Geld & Recht alle pijlers

Roemenen bij de supermarkt

18-08-2013 23:57 237 berichten
Door de verschillende armoede topics schiet me dit te binnen:

Hier bij de plaatselijke LIDL staat er altijd een Roemeense jonge vrouw een soort van daklozenkrantje te verkopen. Ik deed eens laat boodschappen en de winkel ging bijna dicht. Zie ik het meisje ineens een Iphone uit haar zak halen om te bellen. Vervolgens binnen een paar minuten stopt er een BMW, en stapt ze in.

Je ziet ze ook met een viool in de stad, bij het station et cetera.

Ben ik heel zwart/ wit als ik denk "overdag met een daklozenkrantje staan en 's nachts inbreken?" Ik zag onlangs op YouTube ook een documentaire over zigeuners in de UK. Met de verborgen camera werd gefilmd hoe kinderen daar moesten bedelen van hun ouders en een dagje bedelen bracht gemiddeld 500 pond op. Tja, daar kan je dus niet voor werken. Ook waren die kinderen heel gewiekst in het stelen van portemonnees uit hand en rugtassen. Van het geld werden villa's gebouwd in Roemenië.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 augustus 2013 @ 02:32:

[...]

Applaus dit is echt de kortzichtigste, opruiende en generaliserendste post ooit. Je bent genomineerd voor de VF Plaat voor het Hoofd award 2013!Het kan best zijn, maar het is echt waar. Ik heb er dagelijks mee te maken. Schorem is het!
Ja en?
Het klopt inderdaad dat het percentage Roma met een strafblad stukken hoger ligt dan het percentage Nederlanders met een strafblad. Toch kan je niet stellen dat alle Roma zich bezighouden met criminele activiteiten. Bovendien komt een deel van hen ook aan hun strafblad doordat ze hun kinderen niet naar school sturen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 augustus 2013 @ 00:03:

ja hoor, mensen staan echt voor hun lol in een vreemd land te bedelen. Vinden ze leuk

De mensen die zelf staan te bedelen waarschijnlijk niet, maar degene die dat geld opstrijkt elke avond wel hoor. Heb het in Antwerpen zo vaak gezien. babies die uitgewisseld worden tussen vrouwen om meer geld op te halen, de dikke auto's die ze op komen halen 'savonds.

Niets zwart/wit en noga tendentieus, speculatief en racistisch aan. Dat zijn feiten.

Dat wil echt niet zeggen dat alle Roemenen zo zijn uiteraard, maar er zijn wel degelijk wat mindere individuen bij, zoals overal.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west Of 't wer altied wel weer licht
quote:yette schreef op 19 augustus 2013 @ 09:40:

Het klopt inderdaad dat het percentage Roma met een strafblad stukken hoger ligt dan het percentage Nederlanders met een strafblad. Toch kan je niet stellen dat alle Roma zich bezighouden met criminele activiteiten. Bovendien komt een deel van hen ook aan hun strafblad doordat ze hun kinderen niet naar school sturen.Klopt .En gek de volkeren of rassen die eeuwenlang onderdrukt zijn altijd degenen die (door de totale uitsluiting vd maatschappij waar ze al eeuwen inzitten) uiteindelijk maar op minder frisse manier geld proberen te krijgen om hun gezin te voeden. Maar goed dit wordt zo'n academische discussie dan met het hoe en waarom er meer criminaliteit is bij de armeren. Tegenwoordig misbruiken we de cijfers door te zeggen " Zie je wel, criminelen", zonder enig besef van wat eraan vooraf gegaan is. Werkelijk hoor mensen, de wereld is niet eerlijk en niet iedereen wordt geboren met dezelfde kansen en mogelijkheden.
Er is ook een Nedelandse Docu over deze wantoestanden.. De echte dakloze is allang verdreven door deze lieden. Hier wordt de daklozenkrantverkoper ook opgehaald in een dure bak. Het gaat nergens meer over.. Ik zal die docu even opzoeken!
Als het veel geld oplevert, doen mensen dat zeker voor de lol. Hoe naief ben je? Of woon je in je ivoren torentje ergens in het Gooi? Mijn vorige post is niet kortzichtig, het is zeer realistisch. Genoeg dingen meegemaakt en gelezen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-08-2013 11:10
Reden: anti-semitisch
% gewijzigd
Sorry hoor, maar er zitten er genoeg in een villa en krijgen een uitkering en zoveel kansen hier en dan nog steeds blijven stelen en roven. Dat is dus nergens meer voor nodig maar altijd meer meer meer willen. Ze sturen hun eigen kinderen op straat om te stelen terwijl ze hier ook naar school kunnen en mogen. Euh aan wie ligt dat dan? Het is een keuze van hunzelf hoor. Als je ooit bent bestolen, opgelicht en of bedreigd dan piep je wel anders.
Ja en wat doen we met al dat Nederlandse gajes wat naast hun wietplantage een uitkering vangt, het gajes wat alle mazen van de wet kent en zo doelloos subsidiegeld lostrekt omdat ze te lui en asociaal zijn om te werken.

Zoveel kansen maar blijven jatten, stelen en oplichten.

O, dat is eigen volk. Dat is anders.

Hou toch eens op met die achterlijke denkwijze.
Hoe kan je het nou hebben over 'zoveel kansen' als er van je berichten afspat dat je zelf nooit een Romaknul zou kiezen uit tien sollicitanten voor vakkenvuller?
[...]

Dit gaat voor mij wel een grens over. Je kunt je punt maken zonder dit soort opmerkingen denk ik.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-08-2013 11:11
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west Of 't wer altied wel weer licht
Al die racistische praat is wel normaal?
Hoe kom je erop dat 'eigen volk eerst' ? Wie trekt hier nu voorbarige conclusies en is kortzichtig? Ik heb PVDA gestemd en nu? In welk hokje pas ik nu?

Ik ben voor het ondersteunen en helpen van de minderbedeelden en tegen alle fraude. Door iedereen.
Het boeit me geen drol wat je stemt en waarom.

Je post over Roma is zo ontzettend generaliserend, schandalig.
Dit is een keer in Radar geweest. Vaak worden ze met een busje (of auto) afgezet in een gebied en verspreiden ze zich.

Dit gaat om bendes, niet om arme mensen die hier wonen.
Racistisch? Het zijn feiten! Of wil je beweren dat er niet bestolen, opgelicht en bedreigd wordt? Ooit zelf in aanraking geweest, zoja ben zeer benieuwd hoe je dat hebt ervaren?
anoniem_68243 wijzigde dit bericht op 19-08-2013 11:03
Reden: onnodig hoofdettergebruik
% gewijzigd
Kom op zeg, je moet wel erg naief zijn om serieus te denken dat de Oostblokkers die hier voor een supermarkt zitten te bedelen echte bedelaars zijn. Het gaat om bendes. En ja, ze komen wel degelijk hierheen om op deze manier makkelijk geld te verdienen.
De feiten zijn dat niet alle Roma zwart haar hebben, in vodden lopen en crimineel gedrag vertonen.
quote:satsuma schreef op 19 augustus 2013 @ 10:36:

Racistisch? Het zijn FEITEN! Of wil je beweren dat er niet bestolen, opgelicht en bedreigd wordt? Ooit zelf in aanraking geweest, zoja ben zeer benieuwd hoe je dat hebt ervaren?

Oja, er wordt wel degelijk gestolen.

Echter is je post te generaliserend en bovendien op een walgelijke toon geschreven.

Een fatsoenlijke discussie is best mogelijk, maar dan wel zonder die toon.
Gewoon niks geven, dan stopt het vanzelf.

In Nederland hoef je niet te bedelen, want elke dakloze kan een uitkering krijgen.
Inderdaad. We hebben voedselbanken, kledingbanken, speelgoedbanken, daklozenuitkeringen, Leger des Heils en meer hulpverleningsorganisaties. Doneer ik liever aan dat soort instellingen in plaats van een eventueel schuldgevoel afkopen met een eurootje aan een zwerver.
Er stond/staat altijd een jonge roemeense vrouw bij de appie bij mijn ouders. Toen stond ik een keer op een braderie met mijn roemeense vriendin om sieraden te verkopen.

En wie zagen wij daar, onze straatkrantverkoopster, met haar hele familie. Ze vertelde dat zij in Nederland werkt (door de straatkant te verkopen) en eht geld naar haar familie stuurt. En dat is blijkbaar genoeg om van op vakantie te gaan.
Ik wil een Nederlandse dakloze best wat geven, maar die Roemenen/Bulgaren/wat het dan ook zijn niet. Zij hebben het idee van de daklozenkrant gekaapt. Vroeger werd die krant geschreven door Nederlandse daklozen, er stonden aardige stukken en gedichten e.d. in, en hij werd op een gecontroleerde manier verkocht. De verkoper had een vergunning. Nu worden er gewoon oude en buitenlandse krantjes verkocht, de inhoud lijkt nergens meer op, en ze zijn nog duur ook. De Nederlandse daklozenkrantverkoper is verdreven door die buitenlandse verkopers, die elkaar ook nog eens het leven zuur maken/bedreigen, want je kan echt niet zomaar ergens gaan staan. Iedere plek is "besproken". Vroeger kwam je er af en toe 1 tegen, nu staan er in een klein winkelcentrum al een paar. Ze spreken geen woord Nederlands, en dat irriteert me ook. Zelfs een simpele vraag als "wat kost het" verstaan ze zogenaamd niet. Ik heb er geen sympathie voor en in dit geval is het voor mij inderdaad "eigen daklozen eerst". Ik vertrouw die mensen/bendes voor geen meter. Dat zal dan wel niet politiek correct zijn.
Kuzu, met jou is natuurlijk ook geen discussie mogeljk als jezelf net zo kortzichtig doet naar mij in jouw post en die 'grappige' opmerking over Auschwitz.

Weet je, het zal best dat niet elke roma crimineel is maar er zijn er veel in Nederland die opereren in bendes en dat zijn nou niet de allerliefste mensen van de wereld.
quote:valentinamaria schreef op 19 augustus 2013 @ 02:38:

ik vind onze autochtone bedelaars en straatkrant verkopers veel brutaler en opdringeriger.

Hmmm...ik heb eigenlijk nog nooit een brutale/opdringerige bedelaar/straat krant verkoper/muzikant hier in de buurt gezien. Ze zijn altijd heel rustig en glimlachen een beetje, meer niet...

(Autochtoon of allochtoon)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven