Geld & Recht alle pijlers

Prijsverhogingen

03-01-2019 12:14 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1 januari is het lage btw-tarief (boodschappen, kapper, musea etc.) verhoogd van 6% naar 9%. Dat zou in theorie neerkomen op een prijsstijging van 2,83%.

Ik snap dat winkeliers hun prijzen niet precies 2,83% omhoog gooien, maar afronden naar een mooi rond bedrag of er nog wat extra bij doen om andere kostenstijgingen te dekken of gewoon zelf iets meer te verdienen. Daar heb ik alle begrip voor.

Maar vanmorgen bij mijn eerste boodschappen rondje van 2019 ben ik toch wel behoorlijk geschrokken van de prijzen.
Een paar voorbeelden:
- Bananen van €0,99 naar €1,09 (= 10% stijging)
- Kapper van €21,50 naar €24,- (= 11,6% stijging)
- Brood van de bakker van €2,- naar €2,50 (= 25% stijging)

Is dit in de rest van Nederland ook zo extreem of heeft toevallig alleen de lokale middenstand bij mij in de buurt de btw-verhoging aangegrepen als excuus om alle prijzen eens flink omhoog te gooien?
Ik heb gisteren boodschappen gedaan, maar er bewust niet op gelet. Je doet er toch niets aan.
Zwemles was ook ineens nog duurder dan ervoor. Mooi afgerond ook.

Net als de koffie in het zwembad. Dat was gelukkig maar 10 cent meer. :roll:

En de stadsverwarming ook. Echt veel ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging gisteren brood halen, voorheen koste dat €1,39, nu €1,43.... maar betaal je €1,45 omdat ze het naar boven afronden. En dat is met meer dingen zo. Zakje geschilde aardappelen, voorheen €1,00 nu €1,03 maar afgerond naar 1,05. Dus ga je steeds meer betalen, ongemerkt kan dat toch al 5 euro per week meer zijn. Ze weten het wel leuk te maken met die stomme verhogingen.
gizzmo-returns schreef:
03-01-2019 12:17
Ik heb gisteren boodschappen gedaan, maar er bewust niet op gelet. Je doet er toch niets aan.

Dit. Nu vind ik het sowieso bijzonder dat zoveel mensen precies de prijs van een brood of een pak melk weten. Ik ben te lui om bonnetjes te pakken en te gaan vergelijken.
Ik heb bewust ook niet op mijn boodschappen bon gekeken. Misschien morgen eens doen. Als ik zin heb. :-D
Alle reacties Link kopieren
Het is niet alleen de BTW die omhoog gaat: voor bijvoorbeeld een kleine ondernemer als een bakker gaan ook de energierekening en de personeelskosten omhoog. En vast nog wel meer. Dat wordt uiteindelijk doorberekend aan ons als klanten.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is januari de tijd van prijsverhogingen. Alle leveranciers waar ik via mijn werk mee te maken heb verhogen hun prijzen per 1 januari. Het hele jaar blijven dan de prijzen op hetzelfde peil. Stijging van grondstofprijzen,veranderende wisselkoers, arbeidsloon, transport etc, dit heeft er allemaal mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Broodprijzen werd eind vorig jaar al over geschreven dat die 10 tot 30 cent duurder zouden worden door de BTW verhoging maar ook ivm doorberekening prijsverhoging grondstoffen, transportkosten ed. Bakkers zullen ervoor gekozen hebben om dat nu in 1x mee te nemen in de prijsverhoging ipv die vaker in korte tijd te verhogen.

Mijn kapster heeft vorige jaar prijs al omhoog gedaan, was toen ook al sprake van de BTW verhoging en ze vond dat mooi moment om ook andere gestegen kosten mee te nemen in de prijsverhoging
Haar prijzen waren ook al jaren niet gestegen. Ze houdt dit jaar dezelfde prijs aan, heeft er afgelopen jaar dus zelf iets meer aan over gehouden.

En zo zal dat ook met andere verhogingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-01-2019 12:33
Het is niet alleen de BTW die omhoog gaat: voor bijvoorbeeld een kleine ondernemer als een bakker gaan ook de energierekening en de personeelskosten omhoog. En vast nog wel meer. Dat wordt uiteindelijk doorberekend aan ons als klanten.
Natuurlijk, en dat snap ik ook. Maar ik geloof alleen niet dat die kosten zo erg stijgen dat de prijs van een brood met 25% omhoog moet om die kosten te dekken.
Alle reacties Link kopieren
BowGirl35 schreef:
03-01-2019 12:23
Ik ging gisteren brood halen, voorheen koste dat €1,39, nu €1,43.... maar betaal je €1,45 omdat ze het naar boven afronden. En dat is met meer dingen zo. Zakje geschilde aardappelen, voorheen €1,00 nu €1,03 maar afgerond naar 1,05. Dus ga je steeds meer betalen, ongemerkt kan dat toch al 5 euro per week meer zijn. Ze weten het wel leuk te maken met die stomme verhogingen.

Als je pint heb je dat probleem weer niet. En als iets op 2 of 7 cent eindigt, wordt het bij contante betalingen naar beneden afgerond.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Procne schreef:
03-01-2019 12:40
Natuurlijk, en dat snap ik ook. Maar ik geloof alleen niet dat die kosten zo erg stijgen dat de prijs van een brood met 25% omhoog moet om die kosten te dekken.

Tsja, het staat je vrij om supermarktbrood te kopen. Ik betaal liever wat meer als kleinere ondernemers zo kunnen blijven bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Zie toevallig dit topic voorbij komen. Ik heb gisteren boodschappen gedaan met een lijstje dat in 2018 bijna €50 kostte (ik heb een boodschappen app) en ik moest gisteren iets meer dan €55 afrekenen. Ik heb een kleine beurs dus dan is het best wel zuur, €5 meer voor dezelfde spullen als een week geleden. Snap dat de winkel daar niets aan kan doen maar denk dat veel mensen en gezinnen hier tegenaan gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Dat was te verwachten, ja, dat de BTW verhoging aangegrepen zou worden om de prijzen meer dan die 3 procent te verhogen. Overigens, zaken als de kapper verhogen sowieso altijd hun prijzen per januari. Inflatie en zo. Niks nieuws aan volgens mij.

Over brood heb ik inderdaad diverse keren gelezen dat door de grote droogte afgelopen zomer de oogsten minder waren en daardoor de broodprijzen omhoog zouden gaan. Bananen hebben sowieso een fluctuerende prijs.

Ik vind de BTW verhoging overigens een slechte maatregel, zeker op groente en fruit, omdat de minima er onevenredig zwaar door getroffen worden. Een flinke vleestaks mogen ze wat mij betreft wel invoeren vanwege de hoge milieubelasting van vlees...
Alle reacties Link kopieren
De prijs van brood is ook zo gestegen omdat er door de hete en droge zomer een slechte oogst was. Bv bier zal hierdoor ook duurder gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
En vergeet ook niet dat je loonstrookje er vanaf deze maand positief op vooruit zal gaan, dat compenseert (een groot deel van) de prijsstijgingen.
Oh jee, ik heb werkelijk geen idee wat een brood of bananen kosten, het zou me waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
03-01-2019 12:26
Dit. Nu vind ik het sowieso bijzonder dat zoveel mensen precies de prijs van een brood of een pak melk weten. Ik ben te lui om bonnetjes te pakken en te gaan vergelijken.
+1.
dolfje schreef:
03-01-2019 12:56
+1.
Tja bij een minimaal inkomen zul je wel moeten. Wij hebben een ruim boven modaal inkomen en ook ik weet wat bananen, brood etc kosten omdat ik ook gewoon op de prijzen let.
Star² schreef:
03-01-2019 12:26
Dit. Nu vind ik het sowieso bijzonder dat zoveel mensen precies de prijs van een brood of een pak melk weten. Ik ben te lui om bonnetjes te pakken en te gaan vergelijken.
Ik doe ook niet steeds dezelfde boodschappen, met steeds hetzelfde brood of dezelfde koffie ofzo. Ik varieer heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
03-01-2019 12:42
Tsja, het staat je vrij om supermarktbrood te kopen. Ik betaal liever wat meer als kleinere ondernemers zo kunnen blijven bestaan.
Ik geef ook liever mijn geld aan de bakker om de hoek dan aan Ahold (en bovendien is het brood van de bakker veel lekkerder), maar ik schrok er wel even van vanmorgen.

Dat tarwe zoveel duurder is vanwege een slechte oogst, wist ik niet. Dat verklaart wel een hoop.
ditte_ schreef:
03-01-2019 12:58
Tja bij een minimaal inkomen zul je wel moeten. Wij hebben een ruim boven modaal inkomen en ook ik weet wat bananen, brood etc kosten omdat ik ook gewoon op de prijzen let.
Eens. Dat is niet bijzonder ofzo.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-01-2019 12:50
En vergeet ook niet dat je loonstrookje er vanaf deze maand positief op vooruit zal gaan, dat compenseert (een groot deel van) de prijsstijgingen.
ik ben heel erg benieuwd of dat ook inderdaad zo zal blijken te zijn
heb bijvoorbeeld ook al bericht gehad dat mijn pensioenfonds het premiepercentage verhoogt, dat zou best eens de belastingverlaging kunnen opheffen.
we gaan het zien
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
03-01-2019 12:44
Zie toevallig dit topic voorbij komen. Ik heb gisteren boodschappen gedaan met een lijstje dat in 2018 bijna €50 kostte (ik heb een boodschappen app) en ik moest gisteren iets meer dan €55 afrekenen. Ik heb een kleine beurs dus dan is het best wel zuur, €5 meer voor dezelfde spullen als een week geleden. Snap dat de winkel daar niets aan kan doen maar denk dat veel mensen en gezinnen hier tegenaan gaan lopen.
juist voor mensen met een kleine beurs is dit een heel oneerlijke maatregel vind ik
percentueel gezien gaat een veel groter deel van hun salaris immers naar de boodschappen, en eten moet je toch
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-01-2019 12:50
En vergeet ook niet dat je loonstrookje er vanaf deze maand positief op vooruit zal gaan, dat compenseert (een groot deel van) de prijsstijgingen.
Ik ben heel benieuwd hoe dat precies uitpakt. Om alleen al de prijsverhoging van de kinderopvang te compenseren (€110 duurder, toeslag slechts €30,- meer) zou er al aardig wat bij moeten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven