Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en de financien.

01-02-2017 11:30 117 berichten
Hallo forummers,



Ik woon al enige tijd samen in mijn huis.



En toch heb ik behoefte even iets van mij afschrijven over de financien rond het samenwonen.

Ik betaal alle vaste lasten inclusief boodschappen.

Hij betaald boodschappen en betaald de benzine van de auto (mijn auto)

Maar daar rijd hij ook het meest in.

Alle overige kosten zoals etentjes bijvoorbeeld kosten van de auto (garage) worden gedeeld.

Dit gaat zo omdat mijn vriend een lager inkomen heeft als ik.

Ik verdien een stuk meer en hou dus ook meer over.

Dit heeft hij eigenlijk zo bedacht: 'Jij verdiend meer dus jij mag meer betalen.'

Inmiddels heeft hij een andere baan en gaat hij meer verdienen.

Nog steeds minder dan ik, maar hij gaat er zeker op vooruit.

Hij houdt nu elke maand weinig over omdat hij ook nog een schuld heeft af te lossen.



Nu is het zo dat ik in verwachting ben.

We zijn hier erg blij mee, maar financieel zullen dingen beter geregeld moeten worden.

Zo zou ik graag een gezamenlijke rekening willen, waarop naar rato geld wordt gestort en we ieder onze eigen rekening nog behouden.

Hier zag vriend een half jaar terug ook al niets in (de eigen rekening)

Hij wil liever al het geld op een hoop gooien want je bent tenslotte samen.

En dan zou ik veel meer overhouden als hij en dat is niet eerlijk.

Terwijl ik altijd heb gezegd dat ik meer wil betalen aan vaste lasten omdat dat nu eenmaal niet anders is.



Hij zou zijn schuld gaan aflossen, maar wil nu toch heel graag nog samen op verre dure vakantie.

Ik heb liever dat hij zijn schulden af gaat lossen.

Hij maakt verder geen gekke sprongen, maar komt door zijn eigen vaste lasten, de schuld etc niet uit met zijn geld.

Maar nog hou ik geld over en hij niet en daarmee is de kous afgelopen.

Dus elke keer lopen deze gesprekken uit op ruzie en ben ik degene die beschuldigd wordt alleen maar over geld te kunnen praten en ben ik zelfs voor 'vrek' uitgemaakt in een gigantische ruzie.



Ik mopperde zelf laatst over dat ik heel veel meer ben gaan betalen voor een vaste last van ons samen.

Toen nam ik in de mond dat dit eigenlijk niet de gewone gang van zaken is.

Ik zei dit iets te fel en te onaardig omdat het mij soms best wel dwars zit.

Aangezien hij wel begint over een dure reis maar een schuld heeft en de vaste lasten volledig aan mij overlaat.

Hij wil die die reis omdat het de komende jaren niet meer kan en we dan nog genoeg kunnen sparen.

Daarnaast moeten er een hoop spullen gekocht worden voor ons kindje.

Ook deze kosten delen we maar een dure reis komt eigenlijk gewoon niet uit.

Mijn vriend wil dat maar niet begrijpen.

Met geld omgaan is helaas niet zijn sterkste kant.

Hij had laatst een klus in de bouw waar hij meer geld mee kon verdienen.

Maar omdat dit een goede vriend was wilde hij hier niks voor hebben.

Terwijl bij onbekenden deze klussen gewoon betaald worden.

Hij heeft dus ruim 2 maanden lang geholpen zonder hier iets voor terug te krijgen.



Wat vinden jullie van deze situatie?

Ik voel mij hier erg rot onder en ben ook best wel verdrietig omdat er weer ruzie is.

Bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Waar wil je vriend die dure verre reis van betalen als ik vragen mag?



Je vriend klinkt als een onvolwassen jochie. Weet je zeker dat ie klaar is om vader te worden?
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:46:

Hij vindt het niet eerlijk als ik meer te besteden heb en hij moet uitkijken wat hij uitgeeft.En misschien is dat ooit andersom. En dan? Denk je dat hij jou dan gaat onderhouden of zal hij dan nog steeds niet met geld om kunnen gaan, wat is waarschijnlijker denk je?
Van het extra geld wat nu binnenkomt.

Zijn schuld is niet gigantisch hoog dat valt makkelijk af te lossen binnen 5 maanden.

Maar dat kan wachten als we eerst de reis willen maken zegt hij.



Dit is werkelijk waar het enige struikelblok in onze relatie.
Als hij op zichzelf moest wonen had hij gewoon huur moeten betalen. Hij woont dus gratis bij jou! Ik zou alle vaste lasten incl boodschappen op een rij zetten en dit naar rato verdelen. Dat is eerlijk.
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 11:46:

Hij vindt het niet eerlijk als ik meer te besteden heb en hij moet uitkijken wat hij uitgeeft.Tenzij er een reden is dat hij niet meer kan gaan verdienen, is hier niets oneerlijks aan. Als hij ziek is of anderszins een reden heeft waardoor dat niet lukt, kan ik me nog iets voorstellen bij zijn opmerking. Maar eerlijk gezegd klinkt dit gewoon alsof hij keihard van je wil profiteren.
Je kan geen dure reis maken want je vriend heeft schulden, en er komt een kleine aan. Misschien een wat kleiner en mindere dure reis van maken?
Vervelend voor je dit.. Juist omdat hij niet goed om kan gaan met geld lijkt het mij het belangrijkste dat jij jouw eigen geld in beheer houdt (En dus niet alles op één hoop). Hij verdient minder en is daarbij slechter in het omgaan met geld. Je kunt dan naast je eigen rekening ook een gezamenlijke rekening afsluiten waar je maandelijks jullie eigen deel op stort (naar rato) en wellicht ook een klein beetje extra om te sparen voor onvoorziene zaken. Dat hij dit niet wil, is lastig. Vraag hem waarom hij dat niet wil. Het is voor jou namelijk veel overzichtelijker dan.
Hij wil als ik straks minder inkomen heb hier de kosten gaan delen.

Maar ik wil dan dat die schuld weg is.

En dat was ook de afspraak.
En die reis kan natuurlijk niet zolang je schulden hebt
Ik betaal alle vaste lasten inclusief boodschappen.

Hij betaald boodschappen en betaald de benzine van de auto (mijn auto)





Hij betaalt dus niet alle boodschappen? Terwijl jij wel alle vaste lasten betaalt? Lekker goedkoop wonen voor hem...



Dat naar rato bijdragen, als je dat erdoor krijgt, denk je er dan wel aan dat je van jouw inkomsten eerst alle belastingen, een spaardeel voor een pensioen en een AOV aftrekt, voordat je de rato met zijn inkomsten berekent?



Nooit op 1 hoop gooien als je ondernemer bent. Leg hem maar uit dat dat ook voor hem een risico is, mocht jouw zaak in de problemen komen.



Natuurlijk eerst die schuld afbetalen en een eerlijke verdeling maken mbt alle gezamenlijke kosten.

Dit moet je imo al op orde hebben voor je probeert zwanger te worden...
Je moet NU de kosten al naar rato gaan verdelen. Niet als jij minder gaat werken omdat de kleine er is. En eigenlijk al vanaf sinds dat jullie samen wonen... Echt dat is toch het eerste wat je goed regelt, je financiën.
Alle reacties Link kopieren
Even kijken hoe consistent de 'We zijn een eenheid, dus we gooien alles op een bult' vrouwen zijn, nu de rollen omgedraaid zijn.
quote:IHATEMODELS schreef op 01 februari 2017 @ 12:02:

Even kijken hoe consistent de 'We zijn een eenheid, dus we gooien alles op een bult' vrouwen zijn, nu de rollen omgedraaid zijn.Hoi lieve vrouwenhater. Wat heb jij het zwaar, he.
Alle reacties Link kopieren
Meid meid meid... wat een puinhoop zo

Hij heeft inderdaad geen verstand van geld, een kind kost best veel! Zelfs al zou je een hoop 2e hands kopen.

Maar zelf ben je ook niet slim, wie heeft er nou geen samenlevingscontract zeker als er sprake is van een eigen bedrijf!!

En hoe doe je dat als blijkt dat je straks niet kan werken vanwege bekkeninstabiliteit of iets dergelijks? Dan heb je geen inkomen.



Zeker niet alles op een grote hoop...

Eerst die schuld aflossen!!



als je aan kinderen begint met geldzorgen kom je er (bijna) nooit meer uit!

als je aan kinderen begint zonder geld zorgen komen de zorgen over het geld toch wel.

zeiden mijn ouders altijd, en verrassing dat klopt in de praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. En ik vind je vriend en financiële lamzak.

Oh wat zou ik dit een afknapper vinden.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 01 februari 2017 @ 11:55:

Waar wil je vriend die dure verre reis van betalen als ik vragen mag?



Je vriend klinkt als een onvolwassen jochie. Weet je zeker dat ie klaar is om vader te worden?+10000
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Ben het helemaal met je eens.



Ik wil er vanavond nog eens het gesprek over aan gaan.



Ben alleen zelf weer als de dood dat het op ruzie aan komt.
Zijn geld gaat elke maand op aan kosten die voor ons zijn zegt hij.

Hij kan mij niet meer betalen dan dit want anders zou er nog geen verbetering in zitten en zou ik nog meer moeten betalen omdat hij het dan niet meer heeft.



Ik heb voor mezelf mijn zaakjes op orde wanneer ik niet kan werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 12:06:

Ben het helemaal met je eens.



Ik wil er vanavond nog eens het gesprek over aan gaan.



Ben alleen zelf weer als de dood dat het op ruzie aan komt.Dat mag ook wel want hij stelt zich op als een profiteur
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 12:06:

Ben het helemaal met je eens.



Ik wil er vanavond nog eens het gesprek over aan gaan.



Ben alleen zelf weer als de dood dat het op ruzie aan komt.[/quote]

[/i





Waarom dan een kind??
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 12:09:

Zijn geld gaat elke maand op aan kosten die voor ons zijn zegt hij.

Hij kan mij niet meer betalen dan dit want anders zou er nog geen verbetering in zitten en zou ik nog meer moeten betalen omdat hij het dan niet meer heeft.



Ik heb voor mezelf mijn zaakjes op orde wanneer ik niet kan werken.Een paar boodschappen en autokosten? Wat voor schamel loon heeft hij dan??
Alle reacties Link kopieren
quote:Alice22 schreef op 01 februari 2017 @ 12:09:

Zijn geld gaat elke maand op aan kosten die voor ons zijn zegt hij.

Hij kan mij niet meer betalen dan dit want anders zou er nog geen verbetering in zitten en zou ik nog meer moeten betalen omdat hij het dan niet meer heeft.



Ik heb voor mezelf mijn zaakjes op orde wanneer ik niet kan werken.



Dan moet er bezuinigd worden of moet hij voor meer inkomen zorgen. Zo simpel is het. Het lijkt me heel normaal om je eigen broek op te houden.

En die reis? Is ie op zijn achterhoofd gevallen? Hij komt nu al niet uit toch?

Ik vind dat je vriend een rare verstandhouding tov geld heeft.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 01 februari 2017 @ 12:03:

[...]





Hoi lieve vrouwenhater. Wat heb jij het zwaar, he. Niet zo zwaar als jij.
Hij houdt nu al niks over.

Dus zou niet weten hoe hij die reis ziet zitten.

Ik heb besloten er vanaf te zien.

Vind het belangrijker om van dit geld babyspullen te kopen en wat achter de hand te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ruzie is niet leuk, maar dat je daar als de dood voor bent vind ik wel een teken aan de wand. En dat jij dan de schuld van de ruzie krijgt.



Maak een overzicht van alle vaste lasten. Leg dit voor zijn neus en vraag hoe hij denkt dit eerlijk te kunnen verdelen.



Hij zegt dat zijn geld op gaat aan zaken voor jullie, laat hem dat dan maar aantonen.



Ik zou dit een groot struikelblok in de relatie vinden. Waarbij ik waarschijnlijk uiteindelijk voor mijzelf zou kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven