Geld & Recht alle pijlers

Prijzen koffie-tentjes

10-09-2017 10:35 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
De koffietentjes groeien als paddenstoelen uit de grond.
Ik vind de meeste er heel erg gezellig uitzien.
De menukaart wordt ook steeds uitgebreider.
Lunchen, salades, kleine hapjes het is nu allemaal mogelijk.
Het zijn verleidelijke opties. Ik schrik altijd van de prijzen.
Voor een belegd broodje betaal je al 8 a 10 euro.
Met 2 drankjes erbij dan zit je al op 15 euro.
Ik woon zelf in Utrecht, echt een studentenstad.
Hype of niet, het zijn vooral jonge en waarschijnlijk studentes die ik in koffietentjes zie zitten.
Ik vraag mij echt af, ben ik de enige die van de prijzen in de horeca schrikt.
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-09-2017 22:34
Tegenwoordig is het allemaal dat hipstergedoe. Lekker 'gezond' (grenzend aan orthorexia) eten, 'bewust' genieten van een uitspatting (echte koffie!). Als je zelf langer in zo'n tentje zit, zie je de meeste studenten ook ongelooflijk lang doen met die salade en versgemalen exclusieve feel good koffie uit een of ander exotisch oord.
In mijn tijd (15-20 jaar geleden) leefden wij op een vloeibaar dieet (wijn uit pakken van de Aldi). Met goedkoop studentenvoer om de maand door te komen. Dat was feesten. Alleen studenten die iets met sport of beweging deden, leefden gezond. No way dat wij als 19-jarigen samen gingen joggen of de gelopen stappen gingen vergelijken op onze fitbit. Wij deelden inderdaad die afhaalchinees en dat was echt een uitspatting.

Mensen zijn bereid dat geld neer te leggen voor de geboden waar. Ook al hangen ze van voor naar achter aaneen van leningen. Zoals de nieuwe stagiaire die vandaag op haar gympen van 400,- naar binnen kwam. Laptop en smartphone op afbetaling, auto van ma geleend (al 2 jaar non stop). Dat verdien je echt niet bijeen met een bijbaantje van 14 uur in de horeca als 20-jarige.

Zo herkenbaar!

En die pakken Aldi wijn. Niet te hachelen. Maar toch kopen, he. :sick:

Buiten de deur eten? Nooit. Wij vonden de Mensa al sjiek. En heel af en toe een pizza, was op maandag goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
zuszus schreef:
10-09-2017 10:35
De koffietentjes groeien als paddenstoelen uit de grond.
Ik vind de meeste er heel erg gezellig uitzien.
De menukaart wordt ook steeds uitgebreider.
Lunchen, salades, kleine hapjes het is nu allemaal mogelijk.
Het zijn verleidelijke opties. Ik schrik altijd van de prijzen.
Voor een belegd broodje betaal je al 8 a 10 euro.
Met 2 drankjes erbij dan zit je al op 15 euro.
Ik woon zelf in Utrecht, echt een studentenstad.
Hype of niet, het zijn vooral jonge en waarschijnlijk studentes die ik in koffietentjes zie zitten.
Ik vraag mij echt af, ben ik de enige die van de prijzen in de horeca schrikt.
Je ziet overal een verschuiving van "spullen kopen" naar "geld besteden in de horeca". Alles wat je niet aan Blokkerzooi uitgeeft kan je in de horeca uitgeven. Zelfs in provinciestadjes zie je tegenwoordig volle cafe's en restaurants op doordeweekse dagen. Op zich een goede ontwikkeling: geld dat wordt uitgegeven in de horeca is beter voor de NL economie dan geld uitgeven aan spul dat ver weg wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-09-2017 20:29
Conclusie: Ik word oud. :'( En dat terwijl ik met mijn allergoedkoopste Ikeameubeltjes en kringloopkoopjes al op mijn duvel kreeg van een tante: "Wij begonnen vroeger op sinaasappelkistjes..."

Ze vond je vast verwend. ;-D
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of studenten het tegenwoordig beter hebben dan vroeger. Ik had zelf alleen een basisbeurs (70 euro of zo), de rest werkte ik erbij (16-24 uur per week). Ik woonde nog thuis dus ik had verder praktisch geen kosten, dat scheelde wel. Maar sowieso woonde de meeste van mijn vrienden nog thuis. Het OV was super goed, dus waarom zou je uit huis gaan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, de prijzen zijn wel normaal. Als je alles herleid, huur van de zaak, personeel, inrichting etc..

Vraag me weleens waar men de tijd vandaan haalt om op een gewone doordeweekse ochtend buiten de vakantieperiodes uitgebreid in zo'n tentje te gaan zitten. Maar ja.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
13-09-2017 12:48
Nou ja, de prijzen zijn wel normaal. Als je alles herleid, huur van de zaak, personeel, inrichting etc..

Vraag me weleens waar men de tijd vandaan haalt om op een gewone doordeweekse ochtend buiten de vakantieperiodes uitgebreid in zo'n tentje te gaan zitten. Maar ja.
mensen die werken bij een 24-uursbedrijf/ wisselende diensten hebben, de mensen die in het weekend werken en door de week weekend hebben, de zakenrelaties, de studenten, de parttimers, de 65+ers. Daar raakt een terras zo mee gevuld hoor.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-09-2017 10:17
Ze vond je vast verwend. ;-D
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of studenten het tegenwoordig beter hebben dan vroeger. Ik had zelf alleen een basisbeurs (70 euro of zo), de rest werkte ik erbij (16-24 uur per week). Ik woonde nog thuis dus ik had verder praktisch geen kosten, dat scheelde wel. Maar sowieso woonde de meeste van mijn vrienden nog thuis. Het OV was super goed, dus waarom zou je uit huis gaan?

Ik denk dat het gros van de studenten tegenwoordig zoveel leent (sinds de euro is het sowieso allemaal veel duurder), dat ze nog niet eens weten hoe ze er straks voorstaan. Een studie is helaas geen enkele garantie meer op een baan. Het zou goed zijn als studenten en hun ouders ook vooruit kijken hierin. Na ons de zondvloed kan ze later lelijk opbreken. (De nieuwe iphone komt eraan, 1000 euro of meer. Wij hadden nog een gedeelde foon met tikkenteller.... Zulke kosten kunnen aardig oplopen.)
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
13-09-2017 15:25
Ik denk dat het gros van de studenten tegenwoordig zoveel leent (sinds de euro is het sowieso allemaal veel duurder), dat ze nog niet eens weten hoe ze er straks voorstaan. Een studie is helaas geen enkele garantie meer op een baan. Het zou goed zijn als studenten en hun ouders ook vooruit kijken hierin. Na ons de zondvloed kan ze later lelijk opbreken. (De nieuwe iphone komt eraan, 1000 euro of meer. Wij hadden nog een gedeelde foon met tikkenteller.... Zulke kosten kunnen aardig oplopen.)
Ik zet 'm nog maar een keer neer: https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/ ... -voor-baan

Maar inderdaad: met die Mickeymouse opleidingen heb je meer kans om geen fatsoenlijke baan te vinden.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
13-09-2017 15:48
Ik zet 'm nog maar een keer neer: https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/ ... -voor-baan

Maar inderdaad: met die Mickeymouse opleidingen heb je meer kans om geen fatsoenlijke baan te vinden.

Als iederéén die opleidingen gaan doen, is het zo gedaan met de baanzekerheid.

Heb in mijn leven in elk geval al meegemaakt dat de studies die destijds werden afgeraden wegens geen banen, nu een groot tekort hebben . Dat kan zomaar weer veranderen. Wat vandaag een baanzekere studie is, is morgen een Mickey Mouse studie. En andersom. En geen tijdperk waarin dat sneller wisselt dan nu.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
13-09-2017 16:55
Als iederéén die opleidingen gaan doen, is het zo gedaan met de baanzekerheid.

Heb in mijn leven in elk geval al meegemaakt dat de studies die destijds werden afgeraden wegens geen banen, nu een groot tekort hebben . Dat kan zomaar weer veranderen. Wat vandaag een baanzekere studie is, is morgen een Mickey Mouse studie. En andersom. En geen tijdperk waarin dat sneller wisselt dan nu.
Bij sommige opleidingen wel. Maar de harde technische opleidingen (Civiele Techniek, Informatica, Chemie, enzovoorts) zijn vaak voor te weinig mensen een reele optie. Er komen gewoon niet genoeg mensen met een exact pakket van het VWO om aan de vraag te voldoen. En zelfs met een exact pakket haakt vaak een flink deel in het eerste jaar af omdat de studie te zwaar voor ze is.

Die 'baanzekerheid' komt dus niet zozeer omdat er weinig mensen dat werk willen doen, maar vooral omdat weinig het kunnen doen.

Bij iets als journalistiek, onderwijs, zorg of iets dergelijks werkt dat vaak anders. Niet alleen zijn die opleidingen voor een grotere groep toegankelijk, ook heb je daar veel meer zijinstromers, ook zonder de opleiding kun je in zo'n vakgebied best ver komen. Iemand die psycholoigie heeft gestudeerd kan maar zo docent worden, of zorgmanager. Maar bar weinig mensen die op een dag denken 'kom, zo'n brug ontwerpen, dat kan ik ook wel'.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
13-09-2017 09:31
Je ziet overal een verschuiving van "spullen kopen" naar "geld besteden in de horeca". Alles wat je niet aan Blokkerzooi uitgeeft kan je in de horeca uitgeven. Zelfs in provinciestadjes zie je tegenwoordig volle cafe's en restaurants op doordeweekse dagen. Op zich een goede ontwikkeling: geld dat wordt uitgegeven in de horeca is beter voor de NL economie dan geld uitgeven aan spul dat ver weg wordt gemaakt.
Ik ben er wel fan van, vooral als het buiten koud is en binnen warm en knus. Lekker bediend worden en gratis de krant lezen of op hun wifi wat rondsurfen. Ivm calorie-inname houd ik het vaak bij een koffie, de rest van het menu bekijk ik alleen als ik eens met iemand ga lunchen.
Alle reacties Link kopieren
Ik plof liever soms om de week neer in een leuk eettentje dan dat ik geld verkwist aan Action-prullaria, grote hoeveelheden alcohol of andere verslavende middelen. Een vrouw van in de 50 met twee kinderen die parttime werkte vertelde mij dat ze nooit een keer wat ging drinken op een terras in Utrecht want dat vond ze wel veel te duur. Maar ze koopt elke week wel voor 20 euro aan spullen bij de action. Het zijn keuzes die je maakt.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommige tenten echt belachelijk duur, daarom zal ik er ook nooit snel naar toe gaan. Verleden week kwam ik min of meer noodgedwongen terecht in zo'n hippe tent. 2 cappacino en 1 broodje hamburger, € 17, 30. Hoppa!!!! Alsof het niks is. Dan word je ook nog besodemieterd, bijvoorbeeld met Latte Macchiato. Dat is gewoon koffie met geklopte melk en daar moet je dan 4 euro voor neerleggen, net zoals een glas wijn voor € 4,25. Wie trapt daar nou in? Als je je geld zat bent, moet je echt naar zo'n hippe tent gaan.
anoniem_50728 wijzigde dit bericht op 15-09-2017 00:38
1.23% gewijzigd
Dat ik stevig betaal voor een mooi belegd broodje met een lekkere kop koffie met laagjes die ik thuis niet voor elkaar krijg, op een A-locatie ik de stad, met mooi uitzicht, vind ik prima. Maar dat ik ook aardig wat moet betalen voor een salade en melk in mijn universiteitskantine waar je geluk hebt als je kan zitten tussen twaalf en één, dat vind ik heel wat minder. Een kroket of een andere vette hap is er veel goedkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven