Geld & Recht alle pijlers

rechten/plichten traject

08-12-2011 20:00 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet of ik het bij werk/studie of geld/recht moet plaatsen...

mijn man die is in feb jl geopereerd aan zijn enkel. hij had/heeft een gat in het kraakbeen van zijn enkel. hij mocht na ongeveer 6 weken op krukken gelopen te hebben het weer wat gaan belasten dmv fysiotherapie. zijn revalidatie verliep ontzettend moeizaam, erg veel pijn. 4 weken na zijn operatie begon zijn werk al aan te dringen op weer aan het werk gaan, hij moest maar op krukken komen (ruim een uur reizen met ov, overstappen en een stuk lopen) dit heeft hij nog een paar weken weten te rekken maar omdat hij geen conflict wilde krijgen is hij op een gegeven moment met krukken gaan werken. hij is bakker dus staand werk en ook zeer belastend voor benen en dus ook zn enkel. hij heeft kort inpakwerk gedaan, toen hij eenmaal krukloos was en kon lopen werd er erg aangedrongen om weer terug te komen in de bakkerij. hij mocht geen staand werk doen, het kraakbeen moest een kans krijgen om aan te groeien en daarom moest hij erg voorzichtig zijn en was staan echt verboden. zijn bedrijfsarts heeft dit advies ook naar zijn leidinggevende in een brief gegeven. echter op de werkvloer moest hij de bakkerij in. dit heeft wat maanden geduurd en toen heeft de bedrijfsarts een boos telefoontje gedaan naar zijn leidinggevende en sindsdien doet hij aangepast werk. echter dit word hem niet in dank afgenomen. de werksfeer is vreselijk, hij heeft nog steeds vreselijk veel pijn. hij gaat nu naar een schoenmaker via de ortopeed voor aangepaste schoenen misschien dat dat wat gaat verlichten.

vandaag is er een afspraak met een arbeidsdeskundige geweest, die was vrij pessimistisc over verder herstel. deze man vertelde dat hij nooit meer staand werk kan doen. dat hij een traject in gaat dat zijn huidige werkgever naar een passende functie op zoek gaat buiten huidig bedrijf. mijn man heeft geen opleiding behalve de opleiding bbl bakker die hij net afgerond heeft (en dus niet kan uitoefenen).

wie heeft er ervaring met zo een soort situatie? moet je elke functie/baan accepteren? heeft het consequenties voor je salaris? wat zijn rechten en plichten?

alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
Ik kan 'm beter in m'n motto gaan zetten volgens mij , maar daar komt 'ie weer: is je man lid van 'n vakbond? Zo ja: contact opnemen met vakbond. Zo nee: alsnog lid worden.

'n Vakbond kan je man hierin adviseren. Zij zijn er niet alleen voor CAO onderhandelingen, niet alleen voor stakingen en heus ook niet alleen om werkgevers 'n poot uit te draaien.

'n Vakbond kan de weg wijzen in al die rechten en plichten die je man heeft. En wijzen op rechten en plichten die de werkgever heeft. Ook kun je vaak ondersteuning krijgen t.a.v. het invullen van allerlei formulieren, aanvragen van allerlei zaken en advies bij conflicten.

Ik heb er geen verstand van, ben slechts ervaringsdeskundige. Maar de hele gang van zaken die jij beschrijft komt op mij verre van fair over, hoe je man gedwongen is staand werk te doen terwijl hij aangepast werk had moeten doen. Enige vorm van bijstand door mensen die wèl weten waar het over gaat, lijkt mij geen overbodige luxe in jullie geval. Juridische bijstand, bijv. je rechtsbijstandverzekeraar of dus de vakbond.
en met welke vraag moet mijn man dan aankomen bij de rechtsbijstand? vakbond is inderdaad een zeer goed advies! ik ben dit meteen aan het regelen (abvakabo/fnv is dat een goede?)
anoniem_88127 wijzigde dit bericht op 08-12-2011 20:26
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Met welke vraag!? Gewoon situatie uitleggen en vragen wat nu te doen.
Is achteraf praten maar waarom is je man gewoon maanden staand werk gaan doen terwijl hij dit niet mocht van de arts. Nu zit hij met de gebakken peren en heeft hij te horen gekregen dat dit waarschijnlijk nooit meer overgaat.

Het zou mij op zo'n moment echt niet interesseren of ik een functie wel of niet moet aannemen en of dit gevolgen heeft voor mijn salaris. MIjn gezondheid zou op dat moment belangrijker voor mij zijn desnoods dan maar gewoon ontslagen worden.

Voor nu kan hij inderdaad maar het beste contact opnemen met de vakbond.
Ik zou in deze kwestie zeker juridische hulp inschakelen! In de eerste plaats vind ik het erg vreemd dat een arbeidsdeskundige oordeelt dat jouw man nooit meer staand werk zou kunnen doen, dat is niet aan de arbeidsdeskundige om te zeggen. In de tweede plaats heeft dit idd gevolgen voor jullie inkomen en het is maar de vraag in hoeverre dit jouw man verwijtbaar is (want hij heeft het advies van de dokter niet opgevolgd) of dat het eventueel de werkgever verwijtbaar is (want ook die heeft het advies van de arts naast zich neergelegd). Kortom, zorg voor deskundige hulp om jullie in deze situatie kan begeleiden om te voorkomen dat dit - naast de mogelijk blijvende gezondheidsconsequenties - ook financieel een heel vervelend staartje gaat hebben.
mijn man is nog niet heel lang in Nederland (6 jaar) is onzeker over wat wel en niet kan/moet. bang om werk kwijt te raken (heeft wel een vast contract).
@nilufer

Maar had jij hem dan niet eerder op zijn recht op aangepast werk kunnen wijzen? Of in elk geval hulp kunnen zoeken? Door jullie aanpak is jouw man nu misschien wel blijvend gehandicapt!

Zoek hulp en doe het snel. De wetgeving kent op dit gebied erg veel haken en ogen, dus een deskundige erbij inschakelen is geen overbodige luxe. En het kan nog meer problemen voorkomen.

Sterkte.
De vakbond zal weinig voor je kunnen en willen doen als jij nu lid wordt.

De zaal speelt zich nu af en die willen ze niet behandelen en je zal ok een half jaar lid moeten wezen.
oh echt? ik heb hem net aangemeld
Een rechtsbijstandsverzekering kun je idd niet afsluiten voor zaken die al lopen (je kunt een brandend huis ook niet verzekeren), maar de vakbond wil nog wel eens coulanter zijn (hebben leden hard nodig). Overleg dus even met de bond.
De rechtsbijstandverzekering waar je als vakbondslid vaak 'n beroep op mag doen, zal idd. niet meteen toegankelijk zijn voor nieuwe leden.

Maar andere services (zoals bijv. 't WIA-spreekuur van FNV) zijn vaak wel meteen toegankelijk.
rechtsbijstand hebben we al 3 jaar (gelukkig), nou ja we kunnen morgen contact zoeken met ze.

overigens heb ik altijd hem gewezen op het aangepast werken en dat hij zich daar hard voor moest maken. maar eenmaal op de werkvloer werd het hem gewoon van alle kanten niet makkelijk gemaakt
Vraag een deskundige oordeel bij het UWV, dit kost ¤ 50,-, maar is de moeite waard. Zij beoordelen het gehele traject en bekijken of zowel werkgever als werknemer genoeg aan de reïntegratie hebben gedaan. Dit lijkt mij een goede start van het vervolg traject.

Een arbeidsdeskundige beoordeelt de werksituatie aan de hand van de functie mogelijkheden lijst (FML). deze beoordeelt ook of het huidige werk passend is. Zo niet dan dient er eerst gekeken te worden naar andere functies binnen het bedrijf passend zijn en of deze beschikbaar zijn of niet. Zijn ze niet beschikbaar dan is het noodzakelijk om spoor 2 te gaan volgen. Dit houdt in dat hij gaat reïntegreren bij een andere werkgever.

Je kan juridisch advies inwinnen bij de vakbond. Probeer er wel achter te komen of het de specialiteit is van de persoon die je helpt. Als je namelijk verkeerd geadviseerd wordt, ben je veel verder van huis. Vraag wel een deskundige oordeel aan, ook al kost dit geld. Wellicht kan je afspreken metde werkgever dat zij betalen. Op deze manier kan je in elk geval zeker zijn dat de stappen die jouw man volgt de juiste zijn.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven