Geld & Recht alle pijlers

Prijsverhogingen

03-01-2019 12:14 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1 januari is het lage btw-tarief (boodschappen, kapper, musea etc.) verhoogd van 6% naar 9%. Dat zou in theorie neerkomen op een prijsstijging van 2,83%.

Ik snap dat winkeliers hun prijzen niet precies 2,83% omhoog gooien, maar afronden naar een mooi rond bedrag of er nog wat extra bij doen om andere kostenstijgingen te dekken of gewoon zelf iets meer te verdienen. Daar heb ik alle begrip voor.

Maar vanmorgen bij mijn eerste boodschappen rondje van 2019 ben ik toch wel behoorlijk geschrokken van de prijzen.
Een paar voorbeelden:
- Bananen van €0,99 naar €1,09 (= 10% stijging)
- Kapper van €21,50 naar €24,- (= 11,6% stijging)
- Brood van de bakker van €2,- naar €2,50 (= 25% stijging)

Is dit in de rest van Nederland ook zo extreem of heeft toevallig alleen de lokale middenstand bij mij in de buurt de btw-verhoging aangegrepen als excuus om alle prijzen eens flink omhoog te gooien?
Van Nu .nl

Vakantiegeld wordt zwaarder belast
Een ander "addertje onder het gras" is de belasting op vakantiegeld en bijzondere beloningen, bijvoorbeeld een dertiende maand. De meeste werknemers moeten hier komend jaar meer van inleveren bij de fiscus.

Zo betaalt iemand met een modaal inkomen 3 euro meer aan heffingen over deze beloningen dan vorig jaar. Bij twee keer modaal is dat verschil groter dan 117 euro.


Ook daarvan word weer extra gejat.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-01-2019 12:50
En vergeet ook niet dat je loonstrookje er vanaf deze maand positief op vooruit zal gaan, dat compenseert (een groot deel van) de prijsstijgingen.
Nou bij mij echt niet hoor. Mijn vaste lasten zijn met 60 euro per maand gestegen terwijl ik er op mijn loonstrookje maar 28 op vooruit ga. Dan heb ik het verder nog niet over die BTW verhoging.

Wel een leuk verhaal van de VVD 😒
Dubbel is ook echt overdreven.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 15:18
91.81% gewijzigd
Vlinder1963 schreef:
03-01-2019 14:48
Van Nu .nl

Vakantiegeld wordt zwaarder belast
Een ander "addertje onder het gras" is de belasting op vakantiegeld en bijzondere beloningen, bijvoorbeeld een dertiende maand. De meeste werknemers moeten hier komend jaar meer van inleveren bij de fiscus.

Zo betaalt iemand met een modaal inkomen 3 euro meer aan heffingen over deze beloningen dan vorig jaar. Bij twee keer modaal is dat verschil groter dan 117 euro.


Ook daarvan word weer extra gejat.
Weer zo'n dooie sigaar uit eigen doos. Op meerdere vlakken dus.
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 15:17
Weer zo'n dooie sigaar uit eigen doos. Op meerdere vlakken dus.
We worden belazerd waar we bij zitten
Alle reacties Link kopieren
vienna29 schreef:
03-01-2019 13:38
Een brood valt in België nog steeds onder het 6% tarief. Alleen elektriciteit is een basisbehoefte die ze onder 21% hebben gezet (en waar de regering nog steeds over discussie over heeft). De hogere prijzen van voeding in België heeft met de tussenleveranciers te maken. Die zijn duurder (hebben meer macht) dan in NL.

:-$ :-?
Oops
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
03-01-2019 12:56
+1.
+2
Alle reacties Link kopieren
Werk me het schompes maar er blijft steeds minder over zo aangezien mijn loon niet evenredig mee stijgt.
Misschien toch maar eens een stel koters op de wereld schoppen. *zucht*
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
gemberpannekoek schreef:
03-01-2019 13:02
juist voor mensen met een kleine beurs is dit een heel oneerlijke maatregel vind ik
percentueel gezien gaat een veel groter deel van hun salaris immers naar de boodschappen, en eten moet je toch
Ja, dat is nou eenmaal zo. Mensen met minder te besteden zullen kleine wijzigingen altijd sneller merken. Daar valt niets aan te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
03-01-2019 17:23
Ja, dat is nou eenmaal zo. Mensen met minder te besteden zullen kleine wijzigingen altijd sneller merken. Daar valt niets aan te veranderen.
onzin. als je belastinginkomsten wilt vergroten kun je als politiek ook kiezen voor maatregelen die meer uitgaan van het principe dat de breedste schouders de zwaarste lasten dragen
Het is echt geen natuurwet, maar het gevolg van politieke keuzes
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
03-01-2019 17:13
Werk me het schompes maar er blijft steeds minder over zo aangezien mijn loon niet evenredig mee stijgt.
Misschien toch maar eens een stel koters op de wereld schoppen. *zucht*
als er nou iets duur is zijn het wel kinderen... ;-) daar veranderen al die toeslagen en kindgebonden budgetten niks aan
dat is net als een tophypotheek krijgen omdat je dan zo lekker veel renteaftrek krijgt ;-)
Alle reacties Link kopieren
De nrc koste 3,40 ipv 2,60. Ik ga het niet meer kopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nitflex schreef:
03-01-2019 17:23
Ja, dat is nou eenmaal zo. Mensen met minder te besteden zullen kleine wijzigingen altijd sneller merken. Daar valt niets aan te veranderen.
Wat Gemberpannenkoek zegt.
Jammer dat mensen zo makkelijk denken en dingen accepteren.
AeonOfWinter schreef:
03-01-2019 17:13
Werk me het schompes maar er blijft steeds minder over zo aangezien mijn loon niet evenredig mee stijgt.
Misschien toch maar eens een stel koters op de wereld schoppen. *zucht*
Ga je ze vanaf baby aan het werk zetten ofzo? Hoe gaan die voor meer geld zorgen ipv nog veel minder?
gemberpannekoek schreef:
03-01-2019 17:28
onzin. als je belastinginkomsten wilt vergroten kun je als politiek ook kiezen voor maatregelen die meer uitgaan van het principe dat de breedste schouders de zwaarste lasten dragen
Het is echt geen natuurwet, maar het gevolg van politieke keuzes
De breedste schouders dragen toch al de zwaarste lasten? Je kunt niet elke nieuwe maatregel met de minima als uitgangspunt nemen.
Nitflex schreef:
03-01-2019 17:33
De breedste schouders dragen toch al de zwaarste lasten? Je kunt niet elke nieuwe maatregel met de minima als uitgangspunt nemen.
Sure. En neem anders eens de middenmoot als uitgangspunt. Ik ben geen minima en toch heb ik elk jaar minder koopkracht. En die was al niet zo best.
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 17:38
Sure. En neem anders eens de middenmoot als uitgangspunt. Ik ben geen minima en toch heb ik elk jaar minder koopkracht. En die was al niet zo best.
Ik ben ook een middenmoot. Ik heb geen idee van wat mijn koopkracht is, maar je zal vast gelijk hebben.
Nitflex schreef:
03-01-2019 17:33
De breedste schouders dragen toch al de zwaarste lasten? Je kunt niet elke nieuwe maatregel met de minima als uitgangspunt nemen.

Mwoah, het mag best iets eerlijker verdeeld worden van mij.
De verschillen in de groep die in de 40,85% schijf valt zijn enorm.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 17:33
Ga je ze vanaf baby aan het werk zetten ofzo? Hoe gaan die voor meer geld zorgen ipv nog veel minder?
Iets met sarcasme, maak je geen zorgen :)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
03-01-2019 17:33
De breedste schouders dragen toch al de zwaarste lasten? Je kunt niet elke nieuwe maatregel met de minima als uitgangspunt nemen.
nou, die verdeling kan echt héél wat eerlijker wat mij betreft. Ook als dat mij zelf geld kost (want ik hoor niet tot die minima)
gemberpannekoek schreef:
03-01-2019 18:56
nou, die verdeling kan echt héél wat eerlijker wat mij betreft. Ook als dat mij zelf geld kost (want ik hoor niet tot die minima)
Helemaal mee eens hoor, maar dat geld moet toch ergens vandaan komen? Bijvoorbeeld via de btw.
Alle reacties Link kopieren
Dat alles duurder is geworden geldt niet alleen voor nl, ik heb vandaag de weekboodschappen voor ons drieen gedaan en getankt, en schrok me rot bij het afrekenen.. 1,27 voor een liter diesel, terwijl ik me echt nog herinneren kan dat ik er 1,10 voor heb betaald vorig zomer hier in dld en voor de boodschappen was ik 112 euro kwijt :-? Terwijl het enige wat ik extra heb meegenomen 1 fles mayonaise, 1 fles chilisaus, een pot gehaktkruiden, chocosoesjes, 2 batterijen en 1 lamp zijn. (Wat geen spaarlamp was, dat was me nl helemaal te duur) eerder pinde ik 100 euro per week en daar redde ik me grotendeels mee voor de boodschappen en het tanken, maar nu was ik 147 euro kwijt bij elkaar.. :-o
Alle reacties Link kopieren
Dubbel..
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef: Tsja, het staat je vrij om supermarktbrood te kopen. Ik betaal liever wat meer als kleinere ondernemers zo kunnen blijven bestaan.
niet iedereen heeft die luxe...
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
03-01-2019 14:23
als je wilt gaan bezuinigen op boodschappen zou ik je aanraden om juist wel op de prijzen te gaan letten ;-)
Ik ken de kiloprijzen ook niet uit mn hoofd, maar bezuinigen kan ook door op aanbiedingen te letten, dubbel te koken en in te vriezen, de voorraadkast eens leeg te eten, meer seizoensgroenten te gebruiken en beter te plannen en zo minder weg te gooien. Dat is althans mijn voornemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven