreden door de overheid.
En je hebt consumenten nodig om de markt ten volle te kunnen benutten.

Om consumenten te creëren, heb je betaalde arbeidsplaatsen nodig.

Etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven