Geld & Recht alle pijlers

Partner alimentatie in de praktijk

27-10-2021 19:06 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over alimentatie. Ik weet dat ik daarvoor naar een notaris of advocaat moet, maar misschien kan het Viva forum alvast wat uitleg geven.

De situatie is als volgt. Ik heb een relatie met mijn vriend en we overwegen te trouwen, op huwelijkse voorwaarden. We hebben ook een kind van 2 jaar oud. We begrijpen dat partner alimentatie betaalt moet worden totdat ons kind 12 jaar oud is. De hoogte van het bedrag wordt vastgesteld met behulp van een berekening en de alimentatie dient om dezelfde levensstijl te kunnen behouden.

Ik heb mijn baan opgezegd nadat ons kind is geboren. Mijn vriend heeft een zeer goed betaalde baan en we genieten hier op het moment volop van. We gaan vaak op luxe vakanties, we rijden een fijne auto en ik ga regelmatig naar een beautysalon voor behandelingen, massages etc.

Nu vragen we ons dus af wat wordt bedoeld met het "behouden van dezelfde levensstijl". Want het lijkt mij logisch dat ik niet meer dit leven kan leiden als wij uit elkaar zouden gaan en ik zou me eigenlijk zelfs bezwaard voelen om daarvoor geld van hem te krijgen.

Kan iemand uitleggen hoe dit er in de praktijk aan toe gaat?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
27-10-2021 19:20

Je zou de eerste man niet treffen die bij een scheiding "ineens" werkloos wordt of "failliet gaat". Waardoor hij ineens nauwelijks een cent alimentatie kan / wil betalen.
Of overlijdt; dan sta je ook met lege handen…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
28-10-2021 21:19
Of overlijdt; dan sta je ook met lege handen…

Dat doen de meeste mensen dan weer niet expres…en vaak is er dan nog wel recht op een gedeelte van het pensioen, afhankelijk van de afspraken omtrent de wvps die in een convenant gemaakt zijn..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Onbegrijpelijk, anno 2021, zeggen hoogopgeleid te zijn, en baan opgegeven en afhankelijk te zijn van een partner. En als het huwelijk stuk loopt wil je partner alimentatie.. goed voorbeeld voor je kind, een geweldige arbeidsethos, en waarom hoogopgeleid als je toch niet wil werken?
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
27-10-2021 19:08
Ik leef in de veronderstelling dat partneralimentatie niet meer bestaat.
Ehm, waarom niet? Als een van beide partners consessies in de relatie doet, ten gunste van de relatie, of de toekomst ervan, in overeenstemming van beide dan is die alimentatie toch nog steeds relevant? Bv, beide zijn WO geschoold. Ivm kinderen, die ze niet permanent naar de opvang willen sturen werkt een van de twee tijdelijk niet fulltime, zolang de kinderen niet zelfstandig zijn. Maar dat betekent dus wel dat de thuisblijver zorgt voor de kinderen die ze beide willen en faciliteert dat de ene wel carrière maakt en hij of zij niet. Of soortgelijke situatie, maar beide MBO-ers. De een kiest ervoor een Hbo te volgen, naast het grootste deel van de zorgtaak voor de kinderen op zich te nemen…de ander werkt zich intussen zonder toekomstperspectief of carrièremogelijkheden een bult om zowel voor die kinderen te zorgen, financieel, als te zorgen dat de andere partner een HBO opleiding kan volgen. Gaan ze dan uit elkaar, dan kan dat of relevant zijn dat de partner die zich de blubber werkte gecompenseerd wordt, omdat die en ‘slechts’ MBO kon doen met bijpassend salaris of dat juist diegene met en HBO maar ook de grootste zorg voor de kinderen gecompenseerd wordt? Is toch niet zo raar dat degen die de consessies deed en daardoor kansen miste een compensatie krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-10-2021 19:37
Waarom zou je je bezwaard moeten voelen? Jullie hebben samen deze beslissing genomen. Je zit niet op je gat te niksen, jij zorgt dat JULLIE kind de jeugd krijgt die jullie beide voor ogen hadden.

Ten koste van jouw ontwikkeling/werkervaring/ carrièrekansen in jouw vakgebied. Ten koste van je pensioen waarschijnlijk.

Ik ken een stel dat buiten de wet om heeft afgesproken dat tot 12 jaar na hun huwelijk hun inkomen bij elkaar opgeteld en door de helft verdeeld zou worden.

Zij hadden samen besloten dat hij carrière mocht maken en zij thuis zou regelen, maar zij heeft zich niet financieel laten benadelen daarvoor.

Zij kreeg dus in het begin na de scheiding gewoon de helft van zijn inkomen. Ze ging uiteraard zelf ook weer werken en zich ontwikkelen, dus het aandeel dat hij moest betalen werd door de jaren steeds minder.

Sta op voor je rechten. Hij heeft er veel voordeel van dat jullie dit zo geregeld hebben, je bent geen golddigger
Dit!

Er wordt natuurlijk weer meteen geroepen dat PA onzin is blabla.

Maar feit is gewoon dat je in een hele kwetsbare positie zit met veel nadelen. Er is geen enkele reden dat je je niet mag indekken voor de gevolgen van een gezamenlijke keuze.

En van die keuze kun je van alles vinden maar hij is nou eenmaal gemaakt. Dan kun je beter alles goed regelen dat, -mocht de relatie stuklopen-, iedereen verzorgd wordt. Anders draait de maatschappij ervoor op.
Waarom vraag je dit op een forum en niet bij je financieel adviseur?
En waarom zou je je bezwaard voelen?
Een topbaan kan alleen als de ander veel minder zou werken. En dat werkt je leven lang door als je nu een topbaan kan hebben, pensioen, hypotheekmogelijkheden na een scheiding.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 29-10-2021 13:12
58.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
29-10-2021 07:53
Waarom vraag je dit op een forum en niet bij je financieel adviseur?
En waarom zou je je bezwaard voelen? Wij werken beiden 4 dagen met 2 jonge kinderen, zorg gelijk verdeeld. Reken maar dat zowel mijn man als ik op deze manier geen hele zware baan zouden kunnen hebben hoor.
Dat zou 1 van ons wel kunnen als de ander veel minder zou werken. En dat werkt je leven lang door als je nu een topbaan kan hebben, pensioen, hypotheekmogelijkheden na een scheiding.

Je bent knettergek als je de topbaan van de ander faciliteert en daar géén compensatie voor regelt als het mis gaat! Waar denk jij te gaan wonen na een scheiding en waar denk je van te leven na je pensioenleeftijd? Ga anders zelf 4 dagen werken en leg de helft van de zorg bij je partner neer. Dan kom je vanzelf tot de conclusie dat als hij zoveel geld wil blijven verdienen, dat niet gaat. Dus jij faciliteert hem. Geen reden voor bezwaard voelen.

Ik zou wel even goed nadenken over of dit is wat jij wil, zo'n scheve verhouding en zo'n slecht voorbeeld voor je kind.
Hoezo compensatie? Wordt de werkende dan ook gecompenseerd voor jarenlang de kar alleen te trekken zodat de ander bij de kinderen kon blijven? Partneralimentatie mogen ze wat mij betreft echt afschaffen.
Delta91 schreef:
29-10-2021 08:14
Hoezo compensatie? Wordt de werkende dan ook gecompenseerd voor jarenlang de kar alleen te trekken zodat de ander bij de kinderen kon blijven? Partneralimentatie mogen ze wat mij betreft echt afschaffen.
De werkende wordt ook gecompenseerd inderdaad, die krijgt de kinderen ineens alleen, enkele dagen per week :).
Alle reacties Link kopieren
Delta91 schreef:
29-10-2021 08:14
Hoezo compensatie? Wordt de werkende dan ook gecompenseerd voor jarenlang de kar alleen te trekken zodat de ander bij de kinderen kon blijven? Partneralimentatie mogen ze wat mij betreft echt afschaffen.
De werkende heeft inderdaad dezelfde nadelen als de niet-werkende partner. Omdat je samen opdraait voor je eigen keuze. Daarom is het ook voor de werkende partner in mijn ogen helemaal niet zo’n fijne keuze.

En daarom moet je partner alimentatie nou absoluut níet afschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Het behouden van dezelfde leefstijl is meestal voor geen van beide partners na echtscheiding mogelijk, omdat de kosten voor het levensonderhoud bijna verdubbelen als je niet meer samenwoont.

Tenzij het geld over de plinten heen klotst zal dat toch vaak betekenen dat je beide een stapje terug moet doen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
29-10-2021 07:53
Waarom vraag je dit op een forum en niet bij je financieel adviseur?
En waarom zou je je bezwaard voelen? Wij werken beiden 4 dagen met 2 jonge kinderen, zorg gelijk verdeeld. Reken maar dat zowel mijn man als ik op deze manier geen hele zware baan zouden kunnen hebben hoor.
Dat kan heus wel hoor, als je maar wil. Moet je gewoon een goed hulp netwerk inschakelen ( betaald)
hoi
Alle reacties Link kopieren
Ondanks de discussie, heb je gewoon RECHT op partneralimentatie na het beëindigen van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Afhankelijk van de duur van het huwelijk is dat 5 of 12 jaar.
Partneralimentatie is relatief hoog (vind ik zelf), dat kun Over de hoogte kun je onderling afspraken maken als je uit elkaar gaat, maar kun je ook door een rechter laten doen.
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
27-10-2021 19:12
[..]
Best slimme keus om dan wel te gaan trouwen als je nu al nadenkt over wat als je gaat scheiden....
Domme opmerking, het is heel verstandig om in goede tijden al na te denken over wat in slechte tijden.
Juist dat met name veel vrouwen dit niet doen zorgt voor gigantische problemen tijdens/na scheiding.
-
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt werken hier gezien als belangrijkste waarde zeg. Ik zeg niet dat het onbelangrijk is, maar het is niet het enige in het leven. Zorgen voor je kinderen op de manier die jij wilt is wat mij betreft belangrijker. Erover nadenken wat de gevolgen zijn van eventuele ongewenste gebeurtenissen en ervoor zorgen dat jij in zo’n geval redelijk ‘beschermd’ bent (hoewel er dan uiteraard dingen zouden veranderen) vind ik een slimme zet en goed voorbeeld voor je kinderen. Maar ga naar een notaris want hier krijg je vooral allerlei waardeoordelen.
Delta91 schreef:
29-10-2021 08:14
Hoezo compensatie? Wordt de werkende dan ook gecompenseerd voor jarenlang de kar alleen te trekken zodat de ander bij de kinderen kon blijven? Partneralimentatie mogen ze wat mij betreft echt afschaffen.

Hoe bedoel je "afschaffen"? Ze trouwen op huwelijkse voorwaarden dus er is sowieso geen partneralimentatie, ze willen dat zelf samen zo afspreken. En dat mag altijd natuurlijk.

Heb jij kinderen en beiden een baan? Wij wel. Voor de helft voor de kinderen zorgen gaat ten koste van je carrière, zo simpel is het. Als je er samen voor kiest 1 van de 2 de carrièrekansen te geven dan is het logisch dat je samen de voor- en de nadelen daarvan hebt. De werkende partner heeft sowieso voordeel van "de kar alleen trekken" (de carrièrekar bedoel je dan, niet de opvoeding-, verzorging-, huishoudenkar) want ook na een scheiding met alimentatie heeft deze persoon meer inkomen, meer salaris en vooral meer kansen op nog meer succes. De niet-werkende partner die op haar 45e na een scheiding moet gaan werken komt nooit meer oo het salarisniveau van haar ex.
Pikachu schreef:
29-10-2021 09:22
Dat kan heus wel hoor, als je maar wil. Moet je gewoon een goed hulp netwerk inschakelen ( betaald)

Nee hoor, heb je er ervaring mee? Wij hebben elke maand wel een ziek kind thuis (of studiedag of bso geen personeel, of coronadingen waardoor ze thuis zitten). Daarnaast zit kind op hockey (en nee, je kan niet kiezen dat je dat in het weekend wil, die trainingen liggen gewoon vast), zwemles en wil het af en toe met andere kinderen spelen, er zijn kinderfeestjes te organiseren, cadeautjes te kopen, kleren te kopen, kappersbezoeken, doktersbezoeken, activiteiten op school. De jongste zit op het kdv maar meer dan 3 dagen gaat ten koste van haar welzijn.

Ik vind het bijzonder knap als je dan beiden een topbaan kan hebben met bijbehorende uren en verantwoordelijkheden. En dan nog zal beiden 5 dagen werken zeker ten koste gaan van de kinderen.

Die man mag in zijn handjes knijpen dat zijn vrouw (TO) zegt: ik doe al die dingen wel, kook 's avonds, doe boodschappen, zorg voor de kinderen in de breedste zin, hun sporten, hun sociaal leven, zorg dat ze kunnen zwemmen, hou me bezig met school en opvang.
Ik doe dat niet, ik zeg: ik wil ook werken dus we moeten dit samen doen. Gevolg: mijn man werkt nu 4 dagen en moet geregeld schuiven en thuis blijven als er weer een kind ziek is of er een verjaardagsfeestje georganiseerd moet worden. Als TO dat zou zeggen tegen haar man dan zal hij moeten inleveren op zijn topbaan. Zo simpel is het.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 29-10-2021 13:14
38.82% gewijzigd
BeauCis schreef:
29-10-2021 03:01
Ehm, waarom niet? Als een van beide partners consessies in de relatie doet, ten gunste van de relatie, of de toekomst ervan, in overeenstemming van beide dan is die alimentatie toch nog steeds relevant?
Maar alimentatie gaat niet over de concessies die je al dan niet gedaan hebt maar alleen over de financiën.

Als de thuis gebleven, parttime werkende partner meer verdient moet deze alimentatie betalen.
Hanne schreef:
29-10-2021 10:17
Maar alimentatie gaat niet over de concessies die je al dan niet gedaan hebt maar alleen over de financiën.

Als de thuis gebleven, parttime werkende partner meer verdient moet deze alimentatie betalen.

TO doet toch de concessie zelf geen financiële toekomst op te bouwen? Noem dat maar "geen concessie".
Ik zou dat nooit durven, wat zij doet.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
29-10-2021 09:24
Ondanks de discussie, heb je gewoon RECHT op partneralimentatie na het beëindigen van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Afhankelijk van de duur van het huwelijk is dat 5 of 12 jaar.
Partneralimentatie is relatief hoog (vind ik zelf), dat kun Over de hoogte kun je onderling afspraken maken als je uit elkaar gaat, maar kun je ook door een rechter laten doen.
De hoogte van de partneralimentatie is niet een standaard bedrag. Het hangt af van het inkomen dat tijdens het huwelijk verdiend werd en de kinderalimentatie gaat altijd voor. Als er dan bij de meest verdienende partner nog wat overblijft, kan dat voor partneralimentatie zijn, maar daarbij wordt natuurlijk ook rekening gehouden met de lasten van degene die de alimentatie betaalt. Partneralimentatie komt daardoor niet zo vaak voor als wel eens wordt gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
29-10-2021 10:07
Hoe bedoel je "afschaffen"? Ze trouwen op huwelijkse voorwaarden dus er is sowieso geen partneralimentatie, ze willen dat zelf samen zo afspreken. En dat mag altijd natuurlijk.

Heb jij kinderen en beiden een baan? Wij wel. Voor de helft voor de kinderen zorgen gaat ten koste van je carrière, zo simpel is het. Als je er samen voor kiest 1 van de 2 de carrièrekansen te geven dan is het logisch dat je samen de voor- en de nadelen daarvan hebt. De werkende partner heeft sowieso voordeel van "de kar alleen trekken" (de carrièrekar bedoel je dan, niet de opvoeding-, verzorging-, huishoudenkar) want ook na een scheiding met alimentatie heeft deze persoon meer inkomen, meer salaris en vooral meer kansen op nog meer succes. De niet-werkende partner die op haar 45e na een scheiding moet gaan werken komt nooit meer oo het salarisniveau van haar ex.
Het dikgedrukte is een misvatting die ik wel eens vaker lees, maar partneralimentatie kun je niet op voorhand uitsluiten in de huwelijkse voorwaarden. Als je gaat scheiden kun je er wel samen voor kiezen dat de minstverdienende afstand doen van haar recht op partneralimentatie (tenzij (meestal) de vrouw een bijstandsuitkering ontvangt, dan moet (meestal) de man alsnog betalen, anders zou de samenleving dat moeten doen).
Parella schreef:
29-10-2021 10:21
TO doet toch de concessie zelf geen financiële toekomst op te bouwen? Noem dat maar "geen concessie".
Ik zou dat nooit durven, wat zij doet.
Ik had het niet over dit specifieke geval maar over het algemeen.

Over het algemeen is het zo dat de minst verdienende partner recht op alimentatie heeft. Dat hoeft niet de persoon de zijn die ook het minste werkt. Daar lijkt nl altijd vanuit gegaan te worden.
Alle reacties Link kopieren
En als reactie op TO: alimentatie, zowel kinder- als partneralimentatie, heeft als doel dat de welstand tijdens het huwelijk zo'n beetje gecontinueerd wordt. Voor de kinderen betekent dat dat ze bij beide ouders (financieel gezien) niet veel merken van de scheiding, omdat beide ouders ongeveer evenveel te besteden hebben. Voor de partner (vaak de vrouw) betekent dat inderdaad dat zij in beginsel het leven dat zij samen leidden, voort kan zetten (dus inclusief alle eventuele luxe), MAAR (grote maar) daar moet natuurlijk wel voldoende geld voor zijn. Feit is nu eenmaal dat er na een scheiding twee huishoudingen betaald moeten worden. En als het op is, is het op, zo simpel is het ook.

Ik zou me in jouw positie dan weer niet bewaard voelen om enige tijd partneralimentatie van hem te krijgen. Zie het als een tegemoetkoming ter overbrugging van de periode waarin jij zelf weer op zoek gaat naar werk en je eigen broek weer op kunt houden. Vergeet inderdaad niet, zoals iemand hier ook al zei, dat je man al die jaren dat jij niet werkt en hij fulltime een volledig pensioen op heeft kunnen bouwen. Dat loop jij mis (en dat is voor mij een van de redenen om nooit volledig te stoppen met werk) en daar mag jij best voor gecompenseerd worden. Oh komt wel bij dat jij bij een scheiding recht hebt op de helft van het pensioen dat hij tijdens jullie huwelijk heeft opgebouwd. Dat is mooi meegenomen, maar het verschil in de periode na jullie huwelijk loop je niet zomaar meer in.
Delta91 schreef:
29-10-2021 08:14
Hoezo compensatie? Wordt de werkende dan ook gecompenseerd voor jarenlang de kar alleen te trekken zodat de ander bij de kinderen kon blijven? Partneralimentatie mogen ze wat mij betreft echt afschaffen.

Alsof TO op haar reet zit te niksen. Als je samen afspreekt dat de zorg voor jullie kind zo waardevol is dat een ouder daarvoor thuisblijft, waarom is dat dan wanneer er een scheiding komt opeens alsof je helemaal geen bijdrage hebt geleverd?

Gezamenlijke keuze = samen de consequenties dragen bij scheiding. En ja, dat betekent dat de zorgende ouder niet opeens op een houtje moet bijten, terwijl de carrièremakende ouder vrolijk de vruchten kan plukken van de jarenlang door de zorgende ouder gefaciliteerde vrijheid om zich op de eigen ontwikkeling te richten.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 29-10-2021 11:25
3.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
28-10-2021 22:19
Onbegrijpelijk, anno 2021, zeggen hoogopgeleid te zijn, en baan opgegeven en afhankelijk te zijn van een partner. En als het huwelijk stuk loopt wil je partner alimentatie.. goed voorbeeld voor je kind, een geweldige arbeidsethos, en waarom hoogopgeleid als je toch niet wil werken?
Wat een onzin. Wie zegt dat ze niet wil werken? Ze gaat er gewoon een paar jaar tussenuit voor haar kind(eren). Heb ik ook 5 jaar gedaan. Heeft niks te maken met je opleidingsniveau of je arbeidsethos. Ik heb 5 jaar volledig voor onze kinderen gezorgd, in die periode was ik ook mantelzorger voor mijn (inmiddels overleden) moeder, deed daarnaast wat vrijwilligerswerk in mijn sector en volgde een paar cursussen. Een hele waardevolle periode in mijn leven, die ik niet had willen missen. Heb mezelf daardoor ook veel beter leren kennen en sta sinds die periode ook veel steviger in mijn schoenen.

Waren we precies in die periode gaan scheiden, dan had ik ook alimentatie nodig gehad, zodat ik tijd had gehad om toch een baan te vinden en mijn leven opnieuw in te richten. Gelukkig is dat niet gebeurd en zijn we nog steeds gelukkig samen. Met onze pubers en onze banen.

Ik vind het anno 2021 juist heel normaal dat mensen werken (de ratrace) niet altijd op 1 zetten, maar ook periodes in hun leven minder of niet (in loondienst) werken. Om voor je kinderen te zorgen, mantelzorger te zijn, jezelf te ontwikkelen, een extra studie te doen, een eigen bedrijf op te starten, een wereldreis te maken of om gewoon even lekker tot rust te komen. Er is zoveel meer in het leven dan werk, ook als je hoogopgeleid bent. En dat voorbeeld geven wij ook graag aan onze kinderen 😉
hetismogelijk wijzigde dit bericht op 29-10-2021 11:21
1.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
28-10-2021 21:19
Of overlijdt; dan sta je ook met lege handen…
Daar hadden wij gewoon een verzekering en spaargeld voor, toen ik er een paar jaar uit ging voor de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven