Geld & Recht alle pijlers

Salarisonderhandeling, minder ORT

11-09-2012 14:08 26 berichten
Ik heb (bijna dan) een nieuwe baan in de GGZ sector waarin ik meer overdag ga werken, omdat de functie dat vraagt. Dit zal veel minder ORT opleveren als mijn huidige onregelmatige baan. En dus minder geld.

Moet ik ermee akkoord gaan dat ik hierdoor achteruit ga in salaris? Of valt hier wel degelijk iets in te onderhandelen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen te onderhandelen. Waar heb je die baan gevonden? Ik wil ook!
Ehm, je werkt dus regelmatiger (wat prettiger is voor de meesten) dus heb je ook geen recht op onregelmatigheidstoeslag. Dat is geen onderhandelingspositie natuurlijk. Je kunt wel meer salaris eisen, maar dan niet met dit argument natuurlijk.
Ik besef me dat ik geluk heb dat ik in de huidige markt überhaupt een nieuwe baan gevonden heb.

Maar ik zou het toch wel een beetje jammer vinden als ik er op achteruit ga.

Dus hoe ga ik dat beargumenteren?
Wat Oriane zegt!

Een ORT is een vergoeding voor een inconveniënt oftewel iets dat 'vervelend' is. Jij moet onregelmatig werken en krijgt daar ten opzichte van de mensen die een regelmatig, voorspelbaar en dus planbaar werkend bestaan leiden, een vergoeding voor.

Jij verkiest vervolgens ook een planbaar werkend leven maar vraagt je af of je met het daarmee vervallen van je vergoeding maar zomaar akkoord moet gaan?

Onderhandelen over je basissalaris kan altijd natuurlijk. In het geval van een zorgfunctie, waarbij de FWG-schaal zeer waarschijnlijk een vast gegeven is, zou ik inzetten op een trede hoger wegens opgedane ervaring. Mits dat blijkt uit je cv.
Overigens, als jij het onregelmatige helemaal niet als iets inconveniënts beschouwt en het geld ervan goed kan gebruiken cq je bestedingspatroon er op hebt afgestemd (en dat niet wilt of kan wijzigen) zou ik je huidige baan behouden. De nórm is dat een 9-to-5 minder bezwarend is dan een wisselend rooster, maar dat hoeft voor jou natuurlijk niet op te gaan.
Duidelijk verhaal, dat dacht ik zelf ook al.

Ik werk nu 4 jaar in mijn huidige functie (idd die FWG schaal) en die opgedane ervaring is zeker relevant voor mijn nieuwe functie, dus daar kan ik wel op inzetten.
Natuurlijk kan je daarover onderhandelen. Hordes mensen vinden het juist fijner onregelmatig te werken en het levert ook nog eens meer geld op!

In die zin kan je het presenteren als een achteruitgang t.o.v je vorige baan.
Ben je verpleegkundige? MBO of HBO of wat is je diploma? Eventueel kun je dat in de ''strijd'' gooien. Soms is het namelijk een functie alleen voor een HBO-opleiding. Welke fwg zit je momenteel?
Heb je nog concurrentie voor die baan?
quote:februari schreef op 11 september 2012 @ 14:26:

In die zin kan je het presenteren als een achteruitgang t.o.v je vorige baan.

Zie mijn eerdere postings: als jij dit argument presenteert bij mij aan de onderhandelingstafel, lach ik je vriendelijk mijn deur uit hoor!

Het enige dat zou kunnen helpen, is als wij jou gevraagd hebben voor deze functie en we echt niemand anders kunnen of willen vinden. In de meeste van dit soort gevallen echter betreft het dan een promotie naar een hogere functie waarbij (als de ORT al wegvalt dan) de schaalverhoging dusdanig is dat we er met één of twee extra tredes bovenop de standaard-promotie-regel wel prima uitkomen.
Ik ben SPH-er. Zit in 45. En geen concurrentie.
quote:ikke1988 schreef op 11 september 2012 @ 14:28:

Ben je verpleegkundige? MBO of HBO of wat is je diploma? Eventueel kun je dat in de ''strijd'' gooien. Soms is het namelijk een functie alleen voor een HBO-opleiding. Welke fwg zit je momenteel?Hoe zou jij je onderhandeling beargumenteren dan?
quote:suikervrij schreef op 11 september 2012 @ 14:33:

Ik ben SPH-er. Zit in 45. En geen concurrentie.Nu misschien niet, omdat je de finale kandidaat bent en er met jou een salarisgesprek gevoerd gaat worden. Maar als de onderhandeling daarover niet tot een voor beide partijen goed eind komt, staat de functie weer gewoon open. Toch?
quote:Tia.Dalma schreef op 11 september 2012 @ 14:35:

[...]

Nu misschien niet, omdat je de finale kandidaat bent en er met jou een salarisgesprek gevoerd gaat worden. Maar als de onderhandeling daarover niet tot een voor beide partijen goed eind komt, staat de functie weer gewoon open. Toch?Ja.. natuurlijk. Ik vroeg me gewoon af of het zonder meer vanzelfsprekend is dat ik er misschien wel 100 euro op achteruit ga. Als dat zo is, dan weet ik dat en kan ik zo de onderhandelingen in. Ik ken de dame met wie ik moet onderhandelen, en ik weet dat ze niet makkelijk is. En daarom wil ik eerst de feiten checken zodat ik mijn eis kan beargumenteren.
quote:Tia.Dalma schreef op 11 september 2012 @ 14:33:

[...]

Hoe zou jij je onderhandeling beargumenteren dan?Soms vragen ze specifiek om een HBO-opleiding, dan kun je dat gebruiken voor de onderhandelingen. Er zijn namelijk ook HBO-functies binnen de GGZ en die worden dan vaak in fgw 50 geplaatst. Dus als er specifiek naar een HBO-opleiding wordt gevraagd lijkt me dat je niet akkoord hoeft te gaan met fwg 45. Ligt er wel aan of er meerdere sollicitanten zijn en hoe graag je de baan wilt.
Dat is de beste voorbereiding!
Als je er 100 euro op achteruit gaat, omdat je geen ORT-toeslag meer krijgt, dan heb je toch een prima basissalaris aangeboden gekregen?
quote:jollie schreef op 11 september 2012 @ 14:43:

Als je er 100 euro op achteruit gaat, omdat je geen ORT-toeslag meer krijgt, dan heb je toch een prima basissalaris aangeboden gekregen?

Ik noem maar wat, ik krijg nu volgens mij iets van 200 ort per maand. Dat weet ik niet precies uit mijn hoofd.

Ik blijf dus in dezelfde schaal, maar ik zou wel 4 tredes omhoog moeten (vermoed ik?) om die ORT enigszins te compenseren.

Wat het ook lastig maakt, is dat ik in oktober sowieso een trede omhoog zou gaan, omdat ik mijn 5 jaar in zou gaan.

Ik ben niet zo goed in salarisonderhandelingen, ik laat me best snel omlullen. Dat wilde ik deze keer niet laten gebeuren
quote:suikervrij schreef op 11 september 2012 @ 14:50:

[...]

Ik ben niet zo goed in salarisonderhandelingen, ik laat me best snel omlullen. Dat wilde ik deze keer niet laten gebeuren Dan moet je met dat in je achterhoofd aan het gesprek beginnen! Van te voren zeg je nog een paar keer tegen jezelf: Ik laat me niet ompraten, ik hoef niet direct te beslissen, ik houd me bij mijn standpunten. ;) Succes!!
quote:suikervrij schreef op 11 september 2012 @ 14:50:

[...]

Ik blijf dus in dezelfde schaal, maar ik zou wel 4 tredes omhoog moeten (vermoed ik?) om die ORT enigszins te compenseren.

Je kan beter inzetten op een schaalverhoging tegen het zelfde salaris als op een tredeverhoging in dezelfde schaal.

Daar heb je op korte termijn misschien niets aan maar als je een paar jaar blijft en je komt aan de max van de schaal dan scheelt het wel.
quote:ikke1988 schreef op 11 september 2012 @ 14:41:

[...]

Soms vragen ze specifiek om een HBO-opleiding, dan kun je dat gebruiken voor de onderhandelingen. Er zijn namelijk ook HBO-functies binnen de GGZ en die worden dan vaak in fgw 50 geplaatst. Dus als er specifiek naar een HBO-opleiding wordt gevraagd lijkt me dat je niet akkoord hoeft te gaan met fwg 45. Ligt er wel aan of er meerdere sollicitanten zijn en hoe graag je de baan wilt.

De fwg-schalen worden vastgesteld door het FuWa waarderingssysteem. Daarin worden alle aspecten van de functie (verzwaringen, verantwoordelijkheden, afbreukrisico's, opleidingseisen etc) van de functie meegenomen en van een zwaarte voorzien. Op basis daarvan rolt er een indeling in een schaal uit.

Als jij als HBO'er bij mij komt solliciteren derhalve op een MBO-functie, zal dat (enige marktwerking in een heel andere arbeidsmarkt dan nu daargelaten) niet betekenen dat ik jou dus dan maar een fwg schaal hoger ga betalen. Jij verkiest te werken in en functie die lager is gewaardeerd om de reden dat er andere capaciteiten, kennis en vaardigheden worden gevraagd en (dus) andere omstandigheden gelden.

Andersom, als jij als MBO'er solliciteert op een HBO-functie, en een HBO-opleiding is geen harde eis op zich, maar wel het bijbehorende werk- en denkniveau en de kennis die er bij hoort (en soms in de zorg: de handelingsbevoegdheid en -bekwaamheid) dan reken ik je af op je opgedane werkervaring.

Je kunt dus willen inzetten zoals Sugarmiss zegt, op een hogere fwg schaal, maar tenzij die functie twee schalen kent obv ervaring etc, is dat niet echt mogelijk. Alleen in de arbeidsmarkt waarin een enorme schaarste heerst, gebeurt dat wel eens. Persoonlijk ben ik van mening dat je daarmee je functiehuis vern**kt, en zie ik meer heil in arbeidsmarkttoeslagen, maar dat (want beroepsdeformatie) terzijde.
@ Tia, dat weet ik wel. Wat ik aan wilde geven in mijn post is dat er ook HBO-functies zijn, dus dan vragen ze er specifiek naar, dan zie je vaak in de vacature ook staan fwg 50. Daarom vroeg ik of het om een specifieke HBO-functie ging.
Ikke, dan snap ik je posting niet zo goed, ook de laatste niet. De indeling in een bepaalde fwg is óók (maar niet alleen) gevolg van de hoogte van opleiding die iemand gedaan moet hebben. Daar kun je dus vervolgens ook niet omheen wriemelen op die grond.
Bij ons zou je gewoon op dezelfde trede ingeschaald worden, zonder ORT dus.

Je kunt wel afspreken dat oktober je tredemaand blijft, dat is dan wel weer gebruikelijk.

Maar goed, proberen kan altijd natuurlijk. 4 Treden is echter erg veel, je mag blij zijn als je er 2 bij krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven