Geld & Recht alle pijlers

Partner alimentatie in de praktijk

27-10-2021 19:06 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over alimentatie. Ik weet dat ik daarvoor naar een notaris of advocaat moet, maar misschien kan het Viva forum alvast wat uitleg geven.

De situatie is als volgt. Ik heb een relatie met mijn vriend en we overwegen te trouwen, op huwelijkse voorwaarden. We hebben ook een kind van 2 jaar oud. We begrijpen dat partner alimentatie betaalt moet worden totdat ons kind 12 jaar oud is. De hoogte van het bedrag wordt vastgesteld met behulp van een berekening en de alimentatie dient om dezelfde levensstijl te kunnen behouden.

Ik heb mijn baan opgezegd nadat ons kind is geboren. Mijn vriend heeft een zeer goed betaalde baan en we genieten hier op het moment volop van. We gaan vaak op luxe vakanties, we rijden een fijne auto en ik ga regelmatig naar een beautysalon voor behandelingen, massages etc.

Nu vragen we ons dus af wat wordt bedoeld met het "behouden van dezelfde levensstijl". Want het lijkt mij logisch dat ik niet meer dit leven kan leiden als wij uit elkaar zouden gaan en ik zou me eigenlijk zelfs bezwaard voelen om daarvoor geld van hem te krijgen.

Kan iemand uitleggen hoe dit er in de praktijk aan toe gaat?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
27-10-2021 20:29
Blijft het bij dit kind? Want anders heb je straks een CV gat van een jaar of 6, en kom dan maar eens terug op een positie die past bij je opleidingsniveau. Haal die achterstand maar in. Kan je mogelijk een studie oppakken, zodat je gat wat minder groot wordt en je ook in je werkgebied verder ontwikkelt?
Dat is niet altijd zo hoor. Ik heb ook niet gewerkt toen mijn kinderen nog niet op school zaten. We hadden wel flink gespaard zodat we daar een aanvulling van konden nemen. Toen mijn jongste naar school ging heb ik gesolliciteerd en was binnen een week aangenomen op mijn oude niveau en ben daarna gewoon verder gaan met carrière maken. Ik had zelfs nog een optie om terug te komen bij mijn oude baas als ik dat zou Willen.

Tegenwoordig is het bijna een misdaad om thuis te blijven voor je kinderen maar voor mij was dat echt een superfijne tijd. En mijn ex vond het ook helemaal prima. Misschien ouderwets maar hij vond het heerlijk dat hij verder bijna niks meer hoeft te doen qua administratie, koken, schoonmaken etc. Ik vond het geen probleem om dat te doen.

De een spaart voor een tweede huis of dure auto. Wij hebben gespaard om de kinderen een fijne start te geven. Dat is me meer waard dan een dure auto. Carrière kan echt gewoon daarna nog goedkomen en pensioenopbouw heb ik gewoon bijverzekerd toen ik weer ging werken. Betaal ik geloof ik een paar tientjes per maand voor.

Ik dacht altijd dat het doel van emancipatie was dat vrouwen mochten werken en dezelfde dingen mochten als mannen. Niet dat ze verplicht waren om dat te doen. Zat vrouwen die zich goed voelen in een verzorgende rol en als hoofdverzorger voor de kinderen. Als je dat zelf wilt... wat maakt het dan uit?
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
02-11-2021 15:40
Dat is niet altijd zo hoor. Ik heb ook niet gewerkt toen mijn kinderen nog niet op school zaten. We hadden wel flink gespaard zodat we daar een aanvulling van konden nemen. Toen mijn jongste naar school ging heb ik gesolliciteerd en was binnen een week aangenomen op mijn oude niveau en ben daarna gewoon verder gaan met carrière maken. Ik had zelfs nog een optie om terug te komen bij mijn oude baas als ik dat zou Willen.

Tegenwoordig is het bijna een misdaad om thuis te blijven voor je kinderen maar voor mij was dat echt een superfijne tijd. En mijn ex vond het ook helemaal prima. Misschien ouderwets maar hij vond het heerlijk dat hij verder bijna niks meer hoeft te doen qua administratie, koken, schoonmaken etc. Ik vond het geen probleem om dat te doen.

De een spaart voor een tweede huis of dure auto. Wij hebben gespaard om de kinderen een fijne start te geven. Dat is me meer waard dan een dure auto. Carrière kan echt gewoon daarna nog goedkomen en pensioenopbouw heb ik gewoon bijverzekerd toen ik weer ging werken. Betaal ik geloof ik een paar tientjes per maand voor.

Ik dacht altijd dat het doel van emancipatie was dat vrouwen mochten werken en dezelfde dingen mochten als mannen. Niet dat ze verplicht waren om dat te doen. Zat vrouwen die zich goed voelen in een verzorgende rol en als hoofdverzorger voor de kinderen. Als je dat zelf wilt... wat maakt het dan uit?
Ze zei anders dat deze rolverdeling "op zijn initiatief en in zijn belang was" hoezo dan eigen keuze.
Hoe je het ook wendt of keert, niet werken is jezelf vrijwillig van je pensioen, gelijke positie en kansen op de arbeidsmarkt laten beroven.
En vindt je echt oprecht dat in een huwelijk een vrouw "hoofdverzorger"is? Really? :facepalm:

Nou, weet ik ook meteen waar het vandaan komt, al die mannen die tijdens hun papadagen op hun kinderen passen... O_o
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
02-11-2021 16:24
En vindt je echt oprecht dat in een huwelijk een vrouw "hoofdverzorger"is? Really? :facepalm:

Nou, weet ik ook meteen waar het vandaan komt, al die mannen die tijdens hun papadagen op hun kinderen passen... O_o

Ik vind ook dat in een huwelijk de vrouw hoofdverzorger is. Let wel, ik vind niet dat het zo zou moeten zijn, maar ik zie wel dat het bij de meeste ouders het geval is. En als je als vrouw dan toch de sjaak bent, begrijp ik heel goed dat de meeste vrouwen er maar het beste van maken.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
02-11-2021 16:59
Ik vind ook dat in een huwelijk de vrouw hoofdverzorger is. Let wel, ik vind niet dat het zo zou moeten zijn, maar ik zie wel dat het bij de meeste ouders het geval is. En als je als vrouw dan toch de sjaak bent, begrijp ik heel goed dat de meeste vrouwen er maar het beste van maken.
Je hebt altijd een keuze....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Hetismogelijk schreef:
29-10-2021 16:45
Ik vind de toon in jouw bericht niet prettig. Het geeft me het gevoel dat ik me moet verdedigen en daar houd ik niet van. Komt jouw reactie voort uit onvrede met je eigen situatie of ervaring?

TO schrijft in een van haar eerste reacties:
'ik ben zeker van plan om weer te gaan werken als ons kind naar school gaat. Ik ben hoog opgeleid en heb altijd gewerkt.'
Dat nam ik mee in mijn reactie.

Ja, mijn man heeft ook een break gehad en ging toen studeren, terwijl ik werkte. Nu werken we beide 4 dagen. Hij werkt 2 dagen op kantoor en 2 dagen thuis. Op de woensdag is hij altijd vrij, omdat de kinderen op woensdagmiddag vrij waren.

Hij hoeft gelukkig (nog) niet te mantelzorgen voor zijn ouders, maar gaat dat tzt vast wel doen. Hij doet nu regelmatig vrijwilligerstaken bij zijn sportclub. Zelf doe ik ook geen mantelzorg meer, omdat mijn ouders inmiddels zijn overleden. Ik vind wel dat hij ook aan onze kinderen laat zien dat er meer is in het leven dan alleen werk.
Maar ik weet niet waarom 'wat mijn man wel en niet doet' relevant is voor dit topic?
Omdat de keuzes die je samen maakt in je huwelijk, na je huwelijk ook beiden kanten op werken.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
02-11-2021 18:13
Je hebt altijd een keuze....

Hahahahahahahahaha.
Thalas schreef:
02-11-2021 18:23
Hahahahahahahahaha.
Jij niet blijkbaar?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
02-11-2021 18:27
Jij niet blijkbaar?

Waarom zou je het persoonlijk maken? Uit ieder onderzoekt blijkt dat vrouwen meer zorgtaken uitvoeren dan mannen en dat veranderingen in dat patroon moeizaam gaan en ingewikkeld zijn. Dat is niet omdat vrouwen daarin de verkeerde keus maken maar omdat de keus in die situaties is om ofwel hoofdverzorger te zijn, of te accepteren dat er het kind ontoereikend verzorgd wordt. Doen alsof dit soort zaken een keus zijn, waarin je een goede keus kunt maken of de verkeerde, is een ontkenning van de genderpatronen die gelijkheid stelselmatig ondermijnen.
Alle reacties Link kopieren
Huh? In mei had TO nog een goede baan schrijft ze in een ander topic waarin naar voren komt dat haar relatie niet zo jofel verloopt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Is er bij het ontvangen van partner alimentatie ook sprake van een sollicitatie plicht? Net zoals normaal gesproken het geval is bij een ww of bijstand uitkering, zodat de ontvanger van de alimentatie zo snel mogelijk weer op eigen benen kan staan. Of wordt dat door geen instantie gecontroleerd omdat het niet om belasting geld gaat?
FDG schreef:
03-11-2021 01:35
Is er bij het ontvangen van partner alimentatie ook sprake van een sollicitatie plicht? Net zoals normaal gesproken het geval is bij een ww of bijstand uitkering, zodat de ontvanger van de alimentatie zo snel mogelijk weer op eigen benen kan staan. Of wordt dat door geen instantie gecontroleerd omdat het niet om belasting geld gaat?
Nee.
Maar gezien het feit dat de partneralimentatie maar kort duurt, is het wel verstandig om snel werk te vinden.

Als je geen zin in partneralimentatie hebt, dan moet je tijdens het huwelijk netjes gezin en huishouden eerlijk delen en elkaar stimuleren om voldoende geld in het laatje te brengen om indien nodig elk in je eentje het gezin te kunnen onderhouden. En een partner zoeken met een vergelijkbaar verdienvermogen.
Alle reacties Link kopieren
FDG schreef:
03-11-2021 01:35
Is er bij het ontvangen van partner alimentatie ook sprake van een sollicitatie plicht? Net zoals normaal gesproken het geval is bij een ww of bijstand uitkering, zodat de ontvanger van de alimentatie zo snel mogelijk weer op eigen benen kan staan. Of wordt dat door geen instantie gecontroleerd omdat het niet om belasting geld gaat?
Niet zozeer een sollicitatieplicht, maar bij het vaststellen van de hoogte van de partneralimentatie kijkt de rechtbank, naast de draagkracht van de alimentatieplichtige (vaak de man) ook naar het inkomen dat de alimentatiegerechtigde (vaak de vrouw) zou kunnen verdienen. Dan wordt er soms dus rekening gehouden met een fictief inkomen.

Er is binnen de rechtspraak een expertgroep die hier jaarlijks aanbevelingen over schrijft. Dit is wat zij daar over zeggen:
‘Een onderhoudsplicht bestaat alleen voor zover de onderhoudsgerechtigde niet in eigen levensonderhoud kan voorzien. Eigen inkomsten van de onderhoudsgerechtigde, ook die uit vermogen, verminderen de behoefte aan een bijdrage. Onder inkomsten worden zowel de daadwerkelijke inkomsten als de in redelijkheid te verwerven inkomsten verstaan. Indien de onderhoudsgerechtigde geen inkomsten heeft, dient derhalve rekening te worden gehouden met het vermogen van de onderhoudsgerechtigde om inkomsten te verwerven (verdiencapaciteit). Daarbij zijn alle omstandigheden van belang, waaronder de opleiding, de werkervaring, de geboden tijd om werk te zoeken, de gezondheid en de zorg voor kinderen. Verwijtbaar, niet voor herstel vatbaar inkomensverlies van de onderhoudsgerechtigde kan buiten beschouwing worden gelaten, onder vergelijkbare voorwaarden als die van toepassing zijn bij het bepalen van de draagkracht.”
mataranka wijzigde dit bericht op 03-11-2021 09:52
0.06% gewijzigd
Thalas schreef:
02-11-2021 18:32
Waarom zou je het persoonlijk maken? Uit ieder onderzoekt blijkt dat vrouwen meer zorgtaken uitvoeren dan mannen en dat veranderingen in dat patroon moeizaam gaan en ingewikkeld zijn. Dat is niet omdat vrouwen daarin de verkeerde keus maken maar omdat de keus in die situaties is om ofwel hoofdverzorger te zijn, of te accepteren dat er het kind ontoereikend verzorgd wordt. Doen alsof dit soort zaken een keus zijn, waarin je een goede keus kunt maken of de verkeerde, is een ontkenning van de genderpatronen die gelijkheid stelselmatig ondermijnen.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
Ik mag toch hopen dat je nu ook al iets van afspraken hebt gemaakt omtrent financiën zodat je ook vermogen kan opbouwen cq sparen. Dat je thuisblijft voor je kind doet daar niets van af, anders waren jullie ook geld voor de opvang kwijt geweest etc. Het lijkt me the horror om financieel afhankelijk te zijn van je partner zonder iets geregeld te hebben.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
29-10-2021 10:13
Nee hoor, heb je er ervaring mee? Wij hebben elke maand wel een ziek kind thuis (of studiedag of bso geen personeel, of coronadingen waardoor ze thuis zitten). Daarnaast zit kind op hockey (en nee, je kan niet kiezen dat je dat in het weekend wil, die trainingen liggen gewoon vast), zwemles en wil het af en toe met andere kinderen spelen, er zijn kinderfeestjes te organiseren, cadeautjes te kopen, kleren te kopen, kappersbezoeken, doktersbezoeken, activiteiten op school. De jongste zit op het kdv maar meer dan 3 dagen gaat ten koste van haar welzijn.

Ik vind het bijzonder knap als je dan beiden een topbaan kan hebben met bijbehorende uren en verantwoordelijkheden. En dan nog zal beiden 5 dagen werken zeker ten koste gaan van de kinderen.

Die man mag in zijn handjes knijpen dat zijn vrouw (TO) zegt: ik doe al die dingen wel, kook 's avonds, doe boodschappen, zorg voor de kinderen in de breedste zin, hun sporten, hun sociaal leven, zorg dat ze kunnen zwemmen, hou me bezig met school en opvang.
Ik doe dat niet, ik zeg: ik wil ook werken dus we moeten dit samen doen. Gevolg: mijn man werkt nu 4 dagen en moet geregeld schuiven en thuis blijven als er weer een kind ziek is of er een verjaardagsfeestje georganiseerd moet worden. Als TO dat zou zeggen tegen haar man dan zal hij moeten inleveren op zijn topbaan. Zo simpel is het.
Welnee, wat een ouderwets idee dat een topbaan per definitie 40+ uur werken inhoudt. Dat hoeft helemaal niet hoor, ik heb er eentje en werk 32 uur, man heeft ook een goede baan en werkt evenveel uren. Is er een kind ziek of zijn er andere dingen, dan regelen we dat onderling en halen werkuren in privetijd in, als de kinderen op bed liggen. Zij leveren nooit in, dat doen we op tijd die anders voor onszelf was geweest. Steeds meer bedrijven gaan zo met hun mensen om, ik heb meerdere vrienden die op dezelfde manier bv een CEO functie en een gezinsleven combineren.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
02-11-2021 16:24
Ze zei anders dat deze rolverdeling "op zijn initiatief en in zijn belang was" hoezo dan eigen keuze.
Hoe je het ook wendt of keert, niet werken is jezelf vrijwillig van je pensioen, gelijke positie en kansen op de arbeidsmarkt laten beroven.
En vindt je echt oprecht dat in een huwelijk een vrouw "hoofdverzorger"is? Really? :facepalm:

Nou, weet ik ook meteen waar het vandaan komt, al die mannen die tijdens hun papadagen op hun kinderen passen... O_o
Eeeh nee. Dat vind ik helemaal niet. Mijn vriend doet nu zelfs meer dan mij in het huishouden en mijn ex en ik hebben co ouderschap en doen allebei evenveel.

Ik zei genoeg vrouwen die zich er goed bij voelen hoofdverzorger te zijn. Het kan ook een man zijn die dat wil. Ook prima. Je geslachtsdeel bepaalt niet of je dat wil of niet maar in het algemeen zijn het vaker vrouwen dan mannen die dat willen.

En zoals je leest heeft het mij helemaal geen carrièrekansen of pensioen gekost. En al had het dat wel gekost... de tijd met mijn kinderen en die onwijs fijne eerste jaar is me meer waard dan carrièrekansen of pensioen.

Als je een jaar onbetaald verlof neemt om een wereldreis te nemen... is dat dan ook zonde van je carrièrekansen? Of is die ervaring misschien meer waard dan die carrièrekansen? Je kan wel wachten tot je met pensioen bent maar wie zegt dat je dat haalt?

Ik heb toch echt graag een wat kleiner pensioen of iets minder carrièrekansen dan dat ik mijn kinderen naar een kinderdagverblijf had moeten sturen. Ik vind dat gewoon niet fijn. Ik wilde dat knutselen en spelen graag zelf doen met mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
02-11-2021 18:32
Waarom zou je het persoonlijk maken? Uit ieder onderzoekt blijkt dat vrouwen meer zorgtaken uitvoeren dan mannen en dat veranderingen in dat patroon moeizaam gaan en ingewikkeld zijn. Dat is niet omdat vrouwen daarin de verkeerde keus maken maar omdat de keus in die situaties is om ofwel hoofdverzorger te zijn, of te accepteren dat er het kind ontoereikend verzorgd wordt. Doen alsof dit soort zaken een keus zijn, waarin je een goede keus kunt maken of de verkeerde, is een ontkenning van de genderpatronen die gelijkheid stelselmatig ondermijnen.
Heel, heel erg waar, goed geschreven dit. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
02-11-2021 18:32
Waarom zou je het persoonlijk maken? Uit ieder onderzoekt blijkt dat vrouwen meer zorgtaken uitvoeren dan mannen en dat veranderingen in dat patroon moeizaam gaan en ingewikkeld zijn. Dat is niet omdat vrouwen daarin de verkeerde keus maken maar omdat de keus in die situaties is om ofwel hoofdverzorger te zijn, of te accepteren dat er het kind ontoereikend verzorgd wordt. Doen alsof dit soort zaken een keus zijn, waarin je een goede keus kunt maken of de verkeerde, is een ontkenning van de genderpatronen die gelijkheid stelselmatig ondermijnen.
:cheer: :worship: :cheer:
Fantastisch geschreven
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
02-11-2021 18:32
Waarom zou je het persoonlijk maken? Uit ieder onderzoekt blijkt dat vrouwen meer zorgtaken uitvoeren dan mannen en dat veranderingen in dat patroon moeizaam gaan en ingewikkeld zijn. Dat is niet omdat vrouwen daarin de verkeerde keus maken maar omdat de keus in die situaties is om ofwel hoofdverzorger te zijn, of te accepteren dat er het kind ontoereikend verzorgd wordt. Doen alsof dit soort zaken een keus zijn, waarin je een goede keus kunt maken of de verkeerde, is een ontkenning van de genderpatronen die gelijkheid stelselmatig ondermijnen.
"Of accepteren dat het kind ontoereikend verzorgd wordt."

Haha. Dus mannen kunnen niet voor kinderen zorgen als vrouwen niet de hoofdverzorger zijn? Dat ligt dan toch echt aan je relatie en wat je samen afspreekt vanaf het begin. Ik wil die studie dan wel eens zien.

Dat beeld herken ik trouwens hier in de omgeving (hoog opgeleid, misschienheeft dat er ook mee te maken) ook totaal niet. Iedereen zorgt evenredig voor zijn kinderen. Genoeg papa's bij het CB en opvang.
Seriously?
abracadabra schreef:
03-11-2021 11:24
Ik heb toch echt graag een wat kleiner pensioen of iets minder carrièrekansen dan dat ik mijn kinderen naar een kinderdagverblijf had moeten sturen. Ik vind dat gewoon niet fijn. Ik wilde dat knutselen en spelen graag zelf doen met mijn kinderen.

En je (ex-)partner en mede-ouder dan? Was zijn aanwezigheid en zorg minder waardevol? Waarom pakte jij alleen zoveel op en verdeelden jullie niet samen werk en zorg, zodanig dat de kinderen alsnog niet maar kdv hoefden en er altijd iemand met ze kon knutselen?

Had je ex ook nog iets te zeggen over zijn kinderen, voordat jullie uit elkaar gingen?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
02-11-2021 18:32
Waarom zou je het persoonlijk maken? Uit ieder onderzoekt blijkt dat vrouwen meer zorgtaken uitvoeren dan mannen en dat veranderingen in dat patroon moeizaam gaan en ingewikkeld zijn. Dat is niet omdat vrouwen daarin de verkeerde keus maken maar omdat de keus in die situaties is om ofwel hoofdverzorger te zijn, of te accepteren dat er het kind ontoereikend verzorgd wordt. Doen alsof dit soort zaken een keus zijn, waarin je een goede keus kunt maken of de verkeerde, is een ontkenning van de genderpatronen die gelijkheid stelselmatig ondermijnen.
Wat een lapzwans van een man is het dan, als hij de kinderen niet toereikend kan verzorgen.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren
emanina schreef:
06-11-2021 12:21
Wat een lapzwans van een man is het dan, als hij de kinderen niet toereikend kan verzorgen.
Die van mij doet dat wel goed, maar dan heb je ook nog het huishouden, regelzaken, feestjes, afspraken, financiën etc.
Ik ga nu steeds meer werken omdat hij afgekeurd is en dus thuis meer dingen oppakt. Met de kinderen gaat goed, huishouden ook steeds wat beter en toch word ik vaak gebeld, geappt over zaken die hij ook gewoon weet.
Dus aangegeven bij school, moeders dat ze hem beter eerst kunnen contacten, want ik ben aan het werk.
Je wil niet weten hoelang het duurt voordat zoiets echt gebeurt.
Best vreemd. Maar ik neem niet op.
Ik zie het namelijk niet want ben aan het werk. Ik vind onze nieuwe verdeling heel prettig, al had ik het liever drukker gehad met opvang etc als dat betekende dat hij gewoon nog zou kunnen werken. Want afgekeurd worden hakt er behoorlijk in en is allesbehalve leuk natuurlijk.
Maar we maken er het beste van.
emanina schreef:
06-11-2021 12:21
Wat een lapzwans van een man is het dan, als hij de kinderen niet toereikend kan verzorgen.
Daar zijn er heel veel van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven