Samen huis kopen hoe lasten verdelen
zondag 26 september 2010 om 15:43
Hoi allen, mijn vriend en ik willen samen een huis gaan kopen en nu zitten we een beetje met de lastenverdeling. Ik verdien 2100 netto en mijn vriend 1700 en hij moet ook nog alimentatie voor zijn dochter betalen, 180 euro, dus hij heeft veel minder te besteden. Nu wil hij graag alles gewoon bij elkaar op een rekening storten en daar alles van betalen. Ik heb ook nog een zoon en mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Vinden jullie dat normaal om alles bij elkaar te storten? Ik moet ook heel eerlijk zijn dat ik meer geld kwijt ben aan kleding en uitgaan en zo dan hij, hij heeft veel minder nodig, dus wilde voor mezelf toch een paar honder euro per maand opzij zetten.
Wat is eerlijk????
Wat is eerlijk????
zondag 26 september 2010 om 15:52
Dit is hoe wij het gedaan hebben: we betalen allebei evenveel hypotheek. Dat is belangrijk mocht je uit elkaar gaan en de een de ander uitkoopt. Daarna alle vaste lasten uitgerekend (belastingen, boodschappen, gas en licht etc) en dat naar ratio verdeeld. Vriend betaalt 60%, ik 40%. Dat bedrag + hypotheek storten we elke maand op de gezamenlijke rekening. Op je eigen rekening hou je dan geld over voor je eigen uitgaven als zorgverzekering, telefoon en sportabo's.
zondag 26 september 2010 om 16:04
quote:dutskop schreef op 26 september 2010 @ 15:52:
Ieder een bedrag storten op een gezamenlijke rekening en daarvan de vaste lasten betalen en de boodschappen?Mee eens... Als je het vervelend vindt om meer te betalen aan bijvoorbeeld de hypotheek, dan zou ik hier wel iets over vastleggen. Wat doe je als je uit elkaar gaat en jij hebt meer ingelegd dan je vriend?
Ieder een bedrag storten op een gezamenlijke rekening en daarvan de vaste lasten betalen en de boodschappen?Mee eens... Als je het vervelend vindt om meer te betalen aan bijvoorbeeld de hypotheek, dan zou ik hier wel iets over vastleggen. Wat doe je als je uit elkaar gaat en jij hebt meer ingelegd dan je vriend?
zondag 26 september 2010 om 16:05
zondag 26 september 2010 om 16:23
Wij doen/deden het zo: Alles, behalve 200 euro, gaat naar de gezamenlijke rekening. Dan hebben we allebei nog evenveel eigen geld om een keer iets van te kopen, bijv. cadeautjes voor elkaar, schoenen of uitstapjes met mijn vriendin.
Inmiddels is die 200 euro eigenlijk ook flauwekul aan het worden, maar in het begin van het samenwonen was dit wel een fijne oplossing.
Inmiddels is die 200 euro eigenlijk ook flauwekul aan het worden, maar in het begin van het samenwonen was dit wel een fijne oplossing.
zondag 26 september 2010 om 17:37
zondag 26 september 2010 om 17:44
Hier thuis zetten we eerder een bepaald percentage van ons inkomen op de gezamelijke rekening voor de vaste lasten. Net hebben we dat veranderd in ons inkomen op de gezamelijke rekening en hieruit onszelf persoonlijk vrij te besteden "zakgeld" voor kleding en uitjes zonder de ander ed geven. Wel allemaal met samenlevingscontract, sowieso doen wanneer je een huis koopt.
Maar doe net wat je prettig vind. Jullie hebben beiden kinderen van voor je relatie, dus dat is weer anders dan wanneer je zonder al te veel voorgeschiedenis samen gaat wonen/kopen. Ga erover praten, ga de verschillende opties langs en als iets voor jou niet fijn voelt, doe dat dan ook niet. Je eigen rekeningen houden en hem bv "huur" laten betalen aan jou kan ook als je het huis op jouw salaris kunt kopen.
Bij alles op een hoop, heeft hij ook bv zeggenschap over wat jij aan schoenen voor jouw kind uitgeeft... vind je dat een fijn gevoel omdat het jullie kind nu is, of vind je het meer jouw kind en dus ook jouw kosten bv?
Maar doe net wat je prettig vind. Jullie hebben beiden kinderen van voor je relatie, dus dat is weer anders dan wanneer je zonder al te veel voorgeschiedenis samen gaat wonen/kopen. Ga erover praten, ga de verschillende opties langs en als iets voor jou niet fijn voelt, doe dat dan ook niet. Je eigen rekeningen houden en hem bv "huur" laten betalen aan jou kan ook als je het huis op jouw salaris kunt kopen.
Bij alles op een hoop, heeft hij ook bv zeggenschap over wat jij aan schoenen voor jouw kind uitgeeft... vind je dat een fijn gevoel omdat het jullie kind nu is, of vind je het meer jouw kind en dus ook jouw kosten bv?
zondag 26 september 2010 om 18:38
Wij doen alles naar rato. Ik verdien de helft van wat mijn man verdient (herstel: ik KRIJG de helft van wat mijn man krijgt, we verdienen evenveel vind ik dan...), en betaal dus ook maar 1/3e van de vaste lasten. Dat geldt overigens voor alle vaste lasten, dus zelfs de zorgverzekering. We hebben van te voren besproken dat ik part-time werk zodat ik het huishouden erbij kan doen en strakjes deels thuis ben voor de kids, waardoor ik dus minder geld voor mezelf heb (we hebben beiden nog aparte rekeningen). Omdat hij meer verdient en dat dus wel word meegerekend in bijvoorbeeld de zorgtoeslag, krijg ik geen zorgtoeslag en betaalt hij dus ook mee in mijn zorgverzekering om dat wat gelijk te trekken.
Het gaat er uiteindelijk gewoon om dat je het er samen over eens bent. Dan maakt het geen fluit uit wat anderen daar vervolgens van vinden.
Overigens maken wij bij een onverhoopte scheiding wel beiden evenveel aanspraak op het huis en andere bezittingen, wij stoppen beiden evenveel energie in ons 'leven samen', ik wat meer thuis in het huishouden, hij wat meer buitenshuis waardoor we het financieel ruimer hebben, en dus vinden wij dat we beiden evenveel recht hebben op onze gezamelijke bezittingen. Dat wordt dus allemaal gemiddeld en verdeeld. Maar zover komt het niet hoor !
Het gaat er uiteindelijk gewoon om dat je het er samen over eens bent. Dan maakt het geen fluit uit wat anderen daar vervolgens van vinden.
Overigens maken wij bij een onverhoopte scheiding wel beiden evenveel aanspraak op het huis en andere bezittingen, wij stoppen beiden evenveel energie in ons 'leven samen', ik wat meer thuis in het huishouden, hij wat meer buitenshuis waardoor we het financieel ruimer hebben, en dus vinden wij dat we beiden evenveel recht hebben op onze gezamelijke bezittingen. Dat wordt dus allemaal gemiddeld en verdeeld. Maar zover komt het niet hoor !
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
zondag 26 september 2010 om 18:57
zondag 26 september 2010 om 20:44
Ik verdien ook meer dan mijn man (netto ca 500,- meer per maand), maar werk 1 dag minder dan hij, waardoor ik door de weeks meestal ook iets meer in het huishouden doe. Wij gooien dus wel alles op één hoop. We hebben maar 1 betaal- en spaarrekening en dat bevalt ons prima. We sparen iedere maand een vast bedrag en verder overleggen we grote uitgaven wel altijd. Voor de rest gaan we ieder onze gang. In praktijk geef ik overigens ook iets meer uit dan mijn man (al is dat lang niet 500,- meer, meer iets van bv 100,-). Voor ons werkt dit goed.
Maar nu moet ik wel zeggen dat we redelijk op één lijn zitten wat betreft uitgaven en geen extreem dure dingen kopen die echt alleen voor één van ons is, zonder even met de ander te overleggen. En zijn zijn gehuwd in GvG, dus officieel is alles ook al van samen. Wij vinden dit prettig. Ik verdien toevallig meer, maar we leven samen en wat van mij is, is ook van hem. Zoe voel ik dat en dus ik zou me niet prettig voelen bij een andere verdeling.
Ik denk dat je gewoon moet kijken naar wat jullie zelf prettig vinden. Voor de één is dat naar rato bijdragen en voor de ander is dat ieder de helft, ook al verdien jij meer. Het gaat er m.i. om dat jullie je er beiden goed in de verdeling kunnen vinden. En dat is weer heel persoonlijk.
Maar nu moet ik wel zeggen dat we redelijk op één lijn zitten wat betreft uitgaven en geen extreem dure dingen kopen die echt alleen voor één van ons is, zonder even met de ander te overleggen. En zijn zijn gehuwd in GvG, dus officieel is alles ook al van samen. Wij vinden dit prettig. Ik verdien toevallig meer, maar we leven samen en wat van mij is, is ook van hem. Zoe voel ik dat en dus ik zou me niet prettig voelen bij een andere verdeling.
Ik denk dat je gewoon moet kijken naar wat jullie zelf prettig vinden. Voor de één is dat naar rato bijdragen en voor de ander is dat ieder de helft, ook al verdien jij meer. Het gaat er m.i. om dat jullie je er beiden goed in de verdeling kunnen vinden. En dat is weer heel persoonlijk.
maandag 27 september 2010 om 09:52
Ik verdien ongeveer 1000 euro netto per maand minder als mijn man (werken allebei 40 uur). We hebben 2,5 jaar geleden ons huidige huis gekocht. We konden wel uit gaan rekenen hoeveel ik dan naar rato zou moeten betalen om de kosten eerlijk te verdelen, maar dat vonden we teveel gedoe,
Gevolg is dat alles op 1 grote hoop beland, dat we elke maand een x-bedrag op de spaarrekening zetten om voor grote aankopen te sparen. Verder gaat veel in overleg. Doen we niet moeilijk om en werkt perfect voor ons zo.
Ik ben wel meer van de financieen en houd ook een kasboek bij enzo. Maar da's meer omdat ik dan per direct kan zien hoe de zaken ervoor staan, wel zo prettig.
Gevolg is dat alles op 1 grote hoop beland, dat we elke maand een x-bedrag op de spaarrekening zetten om voor grote aankopen te sparen. Verder gaat veel in overleg. Doen we niet moeilijk om en werkt perfect voor ons zo.
Ik ben wel meer van de financieen en houd ook een kasboek bij enzo. Maar da's meer omdat ik dan per direct kan zien hoe de zaken ervoor staan, wel zo prettig.
dinsdag 28 september 2010 om 11:05
Samen wonen houdt in dat jullie samen een inkomen hebben, naar mijn idee.
Als ik even naar mijn eigen situatie kijk;
Het lijkt me nogal onredelijk dat ik, omdat ik parttime werk en voor ons kind zorg, bij wijze van de helft minder
Kan uitgeven als manlief. Imo; eerlijk zullen we alles delen. Jullie dragen
toch allebei evenveel bij aan jullie gezin? Ik zou gewoon zorgen
dat jullie dus allebei even veel te besteden hebben, en niet dat hij 5 jaar met een winterjas moet doen, terwijl jij gezellig iedere week gaat shoppen.
Als ik even naar mijn eigen situatie kijk;
Het lijkt me nogal onredelijk dat ik, omdat ik parttime werk en voor ons kind zorg, bij wijze van de helft minder
Kan uitgeven als manlief. Imo; eerlijk zullen we alles delen. Jullie dragen
toch allebei evenveel bij aan jullie gezin? Ik zou gewoon zorgen
dat jullie dus allebei even veel te besteden hebben, en niet dat hij 5 jaar met een winterjas moet doen, terwijl jij gezellig iedere week gaat shoppen.
dinsdag 28 september 2010 om 17:17
Dank jullie allemaal voor jullie reactie. Het helpt wel, maar ben er nog steeds niet uit. Ik heb er keihard voor gewerkt om zover te komen en nog steeds en hij doet een baan die hij leuk vindt, maar zonder stress, dus ik heb zoiets van , dat is jouw keuze geweest. Vwb de kosten van mijn zoon, die worden door mijn ex en mij gesplitst en aangezien mijn ex nogal bemiddeld is, kost het mij vrij weinig. Dus ja, ik wil liever ieder iets op een rekening storten om hypotheek en vaste lasten van te betalen en het resterende ieder voor zich betalen.
Maar hij heeft daar moeite mee, wil hem ook niet kwetsen of zo, maar ik ben gewoon gewend om wat meer uit te geven aan kleding en andere dingen en wil daar niet in beperkt worden. pfff, moeilijk
Maar hij heeft daar moeite mee, wil hem ook niet kwetsen of zo, maar ik ben gewoon gewend om wat meer uit te geven aan kleding en andere dingen en wil daar niet in beperkt worden. pfff, moeilijk
dinsdag 28 september 2010 om 17:47
Ik huur samen met mijn vriend een appartement, en heb een kostenplaatje gemaakt in Excel. Alle inkomsten staan erin en de gemeenschappelijke uitgaven (huur, gas/water/licht, internet, verzekeringen, kinderopvang, etc).
Op basis daarvan uitgerekend wie welk percentage inbrengt van de inkomsten, en naar rato dus uitgerekend hoeveel ons eigen aandeel is in de gemeenschappelijke uitgaven, plus een beetje extra om samen te sparen.
Onze inkomsten ontvangen we op onze eigen bankrekeningen, de gemeenschappelijke uitgaven gaan van onze gezamenlijke bankrekening, waar we maandelijks dus onze aandelen op storten.
Wat we overhouden prive op onze bankrekeningen, is vrij aan ons om dat te besteden aan wat we willen, of aan persoonlijke abonnementen e.d.
Op basis daarvan uitgerekend wie welk percentage inbrengt van de inkomsten, en naar rato dus uitgerekend hoeveel ons eigen aandeel is in de gemeenschappelijke uitgaven, plus een beetje extra om samen te sparen.
Onze inkomsten ontvangen we op onze eigen bankrekeningen, de gemeenschappelijke uitgaven gaan van onze gezamenlijke bankrekening, waar we maandelijks dus onze aandelen op storten.
Wat we overhouden prive op onze bankrekeningen, is vrij aan ons om dat te besteden aan wat we willen, of aan persoonlijke abonnementen e.d.