Geld & Recht alle pijlers

Recht op WW?

29-07-2021 15:39 19 berichten
Korte situatie schets.

Persoon werkt 10+ jaar bij bedrijf X met een vast contract, vervolgens gaat hij aan de slag bij bedrijf Y die hem overnemen met behoud van vast contract (dus meteen vaste aanstelling). Na 3 jaar bij bedrijf Y gewerkt te hebben raakt persoon in een burn-out en zit enkele maanden thuis. Reintergratie gaat lastig, en bedrijf pest hem eigenlijk weg. Persoon besluit elders te gaan solliciteren en vind een functie bij bedrijf Z. Persoon dient ontslag in bij bedrijf Y maar komt er pas bij het onderteken van het contract achter dat hij bij bedrijf Z gaat werken middels een payroll bedrijf (1 jaar contract). Hier is eerder met geen woord over gerept en je staat dan behoorlijk met je kloten voor het blok. Dus toch getekend.

Nu loopt de afdeling voor geen meter, dusdanig dat ze overwegen om de afdeling af te stoten. Kans is dan heel groot dat persoon op straat komt te staan.

Nu is er iemand in de omgeving die blijft volhouden dat persoon geen WW gaat ontvangen omdat hij verwijtbaar werkloos is omdat persoon een vast dienstverband heeft opgegeven voor een payrolcontract van een jaar.

Persoon zit hiermee, ik heb er geen verstand van, werk al 300 jaar als zzp'er en heb dit nog nooit bij de hand gehad. Ik ben in de veronderstelling dat het aantal gewerkte dienstjaren van belang is en niet welke contracten het betreft.

Heeft iemand hier verstand van misschien?
Ja, het UWV weet hier wel het eea van.
Lijkt me niet zo logisch, want dan zou je na 1 vast contract nooit meer een tijdelijk contract mogen aannemen. Want een payroll contract is gewoon dat, een tijdelijk contract.
Alle reacties Link kopieren
Uwv bellen. Hij is waarschijnlijk gewoon in dienst met recht op ww
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij geldt verwijtbaar werkloos alleen als je tijdelijk contract voor minder dan 6 maanden is. Of er nog andere regels gelden voor payroll contracten durf ik niet te zeggen.
Flomo schreef:
29-07-2021 15:44
Volgens mij geldt verwijtbaar werkloos alleen als je tijdelijk contract voor minder dan 6 maanden is. Of er nog andere regels gelden voor payroll contracten durf ik niet te zeggen.

Zelfs dan bijna nooit. Moet er echt meer aan de hand zijn.
Want zou betekenen dat je nooit meer van baan kan switchen.

Die persoon kan gewoon vandaag nog alvast UWV bellen voor informatie, vinden ze niet erg.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 29-07-2021 15:54
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens de site:

“ (Klik om in te klappen)
Voor het einde van een tijdelijk contract geldt geen opzegtermijn. Zodra u weet dat uw contract niet wordt verlengd, kunt u direct op zoek naar werk. Voor de periode dat u geen werk heeft kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. U heeft recht op WW als u werkloos raakt vanuit een dienstverband en aan de volgende voorwaarden voldoet:


U bent verzekerd voor werkloosheid.
U verliest 5 uur of meer van uw werk per week.
U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt.
U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden”


In de OP gaat het om een jaarcontract dus ik zou mij hier verder geen zorgen over maken. Dan zou niemand ooit van baan kunnen veranderen als het UWV je hele arbeidsverleden naloopt op zoek naar een vast contract dat je ooit hebt opgezegd. Verwijtbaar werkloos is vooral zelf ontslag nemen of je dusdanig misdragen dat een werkgever niet veel anders meer kan dan afscheid nemen. Of passend werk/baan weigeren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft gewoon recht op WW.
ik geef mn bek ook maar een douw
In principe is bij de overgang naar een jaarcontract vanuit een vaste baan, wel recht op ww als dit na dat jaar stopt.
Madeliefjees schreef:
29-07-2021 16:03
Hij heeft gewoon recht op WW.

Wat is jouw expertise mbt ww / sociale zekerheid dat je dit zo stellig durft te zeggen? Dacht dat jij al jaren op de zak van je man teerde thuis zat?
https://www.ontslagwinkel.nl/site/blog/ ... loos-word/
Flomo schreef:
29-07-2021 15:44
Volgens mij geldt verwijtbaar werkloos alleen als je tijdelijk contract voor minder dan 6 maanden is. Of er nog andere regels gelden voor payroll contracten durf ik niet te zeggen.
Dit klopt.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij echt een contract voor een jaar dan hoeft hij zich geen zorgen te maken. Dan bestaat er gewoon recht op ww.

Werkt hij nu voor een uitzendbureau in fase A dan kan er wel gezegd zijn dat het de bedoeling is dat het voor een jaar is maar dan kan je gewoon ontslagen worden na een paar weken. Dan zou hij wel een probleem hebben.

Behalve als hij kan aantonen dat hem is voorgespiegeld dat het om een jaarcontract bij het bedrijf zelf zou gaan.
Wel een goede herinnering om nooit je oude baan op te zeggen voordat het nieuwe contact getekend is. Wat een nare situatie sowieso TO.
Afgaande op wat ik hier lees, zou de persoon waarschijnlijk wel voor ww in aanmerking komen.

Niemand krijgt tegenwoordig meteen een vast contract, dan zou niemand ooit nog van baan kunnen wisselen zonder z’n mogelijkheden op ww te verspelen.
Alle reacties Link kopieren
Ja zoals ik het hier lees is er "gewoon" recht op WW. Zoals al eerder gezegd, anders zou je eenmaal met een vast contract nooit meer van werkgever kunnen wisselen. Gelukkig werkt het zo niet.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-07-2021 16:17
Wat is jouw expertise mbt ww / sociale zekerheid dat je dit zo stellig durft te zeggen? Dacht dat jij al jaren op de zak van je man teerde thuis zat?
WTF is dat nu weer voor een schofterige opmerking.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-07-2021 16:17
Wat is jouw expertise mbt ww / sociale zekerheid dat je dit zo stellig durft te zeggen? Dacht dat jij al jaren op de zak van je man teerde

Nou gezellig weer!
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-07-2021 16:17
Wat is jouw expertise mbt ww / sociale zekerheid dat je dit zo stellig durft te zeggen? Dacht dat jij al jaren op de zak van je man teerde thuis zat?
Daardoor heeft ze wel de tijd om uitgebreid koffie te drinken en geïnformeerd te worden door de mensen die ook de tijd hebben om uit te leggen hoe het werkt omdat ze in de ww zitten.

Misschien heeft ze wel een cursus gevolgd. Gewoon omdat ze het leuk vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven