Geld & Recht alle pijlers

Partneralimitatie

03-11-2010 15:47 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heb al een paar topics lopen onder relatie, maar volgens mij past deze vraag hier beter.

Ivm scheiding (mijn man wil scheiden) moet ik voor mezelf bekijken wat ik denk nodig te hebben aan partneralimitatie. Heeft iemand tips of advies hoe ik dat het beste kan berekenen?

Aangezien ik nog op zoek ben naar een ander huis (huur) voor mij en mijn 2 kinderen van 3 jr en 9 mnd.
Medatative_rose, wegcijferen is misschien een groot woord, maar mijn man werkt wel hard en daar bedoel ik mee (want iederen werkt op zijn of haar manier hard) dat hij 's morgens al vrij vroeg weggaat en laat thuis is en ook door zijn werk in het verleden ook weing tijd met elkaar hebben doorgebracht.

Daarbij heeft mij man het altijd belangrijk gevonden (ondanks dat er kids bij waren gekomen) dat hij gewoon zijn ding kon blijven doen.

En dan kwam het erop neer dat ik dus op het honk bleef zitten zodat ik er voor de kids kon zijn of nog steeds ben.
nummerzoveel, Nou het duurt tegenwoordig max 12 jaar maar ook dat gaat volgens mij in overleg en het zou in overleg of door uitspraak van de rechter nog langer dan 12 jaar kunnen duren, maar ik zeg niet dat ik het 12 jaar lang wil hebben. En ik mag toch hopen dat ik over een aantal jaren een nieuwe liefdes partner vindt waar ik weer gelukkig mee mag/kan worden. Niet dat die dan finacieel voor mij moet zorgen, maar dan wordt het weer anders
quote:nummerzoveel schreef op 03 november 2010 @ 18:30:

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar pik die van Jippertje er even tussenuit.

Ik vind het namelijk heel raar om te veronderstellen dat afspraken tijdens het huwelijk ook na afloop daarvan zouden moeten gelden. De belangrijkste afspraak, namelijk het huwelijk zelf, wordt bij een scheiding teniet gedaan. En het hele plaatje verandert ook drastisch. Er moeten opeens 2 aparte huishoudens betaald worden, er moet een omgangsregeling opgesteld worden mbt de hond en/of de kinderen, de spullen moeten worden verdeeld, enz. Alles gaat op zijn kop, maar owee als moeders de vrouw opeens moet gaan werken... Dat klopt toch niet?Hear hear!
quote:Medatative_rose schreef op 03 november 2010 @ 18:34:

[...]

Dit vind ik nou een vreemde opmerking, kan ergens wel begrijpen wat je bedoelt maar je weet niet hoe de situatie is.

Misschien heeft de dame in kwestie zich al jaren weggecijferd zodat manlief succes kon hebben etc.

....Misschien heeft manlief zich wel de blubber gewerkt en zich daardoor weggecijferd, veel werken en vaak van huis (chauffeurs,zzp'ers),zodat vrouwlief en de kids niets te kort kwamen.

En als ie thuis was,stond er ook op hem een gezin te wachten met alle luxe en weelde.

Ook dat heeft hij dan niet meer doordat een ex hem helemaal kaal plukt...omdat ze geen zin heeft om meer te werken...door meer te werken laat je je kids ook iets positiefs zien, en zullen later tegen je zeggen..."ma ik ben trots op je, je hebt altijd hard gewerkt voor ons".
quote:BrightMind schreef op 03 november 2010 @ 18:45:

[...]

....Misschien heeft manlief zich wel de blubber gewerkt en zich daardoor weggecijferd, veel werken en vaak van huis (chauffeurs,zzp'ers),zodat vrouwlief en de kids niets te kort kwamen.

En als ie thuis was,stond er ook op hem een gezin te wachten met alle luxe en weelde.

Ook dat heeft hij dan niet meer doordat een ex hem helemaal kaal plukt...omdat ze geen zin heeft om meer te werken...door meer te werken laat je je kids ook iets positiefs zien, en zullen later tegen je zeggen..."ma ik ben trots op je, je hebt altijd hard gewerkt voor ons".
quote:svm schreef op 03 november 2010 @ 18:37:

Marahbloem, thanks voor je reactie dat had ik even nodig.

Voelde me nogal aangevallen door iedereen.

Dhelia, zoals jij het zegt heb ik ook al gedaan behalve het noodgevallen bedrag nog niet.

Het is wat betreft woonlasten bedrag gewoon moeilijk omdat er nog geen nieuwe woning is voor mij, dus dat bedrag is gewoon moeilijk te bepalen.Als bijna iedereen het niet eens is met je stelling dat je ex-man maar moet betalen voor je, je geen antwoord geeft op vragen behalve als het jou goed uitkomt,zou je misschien eens moeten nadenken of je je ex-man 12 jaar voor jouw onderhoud laat betalen. Nogmaals: wil je niet zelfstandig zijn, wil je gebonden blijven door je hand op te houden voor je onderhoud aan een man waar je geen binding meer mee hebt dan de kinderen? Je kunt ook een baan zoeken waar je meer uren kan werken of bij je huidige werkgever aangeven dat je graag meer uren draait
@feeks: het gaat niet om wat iedereen vindt. 'Iedereen' heeft altijd wel een mening. Djeez, ze weet net dat haar man wil scheiden, heeft twee kleine kinderen. Give her a break. Over een jaar kan ze weer verder kijken.

Ik ken ook mensen die zijn gescheiden en waarbij was afgesproken tijdens het huwelijk dat de man carriere zou maken en de vrouw de omstandigheden zou scheppen waarin hij dat zou kunnen. Die mannen betalen ook behoorlijk wat PA. Maar kunnen het zich ook veroorloven juist door hun bloeiende carriere. Soit. Iedereen richt zijn of haar leven in op de manier die hij of zij wil. Misschien zeggen de kinderen later wel, groot gelijk dat je PA hebt genomen. Weet jij veel.
feeks en de rest.

Voor nu kies ik voor partneralimentatie en daarbij werk ik ook nog eens 20 uur. Natuurlijk ga ik kijken of ik bij mijn huidige werkgever of als ik straks alles op de rails heb bij een andere werkgever meer uren kan gaan werken (heb ik wel meer opvang voor de kids nodig extra kosten) Ik ben zeker niet te lui om meer te werken.

En welke vragen zijn er aan mij gesteld?

Mijn werkt op kantoor en werkt met deals waardoor hij regelmattig extra inkomsten heeft (bonus) daar buiten heeft hij per maand een vast salaris. Wat mij betreft mag er ook alleen van dat salaris uit gegaan worden en niet van het extra maar dat moet schijnbaar toch berekend / mee gerekenend worden door de mediator.

Daarbij heb ik al meerdere malen aangegeven dat ik niet wil dat hij 12 jaar voor mij gaat betalen, maar het is zijn keuze om te scheiden en voor nu heb ik genoeg te regelen en mee te dealen en zodra ik rust heb zal ik echt wel gaan kijken naar meer uren op mijn werk.
Marahbloem, lief dat je voor me opkomt. Erg fijn dat er nog iemand is die zich in mij kan plaatsen.

Het is voor iedereen inderdaad anders en inderdaad over een jaar kan ik weer verder kijken.

Ik heb pas 5 weken geleden te horen gekregen dat hij wil scheiden van me en afgelopen maandag zij we voor het eerst bij de Mediator geweest. Ik zit nu echt in een achtbaan.
tsss wat een reacties Er komt een scheiding aan, de kinderen worden uit hun veilige omgeving gerukt, hun hele leven staat op de kop en de stabiele factor die de meeste zorg op zich nam, de moeder, zou dan ook nog eens meer moeten gaan werken. Lijkt me op dit moment niet de verstandigste keuze en al helemaal niet voor de kinderen.
.
Ik krijg altijd een beetje jeuk van al die oordelen naar anderen en vingerwijzen.

Laat ieder voor zich bepalen om wel of niet te nemen waar je recht op heb, en ja.. een recht is het nog altijd volgens de wet dus je doet niets verkeerd als je PA eist.

Wat voor de 1 moraal niet wenselijk is naar eigen geweten is dat voor de ander wel, ieder zal zo zijn redenen hebben en mag wat mij betreft wel meer in eigen waarde gelaten worden( of eigenwaarde,dat mag je buiten de wet om ook zelf besluiten).

Ik steiger ook altijd een beetje van de mannen die klagen dat ze nu ineens Pa moeten betalen, ehm..... heb je dan niet goed nagedacht wanneer je het ja woord hardop uitsprak? niet goed gelezen wat een huwelijk volgens de wet inhoud? Ja ook na beeindiging, ook daar heb je ja op gezegd.

Had je het anders gewild, dan beter ging je een samenlevingscontract aan, niemand trouwt met het mes op de keel toch? Eigen keuze.

Na beindiging van mijn huwelijk heb ik het zelf overigens niet geeist want kon toen prima voor mijzelf zorgen door meer te gaan werken en ons beider uitgangspunt was, allebei een goede basis kunnen bieden voor onze kids, ook financieel.

Nu sta ik net weer alleen na een 10 jarige relatie die wel de vorm van een traditioneel huwelijk had en mijn ex ook van heeft geprofiteerd, maar omdat wij niet getrouwd waren , geen recht op PA.

Echter had ik er nu wel gebruik van willen maken, ik ben in middels al jaren arbeidsongeschikt en ex heeft een vet salaris. Dankzij eigen inspanning, maar die mogelijkheid ook gekregen omdat ik zorgde voor de randvoorwaarden.

En mijn reden zou enkel zijn om mijn kids een fatsoenlijker dak boven hun hoofd te bieden. Ja dat is luxe, maar die luxe hebben wij al tijdens onze relatie gecreerd voor de kids en zij zouden niet de gevolgen al te extreem moeten dragen van het besluit waar zij geen zeggenschap over hebben.

Maar helaas, nu geen recht.

Zie het kan per situatie verschillen, ook hoe je als persoon er in staat.

Hoe dan ook, binnen een huwelijk hoort het bij een scheiding volgens de wet en ieder mag dat gewoon nemen , de reden hoef je enkel aan jezelf te verantwoorden.
TO ten eerste vind ik het heel naar voor je dat je de scheiding niet zag aankomen. En ik hoop dat je dat snel ook een plekje kan geven, wat ook belangerijk is voor de kinderen

Maar ik ben het wel eens met de meeste hier. Ik denk dat je alles teveel bekijkt vanuit een luxe positie. Mijn moeder heeft het vroeger alleen gedaan zelfs zonde kinder allimentatie en mijn broer en ik zijn daar echt niet slechter van geworden. Als je meer afhankelijk wilt zijn van je ex dan kan dat echt wel, je moet alleen meer in oplossingen denken.

[quote][

Daarbij heeft mij man het altijd belangrijk gevonden (ondanks dat er kids bij waren gekomen) dat hij gewoon zijn ding kon blijven doen.

En dan kwam het erop neer dat ik dus op het honk bleef zitten zodat ik er voor de kids kon zijn of nog steeds ben.[/quote]

En hier ben je zelf ook altijd akoord mee gegaan,dus je kan nu moeilijk zeggen dat je er hier niet mee eens bent dat je op je honk bleef zitten.
quote:svm schreef op 03 november 2010 @ 17:58:

Maar wat ik goed van een aantal mensen begrijp had ik ondanks de komst van de kids full time moeten blijven werken terwijl mijn man genoeg verdiend, dat ik minder kon gaan werken en voor de kinderen kan zorgen.

Ik had ook helemaal kunnen stoppen financieel gezien, maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik het ook leuk vind om te werken en eigen geld te verdienen.

Kan me wel een beetje kwaad maken hoor. Volgens mij zijn de mensen die zo praten of heel hard voor zichzelf of erg gekwetst door ex man of vrouw of ze hebben geen kinderen.

Het is een van de redenen dat ik geen kinderen heb. En heb daardoor nu wel een goed inkomen en kon per direct weg bij mijn ex zonder nog op enige manier afhankelijk te zijn. Ik heb gezien hoe arm mijn moeder het gehad heeft en heb toen als jong meisje besloten NOOIT in die situatie te willen komen.

Het zijn allemaal keuzes, kinderen, wel of geen baan.

Ik ben het met je eens dat er een overbrugging moet kunnen worden gecreerd als de situatie is zoals bij jou. Maar dat hoeft toch geen standaard 12 jaar te duren.
quote:BrightMind schreef op 03 november 2010 @ 18:07:

Beste SVM....inderdaad ben ik ooit gekwetst longatime ago,meer het feit dat mannen meer plichten dan rechten hebben.

Niet alleen de vrouw blijft soms beroert achter....ook de man treft dit, alles met eigen kracht en wil opgelost, niets bijzonders aan,zo hoort het gewoon!

Neem de pyramide van Maslov eens door!

Doe het op de manier waarvan jij denkt dat het goed is,daar gaat het om...en probeer er voor te zorgen dat je ten alle tijden jezelf durft aan te kijken in de spiegel.Als je de Pyramide van Maslov als basis neemt is bijstand genoeg???? En als je hem aanhaalt leg hem dan ook even uit aan mensen die hem niet kennen. Praat misschien wat makkelijker

Uitleg Piramide van Maslov
Honingvogel, ja bedankt. Heb ik net gedaan nou als ik dat mag geloven dan zou ik 764 euro per maand partneralimentatie krijgen en voor de kinderen 907 euro, dat is wel een heel hoog bedrag vooral samen. Maar bedankt. Heb een beetje een idee.

iry, bedankt voor je reactie. Als je gaat trouwen komt er ook te spraken in voor en tegenspoed, maar zodra er een beetje tegenspoed is is mijn man er dus vandoor en wil hij scheiden zonder er iets aan te willen proberen. (daarbij denk ik dus dat hij een ander heeft aangezien hij het zo snel opgeeft)
HaLi en Sgaaaaaaaaaapie_returns,

nogmaals ik bekijk het helemaal niet uit een luxe positie. Het gaat mij erom dat ik normaal kan leven (zonder extra luxe dus)

Mijn man wil het huis houden met alle luxe erop en eraan. Daar is niks mis mee, maar het gaat er mij om dat ik met de kinderen ook normaal (standaard) kan leven (geen extra luxe dus) Ik vind het niet erg om nog wat jaren afhankelijk te zijn van mijn ex man, dus dat probleem is dan uit de wereld bij iedereen. Daarbij wil ik nogmaals aangeven dat ik er ook geen 12 jaar gebruik van wil maken. En dat ik ook echt wel in de toekomst ga kijken naar andere oplossingen bijv extra werk of ander werk.
Ik vind het eigenlijk heel simpel:

Reëel gezien zouden jullie beide voor 50/50 voor de kinderen moeten gaan zorgen, jullie zijn tenslotte allebei evenveel verantwoordelijk toch??

Dat betekent dus dat manlief op zijn dagen zelf voor de kinderen zorgt of kinderopvang gaat regelen en betalen.

Dat betekent dat hij jou geen partneralimentatie hoeft te betalen omdat jij dan ook meer kan gaan werken.

Tja...hij kan het ook aan jou overlaten én dan ook betalen natuurlijk!

Snap je 'm?
jufdoortje, ik snap hem. Nou hij wil geen Co ouderschap, want dat kan niet ivm zijn werk. Ja dan zou hij de kids dus altijd naar de opvang moeten brengen en dat wil hij ook niet, dus hij wil wel graag dat ik er voor de kids ben. Dus ja dat zegt genoeg denk ik ;)
.
Honingvogel, bedankt nou dat heb ik inderdaad al gedaan

Toeslag had ik inderdaad gekeken bij huur boven de 640 per maand krijg ik geen huurtoeslag voor de rest krijg ik bijna de gehele kinderopvang vergoed, kindgebonden budget 100 euro en 61 euro zorgtoeslag terug per maand.

Volgens mij krijg ik ook nog belastingkorting of zoiets betreft 1 ouder gezin
.
Honingvogel, nou ik had net alles even snel bij elkaar opgesteld salaris enz en al mijn vaste lasten wat ik denk straks per maand kwijt te zijn aan huur, electra boodschappen (geen extra dingen voor mezelf) dan hou ik nog ruim 952 euro per maand over, dat is wel heel erg veel, maar dat is nog met de kinderalemintatie erbij en hun boodschappen en benodigheden heb ik er nog niet afgetrokken.
Honingvogel was me net voor: vul je uitgaven in bij Nibud en volg alle andere tips die Honingvogel heeft gegeven.

Wat mijn mening is over het ontvangen van partneralimentatie is, is in deze discussie helemaal niet belangrijk omdat iedereen daarin anders is en iedereen recht heeft op zijn eigen houding daarin. De wet staat dat namelijk toe.

Het belangrijkste is dat je elkaar nog het licht in de ogen gunt, alleen al in het belang van jullie kinderen. Dat geldt zowel voor jou als voor hem.

Veel succes en sterkte!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven