Geld & Recht alle pijlers

Proberen of afwachten

09-11-2011 11:13 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lees al een tijdje rond hier en haal soms best goede adviezen weg. Nu zit ik met een "probleem"

Even een korte schets.relatie over, ex blijft in (koop)huis, registratie huurwoningen stond op onze beide namen maar nu nog maar op één (dat van ex). Ik heb me wel ingeschreven maar wachttijd is hier minimaal 7 jaar.

Urgentie aangevraagd en gekregen (sinds een maandje)

De gemeente geeft de urgentie aan 1 bepaalde woningstichting, in mijn geval die met de meest afschuwelijke woningen.

Nou reageer ik me suf met 0 resultaat natuurlijk (sta pas een jaartje ingeschreven)

Nou hoorde ik van een kennis dat de woning 2 huizen naast haar leeg is en ja hoor gisteren zag ik hem op internet.

het zou perfect zijn, dicht bij school (zelfde buurt) voor jongste, dichtbij papa (super voor beide kinderen) alleen NADEEL= andere woonstichting.

Nou wilde ik eigenlijk bellen en vragen of zij ook iets kunnen met mijn urgentieverklaring maar ik ben zo'n schijterd!!!! Hbe best mijn woordje klaar maar met dit soort situaties........

Wat denken jullie, proberen!!!??? niet geschoten is altijd mis ofzo.

Zit in de twijfel (maar straks heb ik spijt dat ik het NIET heb gedaan) Oohh vind het zo lastig
Maar ik heb niks "uit te kiezen" hekje, was het maar waar.

Ze woningstichting kiest iets uit en ik moet het nemen.

Doe ik dat niet heb ik geen woning en geen urgentie meer.

Zou ik trouwens wel mogen weigeren als de woning echt "onbewoonbaar" is. Er zijn toch nog wel eisen waar je aan moet voldoen als je de woning verlaat??
Waarom kan je het niet omdraaien; ex in huurhuis (want hij heeft inschrijfduur) en jij blijft met kinderen in koophuis. Is toch ook in het belang van de kinderen dat ze niet hoeven te verhuizen?
quote:enwelnu schreef op 09 november 2011 @ 12:19:

Aalleen scheiden is geen reden voor urgentie hier. Dan moet je ook kinderen hebben (en die verzorgen).

Dan nog heb je in mijn stad (gelukkig) geen recht op urgentie!

Ik had de inschrijfduur van ex kunnen "krijgen" maar om een of andere duistere reden staat die maar op 1 naam, terwijl de huurwoning(dus voor de koopwoning) op beide namen (hoofdbewoners) stond.

Gevalletje helaas pindakaas.

Ik zou kijken of je hier niet meer uit kunt halen!En woningruil is misschien geen optie. Het lijkt mij lastig om akkoord te krijgen van de woningcorporaties.
Onbewoonbaar is een woning niet zomaar, dan moet er heel wat aan de hand zijn. Hoe er sowieso rekening mee dat je altijd zult moeten klussen, minstens schilderen/behangen. Niet alleen de muren maar ook deuren en kozijnen. En dat de badkamer en keuken uit het jaar stilletjes stammen. Misschien valt het allemaal mee en krijg je een prima woninkje waar je nagenoeg meteen in kan, maar calculeer bovenstaande wel in. En dat je flink moet klussen in een huurwoning maakt hem niet per definitief onbewoonbaar.

Maar hoe zit het met dat reageren dan? Je schreef eerst dat je moet reageren, doe je dat dan puur om te laten zien dat je op zoek bent, en maak je verder geen enkele kans op die woningen? Of kun je reageren en komt iedereen die met een urgentie reageert bovenaan de lijst (op basis van datum urgentie)? Dat laatste was hier eerst het geval, maar toen werd er nooit meer iets gewoon verhuurd.
quote:enwelnu schreef op 09 november 2011 @ 12:02:

En nou ben ik weer zo boos en verdrietig, want ik ben GVD 40 en kan met mijn 2 puberende kinderen op een flatje gaan bivakeren.

Wat Ontzettend Naar.

Ik zou maar alvast een psycholoog voor ze gaan regelen, want in een flatje wonen als je puber bent, dat komt natuurlijk nooit meer goed...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 09 november 2011 @ 12:33:

[...]

Wat Ontzettend Naar.

Ik zou maar alvast een psycholoog voor ze gaan regelen, want in een flatje wonen als je puber bent, dat komt natuurlijk nooit meer goed...
quote:enwelnu schreef op 09 november 2011 @ 12:24:

Maar ik heb niks "uit te kiezen" hekje, was het maar waar.

Ze woningstichting kiest iets uit en ik moet het nemen.

Doe ik dat niet heb ik geen woning en geen urgentie meer.

Zou ik trouwens wel mogen weigeren als de woning echt "onbewoonbaar" is. Er zijn toch nog wel eisen waar je aan moet voldoen als je de woning verlaat??Sorry, beetje offtopic misschien maar snap het nu even niet meer: jij reageert je toch suf de hele tijd? Je mag dan toch zelf op het aanbod reageren (bij je urgentie-woningbouwvereniging)?
quote:daydream schreef op 09 november 2011 @ 12:28:

[...]

En woningruil is misschien geen optie. Het lijkt mij lastig om akkoord te krijgen van de woningcorporaties. Nou... woningstichting mag woningruil alleen weigeren bij zwaarwegend belang. En dat is niet zo snel. Zelfs geplande verkoop van de woning bij leegkomen is nog geen reden om woningruil te weigeren. Als er geweigerd wordt om dat soort redenen kun je als huurder naar de rechter gaan en om een indeplaatsstelling vragen. Woningruil die afgewezen wordt heeft hier meestal als reden dat er iets is met de kandidaat. Flinke huurschulden en dan duurder willen gaan wonen bijvoorbeeld. Of een verregaande bekendheid met het grootbrengen van bepaalde plantjes. Of een grote oproerkraaier die de hele buurt terroriseert.
Ben je nu nog getrouwd?

Wat ik heb gedaan is het volgende. Mijn ex had een inschrijfduur van 12 jaar. Op zijn naam op een woning gereageerd. Woning geaccepteerd en woningruil aangevraagd met onze eigen koopwoning. Dit is geaccepteerd.

Wij hebben gedreigd met het opnieuw trouwen, want dan wordt je van rechtswege mede huurder van de huurwoning. Gelukkig hoefde het niet zo ver te komen.

Dus als je nog getrouwd bent, en je ex accepteerd een huurwoning, ben je van rechtswege mede huurder. Je kunt dan nadat je getekend hebt voor de woning, je ex van het huurcontract laten schrappen....

En anders, heel veel succes!
quote:caatje123 schreef op 09 november 2011 @ 12:48:

Wij hebben gedreigd met het opnieuw trouwen, want dan wordt je van rechtswege mede huurder van de huurwoning. Gelukkig hoefde het niet zo ver te komen.

quote:pinks schreef op 09 november 2011 @ 12:27:

Waarom kan je het niet omdraaien; ex in huurhuis (want hij heeft inschrijfduur) en jij blijft met kinderen in koophuis. Is toch ook in het belang van de kinderen dat ze niet hoeven te verhuizen?

Koophuis kan ik niet betalen, krijg met mijn salaris helemaal geen hypotheek. En voordat iedereen zegt "meer werken etc" Heb hier een pracht baan, weinig reisuren, vast contract. Als ik een andere baan zou "nemen" dan ben ik zeker 1,5 uur reistijd kwijt wat inhoud dat de kinderen lang alleen thuis zijn. (oppas is niet aan de orde jongste bijna 12, maar kan minimaal voor zichzelf zorgen)

Ex vangt de kinderen op waar hij kan maar werkt hoofdzakelijk 's avonds (buiten de deur) dus hij kan ze ook weinig opvangen in de middag
quote:himalaya schreef op 09 november 2011 @ 12:33:

[...]

Wat Ontzettend Naar.

Tja je hbet flats en flats natuurlijk........eigenlijk geen zin om te reageren op jou aangezien jij één enkel berichtje eruit kiest.

Oh jongste loopt trouwens al bij een psychiater, mag dat ook!?
quote:caatje123 schreef op 09 november 2011 @ 12:48:

Ben je nu nog getrouwd?

Wat ik heb gedaan is het volgende. Mijn ex had een inschrijfduur van 12 jaar. Op zijn naam op een woning gereageerd. Woning geaccepteerd en woningruil aangevraagd met onze eigen koopwoning. Dit is geaccepteerd.

Dus als je nog getrouwd bent, en je ex accepteerd een huurwoning, ben je van rechtswege mede huurder. Je kunt dan nadat je getekend hebt voor de woning, je ex van het huurcontract laten schrappen....

En anders, heel veel succes!

Oke.maar volgens mij kan dat hier niet. Bij het accepteren van een huurwoning moet je binnen 6 maanden van je koopwoning/hypotheek akte af zijn. Als ex uit was geschreven had ik zijn inschrijfduur kunnen gebruiken maar de hypotheek mocht dan niet overgezet worden op zijn naam. Bij het tekenen van het huurcontract moet je hiervoor tekenen als je een koophuis hebt.

Ik sta niet meer op de hypotheekakte, was ook een vereiste voor de urgentie.
En als je in die zes maanden opeens gaat scheiden? Je kunt niet in de toekomst kijken.

Je ex kan toch een huurwoning accepteren? Als jullie nu nog getrouwd zijn, wordt het ook jouw woning.
quote:hekje schreef op 09 november 2011 @ 12:35:

[...]

Sorry, beetje offtopic misschien maar snap het nu even niet meer: jij reageert je toch suf de hele tijd? Je mag dan toch zelf op het aanbod reageren (bij je urgentie-woningbouwvereniging)?Ja mag reageren maar dat wil niet zeggen dat ik voorrang heb op die bepaalde woning. Wellicht kiezen zij een woning uit voordat je kan reageren zodat deze niet in de woonkrant komt
quote:Soley schreef op 09 november 2011 @ 12:33:

Maar hoe zit het met dat reageren dan? Je schreef eerst dat je moet reageren, doe je dat dan puur om te laten zien dat je op zoek bent, en maak je verder geen enkele kans op die woningen? Of kun je reageren en komt iedereen die met een urgentie reageert bovenaan de lijst (op basis van datum urgentie)? Dat laatste was hier eerst het geval, maar toen werd er nooit meer iets gewoon verhuurd.

Je moet reageren zodat ze kunnen zien dat je actief zoekt.

Als ik nu reageer op een woning waar al 25 x op gereageerd is dan staat erbij hoeveelste plek ik ben..26

In mijn gegevens op die site kan je niets invullen voor wat betreft de urgentie. Wellicht om dezelfde reden als bij jullie toen
Het valt altijd te proberen: nee heb je, ja kan je krijgen. Maar ik vrees voor je dat er weinig opties zijn of je zult naar de particuliere huur moeten gaan kijken. Om eerlijk te zijn, vind ik dat je niet moet zeuren. In mijn stad krijg je niet eens urgentie bij een echtscheiding. Het zou wat zijn zeg: iedereen die gaat scheiden met kinderen en dat die dan ook nog eens de huizen in de beste wijken in de stad toegewezen krijgen.
quote:caatje123 schreef op 09 november 2011 @ 12:56:

En als je in die zes maanden opeens gaat scheiden? Je kunt niet in de toekomst kijken.

Je ex kan toch een huurwoning accepteren? Als jullie nu nog getrouwd zijn, wordt het ook jouw woning.

Dan zal een van de twee daar moeten gaan wonen.

Zijn trouwens niet getrouwd, woonden samen

Maar snap wel wat je bedoelt. Alleen wonen we pas 6 jaar in deze woning dus of het zal helpen(qua snelheid voor het verkrijgen van een woning)
quote:verli schreef op 09 november 2011 @ 13:01:

Het valt altijd te proberen: nee heb je, ja kan je krijgen. Maar ik vrees voor je dat er weinig opties zijn of je zult naar de particuliere huur moeten gaan kijken. Om eerlijk te zijn, vind ik dat je niet moet zeuren. In mijn stad krijg je niet eens urgentie bij een echtscheiding. Het zou wat zijn zeg: iedereen die gaat scheiden met kinderen en dat die dan ook nog eens de huizen in de beste wijken in de stad toegewezen krijgen.

Veelal zijn het de moeders die met de kinderen moeten verhuizen, want de hypotheek kunnen ze niet betalen.

Dus de gezinnen die gaan scheiden en in huurhuizen zitten, daar blijft meestal de moeder zitten met de kinderen.
Hoe kan het dat je ex in het huis blijft en de registratie alleen nog op zijn naam staat? Bij ons moet je daar allebei voor tekenen als de inschrijving overgezet moet worden.

Zou je ex niet zijn inschrijving aan jou willen overdragen? Hij blijft toch in de koopwoning toch?
Zijn ooit gaan samenwonen, jaren terug, in mijn woning en daarna verhuisd en toen woningruil gedaan. Die woning stond op onze beide naam maar de inschrijving staat alleen op zijn naam met mij als medehuurder....(toen)

Overzetten kan niet, alleen bij overlijden zei een mevrouw tegen mij, waarop ik antwoorde "Oké als dat dan moet" vond ze niet grappig..............

Maar nee, dat gaat dus niet, van hem mag het.
quote:mooiedromen schreef op 09 november 2011 @ 13:06:

Hoe kan het dat je ex in het huis blijft en de registratie alleen nog op zijn naam staat? Bij ons moet je daar allebei voor tekenen als de inschrijving overgezet moet worden.

Zou je ex niet zijn inschrijving aan jou willen overdragen? Hij blijft toch in de koopwoning toch?Even een vraag over de zwartgedrukte tekst. Is het niet zo dat de registratie verloopt als men overgaat op een koopwoning? Dus dat men dan weer opnieuw begint met tellen?
quote:verli schreef op 09 november 2011 @ 13:01:

Om eerlijk te zijn, vind ik dat je niet moet zeuren. In mijn stad krijg je niet eens urgentie bij een echtscheiding. Het zou wat zijn zeg: iedereen die gaat scheiden met kinderen en dat die dan ook nog eens de huizen in de beste wijken in de stad toegewezen krijgen.
quote:verli schreef op 09 november 2011 @ 13:17:

[...]

Even een vraag over de zwartgedrukte tekst. Is het niet zo dat de registratie verloopt als men overgaat op een koopwoning? Dus dat men dan weer opnieuw begint met tellen?Nee hier niet, hier gelden na je inschrijfduur (dan kan je een woninghuren zonder dat je een woning leeg achterlaat) je woonduur (dat is de tijd dat je in een woning woont voordat je gaat verhuizen. Koop of huur maakt dan niet uit, zolang de woning maar leeg achter gelaten wordt)
Oh woonduur gaat trouwens voor inschrijfduur, want dan laat je iets "te wonen" achter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven