Geld & Recht alle pijlers

Salaris collega

09-01-2012 14:27 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag,

Ik werk nu ruim een jaar in de detachering, en ben er achter gekomen dat een collega van mij, die 8 maanden na mij in dienst is gekomen, 1 jaar ouder is en dezelfde functie heeft, maar ruim 113 euro netto meer verdiend. Hier is het standaard antwoord dat als je op een betere tijd binnenkomt, je wat meer kan verdienen (crisis, mensen werven). Binnekort heb ik een gesprek met mijn Fieldmanager en wil dit graag tersprake laten komen. Hoe kan ik hier het beste op ingaan? Leeftijd wordt het niet op gebaseerd, maar werkniveau. Ik weet niet of hij heeft onderhandeld bij zijn sollicatie maar zou graag hetzelfde, als dat kan verdienen.Hij heeft precies alles hetzelfde.
Daar zou ik nou echt geen punt van maken. Wat kan mij het schelen als een collega meer verdient dan ik.
Manager zegt waarschijnlijk dat jij niets te maken hebt met de afspraken die met een ander zijn gemaakt.

Tenminste, dat is wat ik hoorde binnen het bedrijf waar ik werkte en waarbij het bijna iedereen een raadsel was waar salarissen op gebaseerd waren. Kwestie van onderhandelen, hoe sterk sta je? Wat is je marktwaarde, staat die in verhouding met wat jij wilt gaan verdienen en wat kun je waarmaken als je eist dat ze met meer geld over de brug moeten komen.

Mijn manager zei me dat het me vrij stond om elders wel dat bedrag te gaan verdienen (mits ik me uiteraard zou houden aan de contractuele afspraken rond beëindiging). Dus roep niet zomaar dat je meer geld wilt en anders wel weggaat.
Niet over het salaris van je collega beginnen, maar door hard en goed werken laten zien dat je in aanmerking wilt komen voor loonsverhoging.
Ozo.
Ik zou vanuit mezelf reageren als ik jou was. Zeuren over oneerlijkheid, daar heeft je FM geen boodschap aan.

Ga dus nadenken waarom jij een salarisverhoging verdient.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Werk je in de IT? Detachering en FM komt me erg bekend voor-:)

Is dat zo, dan telt certificering ook zwaar mee.. Ik werk zelf ( als office assistant) in een grote ICT organsatie, waar dit soort vragen regelmatig voorkomen.
IT idd.

Ik heb 2 certificaten gehaald, derde is in aanloop. Collega heeft niets van die certificaten behaald vandaar dat ik het raar vond. Maar ik zal het inderdaad van uit mij zelf erover hebben
Ik denk dat je jezelf behoorlijk voor paal zet.
quote:allready schreef op 09 januari 2012 @ 14:34:

Ik heb 2 certificaten gehaald, derde is in aanloop. Collega heeft niets van die certificaten behaald vandaar dat ik het raar vond. Maar ik zal het inderdaad van uit mij zelf erover hebben

In onze organisatie ( regio) zijn er strikte eisen als het gaat om loonsverhoging en promotie. Pas wanneer je al je certificaten hebt behaald kun je promotie maken of een norm-bovennorm beoordeling krijgen met bijbehorende verhoging.

Daarnaast telt stage, werkervaring etc ook gewoon mee bij het aannemen van mensen en het inschalen van het loon. De een zit eerder aan de bandbreedte dan de ander. Misschien heb jij qua loon wel meer groeimogelijkheden en zit collega al snel aan de max. Hij zal dan wel moeten leren om nog iets van een verhoging eruit te kunnen slepen.
quote:shakenandstirred schreef op 09 januari 2012 @ 14:32:

Ik zou vanuit mezelf reageren als ik jou was. Zeuren over oneerlijkheid, daar heeft je FM geen boodschap aan.

Ga dus nadenken waarom jij een salarisverhoging verdient.

Mee eens. Als ik je werkgever was zou je ook geen punten scoren als je in deze tijd gaat zeuren om verhoging.

Les 2: nooit salarissen met collega's bespreken. Er voelt zich altijd één vervelend na zo'n gesprek.
quote:Star schreef op 09 januari 2012 @ 14:34:

Ik denk dat je jezelf behoorlijk voor paal zet.

hoezo dat nou weer?

Gewoon om loonsverhoging vragen, makkelijk zat!
Niet over beginnen idd, komt behoorlijk sneu over.

Daarbij, misschien is ze op een beter moment binnengehaald of heeft ze gewoon beter onderhandeld over haar salaris dan jij.

Ik zou me dan meer richten op het onderhandelen over je salaris, maar vooral niet je collega daarbij halen!
quote:ailien schreef op 09 januari 2012 @ 14:36:

[...]

hoezo dat nou weer?

Gewoon om loonsverhoging vragen, makkelijk zat!Er is nogal een verschil tussen vragen om salarisverhoging omdat je vindt dat je dat verdient..of vragen om salarisverhoging want je collega verdient ook zo en zo veel.
quote:ailien schreef op 09 januari 2012 @ 14:36:

[...]

hoezo dat nou weer?

Gewoon om loonsverhoging vragen, makkelijk zat!

Zie je jezelf al aankomen 'collega verdient zus en zo en we doen precies hetzelfde werk dus ik vind dat ik dat ook moet krijgen'.

Op die manier voor paal zetten.

Om loonsverhoging vragen kan natuurlijk altijd, maar betrek je collega er niet bij.
Het gaat me er niet om dat ik zeg: 'mijn collega verdient meer' maar dat geeft mij wel de aanleg om erover te beginnen voor salarisverhoging.
quote:allready schreef op 09 januari 2012 @ 14:41:

Het gaat me er niet om dat ik zeg: 'mijn collega verdient meer' maar dat geeft mij wel de aanleg om erover te beginnen voor salarisverhoging.

Aanleg? Of aanleiding?

Zou ik zeker doen, in een tijd van recessie.

Vind je zelf ook echt dat je salarisverhoging verdient?
hoe makkelijk vind jij een andere baan? bijv, vriend die heeft bepaalde certificaten en ervaring in de ICT en toen hij zijn CV op een site zette (geloof monsterboard of vacaturebank) kreeg hij echt elke dag een aantal telefoontjes..en emails(echt ik overdrijf niet!!) hij had het dus echt voor het uitkiezen en kon daarom met hoge loonseisen komen. Is jouw situatie vergelijkbaar (en dat zal je FM ook weten!!!) dan kun je idd een loonsverhoging eisen/vragen. Zit jij in een sector die slecht loopt, zou ik mijn mond dichthouden

en zeggen dat je collega meer verdient...tsja...die heeft dan kennelijk beter onderhandeld dan jij.
Niet alle reacties gelezen maar, salarisverhoging willen omdat je collega beter heeft onderhandelt big no no.

Salarisverhoging willen omdat je je goed ontwikkkelt hebt, goed inzetbaar bent geweest, goede tarieven hebt gerealiseerd, extra opdrachten hebt binnengehaald, opleidingen hebt gedaan waardoor je beter inzetbaar bent lijkt me een stuk realistischer.

Ofwel ga in gesprek met je fieldmanager en geef aan dat je het gevoel hebt dat het tijd is om eens over je salaris te praten en vraag hoe dat in zijn werk gaat. Waarschijnlijk zul je een aanvraag moeten doen waarin je beargumenteerd waarom je salarisverhoging wilt waarbij je dan bovenstaande dingen kunt noemen.
Dat is vervelend. Ik zou inderdaad niet praten over het salaris van de anderen, maar opslag voorstellen op die-en-die gronden.
quote:hallekie schreef op 09 januari 2012 @ 14:31:

Niet over het salaris van je collega beginnen, maar door hard en goed werken laten zien dat je in aanmerking wilt komen voor loonsverhoging.*de nuvolgende post is gebaseerd op 'heb ik ooit ergens gelezen'kennis, er kunnen geen rechten aan ontleend worden*Dit is een typische vrouwenhouding! In de veronderstelling dat goed gedrag goed beloond wordt. Maar dat is niet altijd zo. Een typische mannenhouding zou zijn om gewoon om salarisverhoging te vragen. Dat is ook de reden waarom mannen gemiddeld meer verdienen dan vrouwen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 januari 2012 @ 14:48:

Niet alle reacties gelezen maar, salarisverhoging willen omdat je collega beter heeft onderhandelt big no no.

Salarisverhoging willen omdat je je goed ontwikkkelt hebt, goed inzetbaar bent geweest, goede tarieven hebt gerealiseerd, extra opdrachten hebt binnengehaald, opleidingen hebt gedaan waardoor je beter inzetbaar bent lijkt me een stuk realistischer.

Ofwel ga in gesprek met je fieldmanager en geef aan dat je het gevoel hebt dat het tijd is om eens over je salaris te praten en vraag hoe dat in zijn werk gaat. Waarschijnlijk zul je een aanvraag moeten doen waarin je beargumenteerd waarom je salarisverhoging wilt waarbij je dan bovenstaande dingen kunt noemen.Dit dus.
Ik zou wel even naar het brutoloon vragen. Een netto vergelijking zegt niet zoveel ivm eventuele pensioenpremie en reiskosten.

Was jij voordat je wist wat je collega verdient tevreden over je eigen loon? Dan zou ik niet moeilijk doen. Heb jij onderhandeld toen jij binnen kwam en wilden ze toen echt niet meer geven, dan zou ik wel zeggen dat het tijd is om over een loonsverhoging te praten.
Heb je het hele jaar dan ook echt gedetacheerd gezeten? OF heb je ook een tijdje in de 'leegloop' ( zo wordt dat bij ons genoemd) gezeten? Je facturabiliteit is ook erg belangrijk en wordt altijd meegenomen. Daarnaast klantevaluaties en je eigen houding ook.

Je moet een aantal punten voor jezelf op papier zetten waarom jij vindt waarom je loonsverhoging zou moeten krijgen. Maar ga er niet vanuit dat je ineens 100 euro netto omhoog gaat. Juist in detachering is het nu spannend, omdat veel mogelijke klanten de hand op de knip gaan houden. Er wordt gesneden in budget en daardoor lopen ICT organisaties weer veel projecten mis.
quote:allready schreef op 09 januari 2012 @ 14:41:

De aanleiding (aanleg? wat is dat?) zou moeten zijn dat jij goede resultaten haalt, opleidingen hebt behaald en zichtbaar een aanwinst bent voor het bedrijf.

Dáár kan je salarisverhoging op baseren. Niet op de onderhandelingstechnieken van een nieuwe collega.
quote:Chantilly21 schreef op 09 januari 2012 @ 14:53:

Heb je het hele jaar dan ook echt gedetacheerd gezeten? OF heb je ook een tijdje in de 'leegloop' ( zo wordt dat bij ons genoemd) gezeten? Je facturabiliteit is ook erg belangrijk en wordt altijd meegenomen. Daarnaast klantevaluaties en je eigen houding ook.

Je moet een aantal punten voor jezelf op papier zetten waarom jij vindt waarom je loonsverhoging zou moeten krijgen. Maar ga er niet vanuit dat je ineens 100 euro netto omhoog gaat. Juist in detachering is het nu spannend, omdat veel mogelijke klanten de hand op de knip gaan houden. Er wordt gesneden in budget en daardoor lopen ICT organisaties weer veel projecten mis.Ik heb niet in de leegloop gezeten nee. Ik ben wel tevreden met dit salaris want woon nog thuis. Misschien het volgende certificaat gaan behalen en daarna praten over loonsverhoging als ik dit zo lees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven