Geld & Recht alle pijlers

Partneralimitatie

03-11-2010 15:47 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heb al een paar topics lopen onder relatie, maar volgens mij past deze vraag hier beter.

Ivm scheiding (mijn man wil scheiden) moet ik voor mezelf bekijken wat ik denk nodig te hebben aan partneralimitatie. Heeft iemand tips of advies hoe ik dat het beste kan berekenen?

Aangezien ik nog op zoek ben naar een ander huis (huur) voor mij en mijn 2 kinderen van 3 jr en 9 mnd.
quote:Bagheera schreef op 03 november 2010 @ 17:33:

[...]

Omdat het huwelijk een contract is wat jullie sluiten. De wet biedt de mogelijkheid dit contract af te sluiten en die wet bepaalt ook dat de zorgplicht ook geldt na de scheiding.

Als dit niet wilt, dan moet je niet trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan (van het laatste ben ik overigens niet zeker of het ook voor die vorm geldt).Ik ken de wet hoor, ik vind het alleen vreemd (vanuit een wat 'breder' perspectief gezien) en behoorlijk achterhaald eigenlijk. Niet dat het niet soms hard nodig is voor de financieel minder sterke partij, en in het geval van TO begrijp ik goed dat ze haar recht wil uitoefenen, maar eigenlijk zou het niet meer nodig moeten zijn, vind ik.
Allemachtig, ik heb net bij dat rekending een potentiele situatie ingevoerd.

Mijn inkomen: 3000 euro netto (mocht ik willen)

Inkomen partner: 1000 euro netto

0 bij kinderalimentatie.

Komt eruit dat ik dan 1520 euro aan potentiele ex zou moeten betalen! Dan zou ex dus maandelijks 2520 te besteden hebben, en ik slechts 1480. Dat is toch scheef?
Weet je wat ik altijd zo vreemd vind. Vaak hoor je reactie over hoe 'fout' men het vindt om partner alimentatie te ontvangen. Men moet immers zelf de broek op kunnen houden.

Mijn visie is wanneer je een huwelijk met elkaar sluit, je afspraken met elkaar maakt voor de toekomt. Wat mij dan bevreemd is dat met de komst van een scheiding, die afspraken opeens niet meer zouden mogen gelden.

In het huwelijk is toch immers afgesproken dat de een minder gaat werken om zorgtaken op zich te nemen en de ander meer op werk gericht blijft?

Dan zou opeens diegene die besloten heeft om op het werk gericht te blijven er genadig af komen en de ander mag flink inleveren. Ik vind dat niet kunnen.

Ook zie ik het niet als afhankelijkheid naar de man toe, de man voldoet m.i. simpelweg aan zijn verplichtingen die hij, in overeenstemming met zijn partner, is aangegaan (of vice versa)
@ Jippertje, dat zijn stellingen uit de jaren 50.

Maar als je het zo stelt zijn het gevolgen van de keuze van de vrouw dus zal ze op de blaren moeten zitten van die keuze. Heel erg simpel.

Je kunt als vrouw ook zeggen. Mooi niet. Gelijkwaardigheid binnen het huwelijk ook financieel.
quote:Jippertje schreef op 03 november 2010 @ 17:45:

Weet je wat ik altijd zo vreemd vind. Vaak hoor je reactie over hoe 'fout' men het vindt om partner alimentatie te ontvangen. Men moet immers zelf de broek op kunnen houden.

Mijn visie is wanneer je een huwelijk met elkaar sluit, je afspraken met elkaar maakt voor de toekomt. Wat mij dan bevreemd is dat met de komst van een scheiding, die afspraken opeens niet meer zouden mogen gelden.

In het huwelijk is toch immers afgesproken dat de een minder gaat werken om zorgtaken op zich te nemen en de ander meer op werk gericht blijft?

Dan zou opeens diegene die besloten heeft om op het werk gericht te blijven er genadig af komen en de ander mag flink inleveren. Ik vind dat niet kunnen.

Ook zie ik het niet als afhankelijkheid naar de man toe, de man voldoet m.i. simpelweg aan zijn verplichtingen die hij, in overeenstemming met zijn partner, is aangegaan (of vice versa)En dat zie jij niet als afhankelijkheid, om als volwassen vrouw na een huwelijk nog onderhouden te moeten worden? Dat bevreemdt mij dan weer. Grote mensen verdienen hun eigen geld is mij altijd geleerd, en dat geldt voor zowel mannen als vrouwen.
Lang leve de emancipatie...tot we gescheiden zijn, dan worden we ineens conservatiever...
Jippertje ik ben het met jou eens hoor. niet omdat het nu om mij gaat, maar zo denk ik er ook wel over.

Ik word nu door mijn man voor het blok gezet om een nieuwe woning te zoeken voor mij en de kinderen en alleen met ze verder te leven. Ik heb niet 1,2,3 een full time baan of extra uren.

En we hebben ook samen gekozen voor kinderen en mijn part time baan. En als ik geen kinderen had gehad wat ik nog steeds telefoniste/receptioniste geweest alleen voor meer uren, dat is natuurlijk logisch.
Maar wat ik goed van een aantal mensen begrijp had ik ondanks de komst van de kids full time moeten blijven werken terwijl mijn man genoeg verdiend, dat ik minder kon gaan werken en voor de kinderen kan zorgen.

Ik had ook helemaal kunnen stoppen financieel gezien, maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik het ook leuk vind om te werken en eigen geld te verdienen.

Kan me wel een beetje kwaad maken hoor. Volgens mij zijn de mensen die zo praten of heel hard voor zichzelf of erg gekwetst door ex man of vrouw of ze hebben geen kinderen.
Ik ben nog steeds benieuwd of TO zonder kinderen carrière had gemaakt.

Soms heeft de vrouw voordat er kinderen komen al geen giga carrière.

De kans op veel verdienen was dan sowieso niet aanwezig.

Ik snap dat het voor de kinderen financieel geregeld moet zijn, maar waarom verwachten zoveel vrouwen zelf rijk te worden van een scheiding?

Ze verwachten geld en luxe, die ze zonder die partner nooit gehad zouden hebben.
quote:svm schreef op 03 november 2010 @ 17:58:

Maar wat ik goed van een aantal mensen begrijp had ik ondanks de komst van de kids full time moeten blijven werken terwijl mijn man genoeg verdiend, dat ik minder kon gaan werken en voor de kinderen kan zorgen.

Ik had ook helemaal kunnen stoppen financieel gezien, maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik het ook leuk vind om te werken en eigen geld te verdienen.

Kan me wel een beetje kwaad maken hoor. Volgens mij zijn de mensen die zo praten of heel hard voor zichzelf of erg gekwetst door ex man of vrouw of ze hebben geen kinderen.Je kunt het ook anders bekijken: Je hebt door het salaris van je man een aantal jaren minder kunnen werken. Nu gaat dat stoppen en is het logisch dat je je eigen broek ophoud en meer gaat werken. Kinderalimentatie krijg je sowieso, voor je eigen onderhoud zou je meer uren moeten gaan werken. Wil je werkelijk nog een aantal jaren afhankelijk zijn voor je inkomsten van je ex-man? Zou je niet zelfstandig willen zijn?
quote:bommi schreef op 03 november 2010 @ 18:01:

Ik ben nog steeds benieuwd of TO zonder kinderen carrière had gemaakt.

Soms heeft de vrouw voordat er kinderen komen al geen giga carrière.

De kans op veel verdienen was dan sowieso niet aanwezig.

Ik snap dat het voor de kinderen financieel geregeld moet zijn, maar waarom verwachten zoveel vrouwen zelf rijk te worden van een scheiding?

Ze verwachten geld en luxe, die ze zonder die partner nooit gehad zouden hebben.Dat komt omdat je in een huwelijk natuurlijk meeprofiteert van het inkomen van je partner (en dat lijkt me logisch). En dat kinderen daarvan ná het huwelijk blijven profiteren is niet meer dan terecht. Maar de stelling dat je na een huwelijk nog recht hebt op een groot deel van het inkomen van je ex-man, terwijl je zelf ook had kunnen blijven werken en carriere maken (door zorg&werk gelijk te verdelen) daar sta ik niet achter. Ik begrijp van svm wel dat ze nu de keuze voor partneralimentatie maakt (en ik wil je niet boos maken) maar ik vind dat dit voor toekomstige generaties moet veranderen. Alle kansen zijn gelijk in Nederland, dus onderhouden worden door je ex hoeft gewoon niet meer.
Beste SVM....inderdaad ben ik ooit gekwetst longatime ago,meer het feit dat mannen meer plichten dan rechten hebben.

Niet alleen de vrouw blijft soms beroert achter....ook de man treft dit, alles met eigen kracht en wil opgelost, niets bijzonders aan,zo hoort het gewoon!

Neem de pyramide van Maslov eens door!

Doe het op de manier waarvan jij denkt dat het goed is,daar gaat het om...en probeer er voor te zorgen dat je ten alle tijden jezelf durft aan te kijken in de spiegel.
Svm, zonder je man had je die luxe dus nooit gehad?

Dan mag je blij zijn met de luxe die je al die jaren wel hebt gekend. Nu is de relatie over, dus moet je het weer zelf doen.

Voor je kinderen moet alles geregeld zijn natuurlijk, maar jij moet eraan wennen dat jouw leven niet meer uit zoveel luxe zal bestaan.
[quote]svm schreef op 03 november 2010 @ 16:48:

Nou ik moet van onze mediator gaan bekijken wat ik denk nodig te hebben aan partneralimitatie. Ik werk zelf 20 uur in de week en wil dit ook zo blijven doen ivm opvang voor de kinderen en er momenteel in mijn functie ook niet meer uren zijn. (soms werk ik wel extra uren maar krijg ik vrij voor)

Mijn man heeft een goede baan en een erg goed inkomen elke maand een redelijk bedrag vast netto en regelmattig nog extra (bonus) De mediator gaat dat ook bekijken hoe ze dat het beste kan berekenen aangezien dat per maand verschillend kan zijn.

Wat ik begrepen heb is de kinderalimitatie standard uit te rekenen, maar met 137.50 per kind per maand kom ik er niet. Ze zitten beide nog in de luiers. 1 nog aan babyvoeding enz enz.

Zoals ik het nu zelf heb bekeken aan partneralimitatie zou ik 650 euro moeten vragen en dan heb ik nog niks extra's voor mezelf daar kan ik dan van wonen en eten.[/quote]

Je werkt toch zelf? Dan verdien je toch ook? Dus ook extra's, want ik neem aan dat je buiten die eventuele 650 ook nog kinderalimentatie krijgt..
Nou mijn man wil in ons huis blijven wonen. Ik had daar graag in willen blijven wonen maar dat kan ik echt niet opbrengen in mijn eentje. De laatste jaren hebben veel verbouwd en veel luxe in het huis laten aanleggen, dus hij blijft hier wel goed zitten.

Het enige wat ik wil is dat een een geschikte woning kan vinden voor mij en de kids en die dan ook kan betalen met vaste lasten erbij. Dus ja ik maak graag gebruik van de partner alimentatie. (Zelfs als ik nu full time zou werken zou ik het misschien net redden hangt ook van de huurwoning af via gemeente of makelaar. En het zal wel makelaar worden ben ik bang anders zit ik nog jaren met mijn man in 1 huis.

We denken er zo te lezen allemaal anders over.

En helaas ben ik er nog niet achter hoe ik dus nu voor mezelf een berekening kan maken. dit is een opdracht van de advocaat, dus ja aan haar overlaten heeft ook geen zin. Ze gaat het natuurlijk zelf ook bekijken. Ben wel benieuwd moet ik zeggen.

En geloof mij ik wil echt niet het onderste uit de kan halen bij mijn man finacieel gezien. Hij moet ook normaal kunnen blijven leven, maar ik denk echt dat hij er nog altijd beter vanaf komt dan ik op het einde. Daarbij blijft hij niet altijd voor mij betalen.
Ik hoef nu ook niet al die luxe daar gaat het mij ook helemaal niet om.

Ik wil gewoon normaal kunnen leven met mijn kinderen. Ik hoef geen dure vliegvakantie's, shoppen enz. Gewoon normaal. En dat is het.

En als ik die 650 euro aan partneralimentatie zou vragen en daarbij mijn eigen salaris kom ik net uit. Voor mezelf dan en dan heb ik echt de kinderalimentatie nodig voor hun voeding enz.
Hoe kan een advocaat jou in godsnaam dit laten berekenen? Is dat weer nieuw tegenwoordig?

Je moet wel erg ":geleerd" zijn wil jij er uitkomen om een trema-berekening te maken.
Nou mijn (onze) advocaat heeft gezegt dat ik op papier moet zetten wat ik denk niodig te hebben aan partneralimentatie.

dus ja dan moet ik dat toch zelf proberen uit te rekenen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat bedrag krijg of redelijk is waar ik op uit kom. Misschien vraag ik teveel of juist te weinig.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar pik die van Jippertje er even tussenuit.

Ik vind het namelijk heel raar om te veronderstellen dat afspraken tijdens het huwelijk ook na afloop daarvan zouden moeten gelden. De belangrijkste afspraak, namelijk het huwelijk zelf, wordt bij een scheiding teniet gedaan. En het hele plaatje verandert ook drastisch. Er moeten opeens 2 aparte huishoudens betaald worden, er moet een omgangsregeling opgesteld worden mbt de hond en/of de kinderen, de spullen moeten worden verdeeld, enz. Alles gaat op zijn kop, maar owee als moeders de vrouw opeens moet gaan werken... Dat klopt toch niet?
Zit wat in Nummerzoveel,maar ik werk al part time en voor dat er kids waren heb ik full time gewerkt. Het is wel een keuze die je tijdens je huwelijk dan wel samen hebt gemaakt.

Het huwelijk mag wel over zijn, maar ik kan helaas morgen niet naar mijn werkgever gaan en zeggen nou ik wil nu weer full time werken in de functie die ik heb. Zo zit het ook niet in elkaar.

Sommige dingen kunnen mensen wel makkelijk zeggen of roepen.
@Svm: en wat als je de luxe levensstijl door zou willen voeren zonder je man? Nou en?

Ik denk dat je mediator je het beste tips kan geven om het uit te rekenen en je hoeft je niet te verantwoorden hoor.

Morele discussies over al dan niet partneralimentatie zijn hier volgens mij niet op zijn plaats. TO vraagt toch niet wat iedereen ervan vindt? Ze vraagt naar de hoogte van een bedrag.
quote:svm schreef op 03 november 2010 @ 18:25:

Nou mijn (onze) advocaat heeft gezegt dat ik op papier moet zetten wat ik denk niodig te hebben aan partneralimentatie.

dus ja dan moet ik dat toch zelf proberen uit te rekenen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat bedrag krijg of redelijk is waar ik op uit kom. Misschien vraag ik teveel of juist te weinig.

(Vaste lasten + boodschappen + wat speling voor noodgevallen) -

(je inkomsten + kinderalimentatie) =

wat je denkt nodig te hebben aan partneralimentatie.

Gewoon een begrotinkje maken dus. Zo moeilijk is dat toch niet?? Dan gaat vervolgens de advocaat/mediator wel bekijken waar je recht op hebt. Afhankelijk van de eventuele verschillen daartussen gaat 't dan verder.
quote:Gravinnetje schreef op 03 november 2010 @ 16:55:

SVM, zou je naast ongeveer 700 euro kinderalimentatie nou echt nog partneralimentatie willen? Waarom houd je zelf je broek niet omhoog? Dat je man voor zijn kinderen zorgt vind ik volkomen normaal maar dat hij jou voor een gedeelte moet onderhouden vind ik onzin. Waar is je eigenwaarde? Waarom niet voor jezelf zorgen? Waarom moet hij dat doen voor jou?

Dit vind ik nou een vreemde opmerking, kan ergens wel begrijpen wat je bedoelt maar je weet niet hoe de situatie is.

Misschien heeft de dame in kwestie zich al jaren weggecijferd zodat manlief succes kon hebben etc.
Marahbloem, thanks voor je reactie dat had ik even nodig.

Voelde me nogal aangevallen door iedereen.

Dhelia, zoals jij het zegt heb ik ook al gedaan behalve het noodgevallen bedrag nog niet.

Het is wat betreft woonlasten bedrag gewoon moeilijk omdat er nog geen nieuwe woning is voor mij, dus dat bedrag is gewoon moeilijk te bepalen.
@svm

Ik begrijp best dat zaken tijd nodig hebben om op orde gebracht te worden. En midden in een crisis zal dat ongetwijfeld nog iets langer duren. Maar wat mij betreft hoeft dat geen (uit mijn hoofd) 16 jaar te duren.

En mijn reactie sloeg ook niet zo specifiek op jouw verhaal, maar meer op de stelling dat er niets zou mogen veranderen na afloop van een huwelijk 'omdat afspraken nu eenmaal gemaakt zijn'. Afspraken maak je op basis van de mogelijkheden die er op enig moment zijn. Verandert de situatie, dan moeteh de afspraken mogelijk herzien worden. En binnen een huwelijk begrijpt iedereen die logica en is dat vanzelfsprekend. Maar zodra het huwelijk over is, is diezelfde logica opeens vloeken in de kerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven