Geld & Recht alle pijlers

Partneralimitatie

03-11-2010 15:47 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heb al een paar topics lopen onder relatie, maar volgens mij past deze vraag hier beter.

Ivm scheiding (mijn man wil scheiden) moet ik voor mezelf bekijken wat ik denk nodig te hebben aan partneralimitatie. Heeft iemand tips of advies hoe ik dat het beste kan berekenen?

Aangezien ik nog op zoek ben naar een ander huis (huur) voor mij en mijn 2 kinderen van 3 jr en 9 mnd.
quote:gember999 schreef op 03 november 2010 @ 17:03:

[...]

Jullie moeten eerst scheiden, dan andere partners vinden (die natuurlijk heel veel geld verdienen), daar mee trouwen, en dan weer gaan scheiden. Dan ontvangen jullie allebei partneralimentatie!

Ik zeg: doen!Sjessus, wat ingewikkeld. Moeten we daarna dan weer met elkaar trouwen?
Bagheera, kssst. Mijn dochter ziet jouw avatar en hangt nu over mij heen en doet mij pijn en mijn scherm is vet van de vieze vingers.
Ik zou méér dan de helft inleveren aan partner- en kinderalimentatie. Gelukkig ben ik al gescheiden.
quote:mamamuis schreef op 03 november 2010 @ 17:01:

Misschien ben ik ook wel gewoon te zelfstandig ingesteld hoor....maar ik zou nooit afhankelijk willen zijn van mijn ex. Kinderalimentatie vind ik wat anders....het zijn tenslotte ook zijn kinderen.

Misschien zit jij ook wel in een heel andere situatie dan TO.

Als ik in haar situatie zou zitten en recht zou hebben op PA en ik kan hiermee voor mijn kinderen de overgang van een redelijk welvarend gezin naar een armer gezin opvangen, dan mag mijn man dokken, hoor. Ik kan dan in de tijd de PA (die niet oneindig is) benutten om meer inkomen te verwerven door een studie te beginnen, ofzo. Het is niet alleen voor haarzelf, maar ook haar kinderen profiteren van de PA.
quote:Gravinnetje schreef op 03 november 2010 @ 17:03:

Die kinderalimentatie heb je toch zowiezo recht op? Of gaan jullie 50/50 de oudertaken verdelen?Ook als je de oudertaken 50/50 verdeelt (co-ouderschap) kan je nog recht hebben op kinderalimentatie.
quote:Gravinnetje schreef op 03 november 2010 @ 17:06:

Bagheera, kssst. Mijn dochter ziet jouw avatar en hangt nu over mij heen en doet mij pijn en mijn scherm is vet van de vieze vingers.Oeh, Bagheera krijgt klapjes (sorry, ken de film uit mijn hoofd) :-)
Nou laat ik het zo zeggen, dat we beide konden doen we wat wilde financieel gezien in ons huwelijk. 3x op vakantie (met vliegtuig) shoppen enz enz. Natuurlijk gaat dat straks niet meer en dat wil ook niet, maar ik zou het wel fijn vinden als ik nog redelijk kan leven. Ik werk gelukkig en dat wil ook echt wel blijven doen en in de toekomst ook vast wel wat meer uren, maar nu moet ik kijken naar de huidige situatie, dus heb ik wel partneralimitatie nodig anders kan ik geen leven opbouwen met de kids.
Nee we doen geen Co ouderschap van de 14 dagen heb ik ze 10 en hij 4 (lang weekend om de week)
Nog iets als ik nou echt een top baan had gehad met top salaris dan had ik misschien wel afgezien van de partneralimitatie, maar dat is niet zo. Ik ben telefoniste/receptioniste.
...leuke discussies dit!

Ik begrijp best dat wanneer mensenbesluiten te scheiden dat er financiele oplossingen moeten komen.

Maar laten we eerlijk zijn dat het vaak onredelijk en bij de beesten af gaat...

De mensen die de keus maken om te scheiden,doen dat niet voor niets,laten we dat vooropstellen, maar het zou wel op zijn plaats zijn dat men ook zichzelf ziet te redden na deze beslissing en niet over de rug van hun ex.

Klaar is klaar en zorg dan buiten de kinderalimentatie voor de rest voor jezelf, op latere leeftijd komen ze ook nog eens een deel van je pensioen halen.....zonder zelf ooit een dag te hebben gewerkt.
quote:BrightMind schreef op 03 november 2010 @ 17:19:

...leuke discussies dit!

Ik begrijp best dat wanneer mensen besluiten te scheiden dat er financiele oplossingen moeten komen.

Maar laten we eerlijk zijn dat het vaak onredelijk en bij de beesten af gaat...

De mensen die de keus maken om te scheiden,doen dat niet voor niets,laten we dat vooropstellen, maar het zou wel op zijn plaats zijn dat men ook zichzelf ziet te redden na deze beslissing en niet over de rug van hun ex.

Klaar is klaar en zorg dan buiten de kinderalimentatie voor de rest voor jezelf, op latere leeftijd komen ze ook nog eens een deel van je pensioen halen.....zonder zelf ooit een dag te hebben gewerkt.
TO, ik wens je veel sterkte. Ga niet zelf rekenen, laat dat over aan een advocaat. Die weten vaak toch net iets meer.

*het is trouwens alimentatie, dus geen alimitatie*
quote:BrightMind schreef op 03 november 2010 @ 17:19:

De mensen die de keus maken om te scheiden,doen dat niet voor niets,laten we dat vooropstellen, maar het zou wel op zijn plaats zijn dat men ook zichzelf ziet te redden na deze beslissing en niet over de rug van hun ex.TO maakt niet die keuze; die maakt haar man voor haar.
Bright, wat reageer je zuur!!

Soms is partneralimentatie absoluut op z'n plaats. Stel nu dat de man zijn carriere alleen kon opbouwen omdat zijn vrouw thuis bleef? Als je regelmatig een aantal weken naar het buitenland moet en lange dagen maakt? Als je daar samen voor gekozen hebt?? Dan is het toch absoluut gerechtvaardigd om PA te krijgen en ook een deel van het pensioen.
TO, heel veel sterkte de komende tijd
Ik weet dat je bij co-ouderschap nog alimentatie krijgt maar wel minder natuurlijk.

Hoe je nu alles ook wend of keert, het blijft een rotsituatie voor beiden.....
Oh, oh, dit dreigt weer te verworden tot de discussie die een paar weken geleden werd gevoerd over vrouwen en financiele zelfredzaamheid. Niet echt leuk als je onverwacht met een scheiding wordt geconfronteerd, maar wel waar. De keuzes die je maakt om minder te gaan werken wanneer je getrouwd bent en de kinderen komen, worden pijnlijk duidelijk wanneer je (ongewild) gaat scheiden en (voor een flink deel) afhankelijk blijft van je ex voor je dagelijkse boterham. Ik zou proberen om in ieder geval zo snel mogelijk zelfstandig te worden.
Bright, ik begrijp heel goed wat je zegt. En ja, soms is het bij de beesten af. Maar TO werkt zelf ook en zorgt ook nog eens voor de kinderen. Kijk als ze nu co-ouderschap hadden kan zij bijv. ook meer werken. Maar wil haar ex dat wel, zorgen voor de kinderen.

En ze hadden de afspraak dat zij minder zou gaan werken.
quote:Zwuppeliennn schreef op 03 november 2010 @ 17:23:

Bright, wat reageer je zuur!!

Soms is partneralimentatie absoluut op z'n plaats. Stel nu dat de man zijn carriere alleen kon opbouwen omdat zijn vrouw thuis bleef? Als je regelmatig een aantal weken naar het buitenland moet en lange dagen maakt? Als je daar samen voor gekozen hebt?? Dan is het toch absoluut gerechtvaardigd om PA te krijgen en ook een deel van het pensioen.Punt is, je hebt ook beloofd om eeuwig samen te blijven en elkaar altijd te steunen in slechte tijden enzo. Als dat niet gebeurt, waarom blijven dan die andere verplichtingen wel gelden? Is misschien cynisch gedacht, maar ik zou nooit mijn zelfstandigheid opgeven voor een man (of eigenlijk, zijn carriere) met het risico arm achter te blijven als hij me niet meer wil.
Natuurlijk mensen scheiden niet voor niks, maar in mijn geval kwam het voor mij als donderslag bij heldere hemel. We hebben het goed gehad geen ruzie helemaal niks. Op een dag kwam meneer dat hij niet gelukkig meer was en 2 weken tijd nodig had om buiten de deur na te denken na die 2 weken kwam hij met de mededeling dat hij wilde scheiden en dat ook nergens meer aan te werken was. Wat in mijn ogen wel zo is. We zijn een jong gezin en de tijd voor elkaar zijn we kwijt geraakt. En mijn man vind dat hij aandacht te kort is gekomen. Maar heeft nooit duidelijk aan de bel getrokken.

Wel zuur als je hoort dat je man niet meer samen met je aan je huwelijk wil werken. Ik wil er alles aan doen en ik denk ook nog dat het te redden zou zijn mochten we dat samen willen, maar helaas is dat niet zo.

Als ik heel eerlijk ben snap ik van mijn man ze kant ook niet, dat we een dochtertje hebben van 9 maanden. Aangezien hij zegt al ander half jaar ongelukkig te zijn.

Of mensen nou vinden of het goed is of niet om partneralimentatie te vragen. Ik ga ervoor en hoe het in de toekomst zal gaan dat zien we dan wel. Als ik weer echt mijn eigen boontjes kan doppen dan kom ik daar misschien nog op terug, maar nu zou hij er toch echt aan moeten geloven.
Mile, ik vind het ook niet verstandig dat vrouwen dat doen. Maar ja, ieder zijn keuze.
Mijn excuses voor de zure reactie! ik ben absoluut geen generaliserend persoon.

Helaas uit eigen ervaring en omgeving weet ik dat het vaak een inhalerig spel is.

Al weet ik dondersgoed dat er gelukkig ook goede "meiden " zijn.

Ik wilde eigenlijk mijn inborst overdragen, probeer ten alle tijden voor jezelf te zorgen,maak je niet afhankelijk.

Een scheiding is een hele verandering in de totale situatie, waarin goede tijden tijdelijk verruild moeten worden voor minder goede tijden.

Een hele eer en kunst om dat met eigen kracht te overwinnen.

Bij ieder put in het leven kom je ladders tegen die langer zijn dan de put diep is
svm, als je geen kinderen had gehad, wat voor een werk had je dan gedaan?

Ben je een carrière misgelopen door de kinderen?
quote:Mlle_j schreef op 03 november 2010 @ 17:28:

[...]

Punt is, je hebt ook beloofd om eeuwig samen te blijven en elkaar altijd te steunen in slechte tijden enzo. Als dat niet gebeurt, waarom blijven dan die andere verplichtingen wel gelden?.

Omdat het huwelijk een contract is wat jullie sluiten. De wet biedt de mogelijkheid dit contract af te sluiten en die wet bepaalt ook dat de zorgplicht ook geldt na de scheiding.

Als dit niet wilt, dan moet je niet trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan (van het laatste ben ik overigens niet zeker of het ook voor die vorm geldt).
quote:Bagheera schreef op 03 november 2010 @ 16:57:

[...]

Daar zal ze heus zelf wel over hebben nagedacht. Wij hier hebben toch geen enkel idee van hoe hun huwelijk is geweest. En misschien wil die man dat wel graag betalen omdat hij zich schuldig voelt dat hij wil scheiden en haar wereld (incl. financien) instort.

TO wat een *** situatie voor je, dat boven alles. Met 2 kleine kinderen. Succes.

Waarom kunnen vrouwen niet hun eigen broek op blijven houden. Als je gezond van lijf en leden bent kun je toch voor jezelf zorgen ipv je afhankelijk te maken van een partner. Ooit zullen ook in Nederland de vrouwen eens wat minder afhankelijk worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven